de grote chip bakkers of all time?

Pagina: 1
Acties:
  • 80 views sinds 30-01-2008

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 21:11
Ik ben bezig met een lijstje met alle grote video chip bakkers maar ik heb nogsteeds het gevoel dat ik er een paar vergeet.
het lijstje gaat dus over alle bedrijven.. niet alleen de gene die nu nog bestaan.
ik heb atm: 3dfx, 3dlabs, Ati, iNtel, NVIDIA, Matrox, PowerVR, Rendition, S3, SiS.

Bier, Whiskey en Metal!!

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Cirrus maybe? offeh... Cyrix?

en trident.... B)

[ Voor 26% gewijzigd door liosnel op 04-03-2003 09:32 ]

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

VIA ging volgens mij ook aan de slag met videochips..

www.triathlete.nl

• LordMithril
liosnel schreef op 04 maart 2003 @ 09:29:
Cirrus maybe? offeh... Cyrix?
Cirrus ken ik nog wel ja.. maar Cyrix? maakte die ook video chips?
en via.. gaat die nog of heetf die ooit al wat gemaakt ?
ik wil namelijk alleen de gene hebben die al bezig zijn of ooit iets hebben gemaakt.

[ Voor 27% gewijzigd door LordMithril op 04-03-2003 09:34 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:21
bitboys :P

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 11:41

Scighera

swim-bike-run

oh ja zo'n DukeNukemForever geval maar dan qua hardware. hij komt maar ook weer niet :z

www.triathlete.nl

Verwijderd

tseng

• LordMithril
oh en weet iemand of er een site is met alle uitgebrachte kaarten + specs?
er is vast wel iemand op inet zo gek geweest om dat te maken.. kep em alleen nog niet gevonden :P

Bier, Whiskey en Metal!!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:51
Trident.
En van heeeeeeel vroeger Tandy :), maar dat is wel heel oud (Tandy graphics).

[ Voor 80% gewijzigd door Schmoove op 04-03-2003 09:48 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Neem hier eens een kijkje ;)

March of the Eagles

• RetepV
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Jongens, niemand die op het idee komt dat IBM de eerste grote videokaartbakker voor PC's was?

* IBM - MCGA (MonoChrome Graphics Adapter)
De snelste videokaart voor PC's op dat moment (ook de enige videokaart voor PC's toen, maar alla :+). Drie 'kleuren' in 80x25 :).
* IBM - CGA (Color Graphics Adapter)
De eerste kleuren videokaart voor PC's. 4 kleuren in 320x200 en 2 kleuren in 640x200.
* Hercules - MDA (Monochrome Display Adapter)
De eerste high-resolution videokaart voor de PC, wel 720x348 pixels!
* IBM - EGA
De eerste fatsoenlijke kleurenkaart voor de PC.
* IBM - VGA
De eerste kleurenkaart voor de PC die meer dan 16 kleuren aan kon (256 kleuren in 320x240).

Macbook Pro

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

Als we buiten de PC om gaan, kan ik er nog wel een paar noemen:

* VIC-20/Commodore 64 - VIC (Video Interface Chip)
De eerste massa videochip met sprites.
* Atari XL - Weet niet hoe die heet (pokey?)
De tweede massa videochip met sprites (Atari had dat eerst stil gehouden, totdat een hacker uitvond dat er sprites in zaten: player/missiles).
* Commodore Amiga - Agnus
Onovertroffen direct-memory-access mogelijkheden op deze chip (alleen de chips in de CD-i kwamen in de buurt). De eerste commercieel ingezette blitter.
* Texas Instruments - TMS9918A
Ik geloof dat dit de eerste chip was die alle videofuncties in één chip had zitten. Mogelijk had 'ie nog voorgangers bij TI.

Macbook Pro

• Squee
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Vroeger in de 386/486 tijd kwam je nog wel eens videokaartjes van OAK tegen... verder zit ik me ook nog af te vragen of UMC nou ook wel eens videokaartjes maakte? :?

Please do not contact me telepathically.

Verwijderd

Hercules?

Die hebben zelfs een eigen beeldformaat gestandaardiseerd gekregen.

Rotwoord zeg... :P

• LordMithril
_/-\o_ _/-\o_
nu nog 1 met de 2d chippies ;) (ik doe namelijk alle kaarten :) )

Bier, Whiskey en Metal!!

Verwijderd

Hallo :)

Mijn oom had vroeger in zijn 80386DX een Tseng Labs (met vette 1Mb!!).... dus die hoort ook bij de ChipBakkers. En inderdaad IBM (ik heb zelf de Mono, CGA en EGA van IBM zelf... lange 8-bit kaarten, vet cool en die EGA is zelfs behoorlijk wat waard voor een verzamelaar -> zit een 64Kb daughterboard op).

Dennis

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Motorola: de 6845 chip zat in vele computers. Daaronder 8 bitters zoals de BBC micro en de Amstrad CPC. Ook de CGA kaart was op deze chip gebaseerd.

[ Voor 7% gewijzigd door EXX op 04-03-2003 10:23 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

de grootste bakkers zijn toch gewoon de foundries zoals die van TSMC die de chipjes bakken? Voor video chips design is er natuurlijk de eervolle vermelding voor 3dfx (1e 3D kaart?), bitboys ([] <- nog steeds niks) en dan Matrox voor dualhead etc..

• RetepV

RetepV

ALLES valt te repareren

EXX schreef op 04 March 2003 @ 10:11:
Motorola: de 6845 chip zat in vele computers. Daaronder 8 bitters zoals de BBC micro en de Amstrad CPC. Ook de CGA kaart was op deze chip gebaseerd.
En de Hercules kaart :).

Grappig, had de BBC zo'n 6845? Best heavy voor zo'n klein computertje.

Macbook Pro

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

RetepV schreef op 04 March 2003 @ 10:25:
[...]

En de Hercules kaart :).

Grappig, had de BBC zo'n 6845? Best heavy voor zo'n klein computertje.
De MDA kaart overigens ook.

offtopic:
De BBC micro was in veel opzichten een erg krachtige computer.

- Een zeer goede BASIC interpreter. BBC BASIC had dingen zoals procedures en functies met parameteroverdracht, lokale variabelen, recursie en built in 6502 Assembly. BBC BASIC was ook behoorlijk sneller dan andere BASIC interpreters op andere 8-bitters. Later heeft met dit BASIC ook gebruikt op de Archimedes en daarmee de complete GUI in BASIC geschreven!

- ROM banking. Je kon EPROMs van 16 KB banken. In deze EPROMs kon je dan software zetten (zoals bv een tekstverwerker). Opstarten deed je dat dan met *command. Ieder EPROM bevatte een lijst met zijn commands en het startadres van de software. Als je dus *command intypte, scande de computer gewoon de EPROMs en startte het bijbehorende programma.

- Vele graphics modi. De 6845 werd tot op zijn max gebruikt. Het meest efficiente was Mode 7: dit was teletext mode. Dus 40x25 char's, text only, 16 kleuren. Dit verbruikte maar 1 KB van je RAM. Aan de andere kant had je Mode 0. Dit verbuikte IIRC 20 KB van je 32 KB RAM, maar had wel 80x25 chars/640x200 pixels, in 2 kleuren. Daartussen zaten allerlei combinaties van aantal char's/resolutie/kleuren.

Bovendien was het coordinatensysteem voor de BASIC commando's een soort van relatief systeem, zodat een programma onder alle graphische mode kon werken. De relative coordinaten werden in run-time omgerekend naar het werkelijke (resolutie-afhankelijke) coordinatensysteem

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• LordMithril
nog maar ff in mn eigen topic
ik kan nergens iets vonden van een Geforce 3 MX...
klopt dat? heeft dat ding idd niet bestaan? ik kan t me namelijk niet goed meer herineren.

Bier, Whiskey en Metal!!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04-2025
nope heeft never bestaan dat ding, alleen de Classic Ti 200 en Ti 500 als ik het goed heb

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• LordMithril
caspergt schreef op 04 March 2003 @ 18:08:
nope heeft never bestaan dat ding, alleen de Classic Ti 200 en Ti 500 als ik het goed heb
gelukkig.. dan ben ik niet gek aan t worden :P

Bier, Whiskey en Metal!!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beetej nutteloos topioc dit. Ga gewoon even zoeken met Google ofzo, dan kom je er een heleboel tegen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.