[Linux] Compileren of niet?

Pagina: 1
Acties:

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik heb nu al 'n tijdje verschillende linux-distro's uitgeprobeerd, maar nog nooit echt in dagelijks gebruik gehad. Nu ben ik toch van plan binnenkort mijn dagelijks computergebruik (Winamp, Mozilla, MSN, Kazaa) Naar linux te migreren (XMMS, Mozilla, Kmerlin, Kazaa-op-Wine). Dat moet niet moeilijk zijn.

Maar is het nou de moeite waard om alles zelf te compileren? Tot nu toe heb ik weinig verschil gemerkt tussen een Gentoo 1.4 installatie vanaf stap 1 (alles compileren en optimaliseren) en een Knoppix HD install (alles pre-compiled, zelfs de kernel).

Of is er aan te raden bepaalde componenten wél te compileren en andere juist binary te pakken?

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:24
Mijn ervaring is dat zelf compileren qua snelheid niet zo bar veel uitmaakt voor Linux software. Wel kun je vaak een hoop overbodige zaken weglaten (of als modules compileren) als je kiest voor een eigen gebakken kernel. Ik compileer eigenlijk alleen als het echt nodig is.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Ik gebruik vrijwel alleen Debian pakketjes. Als iets niet voor woody te krijgen is als DEB, maak ik ze gewoon zelf. Zelf compileren ben ik geen voorstander van, liefst iemand anders die ze voor je maakt, zoveel verschil zit er ook al weer niet in. Compilen neemt ook nog eens heel veel tijd, vaak heb je die tijd er gewoon niet voor.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Het grote voordeel is denk ik dat alles beter werkt, geen gezeik met depencies, altijd de nieuwste software en het werkt gewoon (lees: als ik op debian gnome 2 installeerde dan werkte dat niet 100% goed, bouw ik t op gentoo dan werkt t prima)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:52
blouweKip schreef op 04 March 2003 @ 14:24:
Het grote voordeel is denk ik dat alles beter werkt, geen gezeik met depencies, altijd de nieuwste software en het werkt gewoon (lees: als ik op debian gnome 2 installeerde dan werkte dat niet 100% goed, bouw ik t op gentoo dan werkt t prima)
Als ik op debian gnome2 installeer werkt het gewoon, ga ik het zelf compilen, dan heb je kans dat je dingen of patches vergeet en het gewoon een brakke boel wordt.

Ik werk nu bijna 2 jaar met debian en vind het lekker werken. Een tijd geleden met FreeBSD geklooid: zag er leuk uit dat ports systeem, werkte ook goed en ook lekker makkelijk zelf updates aan te maken. Toch heb ik liever mn debian pakketjes op een debian systeem.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
blouweKip schreef op 04 maart 2003 @ 14:24:
Gentoo is natuurlijk ook wel op bouwen gebouwd he ;)

Verwijderd

Als je zelf software wilt compilen heb je HD ruimte, verstand en veel tijd nodig. Verder is het voordeel minimaal, behalve als je extra opties of patches wilt. Zeker als beginner zou ik je een distributie aanraden die met packages werkt, of dat nou DEBs of RPMs zijn.

Verwijderd

Ik gebruik uitsluitend debian pakketen. De enige uitzondering daarop is Mplayer, maar daar kan je nu ook een debje van maken.

De reden daarvoor is dat ik het teveel tijd in beslag vindt nemen. Ik zou nog wel een keer linux from scratch willen proberen, maar dat is alleen maar voor de leerzame doeleinden.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Dat is natuurlijk weer een "holy war" beginnen op dit forum. Doe dit naar je eigen smaak, sommigen vinden het beter zelf te compileren (is iets sneller en je hebt zelf meer controle, meer fun (*ahum*), geen dependencies (alhoewel)) en sommigen nemen liever binaries/rpm/debian omdat die gemakkelijker te installeren out-of-the-box zijn en soms zelfs hun dependencies automagisch downloaden en stuff.

[ Voor 29% gewijzigd door Guru Evi op 04-03-2003 21:04 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Er zitten ook nadelen aan DEBs, bijvoorbeeld als je een patch wilt aanbrengen, en soms zijn de dependencies erg vervelend (bijvoorbeeld de dependency op gcc-2.95 terwijl je gcc-3.2 hebt). Gelukkig kan je dan je eigen DEBs maken.

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 16:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ikzelf ben na veel distro's uiteindelijk bij Gentoo uitgekomen en het is voor mij helemaal ideaal. Alles is met een emerge snel binnen te halen en het hele idee staat mij gewoon erg aan. Vooral dat ik eerder XFree 4.3 emerge dan het bekend is dat hij uit is (bij wijze van spreken natuurlijk) is errug cool. Maar ik kan me voorstellen dat een ander zweert bij Redhat/Mandrake/Debian. Kwestie van proberen, waarschijnlijk. Van de extra snelheid door gecompileerd voor je eigen processor merk ik niet veel.

Look behind you! A three headed monkey!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Een goed package systeem is erg handig, een slecht systeem is erger dan zelf compileren. Met slecht bedoel ik bijv. rpm in combinatie met een distributie waarvoor meestal geen rpm's worden gebakken. SuSE bijv leverde zelf veel software als rpm, maar als je iets anders nodig had moest je vaak toch compileren. Zelf gebruik ik met veel plezier debian.
Voor de meeste software zul je geen merkbare snelheidswinst boeken door zelf te compileren omdat het programma bijna permanent op user input wacht. Rekenintensieve dingen (mplayer bijv) zijn misschien wel de moeite waard omdat veel packages met i586 of zelf i386 optimalisatie worden gecompilereerd. Verder misschien delen van je systeem die door alle software gebruikt worden: kernel, glibc, X11, gtk/gnome, qt/kde. Maar als je dan wat verkeerd doet ben je meteen goed zuur.
Een leuke tussenweg is om zelf packages voor je distributie te maken mbv apt-get source (debian) of srpm's.
Pagina: 1