Taiyo Yuden CDR's tegenwordig zeer duur, waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 986 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
September vorig jaar betaalde ik nog 42 euro voor een spindel, en nu vragen ze al 54-58 euro voor een spindel. Iemand een idee waarom deze cds nog duurder zijn geworden, --t.o.v. de rest platium/princo/etc. Lijkt me dat dit niet alleen aan de hogere speed kan liggen.

/edit

tegenwoordig met dubbel oo natuurlijk! 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door tHe_BiNk op 04-03-2003 13:43 ]

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Het zal wel door de heffingen en belastingen komen...
ik weet dat ze in België in ieder geval minder kosten, de Stichting Thuiskopie eist daar nl niks op.

Ze zijn trouwens een stuk duurder geworden inderdaad, ik heb er ook iets van 42 euro voor betaald geloof ik. 10 Euro erbij is best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige tijd terug had bijna niemand van Taiyo Yuden gehoord, terwijl het een van de beste fabrikanten is voor "merk"CD's. Philips en Sony haalden daar hun A-kwaliteit CD's. Nu ook het grote publiek er achter is gekomen, dat Taiyo Yuden goede CD's levert, is er veel vraag naar dus gaat de prijs omhoog. Anderhalf jaar geleden betaalde je nog F90/E40 voor een spindle, maar 2 weken geleden betaalde ik Euro53, als ze al te krijgen zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 14:21

Scighera

swim-bike-run

gelukkig valt verbatim nog mee qua prijs (leverbaarheid is een ander verhaal..)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-08 15:43
Ja maar alles wordt duurder, dus ook cd's (leeg en vol natuurlijk)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dj_Neo_Ziggy schreef op 04 March 2003 @ 16:28:
Ja maar alles wordt duurder, dus ook cd's (leeg en vol natuurlijk)
Ja, maar van Euro40 naar 53 is een verhoging met 33% en dat is wel erg veel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn fikplaatjes (octron) zijn juist goedkoper geworden :) /me heb er geen klachten over. fikken
prima en nooit een onderzetter van gehad :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:12

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 16:44:
mijn fikplaatjes (octron) zijn juist goedkoper geworden :) * LoCuTuS2000 heb er geen klachten over. fikken
prima en nooit een onderzetter van gehad :Y)
Octron cd's zijn een tijdje terug door de PC active als erg goed getest, dit budget merk kwam zelfs beter uit die test dan Philips. Zelf vind ik het erg jammer dat ze in die slimline hoesjes zitten dus ik koop ze niet, maar mijn vader zweert erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop ze dan op www.opus.nl daar kost een spindel van 50 stuks 48speed 37 euro.
voortaan beter zoeken dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:36

Sick Nick

Drop the top!

Ja, en hij betaalt bijna 60 voor 100 stuks ;)

We hebben het hier namelijk wel over spindels van 100 stuks die eerst 42 euro waren (ook bij opus, maar ook bij cdrwinkel.com en wat andere winkels)

Erg jammer, gebruikte ze namelijk erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
De reden waarom Tayio Yuden zo duur is omdat ze hun toegestane limiet (aantal geleverde cd's) voor Europa hebben bereikt voor dit halfjaar. De vraag blijft, maar het aanbod daalt, dus stijgen de prijzen. Dit heb ik gelezen op de sites van enkele shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Octrons (van bv. de Lidl) zijn vaak Riteks :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
speed24 schreef op 04 March 2003 @ 13:55:Het zal wel door de heffingen en belastingen komen...
ik weet dat ze in België in ieder geval minder kosten, de Stichting Thuiskopie eist daar nl niks op.
Dit is niet het geval omdat ze in belziek ook zo duur zijn.
psychodweep schreef op 04 maart 2003 @ 21:17:De reden waarom Tayio Yuden zo duur is omdat ze hun toegestane limiet (aantal geleverde cd's) voor Europa hebben bereikt voor dit halfjaar. De vraag blijft, maar het aanbod daalt, dus stijgen de prijzen. Dit heb ik gelezen op de sites van enkele shops.
Dit lijkt me een goede reden enig idee wanneer de prijzen weer gaan dalen?

APPLYitYourself.co.uk - APPLYitYourself.com - PLAKhetzelf.nl - Raamfolie, muurstickers en stickers - WindowDeco.nl Raamfolie op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scighera schreef op 04 March 2003 @ 16:26:
gelukkig valt verbatim nog mee qua prijs (leverbaarheid is een ander verhaal..)
Bestel altijd bij Javacom. ALTIJD de volgende dag in huis (de Verbatims dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=17178812,noline]tHe_BiNk schreef op 04 maart 2003 @ 21:34

Dit lijkt me een goede reden enig idee wanneer de prijzen weer gaan dalen?
Waarschijnlijk als die 6 maanden voorbij zijn, want dan mogen ze weer meer gaan leveren, als bovenstaand verhaal tenminste waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip v/d week,

rijdt even naar Duitsland en koop daar bij Vobis ( www.vobis.de ) een spindel van 100 Platinum's voor € 26,95 en dat zijn prima cdtjes, nooit problemen mee.
je kunt ook naar Familia gaan en daar 100 Yakumo's halen voor € 29,95, doen het ook prima!! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 12-08 04:35

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 21:28:
En dus superslecht :D
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 22:41:
Tip v/d week,

rijdt even naar Duitsland en koop daar bij Vobis ( www.vobis.de ) een spindel van 100 Platinum's voor € 26,95 en dat zijn prima cdtjes, nooit problemen mee.
je kunt ook naar Familia gaan en daar 100 Yakumo's halen voor € 29,95, doen het ook prima!! :9
Tip voor je leven: Koop nooit Platinum's. Even slecht als Riteks.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 07:36

Sick Nick

Drop the top!

meestal zijn platinum cd's gewoon ritek cdtjes, check maar met een atip reader :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip v/d week,

"Even" naar Duitsland is voor mij 90 minuten rijden. We wonen niet allemaal aan de grens anders ging ik ook wel "even " in Duitsland tanken ;)

"Nooit problemen mee" Het gaat er niet alleen om dat je geen coasters krijgt, maar ook dat je die CD's na een jaar of 5 ook nog af kan spelen zonder fouten. Ik gebruik ze namelijk vaak voor audio. Slechte CD's zijn soms na een jaar niet meer zonder fouten uit te lezen ondanks dat ze nooit coasters geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

idd, veel mensen denken dat er geen verschil zit in de cd's van een paar euro en de duurdere, alleen dat de winkel gewoon veel duurder is. Terwijl een goede winkel (naja, speciaalzaak) tevreden klanten wil en daarom eigenlijk alleen maar dure cd's zou moeten verkopen. Maar ja sommige mensen zijn gewoon te krenterig...

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Taiyo geeft 100 jaar garantie op houdbaarheid. Maar ik weer niet of dat ook voor de blanco unlabeled spindels geldt.

Ze doen het iig perfect in elke auto-CD-speler en ze gaan echt lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn writer lust ze prima :)
kan ik van die Lifetec dingen niet zeggen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 01:42:
mijn writer lust ze prima :)
kan ik van die Lifetec dingen niet zeggen >:)
Ben alleen benieuwd of je dat over een paar jaar nog steeds zegt. Ze branden wel goed. Dat doet vrijwel elke CD, maar duurzaamheid is nog een kunst blijkt bij veel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Smarron schreef op 05 March 2003 @ 01:45:
[...]
Ben alleen benieuwd of je dat over een paar jaar nog steeds zegt. Ze branden wel goed. Dat doet vrijwel elke CD, maar duurzaamheid is nog een kunst blijkt bij veel merken.

Psies. 'tuurlijk slikt je brander ze. Maar of je de CD over 3 jaar nog kunt uitlezen is een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Laatst online: 02-08 23:48
zo duur? k haal ze bij een klasgenootje voor 18euro, 50st. slegte partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 11:47

Freehumor

koekwous

Tip v/d week,

Toevallig woon in bijna tegen de Duitse grens (in de buurt van Denekamp).

Waar is de zaak Familia? :? Waar ligt dat? Want 100 Yakumo cd's voor 29.95 is niet duur. En aangezien we toch (soms) tanken in Duitsland, kan ik net zo goed ff doorrijden. :9~ :9

[ Voor 4% gewijzigd door Freehumor op 05-03-2003 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Misschien lichtelijk offtopic, maar ik zie net bij CDRWinkel.com dat ze Mitsui CD-R's verkopen, 25 voor € 9,50. Ik meen dat dit nog betere CD's zijn dan TY. En de prijs is dik in orde per 100 dus.

Eventueel wel een tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mitsui's zijn goed ja.

Voorheen waren bv. Philips Premium vaak Taiyo's, en naderhand Mitsui's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'alles' wordt duur tegenwoordig
zou misschien kunnen komen door oliecrisis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor

Freehumor

koekwous

Smarron schreef op 05 maart 2003 @ 11:02:
Misschien lichtelijk offtopic, maar ik zie net bij CDRWinkel.com dat ze Mitsui CD-R's verkopen, 25 voor € 9,50. Ik meen dat dit nog betere CD's zijn dan TY. En de prijs is dik in orde per 100 dus.

Eventueel wel een tip.
Nee, niet echt duur. Moet ik maar iets van 100 euro halen. Krijg ik namelijk gratis verzendkosten (ben niet voor niets een Nederlander :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Freehumor schreef op 05 March 2003 @ 11:43:
Nee, niet echt duur. Moet ik maar iets van 100 euro halen. Krijg ik namelijk gratis verzendkosten (ben niet voor niets een Nederlander :*) )
Ik had laatst zo'n cakebox van Plextor (TY) gekocht. Deze waren qua prijs toen het goedkoopste. Ze doen het voorlopig goed en ze zien er zowieso kewl uit. Wellicht de volgende bestelling Mitsui. Jammer van CDR-Winkel is dat ze vaak verschillende CD's krijgen en nooit echt dezelfde. Ik had een tijdje TyBo CD's. Zijn nu niet meer verkrijgbaar daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mitsui is een uitstekende keuze. Mitsui wordt vaak aanzien als dé beste CD-R-mediafabrikant van het moment. Jammer genoeg is Mitsui in onze streken doorgaans erg slecht leverbaar en als je ze vindt extreem duur. Momenteel is er echter weer een periode dat ze vlot vindbaar zijn en bovendien erg goedkoop (naar Mitsui-maatstaven weliswaar), maar dat zal wel weer tijdelijk zijn.

Er zijn eigenlijk 5 echt goede CD-R-mediafabrikanten:

- Mitsui: Niet verwarren met Mitsumi. Mitsui is de nummer 1, al is het verschil met ander goed media natuurlijk klein.
- Kodak: Erg goede levensduur, maar jammer genoeg vrij lage reflectiviteit zodat ze wel eens problemen geven in oudere/goedkopere CD-spelers.
- TDK: Gedurende lange excellent geweest. Jammer genoeg kon TDK niet meer voldoen aan de vraag na het sluiten van een van de CD-R-productiefabrieken zodat er geopteerd werd voor de verkoop van Ritek media in exact dezelfde behuizing. Nu is Ritek een B-merk bij uitstek. In recente testen komt TDK dan ook dikwijls als zeer matig naar voren. Je blijft dan ook best weg van TDK tenzij je zeker weet dat de schijfjes door TDK zelf zijn geproduceerd.
- Taiyo Yuden: Een van de CD-R pioneers. Staat sinds jaar en dag bekend als fabrikant van goede kwaliteit. Is doorgaans erg makkelijk te vinden en bovendien redelijk van prijs.
- Ricoh: Niet verwarren met Ritek. Ricoh is relatief nieuw op de CD-R-mediamarkt maar heeft al een aardige reputatie opgebouwd. Helaas amper verkrijgbaar hier.

En alle andere merken zijn in mijn ogen B-merken. Sommige van die B-merken hebben nochtans bepaalde uitstekende eigenschappen. Neem bijvoorbeeld Princo. De reflectiviteit van dit media is werkelijk outstanding. Zelfs de meest problematische CD-spelers zijn vaak nog aan de praat te krijgen met Princo media. Jammer genoeg stelt de levensduur niet veel voor. Vrijwel alle Princo's die ik heb gehad zijn 'dood'. Niet door krassen of zo, ze beginnen gewoon na een tijd slechter en slechter uit te lezen tot het ermee gedaan is. Dat kom je bij de meeste B-merken tegen. De periode waarin dit gebeurt kan gaan van na enkele maanden (in extremis zelfs dagen) tot jaren voor de betere B-merken.

Het grootste probleem bij de B-merken is de onregelmatigheid van de productie. De ene keer krijg je een goeie batch in handen die zelfs na jaren nog probleemloos afspeelt. De andere keer geven de CDs al enkele maanden na het branden problemen.

Zo heb ik een tijd terug nog een film gekregen die op Ritek media was gebrand. CD1 kon ik probleemloos op m'n schijf kopiëren, maar CD2 was onleesbaar vanaf een bepaalde sector (en moeilijk leesbaar op de sectoren ervoor). En die CD was nauwelijks een uur (!!) daarvoor gebrand met een Lite-On 24/10/40 op 16x... Zoiets maak je alleszins nooit mee met deftige CDs. Dat is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar het zou toch niet mogen voorkomen. Als dat een kritieke backup was dan zou je mooi groen kunnen lachen.

Feit is dat vrijwel alle CDs die ik heb van A-merken ongeacht hun leeftijd (de oudste CD-Rs die ik nog heb en af en toe gebruik zullen tegen de 7 à 8 jaar zijn) nog steeds uitlezen op maximale snelheid (tenzij ze bekrast zijn door de jaren heen natuurlijk), terwijl de B-merken meestal na verloop van tijd al duidelijk minder snel uitlezen. BLER-metingen op die CDs tonen ook aan dat de CDs effectief een hogere error rate hebben. En hoewel een hoge BLER niet noodzakelijk op fouten wijst, duidt het wel op een probleem en is de kans op oncorrigeerbare fouten veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Heb je dat net allemaal geschreven?! Wel goed stuk :Y)

Toch zou ik Sony ook bij het rijtje zetten. Deze worden vaak gemaakt in de TY-fabrieken. Ik heb deze vanaf het begin dat ik CD's brand gekocht en ze zijn perfect. Jammer is wel de belachelijk hoge prijs en vaak lage write-snelheden, terwijl er dus allang snellere burn-CDR's zijn. Daarom koop ik ze ook niet meer. HP heb ik ook gehad, maar mijn lokale shop verkoopt ze jammer genoeg niet meer.

TDK vind ik altijd erg moeilijk kiezen. Je hebt hele goeie CD's, maar ze laten hun CD's ook weleens bij Ritek produceren en dan heb je weer gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

@ SatCP, wat vind je dan van Verbatim's DataLife Plus (levenslange garantie)?

Kodac zijn idd heel goed, alleen bijna uitgestorven...

[ Voor 30% gewijzigd door Scighera op 05-03-2003 13:11 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor

Freehumor

koekwous

Zeer mooi artikel! Precies wat ik nodig had.

Ik denk dat ik maar eens wat TY Mitsui haal :9 :9

Nog iets: als ik naar cdrwinkel.com ga: http://www.cdrwinkel.com/Shop/Spindels.html dan zie ik daar twee leuke mitsui spindels. Nu wil ik weten wat het verschil is tussen die twee:

- MAM Mitsui Spindel 80m Golden Dye 48X (100st)
- Mitsui SG-Ultra Spindel 80m 48X (100st)

[ Voor 41% gewijzigd door Freehumor op 05-03-2003 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 15:02
Nou en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:?

Als je hem wil tegenspreken, onderbouw dan ook een beetje :)
Op die manier kom je namelijk nogal brutaal over :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
BalusC schreef op 05 March 2003 @ 13:42:

[...]
:?

Als je hem wil tegenspreken, onderbouw dan ook een beetje :)
Op die manier kom je namelijk nogal brutaal over :/
Tja, ik vind dat een nogal ongefundeerde uitspraak :P (zo reageerde ik dus ook ff)

Ritek maakt namelijk zowel goede als minder goede cdr's (net als de meeste grote fabrieken), "Ritek = bagger" slaat dus nergens op.

[ Voor 6% gewijzigd door Azrael op 05-03-2003 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Smarron schreef op 05 maart 2003 @ 13:08:
Heb je dat net allemaal geschreven?! Wel goed stuk :Y)
Ja, maar wel met copy/pastes uit eerdere berichten van mezelf. Ik wil m'n vingers ook wat sparen. Ik heb een berg standaardartikeltjes gemaakt voor situaties als deze :)
Toch zou ik Sony ook bij het rijtje zetten. Deze worden vaak gemaakt in de TY-fabrieken. Ik heb deze vanaf het begin dat ik CD's brand gekocht en ze zijn perfect. Jammer is wel de belachelijk hoge prijs en vaak lage write-snelheden, terwijl er dus allang snellere burn-CDR's zijn.
De Sony's van Taiyo Yuden zijn uitstekend. Ik heb ze zelf gedurende lange tijd gebruikt. Maar die hoef ik niet in de lijst te zetten want deze vallen onder taiyo Yuden. Ook de Sony CD-Rs met "SONY CORP" in de ATIP zijn van uitstekende kwaliteit, maar ik wist niet of ze die tegenwoordig nog maakten.

De lagere opgegeven brandsnelheid noem ik realistisch denken. Branders gaan tegenwoordig tot 52x, maar het CD-R-media kan deze snelheidsontwikkeling totaal niet volgen. De CD-R-mediafabrikanten bestempelen hun cd's wel als geschikt voor 50x recording, maar dat zijn ze zeker niet. Hieronder een stukje dat ik eerder reeds schreef (weer eens ;) ) over de invloed van de opnamesnelheid:

Bij huidige writers is er tot 16x - 20x nauwelijks een verslechtering merkbaar in de brandkwaliteit wanneer degelijk media wordt gebruikt. Daarboven neemt de brandkwaliteit sterk af. Bij sommige goedkopere schijfjes zelfs tot ver beneden de door Red Book toegelaten fouttoleranties.

Een schijfje met een hoge error rate zal veel meer moeite vereisen om correct uit te lezen. De kwaliteit van de optiek speelt een grote rol, alsmede het ontwerp van de CIRC-decoder die de foutafhandeling verzorgt. Zo kan het zijn dat zulk een schijfje schijnbaar probleemloos afspeelt op de ene cd-speler terwijl de andere nauwelijks meer dan wat getik en gekraak kan produceren.

Data-cd's aan de andere kant zijn minder gevoelig voor fouten dan audio-cd's omdat ze een extra ECC-foutcorrectiesysteem hebben. Daarom lijken kwalitatief lage cd's vaak goed te werken voor datakopiëen, tot men aan audio begint en de rotzooi zich begint te tonen...

Oplossing? Verlagen van de brandsnelheid en overstappen op hoogwaardiger media. Om de situatie wat te verduidelijken ga ik even kort schetsen hoe een cd-speler intern fouten corrigeert:

De audiodata die de cd-speler leest wordt verwerkt door de interne CIRC-decoder (Cross Interleaved Reed-Solomon Code). De CIRC-decoder bestaat uit 2 Reed-Solomon-decoders (C1 en C2) en enkele de-interleaving-stadia. Dit zit natuurlijk allemaal in één chip. De C1-decoder is de eerste decoder die de kleine random-fouten afhandelt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de foutvlaggen E11, E21 en E31. E31 betekent dat er 3 of meer symboolfouten optraden aan de ingang van de C1-decoder. Dit kan de C1-decoder niet meer verbeteren en zal de foute symbolen aanduiden met een vlag en aanbieden aan de C2-decoder na de- interleaving. De C2-decoder is vrijwel identiek van opbouw, maar kan dankzij de voorgaande de-interleavingstap grotere fouten corrigeren. En middels de vlaggen van de C1-decoder kunnen nog meer fouten verbeterd worden. De C2-decoder hanteert net als de C1-decoder vlaggen, E12, E22 en E32. E32 is de enige foutvlag van de CIRC-decoder die aanduidt dat een fout oncorrigeerbaar is. Deze vlag wordt dan ook doorgaans gebruikt om het foutverhulling-circuit aan te sturen. Dit kan bestaan uit interpolatie- of muting-circuits. Natuurlijk enkel bij audio, bij data wordt de volgende foutcorrectielaag gebruikt, de ECC foutcorrectiecode.

Hieronder de output van de E-signalen van een cd-speler in 2 gevallen. Een cd-r gebrand op 16-voudige snelheid en eenzelfde merk cd-r gebrand op 40-voudige snelheid. Ik ben niet in de positie om merken te vernoemen, maar de afbeeldigen en getallen spreken boekdelen.

BLER van cd-r gebrand op 16x:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/images/bler16x.gif

Totalen (over de hele cd gemeten):
- E11: 2222
- E31: 124
- E12: 769
- E22: 0
- E32: 0
- BLER: 2455
- BERL: 0

BLER van cd-r gebrand op 40x:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/images/bler40x.gif

Totalen (over de hele cd gemeten):
- E11: 80536
- E21: 924
- E31: 377
- E12: 2468
- E22: 70
- E32: 0
- BLER: 81837
- BERL: 1

Zoals je kan zien heeft de op 40x gebrande cd duidelijk een slechtere kwaliteit. De block error rate is maar liefst 30 keer hoger! Hoewel de BLER nergens de door Red Book toegelaten 220 foute blocks per seconde overschrijdt is het toch wel duidelijk dat de hoge schrijfsnelheid een erg negatieve impact heeft. De BLER van de op 16x gebrande cd is op z'n minst uitmuntend te noemen (er zijn veel geperste cds recht uit de winkel die minder goede grafieken tonen). Geen E22- of E32-fouten.

De op 40x gebrande cd daarentegen heeft voor een cd veel E22-fouten wat erop wijst dat uncorrectables niet ver weg zijn. Nu valt de kwaliteit overall gezien nog wel mee. Er traden geen uncorrectables op, maar het feit dat er toch een burst error length fout (BERL) optrad is een erg veeg teken! En paar vingerafdrukken, krasjes en het is zover. Het moge dus wel duidelijk zijn dat de levensduur van de op 40x gebrande cd veel minder lang zal zijn!

Tot 16x - 20x verschilt de kwaliteit van een cd gebrand op een kwalitatief degelijk media weinig. Daarboven neemt de kwaliteit sterk af tot dramatisch slecht voor de mindere cd-r merken.

Nota: de verschillende zones die je kan zien in de block error rate van de op 40x gebrande cd zijn de oorzaak van het Z-CLV proces.

Zelf bezit ik 40x en 48x branders. Toch brand ik nooit sneller dan 16x - 20x (tenzij voor testdoeleinden). Ik ben liever zeker over de kwaliteit van de geschreven data, zelfs op hoogwaardig media. Ook zet ik verify disc aan in de recording programma's (indien ondersteund) zodat het schijfje na branden nagekeken wordt. Ik heb nog nooit een (ongewenst) mislukt schijfje gehad en al m'n gebrande cds die ik met zorg heb behandeld lezen vandaag nog steeds even goed uit als de dag waarop ze werden geschreven. Natuurlijk duurt het branden zo wat langer dan wanneer ik de writer's volle snelheid zou benutten en geen verify zou doen. Maar er moet maar eens een schijfje mislukken zonder dat je het gemerkt hebt. Je zal zien, net dat schijfje bevat die data die je heel erg nodig hebt :)
Scighera schreef op 05 maart 2003 @ 13:10:
@ SatCP, wat vind je dan van Verbatim's DataLife Plus (levenslange garantie)?
Verbatim had vroeger een erg goede naam. Maar ze waren op de Belgisch/Nederlandse markt amper te vinden. Ik heb zelf dan ook geen ervaring op termijn met Verbatim. Je kan moeilijk alle media testen :)
Hoogst waarschijnlijk zijn de DataLife Plus nog steeds dezelfde kwaliteits-cd's. Maar Verbatim verkoopt ook rommel... Zie dus wel dat je de juiste hebt.
Freehumor schreef op 05 maart 2003 @ 13:29:
Nog iets: als ik naar cdrwinkel.com ga: http://www.cdrwinkel.com/Shop/Spindels.html dan zie ik daar twee leuke mitsui spindels. Nu wil ik weten wat het verschil is tussen die twee:

- MAM Mitsui Spindel 80m Golden Dye 48X (100st)
- Mitsui SG-Ultra Spindel 80m 48X (100st)
Simpel: De reflective layer is verschillend wat Cdrwinkel foutief omschrijft als de dye. De dye is de organische kleurstof waarin de data wordt gebrand en die is bij Mitsui transparant. De gouden kleur is echter afkomstig van de flinterdunne reflectieve laag welke bij de eerstgenoemde uit goud bestaat. De SG-Ultra gebruiken een zilver reflectielaag. Wat is het verschil en welke is de beste? Goud heeft als voordeel ten opzichte van zilver dat het niet oxideert. Als de dunne polycarbonaat beschermingslaag aan de labelzijde van de cd beschadigd wordt zodat er lucht aan de reflecterende laag kan komen is er niets verloren (hoewel doorgaans de reflecterende laag dan ook bekrast is en kortweg omzeep is, maar dat even terzijde). Goud heeft theoretisch gezien dus de langste levensduur. het nadeel is dat goud minder goed licht reflecteert dan zilver. De cd's zijn als het ware ietwat moeilijker leesbaar voor de cd-speler dan zilver.

Welke moet je nemen? Als je er absoluut zeker van wil zijn dat je cd's over 300 jaar wanneer ze uit je geklimatiseerde kluis komen nog perfect uitlezen, neem dan goud :)
Voor de rest ben je eigenlijk beter af met zilver door de betere reflectiviteit. De kans is veel kleiner dat de cd's niet afspelen in kritische cd-spelers. Maar onthoud dat je ietwat voorzichtiger moet zijn met deze cd's. In de regel dien je eigenlijk steeds zorg te dragen voor je cd's. Een cd met gouden reflectieve laag zal even slecht uitleesbaar zijn als een zilvere wanneer er een serieuze kras op staat...
Azrael schreef op 05 maart 2003 @ 14:02:
Ritek maakt namelijk zowel goede als minder goede cdr's (net als de meeste grote fabrieken), "Ritek = bagger" slaat dus nergens op.
De uitspraak "Ritek = bagger" slaat wel degelijk op iets. Ritek heeft een reputatie opgebouwd van onregelmatige productiekwaliteit (net als de meeste B-merken). De ene keer heb je uitstekende schijfjes waar niets op aan te merken valt. De andere keer heb je bagger in handen. Een fabrikant die geen continue productie kan leveren met een vaste kwaliteitsnorm kun je niet als betrouwbaar bestempelen. Dat is het verschil tussen een A-merk fabrikant en een B-merk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
SatCP schreef op 05 March 2003 @ 14:45:
Een fabrikant die geen continue productie kan leveren met een vaste kwaliteitsnorm kun je niet als betrouwbaar bestempelen. Dat is het verschil tussen een A-merk fabrikant en een B-merk...
Dan is er dus geen enkel A-merk, elke fabriek, ook Mitsui en Taiyo Yuden brengt minder goede batches op de markt, zogenaamde B-kwaliteit.
Tybotech, New @rita kwamen bijvoorbeeld ook uit de TY fabriek.

Even terzijde: die (goede) TDK reflex ultra cdr's werden door TY gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor

Freehumor

koekwous

SatCP schreef op 05 March 2003 @ 14:45:[...]
Simpel: De reflective layer is verschillend wat Cdrwinkel foutief omschrijft als de dye. De dye is de organische kleurstof waarin de data wordt gebrand en die is bij Mitsui transparant. De gouden kleur is echter afkomstig van de flinterdunne reflectieve laag welke bij de eerstgenoemde uit goud bestaat. De SG-Ultra gebruiken een zilver reflectielaag. Wat is het verschil en welke is de beste? Goud heeft als voordeel ten opzichte van zilver dat het niet oxideert. Als de dunne polycarbonaat beschermingslaag aan de labelzijde van de cd beschadigd wordt zodat er lucht aan de reflecterende laag kan komen is er niets verloren (hoewel doorgaans de reflecterende laag dan ook bekrast is en kortweg omzeep is, maar dat even terzijde). Goud heeft theoretisch gezien dus de langste levensduur. het nadeel is dat goud minder goed licht reflecteert dan zilver. De cd's zijn als het ware ietwat moeilijker leesbaar voor de cd-speler dan zilver.

Welke moet je nemen? Als je er absoluut zeker van wil zijn dat je cd's over 300 jaar wanneer ze uit je geklimatiseerde kluis komen nog perfect uitlezen, neem dan goud :)
Voor de rest ben je eigenlijk beter af met zilver door de betere reflectiviteit. De kans is veel kleiner dat de cd's niet afspelen in kritische cd-spelers. Maar onthoud dat je ietwat voorzichtiger moet zijn met deze cd's. In de regel dien je eigenlijk steeds zorg te dragen voor je cd's. Een cd met gouden reflectieve laag zal even slecht uitleesbaar zijn als een zilvere wanneer er een serieuze kras op staat...
Hartelijke dank voor deze geweldige tekst! _/-\o_ _/-\o_ Aan zulke tweakers heb je tenminste wat.

Goede uitleg met een perfecte ondersteuning.

[ Voor 4% gewijzigd door Freehumor op 05-03-2003 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

op de verpakking staat dat ze minimaal 100jaar(met garantie) meegaan (Datalife plus 700mb 48x)

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Azrael schreef op 05 March 2003 @ 14:53:
Dan is er dus geen enkel A-merk, elke fabriek, ook Mitsui en Taiyo Yuden brengt minder goede batches op de markt, zogenaamde B-kwaliteit.
Tybotech, New @rita kwamen bijvoorbeeld ook uit de TY fabriek.
Kodak en Mitsui leveren enkel topkwaliteit aan hun afnemers. Ik heb alleszins nog nooit van consistent slechte batches gehoord bij deze fabrikanten. Hebben ze hun productieprocess zo goed onder controle of maken ze voldoende winsten dat ze de slechte reeksen kunnen dumpen? Geen idee, maar ze doen het toch maar :)

Zo heeft Mitsui zelf een "Archive" reeks. Dit zijn geselecteerde cd's die aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen en ook pak duurder zijn. Ik heb ooit eens een vergelijkende BLER-test tussen de gewone en archive Mitsui gedaan. Met de beste wil van de wereld kon ik geen aanduidbaar verschil meten dat de archive beter zouden zijn. Geen twee gebrande CD-Rs zijn hetzelfde, maar geen van beide reeksen had duidelijk positieve of negatieve uitschieters. Beiden waren onvoorwaardelijk goede kwaliteit.

Ook de Silver Premiums van Philips die tot voor enkele jaren door Mitsui (en Taiyo Yuden) werden gefabriceerd leverden vergelijkbare metingen op. Je kan dus wel stellen dat het media dat door Mitsui dat door andere fabrikanten wordt gebruikt, hetzelfde is als hetgene ze voor hun eigen cd's gebruiken.

Tussen Kodak en Traxdata Gold heb ik hetzelfde waargenomen. Helaas is Kodak vrijwel volledig van het toneel verdwenen.

Taiyo Yuden is een wat vreemde eend in de bijt. Jarenlang hebben ze onvoorwaardelijk goede kwaliteit geleverd. Zowel voor hun eigen media, als dat van hun afnemers. Echter sinds een twee jaren ofzo kende de Taiyo Yuden productie een enorme expansie. Waar taiyo Yuden soms nog moeilijk te verkrijgen was kon je plots kiezen uit talrijke merken die allen taiyo Yuden gebruikten. Zelfs merken met een reputatie van het verwerken van de goedkoopste fabrikant die je tegenkomt hadden soms plots Taiyo Yuden in hun aanbod. Dan rijzen er natuurlijk wel vragen. Er kwamen ook frequenter geruchten over de zogenaamde B-reeksen van Taiyo Yuden. Op een bepaald moment bood cdrwinkel.com zelfs twee verschillende Taiyo Yuden spindels aan: A en B met een flink prijsverschil tussen. Dat is echter slechts van korte duur geweest en tegenwoordig stoefen de fabrikanten er graag mee dat ze Taiyo Yuden gebruiken, een A-fabrikant... Maar of de schijfjes die ze van die fabrikant hebben ook "A" zijn? Moeilijk te zeggen. Misschien zijn de verschillen net als bij Mitsui negeerbaar klein, of misschien probeert Taiyo Yuden de productie op te drijven door de oude productielijnen naast de nieuwe te laten werken wat twee verschillende kwaliteiten geeft.

Misschien dat ik nog wel eens een nieuwe mediatest doe, maar daar kruipt enorm veel tijd en geld in. Niet iets om elke maand te herhalen :)

Feit is en blijft dat ik onder de talloze duizenden Taiyo Yudens, Kodaks en Mitsui's die ik gebrand heb nog nooit een (ongewenste) uitvaller heb gehad. Iets wat ik niet kan zeggen van talrijke andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tHe_BiNk
  • Niet online

tHe_BiNk

He's evil! Very EVIL!

Topicstarter
SatCP schreef op 05 maart 2003 @ 14:45:
[...]Zelf bezit ik 40x en 48x branders. Toch brand ik nooit sneller dan 16x - 20x (tenzij voor testdoeleinden). Ik ben liever zeker over de kwaliteit van de geschreven data, zelfs op hoogwaardig media. Ook zet ik verify disc aan in de recording programma's (indien ondersteund) zodat het schijfje na branden nagekeken wordt.
Doe exact het zelfde wel zo safe, zeker als je over een jaar of 10 nog wat data van die cds moet afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Azrael schreef op 05 March 2003 @ 14:02:
[...]

Tja, ik vind dat een nogal ongefundeerde uitspraak :P (zo reageerde ik dus ook ff)

WTF? Leer lezen of hou gewoon je mond knaap. Ik zeg alleen dat Octrons vaak Riteks zijn. Niet meer en niet minder :z

Als je graag ononderbouwde replies neerzet dan zou ik op z'n minst de juiste persoon quoten .... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 15:59:

[...]

WTF? Leer lezen of hou gewoon je mond knaap. Ik zeg alleen dat Octrons vaak Riteks zijn. Niet meer en niet minder :z

Als je graag ononderbouwde replies neerzet dan zou ik op z'n minst de juiste persoon quoten .... :{
Nee, je zegt "Octrons zijn vaak Riteks" met zo'n :{ <== smilie erbij. Waar je dus mee wilt aangeven dat Ritek per definitie slecht is, anders zet je die smilie er niet bij. En dan zet je er niet eens even bij waarom je ze dan zo slecht vindt.

Knaap :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Azrael schreef op 05 March 2003 @ 16:28:
[...]

Nee, je zegt "Octrons zijn vaak Riteks" met zo'n :{ <== smilie erbij. Waar je dus mee wilt aangeven dat Ritek per definitie slecht is, anders zet je die smilie er niet bij. En dan zet je er niet eens even bij waarom je ze dan zo slecht vindt.

Terug naar school met jou. Begrijpend lezen heb je denk ik overgeslagen. Riteks staan algemeen bekend als twijfelachtig, vanwege de inconsistente kwaliteit. Zie hierboven voor iemand die dat haarfijn heeft zitten onderbouwen. En dus is die smilie geheel op zijn plaats.

Jouw reply daarentegen geeft blijk van totaal gebrek aan kennis van forumgedrag, en je bent er ook niet voor niets op gewezen door een collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
SatCP schreef op 05 March 2003 @ 15:21:
[...]
Kodak en Mitsui leveren enkel topkwaliteit aan hun afnemers. Ik heb alleszins nog nooit van consistent slechte batches gehoord bij deze fabrikanten. Hebben ze hun productieprocess zo goed onder controle of maken ze voldoende winsten dat ze de slechte reeksen kunnen dumpen? Geen idee, maar ze doen het toch maar :)

Zo heeft Mitsui zelf een "Archive" reeks. Dit zijn geselecteerde cd's die aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen en ook pak duurder zijn. Ik heb ooit eens een vergelijkende BLER-test tussen de gewone en archive Mitsui gedaan. Met de beste wil van de wereld kon ik geen aanduidbaar verschil meten dat de archive beter zouden zijn. Geen twee gebrande CD-Rs zijn hetzelfde, maar geen van beide reeksen had duidelijk positieve of negatieve uitschieters. Beiden waren onvoorwaardelijk goede kwaliteit.
Ik heb ooit es een topic geopend over een Mitsui spindel. 100 cd's voor 115 gulden. Daar kwam uit dat dit cdr's waren zonder toplaag, niet de normale Mitsui kwaliteit dus.
Geen kwaad woord over Mitsui verder, perfecte cdr's, maar dit geeft wel aan dat ook een topfabrikant als Mitsui mindere cdr's op de markt kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Verwijderd schreef op 05 maart 2003 @ 16:34:

[...]

Terug naar school met jou. Begrijpend lezen heb je denk ik overgeslagen. Riteks staan algemeen bekend als twijfelachtig, vanwege de inconsistente kwaliteit. Zie hierboven voor iemand die dat haarfijn heeft zitten onderbouwen. En dus is die smilie geheel op zijn plaats.
Die Octrons staan algemeen bekend als goede cdr's. Ritek dus. Dus is die smilie niet op zijn plaats; over één kam scheren heet dat.
Jouw reply daarentegen geeft blijk van totaal gebrek aan kennis van forumgedrag, en je bent er ook niet voor niets op gewezen door een collega.
HlpDsK begin alsjeblieft niet over forumgedrag, daar heb jij namelijk nogal een handje van (...). Maar gelukkig dat je het over mijn reply hebt, wat ik daar deed was namelijk puur de bal terug kaatsen :)

BTW, het was niet mijn bedoeling hier een ruzie te starten, als je nog verdere aanmerkingen op mijn persoon hebt ajb via mail of icq.

[ Voor 8% gewijzigd door Azrael op 05-03-2003 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Azrael schreef op 05 maart 2003 @ 16:41:
Ik heb ooit es een topic geopend over een Mitsui spindel. 100 cd's voor 115 gulden. Daar kwam uit dat dit cdr's waren zonder toplaag, niet de normale Mitsui kwaliteit dus.
Geen kwaad woord over Mitsui verder, perfecte cdr's, maar dit geeft wel aan dat ook een topfabrikant als Mitsui mindere cdr's op de markt kan zetten.
Ik heb dat topic eens doornomen en het enige dat ik er uit kan afleiden is dat de daar aangeboden Mitsui's gewoon geen opgedrukt label hebben, unbranded of blanco media zoals het wordt genoemd. De beschermende coating hebben ze echter wel. Deze is transparant en bevindt zich op de reflectieve laag. Bij de Mitsui's met label is er gewoon een zilverkleurig label over deze beschermende laag gedrukt. Natuurlijk kun je stellen dat elke extra laag een extra bescherming biedt en dat zo de versie met label beter is, maar dat is mierenneuken :)

De unbranded Mitsui's kun je overigens nog steeds krijgen. Ik gebruik ze naar alle tevredenheid. Ik heb liever unbranded cd's dan zo'n schreeuwlelijk label :)

Zoals je overigens kan lezen op de Mitsui-site zijn zowel de branded (logo disc) als de unbranded (no logo disc) voorzien van de DiamondCoat beschermingslaag. Heel veel moet je jezelf trouwens van zo'n laag niet voorstellen. Dat is maar net bedoeld opdat lichte krassen de reflectieve laag niet zouden beschadigen. Als je met een balpen (nooit doen dus) erop probeert te schrijven en wat veel druk uitoefent dan zit je er zo door. Je moet je dus niet blindstaren op mooie namen als Mitsui's DiamondCoat en Kodak's InfoGuard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
SatCP schreef op 05 March 2003 @ 18:40:
[...]
Ik heb dat topic eens doornomen en het enige dat ik er uit kan afleiden is dat de daar aangeboden Mitsui's gewoon geen opgedrukt label hebben, unbranded of blanco media zoals het wordt genoemd. De beschermende coating hebben ze echter wel. Deze is transparant en bevindt zich op de reflectieve laag. Bij de Mitsui's met label is er gewoon een zilverkleurig label over deze beschermende laag gedrukt. Natuurlijk kun je stellen dat elke extra laag een extra bescherming biedt en dat zo de versie met label beter is, maar dat is mierenneuken :)

De unbranded Mitsui's kun je overigens nog steeds krijgen. Ik gebruik ze naar alle tevredenheid. Ik heb liever unbranded cd's dan zo'n schreeuwlelijk label :)

Zoals je overigens kan lezen op de Mitsui-site zijn zowel de branded (logo disc) als de unbranded (no logo disc) voorzien van de DiamondCoat beschermingslaag. Heel veel moet je jezelf trouwens van zo'n laag niet voorstellen. Dat is maar net bedoeld opdat lichte krassen de reflectieve laag niet zouden beschadigen. Als je met een balpen (nooit doen dus) erop probeert te schrijven en wat veel druk uitoefent dan zit je er zo door. Je moet je dus niet blindstaren op mooie namen als Mitsui's DiamondCoat en Kodak's InfoGuard...
Dat zijn niet de unbranded hoor, die hebben wel gewoon een beschermende toplaag. Unbranded of branded maakt bij Mitsui niks uit, ze zijn over het algemeen ook even duur.
Overigens is de toplaag best belangrijk, als die beschadigt heb je grote kans dat die cdr naar de mallemoeren is. CDr's zonder label (zoals TY ze had) zijn ook best kwetsbaar, daar moet je dus extra voorzichtig mee zijn. Met de "kwaliteit" an sich heeft dat dan weer weinig te maken, vooropgesteld dat je ze voorzichtig behandeld.
Persoonlijk heb ik ze dus liever niet zonder toplaag, ze moeten toch lang meegaan en een ongeluk zit in een klein hoekje..

Dat is volgens mij ook het verschil van die nieuwe TY, dat ze een betere toplaag hebben al heb ik ze nog niet in handen gehad, misschien binnenkort maar een spindeltje van bestellen, hoewel een Mitsui spindel voor 39 of 48 euro per 100 ook wel aantrekkelijk is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Azrael schreef op 05 March 2003 @ 16:47:
Die Octrons staan algemeen bekend als goede cdr's. Ritek dus. Dus is die smilie niet op zijn plaats; over één kam scheren heet dat.
Heb je wat links voor mij. Ik ben nog steeds niet overtuigd.

Mijn mening is dat vrijwel alle Riteks slecht zijn. Ik ben niet de enige die daar zo over denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 10:04:

[...]

Psies. 'tuurlijk slikt je brander ze. Maar of je de CD over 3 jaar nog kunt uitlezen is een heel ander verhaal.
ja ok. true true. dat is dus nog ff afwachten :)

oudste die ik heb is nu 2 jaar geloof ik. en leest nog prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08 14:58
Weten jullie toevallig of CDR's van het merk Plasmon van behoorlijke kwaliteit zijn? Die verkopen ze namelijk in een supermarkt hier in buurt (Colruyt) voor ongeveer 36 euro per 100 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linchpin
  • Laatst online: 12-08 20:37
SatCP schreef op 05 March 2003 @ 14:45:
De MAM Mitsui Golden Dye heeft in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden een zilveren reflectielaag en niet een van goud. Dit is hier te lezen onder het kopje "Go for Gold!". Daar staat namelijk:
Thanks to MAM-E?s organic dye Phthalocyanine, the most technically advanced dye in the world and to the silver reflective layer, the MAM-E Golden Dye CD-Rs fit all professional uses, such as information storage, duplication and distribution.
Mistui heeft deze cdr's dus een misleidende naam gegeven. De Mitsui Gold Ultra hebben wel een gouden reflectielaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Linchpin: Wow, beats me... Ik ging er echt van uit dat dit de Mitsui Gold cd's waren. Ik vraag me dan toch wel af in welk opzicht de levensduur van die Golden Dye beter is dan die van bijvoorbeeld de SG-Ultra - wat de site toch doet vermoeden (Absolute reliability, Rugged durability, Up to 100 years longevity). Aangezien de reflective layer ook van zilver blijkt te zijn, moet het verschil in de dye zitten die waarschijnlijk minder lichtgevoelig is. Maar de SG-Ultra staat dan weer 'Best UV resistance' en 'Best heat resistance'. Net de punten waar de Golden Dye beter zou kunnen zijn, maar blijkbaar niet is. Natuurlijk zijn die uitspraken grotendeels marketingpraat, maar die Golden Dye cd's moeten toch een voordeel hebben in een bepaalde categorie. Anders heeft het geen zin ze te verkopen.

Alleszins bedankt voor de rechtzetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linchpin
SatCP schreef op 06 maart 2003 @ 12:49:
Linchpin: Wow, beats me... Ik ging er echt van uit dat dit de Mitsui Gold cd's waren. Ik vraag me dan toch wel af in welk opzicht de levensduur van die Golden Dye beter is dan die van bijvoorbeeld de SG-Ultra - wat de site toch doet vermoeden (Absolute reliability, Rugged durability, Up to 100 years longevity). Aangezien de reflective layer ook van zilver blijkt te zijn, moet het verschil in de dye zitten die waarschijnlijk minder lichtgevoelig is. Maar de SG-Ultra staat dan weer 'Best UV resistance' en 'Best heat resistance'. Net de punten waar de Golden Dye beter zou kunnen zijn, maar blijkbaar niet is. Natuurlijk zijn die uitspraken grotendeels marketingpraat, maar die Golden Dye cd's moeten toch een voordeel hebben in een bepaalde categorie. Anders heeft het geen zin ze te verkopen.
Ik heb idee dat dit puur bedoeld is als marktdifferentiatie. De Golden Dye cd's zijn goedkoper dan de SG Ultra en worden ook gepromoot als allround-cd. De SG Ultra zou dan kwalitatief net iets beter moeten zijn, hetgeen de hogere prijs zou rechtvaardigen. Ik heb een tijdje geleden ook naar verschillen tussen deze twee soorten cdr's gezocht, maar het werd me niet echt duidelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Linchpin op 06-03-2003 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Smarron schreef op 06 March 2003 @ 01:11:
[...]
Heb je wat links voor mij. Ik ben nog steeds niet overtuigd.

Mijn mening is dat vrijwel alle Riteks slecht zijn. Ik ben niet de enige die daar zo over denkt.
Ik heb hier een test uit de PC-Active (ondertussen alweer wat verouderd) waarin Octron's, Van Ritek (want dat kan dus nog wel eens variëren, net zoals Lifetecs van de Aldi vroeger TY's waren..), heel goed getest werden.

Octron
Conclusie witmerken
Eindconclusie na 31 merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:40
Tja, zo'n test is ook niet alles hoor.

Ik heb ooit na het lezen van een dergelijke test een pakje no-label cd-tjes aangeschaft want die kwamen goed uit de test. Plak een logo-sticker er dan wel in een keer goed op, als je hem los moet trekken neem je gelijk de hele cd (!) mee...
De andere negen beginnen trouwens nu gaten te vertonen in de zilver laag, dus die waren ook niet best.

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Azrael schreef op 06 March 2003 @ 17:28:
Ik heb hier een test uit de PC-Active (ondertussen alweer wat verouderd) waarin Octron's, Van Ritek (want dat kan dus nog wel eens variëren, net zoals Lifetecs van de Aldi vroeger TY's waren..), heel goed getest werden.
Die jongens van PC Active zijn ook wel snel tevreden... 1 cd mislukte al tijdens het branden en dan nog krijgt het media de titel van beste keuze? Dat is statistisch gezien 8% uitval... Beetje vreemde gedachtenkronkel. 1 Mislukte cd zou al voldoende moeten zijn om de kans op "beste cd-r" titel te ontnemen.

Hetzelfde artikel zegt overigens ook dat de resultaten van Ritek uit eerdere tests zowel uitstekend waren als extreem slecht. Dat is nu net waar die fabrikanten aan leiden en wat ik al zo vaak heb aangehaald. De productiekwaliteit is niet constant. De ene keer heb je perfecte cd's, de andere keer mislukken ze soms al tijdens het branden. Veel kans dat die Octrons toevallig een van de betere batches waren. Misschien dat ze in een volgende test ergens onderaan eindigen. Het zou niet de eerste keer zijn.

Daarnaast... 12 cd's per merk uit eenzelfde batch noem ik nu niet echt representatief voor een medium. Men zou dezelfde merken over een termijn van verschillende maanden moeten testen.

Feit is dat wanneer je de specifieke nieuwsgroepen en fora leest dat er duidelijk heel wat mensen zijn die problemen hebben met de "b-merken" terwijl het aantal problemen met de "a-merken" erg klein is.

Anyway, als jij Ritek goed vindt is er niemand die je ervan gaat weerhouden om ze te gebruiken. Maar ik vraag me alleen af hoe het met de data op die schijfjes zal staan over enkele jaren. Het kan misschien pure pech zijn, maar praktisch alle b-merken die ik hier heb liggen en reeds meerdere jaren oud zijn, vertonen tekenen van achteruitgang of lezen simpelweg niet meer uit terwijl de a-merken niet één uitvaller hebben (tenzij accidentieel beschadigd). En het gaat hier natuurlijk wel om wat grotere aantallen dan 12 cd's per merk :)

Update: Men schrijft in die test trouwens ook over het optreden van buffer underruns tijdens het branden welke frequent voor kwamen bij de witte producten. Nu weet ik niet hoe veel die mensen van PC Active van cd-recording kennen, maar de soort media heeft totaal geen invloed op buffer underruns. Zelfs een bereslechte cd-r zal niet meer/minder buffer underruns opleveren dan een uitstekend schijfje. Een buffer underrun duidt op een onderbreking van de datastroom naar de recorder toe. Mij lijkt dan ook dat er iets flink mis moet zijn geweest met de testopstelling. Misschien dat PC Active zulke testen en de interpretatie ervan misschien beter over laat aan andere mensen die thuis zijn in het wereldje :)

[ Voor 17% gewijzigd door satcp op 06-03-2003 17:58 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 13:43
SatCP schreef op 05 March 2003 @ 13:01:
- Taiyo Yuden: Een van de CD-R pioneers. Staat sinds jaar en dag bekend als fabrikant van goede kwaliteit. Is doorgaans erg makkelijk te vinden en bovendien redelijk van prijs.
Ik heb Maxell CD-R 80 XL-S, geproduceerd door Taiyo Yuden.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
_Arnie_ schreef op 06 maart 2003 @ 17:41:
Ik heb ooit na het lezen van een dergelijke test een pakje no-label cd-tjes aangeschaft want die kwamen goed uit de test. Plak een logo-sticker er dan wel in een keer goed op, als je hem los moet trekken neem je gelijk de hele cd (!) mee...
De andere negen beginnen trouwens nu gaten te vertonen in de zilver laag, dus die waren ook niet best.
Het probleem met die testen is dat men zich beperkt tot een oppervlakkige BLER-meting. Als je de werkelijke kwaliteit wil testen dan moet je jaren wachten en de cd's nogmaals analyzeren. Dan kun je het kaf van het koren scheiden. Natuurlijk is er geen tijdschrift dat even 5 jaar wil uittrekken voor een testje van wat cd's die over 5 jaar misschien al niet meer op de markt zijn. Daarom zijn er klimatiseringstechnieken waarbij cd's kunstmatig verouderd worden. Een erg dure grap die slechts weinigen zullen overwegen. Ettelijke jaren is er eens een test geweest (helaas vind ik het tijdschrift zelf niet meer zodat ik geen gedetailleerdere resultaten kan geven) waarbij een professionele CD CATS analyzer werd gebruikt en de cd's artificieel verouderd werden door klimatisering. De resultaten daarvan waren kort samengevat (alfabetisch per kwaliteitsgroep):

Brandname (manufacturer)

BEST (no errors on the disc and excellent life span):

- Imation (Taiyo Yuden)
- Kodak (Kodak)
- Mitsui (Mitsui)
- Philips Gold (Kodak)
- Philips Silver (Taiyo Yuden) european market
- Ricoh Premium (Ricoh)
- Sony (Taiyo Yuden)
- TDK (TDK)
- TraxData Gold (Kodak)

AVERAGE (a few errors and/or average life span):

- Ricoh Standard (Ricoh)
- White Label Mitsubishi (Mitsubishi)

BAD (lots of errors, failed discs and/or short life span):

- Arita (Ritek)
- FujiFilm (FujiFilm)
- Philips Silver (Ritek) eastern market
- Maxell (Maxell)
- TraxData Silver (Ritek)
- White Label Ritec (Ritek)
- White Label FORnet (FORnet)

Let op, deze gegevens zijn ettelijke jaren oud en dus mogelijk niet langer representatief voor de huidige cd-r-mediamarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
SatCP schreef op 06 March 2003 @ 18:14:
[...]

Brandname (manufacturer)

BEST (no errors on the disc and excellent life span):

- Imation (Taiyo Yuden)
- Kodak (Kodak)
- Mitsui (Mitsui)
- Philips Gold (Kodak)
- Philips Silver (Taiyo Yuden) european market
- Ricoh Premium (Ricoh)
- Sony (Taiyo Yuden)
- TDK (TDK)
- TraxData Gold (Kodak)

AVERAGE (a few errors and/or average life span):

- Ricoh Standard (Ricoh)
- White Label Mitsubishi (Mitsubishi)

BAD (lots of errors, failed discs and/or short life span):

- Arita (Ritek)
- FujiFilm (FujiFilm)
- Philips Silver (Ritek) eastern market
- Maxell (Maxell)
- TraxData Silver (Ritek)
- White Label Ritec (Ritek)
- White Label FORnet (FORnet)

Let op, deze gegevens zijn ettelijke jaren oud en dus mogelijk niet langer representatief voor de huidige cd-r-mediamarkt
toon volledige bericht
Waarom publiceer je dan de lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Xfile schreef op 06 maart 2003 @ 18:27:
Waarom publiceer je dan de lijst?
Omdat dat een van de weinige testen is ooit uitgevoerd waar veroudering van de cd's op degelijke wijze werd getest. Ik kan er ook niet aan doen dat men dat tegenwoordig niet meer doet. De lijst geeft een mooi beeld van welke fabrikanten toen betrouwbaar waren en welke niet. Natuurlijk geeft dat geen garanties voor de hedendaagse markt, maar het kan toch als leiddraad gebruikt worden.

Overigens staat er toch duidelijk bij dat de lijst al aardig oud is. Als je hem niet betrouwbaar vindt door de ouderdom, dan negeer je hem toch gewoon. Het is toch niet dat ik hier probeer te misleiden door oude gegevens te posten zonder dat te vermelden.

[ Voor 1% gewijzigd door satcp op 06-03-2003 19:42 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
SatCP schreef op 06 March 2003 @ 17:54:
Daarnaast... 12 cd's per merk uit eenzelfde batch noem ik nu niet echt representatief voor een medium. Men zou dezelfde merken over een termijn van verschillende maanden moeten testen.

Feit is dat wanneer je de specifieke nieuwsgroepen en fora leest dat er duidelijk heel wat mensen zijn die problemen hebben met de "b-merken" terwijl het aantal problemen met de "a-merken" erg klein is.

Anyway, als jij Ritek goed vindt is er niemand die je ervan gaat weerhouden om ze te gebruiken. Maar ik vraag me alleen af hoe het met de data op die schijfjes zal staan over enkele jaren. Het kan misschien pure pech zijn, maar praktisch alle b-merken die ik hier heb liggen en reeds meerdere jaren oud zijn, vertonen tekenen van achteruitgang of lezen simpelweg niet meer uit terwijl de a-merken niet één uitvaller hebben (tenzij accidentieel beschadigd). En het gaat hier natuurlijk wel om wat grotere aantallen dan 12 cd's per merk :)
Mja, zelf gebruik ik ook al een tijd niet meer dat soort cdr's hoor :D (Al heb ik er nooit problemen mee ondervonden, cd's die je toch weinig gebruikt gaan sowieso echt niet snel stuk.)
Ik heb nu een spindel Datatrack staan, ik weet niet uit welke fabriek die komen maar ze doen het goed :)
De volgende keer bestel ik denk ik Mitsui's, die zijn toch niet duur meer :)

Maargoed, feit blijft dat je nooit met zekerheid kan zeggen of cdr's goed zijn, over het algemeen kom je daar pas over een jaar of 10 achter. En tegen die tijd kan je je spul waarschijnlijk al lang en breed overzetten op de opvolger van de Blue Ray schijfjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Absolute zekerheid heb je natuurlijk enkel na verloop van tijd. En zelfs dan nog is de kwaliteit van een cd niet meteen een garantie voor een lange levensduur. Laat een Mitsui maar eens rondslingeren als je kleine kinderen hebt. Lekker mee over de vloer schuiven. Gegarandeerd dat die cd omzeep is na hun 'behandeling' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarmee kon je ook alweer kijken welke fabriek je CDR gebakken heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
CDR Identifier bijvoorbeeld, maar veel brandprogramma's hebben iets soortgelijks ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SatCP schreef op 06 March 2003 @ 19:08:
CDR Identifier bijvoorbeeld, maar veel brandprogramma's hebben iets soortgelijks ingebouwd.
hm welke brandprogs dan?

/me heb t nog nooit gezien :)

en CDR identifier kan me fikker weer es niet vinden (ASPI is fucked i guess)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Nou ja, veel was misschien wat overdreven ;). In Exact Audio Copy kun je de informatie bijvoorbeeld ook weergeven ('Display CD-R Information' in de CD Layout Editor).

ASPI heb je inderdaad nodig voor CDR Identifier. ASPI 4.60 kun hier vinden. 4.71 is de laatste versie, maar de 4.7x reeks durft nog wel eens problemen te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 16:35

lordsnow

I know nothing

Ik dacht dat die Octron's zeer goed getest waren.. dat het eigenlijk Taiyo Yudens waren? Tegenwoordig niet meer dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
SatCP schreef op 06 maart 2003 @ 18:35:
[...]
Omdat dat een van de weinige testen is ooit uitgevoerd waar veroudering van de cd's op degelijke wijze werd getest. Ik kan er ook niet aan doen dat men dat tegenwoordig niet meer doet. De lijst geeft een mooi beeld van welke fabrikanten toen betrouwbaar waren en welke niet. Natuurlijk geeft dat geen garanties voor de hedendaagse markt, maar het kan toch als leiddraad gebruikt worden.

Overigens staat er toch duidelijk bij dat de lijst al aardig oud is. Als je hem niet betrouwbaar vindt door de ouderdom, dan negeer je hem toch gewoon. Het is toch niet dat ik hier probeer te misleiden door oude gegevens te posten zonder dat te laten vermelden.
Ik val je niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor

Freehumor

koekwous

Xfile schreef op 06 March 2003 @ 17:55:
[...]

Ik heb Maxell CD-R 80 XL-S, geproduceerd door Taiyo Yuden.
Ik heb ze ook, maar waar haal jij vandaan dat ze TY zijn? Zelf op hun site kan ik het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Freehumor schreef op 06 March 2003 @ 21:37:
Ik heb ze ook, maar waar haal jij vandaan dat ze TY zijn? Zelf op hun site kan ik het niet vinden.
Op de site van Maxell moet je dat niet gaan zoeken natuurlijk. Je moet een tooltje als CDR Identifier gebruiken dat de ATIP van de cd-recordable kan uitlezen gebruiken. Dit tooltje kan je vertellen wie de werkelijke fabrikant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linchpin
Freehumor schreef op 06 maart 2003 @ 21:37:
[...]
Zoals SatCP enkele posts hierboven al zei: dat kun je met cdr-identifier controleren.

edit:
En dan post ie het nogmaals net voordat ik uitgetypt ben... :+

[ Voor 12% gewijzigd door Linchpin op 06-03-2003 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Freehumor schreef op 06 March 2003 @ 21:37:
[...]
D.m.v. Plextools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SatCP schreef op 06 maart 2003 @ 18:14:
[...]
Ettelijke jaren is er eens een test geweest (helaas vind ik het tijdschrift zelf niet meer zodat ik geen gedetailleerdere resultaten kan geven) waarbij een professionele CD CATS analyzer werd gebruikt en de cd's artificieel verouderd werden door klimatisering.
[...]
ik was tot +-2 jaar terug abonee van computer idee; en volgens mij hebben zij toen zo'n test gedaan.... met zo'n klimaat-apparaat waarmee ze de cd's lieten verouderen.

kan het zijn dat je het daaruit had?

[ Voor 3% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 06-03-2003 23:16 ]

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Joh, dat ik het eerlijk gezegd niet meer weet. Ik heb hier zoveel tijdschriften dat iets terug zoeken onbegonnen werk is. Ik had de eindconclusie toen overgetypt om op m'n site te zetten. Daarmee dat ik dat nu nog bij de hand had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor

Freehumor

koekwous

SatCP schreef op 06 March 2003 @ 22:28:
[...]
Op de site van Maxell moet je dat niet gaan zoeken natuurlijk. Je moet een tooltje als CDR Identifier gebruiken dat de ATIP van de cd-recordable kan uitlezen gebruiken. Dit tooltje kan je vertellen wie de werkelijke fabrikant is.
Sorry was er vergeten bij te vermelden dat dat programma cdr indentifier niet goed werkt bij mij. Hij pakt de cd-rom brander en dvdspeler niet. Zet vandaag plextools van plextor er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linchpin
Freehumor schreef op 07 maart 2003 @ 09:07:
[...]
Sorry was er vergeten bij te vermelden dat dat programma cdr indentifier niet goed werkt bij mij. Hij pakt de cd-rom brander en dvdspeler niet. Zet vandaag plextools van plextor er wel op.
Heb je wel ASPI geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freehumor

Freehumor

koekwous

Linchpin schreef op 07 maart 2003 @ 11:34:
[...]

Heb je wel ASPI geinstalleerd?
Ja ook dat. Vreemd, dat het niet werkt. Ik probeer vanavond nog wel eens. (zit nu @ stage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox
  • Laatst online: 20-07 22:39

Jumpiefox

Hoi ?

wou net een spindel cd's kopen en toen kwam ik dit topic tegen :)
wil nu dus mitsuitjes ;p halen maar ik kan kiezen uit MAM-E Mitsui SG ULTRA 48x unbranded(48euro) en MITSUI 48x spindel.(42euro)

Dus als ik het goed vat dan zijn die ultra's iets beter (langere levensduur) maar ze kunnen wel sneller beschadigd worden omdat ze blanco zijn van boven?
Wat kan ik dus het beste nemen? het verschil is een eurotje of 6 dus niet echt super veel. (lange levensduur is een must :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpiefox op 07-03-2003 22:10 ]

The first casualty in war is always the truth...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freehumor schreef op 07 March 2003 @ 12:29:
[...]
Ja ook dat. Vreemd, dat het niet werkt. Ik probeer vanavond nog wel eens. (zit nu @ stage)

Als je @ stage een of andere Compaq oid hebt staan heb je een goede kans dat de CD-speler die daar in zit het gewoon überhaupt niet uit kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartistuta
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08-2024
Interessant topic om te lezen aangezien het voor mij ook wel eens tijd word om weer nieuwe cd's te kopen :)
Ik had eerst altijd TY en TYBO (ook van TY). Over die TYBO was ik heel erg tevreden, maar ik zie dat cdrwinkel.com deze niet meer verkoopt. Mijn neef koopt daarentegen ALTIJD mitsui (heb ik zelf ook een tijdje gehad, maar vond ze toen te duur), maar ik zie dat deze nu zelf goedkoper zijn dan de TY en ook op spindel verkrijgbaar wat ik graag wil :D
Dan maar een spindel van die Mitsui kopen, ben alleen benieuwd welke er nou wordt aangeraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 11:22
Plextor "maakt" nu ook cdr's. Zijn ook Taiyo Yudens met label, iemand hier ervaringen mee?

[ Voor 12% gewijzigd door gjkamstra op 11-03-2003 11:57 ]

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Arita is dus Ritek... ik heb nog een oude (donkerblauw-groenige) Arita cdr die VOL met krassen zit (bijna mat geworden) en zo'n drie jaar geleden gemaakt is, en die is nog steeds (sommige stukjes wat moeilijker) leesbaar! :Y) In de oude 6-speed waarin ik 'm destijds gebruikte, wilde het op gegeven moment niet meer, maar in een nieuwere (52x Lite-On) wel.

Mijn ervaringen met TDK Reflex (nog de goeie) en Sony zijn zeer goed. Ik koop nu eigenlijk alleen nog Sony ('k brand niet zo vaak), en lees hier dat dit (waarschijnlijk) Taiyo Yuden schijfjes zijn. :) Toch maar eens controleren (kijken of ik CDR Identintifier aan de praat krijg onder XP (brander Mitsumi 24x12x40 zal wel geen probleem zijn)).

[ Voor 17% gewijzigd door Aham brahmasmi op 11-03-2003 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 22:41:
Tip v/d week,

Heb misschien nog wel een TIP
Mediamarkt Aachen-centrum. 50cd-spindel verbatim voor 17.99 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gjkamstra schreef op 11 March 2003 @ 11:56:
Plextor "maakt" nu ook cdr's. Zijn ook Taiyo Yudens met label, iemand hier ervaringen mee?
Ik heb laatst 4 spindels van 50 gekocht. Ca. 70 gebrand. Geen coasters. Hoe het met de leesbaarheid na verouderen staat, weet ik natuurlijk niet. Maar het zijn inderdaad Taiyo Yudens dus ik denk dat het met de kwaliteit wel goed zit.
Iemand andere ervaringen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant topic dit, nu weet ik tenminste welke merken ik moet vermijden. Maar in tegenstelling tot veel mensen hier heb ik geen 100en cdr's nodig, dus weet er misschien iemand een internetshop waar de vezendkosten niet zo hoog zijn. Bij veel shops gaat dat richting de 10 euro ofzo. :S Kzag alleen Schlecker waar het gratis is, maar daar hebben ze alleen Platinum en Mmore, dus dat is ook niks. Een gewone winkel waar ze Mitsui of TY of een ander goed merk hebben mag natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox

Jumpiefox

Hoi ?

ik ken alleen shop.cdfreaks.com de verzendkosten zijn wel 12 euro :| maar ja ik had mijn cd's zaterdag besteld en dinsdag werden ze bezorgd best wel snel :)

heb gelijk 100mitsui's besteld 80min met golden dye en ook een pakie 90min van mitsui ook golden dye :)
Nu maar hopen dat ze het allemaal goed doen ^__^
==============================

wou er net een paar branden maar met justspeed aan kan ik nie hoger dan 16speed? en volgens de nero speed test is het average 26 :S.
ik d8 dat die dingen goed waren? ze zijn 48x gecertificeerd tenminste daat staar er..
Of moet ik me der gewoon niks van aantrekken en justspeed uitdoen en gewoon lekker branden :P

Afbeeldingslocatie: http://www.jumpiefox.demon.nl/blaat.JPG

[ Voor 41% gewijzigd door Jumpiefox op 12-03-2003 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 16:12:
Interessant topic dit, nu weet ik tenminste welke merken ik moet vermijden. Maar in tegenstelling tot veel mensen hier heb ik geen 100en cdr's nodig, dus weet er misschien iemand een internetshop waar de vezendkosten niet zo hoog zijn? Een gewone winkel waar ze Mitsui of TY of een ander goed merk hebben mag natuurlijk ook.
Koop gewoon Sony CDR's (zijn ook TY als 't goed is, 'k ga 't binnenkort checken) bij de Dixons ofzo. Met een doosje van 10 stuks doe ik vrij lang, aangezien ik verder alleen CDRW's gebruik (2 dozen 80 min. Memorex 12-speed :P gekocht bij de Mediamarkt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar ik wil natuurlijk ook een beetje goedkope hebben hé. :)
En bij dat soort winkels zijn ze vaak erg duur, paar weken terug bij de V&D nog 12 euro betaald voor 10 TDK cdrs. (twas dat ik een waardebon van de Postbank had :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Heeft de prijsstijgingen te maken met de zogenaamd kopieerbelasting naar de stichting thuiskopie? Wat houd dat in eigenlijk?

http://www.informaticavo.nl/inhoud/archief/archief2000.htm
In Duitsland moet HP 12 Mark kopieerbelasting gaan betalen voor elke CD-schrijver die het verkoopt. In Nederland zit er op elk schijfje 20 cent kopieerbelasting dat afgedragen moet worden aan de Stichting Thuiskopie. Met ingang van 1 januari wordt die vergoeding verhoogd tot 30 cent. De writables zouden dus wel eens duurder kunnen worden per 1 januari.
edit:
Dat zijn de prijzen 3 jaar terug. Weet iemand hoeveel het nu is

Dit heeft ook te maken over post die ik leest in shop survey:
http://www.tweakers.net/shopsurvey/1034

[ Voor 6% gewijzigd door GrittyKitty op 12-03-2003 22:52 ]

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:13

mr_petit

opperprutser

Azrael schreef op 05 March 2003 @ 16:28:
[...]

Ritek is overigens een van de weinige fabrikanten (misschien wel de enige) die van philips een 'officiele waarschuwing' heeft gekregen m.b.t. de kwaliteit van hun cdr's.
(De 'straf' die philips hun zou kunnen opleggen is iig dat ritek het cd-r logo niet meer mag dragen aangezien philips hier de rechten van heeft (waarschijnlijk samen met sony)).

Dat er ook testen zijn waar ritek's goed uit de bus komen bepleit eigenlijk alleen maar de slechte kwaliteit van ritek. De kwaliteitsfactor is/was bij deze fabrikant dus niet stabiel. Tenzij er objectieve positieve test zijn waarbij de batches weergegeven worden (en je op die batches ook kan kopen), is er imo dan ook geen 'garantie' m.b.t. kwaliteit.

Misschien is de kwaliteit van ritek's nu (anno 2003) beter (en blijft dat zo). (ze zijn namelijk wel gemakkelijk verkrijgbaar en goedkoop)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angels2
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03 19:15
mr_petit: je verhaal klopt.
En wat doet de andere hand van Philips dan? Ze kopen Ritek platen en zetten er Philips op.

Reactie op Alpha-XP:
Justspeed laat je best aanstaan. Je brander geeft te kennen dat ie de plaatjes niet kent of niet weet hoe hij er aan hoge snelheid op moet schrijven. Doe je dit toch (gaat waarschijnlijk wel), dan riskeer je dat de geschreven data erg slecht is en al snel niet meer leesbaar gaat zijn.

Iedereen kan op zijn etiket schrijven wat ie wil. Het is de combinatie plaatje-brander die moet kloppen om aan maximale snelheid te kunnen branden. Als een ervan niet meespeelt, werkt het niet.

[ Voor 69% gewijzigd door Angels2 op 13-03-2003 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpiefox

Jumpiefox

Hoi ?

ah thnx :) heb er gisteren 50gefikt op 16 speed. Wou de risico niet nemen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:13

mr_petit

opperprutser

Angels2 schreef op 13 March 2003 @ 09:25:
mr_petit: je verhaal klopt.
En wat doet de andere hand van Philips dan? Ze kopen Ritek platen en zetten er Philips op.
yep, dat vind ik zelf ook heel vreemd.

Ik denk dat het wat te maken heeft dat philips natuurlijk ook gewoon een commerciele onderneming is, en ritek's lekker goedkoop zijn.
misschien wouden ze wel enige kwaliteitsgaranties voor een lage prijs 'afdwingen' (slim zaken doen :+ )
Of het zijn twee heel afzonderlijke zelfstandige divisies van philips die elk hele andere belangen hebben. (philips is ook zo groot...)

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1