[MFC] CRecordset

Pagina: 1
Acties:

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06 17:10
Ik heb een klein probleempje:

Ik heb twee (gelinkte) tabellen, die ik in 1 recordset op wil halen (dmv RIGHT JOIN). Maar het probleem is dat in deze twee tabellen een kolom zit met dezelfde naam ("omschrijving"), en dat wilde ik eigenlijk zo houden. Het gaat hierbij dus niet om de sleutel, die de tabellen aan mekaar verbindt.
Het probleem is: hoe maak ik hierin onderscheid in mijn CRecordset? Want "Tabel.Kolom" kent ie niet. En "Tabel!Kolom" ook niet. Ik had al wel gedaan: SELECT Tabel1.*, Tabel2.*, Tabel2.Omschrijving AS mOmschrijving ..., maar dat vind ik ook niet zo'n mooie oplossing. Moet ik dan toch de kolomnamen veranderen?

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Tabel2.Omschrijving AS mOmschrijving
wat is daar mis mee :?

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• riezebosch
omdat ik hem dan theoretisch twee keer opvraag (ook al in Tabel2.*), en het is natuurlijk net zo makkelijk/kort om allebei de tabellen met * op te vragen. Omdat ik ze toch allebei volledig nodig heb

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• riezebosch
okok, heb zelf al opgelost door gewoon Tabel1.omschrijving te veranderen in Tabel1.categorieomschrijving... Maar weet echt niemand hier de oplossing voor hoe ik wel onderscheid kan maken in kolommen met dezelfde naam uit verschillende tabellen?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
riezebosch schreef op 04 maart 2003 @ 13:44:
okok, heb zelf al opgelost door gewoon Tabel1.omschrijving te veranderen in Tabel1.categorieomschrijving... Maar weet echt niemand hier de oplossing voor hoe ik wel onderscheid kan maken in kolommen met dezelfde naam uit verschillende tabellen?

Tja, gewoon die alias gebruiken zoals je reeds gezegd hebt. Daar is niks mis mee, en je zult dat toch wel soms eens moeten doen. Bv in deze situatie:
code:
1
SELECT SUM(aantal) FROM tabel

Als je hier geen alias geeft aan SUM(aantal), dan kan je die enkel uitlezen door op te geven de hoeveelste kolom je wilt uitlezen, of door een alias te gebruiken.

(Trouwens, SELECT * is trager dan SELECT veld, veld1, veld2, ....)

https://fgheysels.github.io/

• drm

drm

f0pc0dert

Zoals ik zeg: Wat is er in vredesnaam mis met aliases :? :?

Gewoon SELECT tabel.veldnaam as consequente_alias_naamgeving

[ Voor 8% gewijzigd door drm op 04-03-2003 13:57 ]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• riezebosch
Heb nu (op advies van whoami) geen select * meer, maar alle velden 1 voor 1. En daarin dus een alias. Dan is er ook niks mis mee. Maar ik vond het gewoon een beetje dom om een veld 2x op te vragen. Eerst in het *, en daarna nog specifiek met een alias erbij

• drm

drm

f0pc0dert

Ah, bedoelde je dat :D Dan heb je inderdaad gelijk, en ben je tot een goede oplossing gekomen...
* drm vergeet af en toe nog wel 's dat de * ook daadwerkelijk in de praktijk gebruikt wordt ;)

~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1