[FreeBSD] No inodes free (en toch ruimte)

Pagina: 1
Acties:

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Topicstarter
FreeBSD# vi Makefile

/: create/symlink failed, no inodes free

ex/vi: Error: /var/tmp/vi.recover: No space left on device
ex/vi: Modifications not recoverable if the session fails
ex/vi: Error: Makefile: No space left on device
ex/vi: Error: Unable to create temporary file: No space left on device
FreeBSD#
En als ik dit zie:
FreeBSD# df -h
Filesystem Size Used Avail Capacity Mounted on
/dev/ad0s1a 1.4G 900M 403M 69% /
devfs 1.0K 1.0K 0B 100% /dev
FreeBSD#
hoe kan dat ? Ik heb nog 403 Mb over en ik heb geen inodes over ????? Hier snap ik niks van!!! :S

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Inodes is iets anders dan vrije ruimte, inode = bestandsingang. Toen je je hdd formateerde heb je moeten opgeven / standaardwaarden geaccepteerd hoeveel inodes je wou hebben ( Dus hoeveel bestanden je kon opslaan op je hdd ) Dus niet de grootte van de bestanden, maar het aantal.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
df -i ?

• active2

active2

Google is your friend

Topicstarter
df -i
FreeBSD#
Filesystem 1K-blocks Used Avail Capacity iused ifree %iused Mounted on
/dev/ad0s1a 1450254 921842 412392 69% 188414 0 100% /
devfs 1 1 0 100% 0 0 100% /dev
FreeBSD#

• active2

active2

Google is your friend

Topicstarter
Gomez12 schreef op 04 March 2003 @ 09:30:
Inodes is iets anders dan vrije ruimte, inode = bestandsingang. Toen je je hdd formateerde heb je moeten opgeven / standaardwaarden geaccepteerd hoeveel inodes je wou hebben ( Dus hoeveel bestanden je kon opslaan op je hdd ) Dus niet de grootte van de bestanden, maar het aantal.
Als dat zo zou zijn dan zou ik ook geen bestanden met touch en dergelijke meer kunnen aanmaken en dat kan nog wel!

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
code:
1
2
Filesystem   1K-blocks    Used  Avail Capacity   iused ifree %iused Mounted on
/dev/ad0s1a    1450254  921842 412392    69%    188414     0   100% /

Staat 100% used. Haal eens wat bestanden weg.

• VyperX
  • Laatst online: 16-02 16:12
Een filesystem bevat een maximaal aantal inodes. Blijkbaar zit je /var fs aan zijn maximale aantal inodes. (Maar dat belet je niet om dingen in /usr/home aan te maken met touch, aangezien dat een ander fs is.)

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

• active2

active2

Google is your friend

Topicstarter
Waarom kan ik dan in /var/tmp en in /tmp ook bestanden aanmaken ? Lijkt me toch dat dat de zelfde inodes zijn.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een inode is een "information-node". Een bestand heeft altijd tenminste 1 inode nodig, daarin staan zaken als de grootte van het bestand, de datum-tijd-gegeven, permissies, enz. Daarnaast staan er pointers in naar de data-blokken, en/of pointers naar andere inodes met pointers naar data-blokken. Afhankelijk van het type file-system kunnen die pointers ofwel als een ketting, ofwel als een boom zijn gestructureerd.

Als je een file-system aanmaakt, worden er 2 zones aangemaakt, eentje voor data, en eentje voor inodes. De verhoudig daartussen zou bepaald moeten worden door het soort bestanden dat opgeslagen wordt : als je veel grote bestanden opslaat, heb je relatief minder ruimte voor inodes en meer ruimte voor data nodig, als je veel kleine bestanden opslaat heb je relatief meer ruimte voor inodes en minder ruimte voor data nodig. mkfs heeft daar defaults voor, maar blijkbaar is in jouw geval de verhouding ietwat scheef (er veel klein grut).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• active2

active2

Google is your friend

Topicstarter
Ik heb die pc een keer opnieuw geinstalleerd met FreeBSD er stond toen al een versie van FreeBSD op maar door een kernel fout is ie gecrashed dus ik had hem opnieuw geinstalleerd zou het soms kunnen zijn dat die de schijf niet geformatteerd heeft ? Ik heb niet aan mijn schijf gezeten toen ik hem opnieuw installeerde (ik heb hem niet opnieuw gefdisked enzo)

Pagina: 1