• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Even een stukkie taalpurisme. :+
Wat ik me nou al een tijdje afvraag is wat nu de taalkundig correcte term is voor iemand met wat minder verstand voor computers. Over het algemeen noemt "men" dit soort mensen een digibeet.

Dat is volgens mij niet logisch. B) Even aan de hand van een analogie: Iemand die niet kan lezen noemen we een analfabeet. An=niet, alfabeet=letterkundig (of zo). Iemand die wel kan lezen heet dus een alfabeet.

Je voelt hem nu aankomen lijkt me. Iemand die niks met digitaal kan lijkt me dan een adigibeet (of andigitbeet, maar de "n" staat er volgens mij in analfabeet omdat alfabeet met een a begint..). Delen jullie deze opinie? :)

Plant eens een boompje

Verwijderd

Noem de digibeet anders maar een computerleek. ;)

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:22

TheDane

1.618

taalpurisme is volgens mij minder gebaseerd op analogieen dan op kenmerken of definities

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

het moet ook een beetje goed klinken, digibeet klinkt o.k., NooB klinkt beter >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

blobber schreef op 04 maart 2003 @ 14:58:
het moet ook een beetje goed klinken, digibeet klinkt o.k., NooB klinkt beter >:)
Niet als het tegen je gezegd wordt hoor :P
Ik ben het wel met de TS eens dat het taalkundig niet klopt, maar het moet ook nog een beetje uit te spreken zijn :X

[ Voor 22% gewijzigd door Freee!! op 04-03-2003 15:03 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
digibeet
Samentrekking van digitale analfabeet, een leek op het gebied van de nieuwe media en het Internet, met name gebruikt voor de achterblijvers op de elektronische snelweg.

ff googlen doet wonderen!

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Samentrekking van digitale analfabeet
Stom stom stom, ik had het moeten weten. 8)7 |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 04-03-2003 15:04 . Reden: Typo in smiley ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-01 22:43
Het is dus meer een verbastering dan een 'echt' woord lijkt me.
Wat dat betreft heeft de TS helemaal gelijk, digibeet is eigenlijk een 'fout' woord. :)

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
een samentrekking is geen verbastering hoor! maar ja het maakt niet uit dat je dat niet snapt. :-)

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 19:28

Dido

heforshe

Dat digibeet eigenlijk kant noch wal raakt is zeker zo. Het voorgestelde alternatief is echter niet veel beter, aangezien -beet helemaal geen achtervoegsel is.

Een alfabeet bestaat ook niet. A(n)-alfabeet is een samentrekking van inderdaad "geen" en alfabet, niets dan dat. Dus "geen-alfabet".
Analfabeet ligt lekkerder in het gehoor en wekt de illusie van een parrallel met woorden als komeet, gameet, athleet, etc.

Eigenlijk is een analfabeet dus iemand die er geen iota van snapt :P

Eigenlijk zou ik bij een digibeet eerder denken aan een aanval van een computervirus, of wellicht de oorzaak van excessief computergebruik :P

/edit:
een samentrekking is geen verbastering hoor!
Een samentrekking die gebaseerd is op een onjuiste perceptie van de opbouw van de oorspronkelijke woorden komt in ieder geval niet erg netjes over, en ik kan er niet wakker van liggen als iemand het een verbastering noemt :)

Alfabet zelf is een samentrekking van de eerste letters uit het Griekse abc, en als zodanig al een stuk gestructureerder.
Zelfs fac simile -> fax vind ik minder bezwaarlijk dan digibeet...

[ Voor 29% gewijzigd door Dido op 04-03-2003 15:16 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Digitaal werken we met nullen en enen.

Diginul? ;)

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Okay, I see the error of my ways. Die diginul vind ik trouwens een goeie! *grijns*

Plant eens een boompje

Pagina: 1