Iedereen al z'n sendmail gepatched...A critical vulnerability in Sendmail, the Internet's most popular mail-server application, has security experts and software companies moving quickly on Monday to convince customers to apply a patch.
The flaw allows an attacker to send a specially formatted e-mail that could take control of a mail server running Sendmail and execute a malicious program. At present, no attack tool that could exploit the vulnerability is known to exist, said Greg Olson, chairman and co-founder of Sendmail, the company that has created a commercial version of the software.
"You have to understand that this is a very arcane security issue," he said. "It has been present in Sendmail code for 15 years and that code has been through multiple inspections."
The flaw--ironically in a Sendmail security function--occurs when the mail program parses an overlong header. The vulnerability was first found in December by security software firm Internet Security Systems. The company notified Sendmail and the National Infrastructure Protection Center, a joint computer crime and security task force, on Jan. 13.
"This vulnerability is especially dangerous because the exploit can be delivered within an e-mail message and the attacker doesn't need any specific knowledge of the target to launch a successful attack," stated an ISS advisory released Monday.
Because the vulnerability is contained in an e-mail message, it will bypass firewalls and many intrusion detection systems, said Dan Ingsvaldson, team leader for ISS's vulnerability research group. Moreover, mail servers--also called mail transport agents (MTAs)--that aren't vulnerable will still forward the flaw-exploiting e-mail message onto its destination.
"The only dependency is that the domain needs to accept e-mail," Ingevaldson said.
The flaw is unrelated to a November break-in at the Sendmail Consortium's Web site.
Several companies, including Red Hat, IBM, SGI, Sun and Hewlett-Packard, released patches Monday. The Sendmail Consortium, the group responsible for development of the open-source Sendmail code, released Sendmail 8.12.8, an updated program that fixes the flaw.
"The key here is to get the word out and get it fixed before hackers get an exploit," said Sendmail's Olson. "You need to contact a lot of people and make sure they understand this is important and apply the patch."
http://zdnet.com.com/2102-1104-990802.html
Pijnlijke zaak, dit is niet bepaald de eerste keer dat sendmail met z'n kont bloot staat.
Misschien eens een goed idee om naar Postfix te kijken ?
Misschien eens een goed idee om naar Postfix te kijken ?
Verwijderd
Postfix is net zo min heilig, XTerm. Als sendmail bevalt en je installeert de updates, dan is er niks aan de hand. Apache is ook al zo vaak exploitable geweest, desondanks gebruiken mensen het... Sendmail is, buiten af en toe een exploit, een fantastisch product met goede professionele support.
Overigens gebruik ik ook postfix, maar ik wordt gek van die conversion jehova's...
.
Overigens gebruik ik ook postfix, maar ik wordt gek van die conversion jehova's...
Voor OS X was er gisteren al een update voor sendmail. Naja, standaard staat sendmail toch uit.
-- I talk to planets, baby --
1) Er is geen exploit voor, en als er een komt zal ie zelden werken. De bug zit 'm in de header parse functies, en da's niet echt simpel te exploiten.
2) Iedere degelijke admin draait sendmail als een non-root user
Claus overdrijft altijd een beetje
Verwijderd
Als je securityfocus nazoekt op Postfix (Van Wietse Venema) dan krijg je maar liefst deze melding:Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 08:25:
Postfix is net zo min heilig, XTerm. Als sendmail bevalt en je installeert de updates, dan is er niks aan de hand. Apache is ook al zo vaak exploitable geweest, desondanks gebruiken mensen het... Sendmail is, buiten af en toe een exploit, een fantastisch product met goede professionele support.
Overigens gebruik ik ook postfix, maar ik wordt gek van die conversion jehova's....
2001-12-12: Postfix SMTP Log Denial Of Service Vulnerability
Bij QMail deze:
1999-06-01: QMail RCPT Denial of Service Vulnerability
En verder niet dus. Dus wat dat betreft zijn Postfix en QMail m.i. stukken heiliger dan Sendmail.
Je vergelijkty appels met peren. Sendmail is ouders als het internet, en staat kwa features gewoonweg bovenaan. Alles t/m versie 8 zit opgescheept met de nare eigenschappen die de 8.0 code heeft, vandaar dat 9.0 vanaf scratch wordet geschreven.Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 10:22:
[...]
Als je securityfocus nazoekt op Postfix (Van Wietse Venema) dan krijg je maar liefst deze melding:
2001-12-12: Postfix SMTP Log Denial Of Service Vulnerability
Bij QMail deze:
1999-06-01: QMail RCPT Denial of Service Vulnerability
En verder niet dus. Dus wat dat betreft zijn Postfix en QMail m.i. stukken heiliger dan Sendmail.
Indien je wilt overschakelen is Postfix een aanrader, qmail is IMHO gewoon een stuk bagger. (lelijk kwa ontwerp, niet standaard headers, etc).
kevin mittnick gebruikte toch ook die sendmail exploit?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl
Probleem met dat non-root: je ziet zelfs "professionele" serverbouwers (Plesk) setups bouwen met de ranzigste dingen die als root draaien. Voorbeeldje neem ik hierbij qmail, die in dit geval juist gevaarlijk wordt:igmar schreef op 04 March 2003 @ 10:00:
[...]
1) Er is geen exploit voor, en als er een komt zal ie zelden werken. De bug zit 'm in de header parse functies, en da's niet echt simpel te exploiten.
2) Iedere degelijke admin draait sendmail als een non-root user
Claus overdrijft altijd een beetje
standaard draai je qmail met tcpserver onder daemontools of vanuit je sysv/bsd init als non-root user (welke van de 4 of 5 qmail users dat is weet ik zo niet). Dit is op zich wel veilig: er is een bekende "bug" in qmail die ervoor zorgt dat je SMTP sessie alle geheugen opslurpt, daarom draait ie onder een softlimit/ulimit als normale user.
Wat doet Plesk? Juist ja: ze draaien qmail ZONDER LIMIT ALS ROOT VANUIT XINETD
Maw: de sysadmin maakt de beveiliging, niet de softwarebakker
* active2 moet niets hebben van sendmail omdat het zo rot is in te stellen voor de beginner, vandaar dat ik lekker flexibel qmail draai.
Hmm, verdraaide Matthijs ook altijd... browsers kapen, post _JGC_ ineens onder Matthijs z'n account
[ Voor 7% gewijzigd door active2 op 04-03-2003 14:31 ]
Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!
Sendmail meer features dan Postfix of Exim ? Eerder andersom hoor !
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).
Verwijderd
Vertel, enlighten us! Voor zover ik weet zijn Postfix en dan met name Exim een stuk eenvoudiger te configureren door dummies (voordeel). Sendmail <= 8 (9 nooit gedraaid) is erg krachtig omdat je via M4 zelf de hele Sendmail engine kan tweaken met macro's (in M4 dat al "eeuwen" bestaat). Ik weet niet hoe dat zit in Postfix/Exim qua scripting/programming, dus vertel ons eens waarom Postfix meer features heeft? Sendmail ondersteunt zo'n beetje alles wat er maar bestaat.miniBSD schreef op 04 March 2003 @ 14:31:
Dat wil niet zeggen dat Postfix niet rocks. Postfix doet een heleboel dingen beter dan Sendmail. Als oude "rot" in het vak denk ik echter dat je met Sendmail meer kunt doen dan met Postfix (de vraag is of je al die luxeries wel nodig hebt though).
Over het algemeen prefeer ik Postfix.
Qmail sucks, want die heeft een crappy license en een arrogante auteur.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 14:50 ]
Alles wat je met sendmail kan, kan je ook met postfix of qmail. Hetzij via een plugin/patch, hetzij via scripts of programma's die je er zelf in kunt hangenVerwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 14:47:
[...]
Vertel, enlighten us! Voor zover ik weet zijn Postfix en dan met name Exim een stuk eenvoudiger te configureren door dummies (voordeel). Sendmail < 8 (9 nooit gedraaid) is erg krachtig omdat je via M4 zelf de hele Sendmail engine kan tweaken met macro's (in M4 dat al "eeuwen" bestaat). Ik weet niet hoe dat zit in Postfix/Exim qua scripting/programming, dus vertel ons eens waarom Postfix meer features heeft? Sendmail ondersteunt zo'n beetje alles wat er maar bestaat.
Ik vraag me af wat Sendmail meer te bieden heeft dan qmail of postfix... rewriting, milter plugins, relaying opties, database zut... postfix en qmail hebben allemaal soortgelijke opties.Dat wil niet zeggen dat Postfix niet rocks. Postfix doet een heleboel dingen beter dan Sendmail. Als oude "rot" in het vak denk ik echter dat je met Sendmail meer kunt doen dan met Postfix (de vraag is of je al die luxeries wel nodig hebt though).
De licentie is crap, de auteur is eigenwijs, maar z'n mailserver is toch een van de makkelijkere en betere servers.Qmail sucks, want die heeft een crappy license en een arrogante auteur.
[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 04-03-2003 15:02 ]
Verwijderd
code:
1
| 220 localhost ESMTP Sendmail 8.12.8/8.12.5; Tue, 4 Mar 2003 15:07:32 +0100 |
Dit krijg ik als ik een telnet doe naar localhost 25
Ik neem aan dat het me gelukt is
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 15:10 ]
Juist, en dat is de reden dat sendmail vreselijk stinkt. de oorzaak doet er wat mij betreft niet toeigmar schreef op 04 March 2003 @ 14:06:
[...]
Je vergelijkty appels met peren. Sendmail is ouders als het internet, en staat kwa features gewoonweg bovenaan. Alles t/m versie 8 zit opgescheept met de nare eigenschappen die de 8.0 code heeft,
Gelukkig hebben ze dat zelf ook doorvandaar dat 9.0 vanaf scratch wordet geschreven.
Als je vind dat qmail een lelijk ontwerp heeft moet je jezelf eens achter je oren krabben, het is verweg de meest duidelijke mailserver die ik ken, en de configuratie is een factor 10 duidelijker als die van sendmail en postfix.Indien je wilt overschakelen is Postfix een aanrader, qmail is IMHO gewoon een stuk bagger. (lelijk kwa ontwerp, niet standaard headers, etc).
Maar dat is redelijk persoonlijk
* Kettrick houd het bij Qmail
Edit :
Wat boeit een license nouVerwijderd schreef op 04 March 2003 @ 14:47:
[...]
Qmail sucks, want die heeft een crappy license en een arrogante auteur.
En datzelfde geld voor de auteur, DJB mag dan een beetje apart zijn, hij kan zeker goed coden, en ik heb niets met hem te maken
Beetje zinlose argumenten
[ Voor 20% gewijzigd door Kettrick op 04-03-2003 15:21 ]
Verwijderd
RoeLz schreef op 04 maart 2003 @ 15:18:
[...]
Juist, en dat is de reden dat sendmail vreselijk stinkt. de oorzaak doet er wat mij betreft niet toe, het is gewoon smerig.
Gelukkig hebben ze dat zelf ook door
tja..de pot verwijt de ketel:Maar dat is redelijk persoonlijk
on topic:Beetje zinlose argumenten
su ; rm -rf / ; reboot ;Wat boeit een license nou, ik compile de code en het werk, dat mensen zich daar serieus druk om gaan maken
.
insert Microsoft CD.
Waarom draai jij in vredesnaam nog FREE (liberty!) software
Moet ik soms met alle argumenten rekening houden met ieder specifiek gebruikertje van de software? Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Fijn dat het jou niets interesseert, maar dat is het voor een heleboel mensen wel. Anders krijg je dus ook dit soort taferelen:
http://archives.neohapsis...openbsd/2002-10/0488.html
(en anders hadden we nooit de mooie Packet Filter gehad bv..clash met Darren Reid).
Misschien dat jij het belang van de licentie niet kunt inzien, en ook niet even nadenkt dat dit juist voor andere mensen een hele goede reden zou kunnen zijn omdat het daarom NIET te draaien..tja.
Anyways, NOS is niet geschikt voor "flames".
Verwijderd
Logisch. Ik vroeg me dus alleen af hoe makkelijk het is je eigen regexps los te laten op inkomende/uitgaande mails/connecties._JGC_ schreef op 04 March 2003 @ 15:02:
[...]
Alles wat je met sendmail kan, kan je ook met postfix of qmail. Hetzij via een plugin/patch, hetzij via scripts of programma's die je er zelf in kunt hangen
De uiterst krachtige M4, maar ik ben benieuwd naar de originele poster waarom hij er zo zeker van was dat Postfix en Exim meer features hebben.Ik vraag me af wat Sendmail meer te bieden heeft dan qmail of postfix... rewriting, milter plugins, relaying opties, database zut... postfix en qmail hebben allemaal soortgelijke opties.
Er is inmiddels een PoC (exploit) op bugtraq gepost die werkt voor slackware 8.0. Ding is nu dus in het wild, en zal waarschijnlijk vrij snel 'omgepatched' worden door de kiddies om meerdere distro's te ondersteunen.igmar schreef op 04 March 2003 @ 10:00:
Wel eens naar de sendmail macro enginge gekeken of naar milter ?? De macro engine verdwijnt overigens in 9.0.miniBSD schreef op 04 March 2003 @ 14:31:
Da's de schuld van Plesk, niet van qmail. Qmail vind ik lelijk om een aantal redenen :active2 schreef op 04 March 2003 @ 14:30:
[...]
Probleem met dat non-root: je ziet zelfs "professionele" serverbouwers (Plesk) setups bouwen met de ranzigste dingen die als root draaien. Voorbeeldje neem ik hierbij qmail, die in dit geval juist gevaarlijk wordt:
standaard draai je qmail met tcpserver onder daemontools of vanuit je sysv/bsd init als non-root user (welke van de 4 of 5 qmail users dat is weet ik zo niet). Dit is op zich wel veilig: er is een bekende "bug" in qmail die ervoor zorgt dat je SMTP sessie alle geheugen opslurpt, daarom draait ie onder een softlimit/ulimit als normale user.
Wat doet Plesk? Juist ja: ze draaien qmail ZONDER LIMIT ALS ROOT VANUIT XINETD
1) De auteur is een zak
2) De license is shit
3) Al die losse daemons maken het aanpassen van simpele zaken een hel (een leuk voorbeeld was anti-relaying in de begintijd van qmail).
De enige reden om sendmail als root te draaien is ivm de authorisatie, maar de probleem hebben andere MTA's ook.Maw: de sysadmin maakt de beveiliging, niet de softwarebakker
De sysadmin maakt inderdaad iets echt veilig.
Verwijderd
Dit leift tot niets dan een flame over de verschillende mail programma;s en een incidentele developper. Ik mis onderbouwing van een aantal stellingen door een aantal mensen in dit draadje. Bovendien is de topicstart niks meer dan een paste van een artikel + 1 regeltje. Dat is toch echt te mager. Bovendien willen we ook niet voor elke bug een nieuw draadje openen.
Dus om die redenen sluit ik deze draad.
Dus om die redenen sluit ik deze draad.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()