Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 18:23:
Opzich kun je ook gaan twisten over wat origineel. Ik bedoel dat alles wat je in de winkel koopt ook kopieën zijn van een master record. Het is legaal met toestemming van de artiest, maar ik geloof niet dat al die cd-winkels toestemming hebben gevraagd aan de artiest.
[...]
Als je dan gaat zeuren dat mp3's niet legaal zijn omdat het een kopie van slechtere kwaliteit is, dan kun je ook zeggen dat alle cd's een minderwaardige kopie van de stem en instrumenten van de artiesten. De enige manier om legaal muziek te luisteren is dus eigelijk de artiest zelf in huis te halen. De rest valt onder 'zwart werk is broodroof'.
Hypocriet gedoe

Vroeger zat iedereen tapes te "dubben" van CD's en de platen maatschappijen maakten zich hier niet echt druk om. Tevens maken ze zich momenteel ook niet echt druk over personen die CD's kopieren. Zo af en toe duikt er wel weer een artiest op die een CD uitbrengt met allerlei kopieerbeveiligingen, maar in de praktijk blijkt dit niet echt te werken omdat er altijd wel een paar programmeerbokken zijn die weer iets verzinnen. Ik kan me van vroeger nog wel herrinneren dat het soms best tijd kostte voor je iemand had gevonden die een bepaalde Plaat, CD of tape had.... soms moest je de halve school rond om iemand te vinden die je nauwelijks kende om een kopietje te trekken van iets.
Waar men zich wel druk om maakt is de manier waarom op dit moment via het internet media versprijd wordt. Muziek, Video en ander materiaal is direct beschikbaar via internet. Men hoeft het huis niet uit om aan allerlei materiaal te komen. Zelfs het "kopietje trekken" van vroeger gaat tegenwoordig via internet.... degene met de orginele CD maakt MP3 bestanden en stuurt ze naar degene die ze wil hebben of zet ze op een sharing programma.
Ik kan me wel indenken dat de muziek industrie hier niet echt blij mee is.
Een ander probleem is dat het publiek vaak CD's niet koopt omdat er maar 1 nummer op staat dat ze goed vinden, en dat nummer niet als losse "single" wordt verkocht.
Iedereen weet dat Kazaa niet verdwijnt. Zelfs al zou de maker worden veroordeeld, de software is "out there" en blijft prima werken, zelfs al worden er geen nieuwe versies meer gemaakt. De muziek industrie weet dit ook donders goed.
Is er een oplossing? Ik weet het niet....
Mijn oplossing: Get with the program! If you can't beat them, join them....
- Laat alle CD verkopers over de mogelijkheid beschikken om zelf CD's samen te stellen met nummers die de klant kiest. Bijv. voor € 3 voor een CD, en € 1 per nummer. Zo kun je een CD met 7 nummers die je steengoed vindt bestellen, en de CD verkoper zet ze ter plekke voor je op een CD. Deze methode zou je ook kunnen toepassen met Internet verkoop, waar de CD naar je wordt opgestuurd. Ik geloof dat er al een paar winkels zijn die hiermee ge-expirimenteerd hebben, maar ik denk dat dit uitgebreid kan worden - zeker als je de CD's thuisgeleverd kan hebben en je simpelweg vanaf een website kunt kiezen welke nummers je graag wil hebben. Uiteraard worden de CD's gemaakt van ongecomprimeerde tracks, en niet vanaf MP3 files.
- Open LEGALE sites waar men LEGAAL MP3's kan downloaden voor bijv. € 1 per MP3, welke uiteraard op een hoge bitrate is gecodeerd en simpel op CD te zetten is, ondersteund door de muziekindustrie zelf. Hiermee bespaard de muziek industrie geld (minder distributie), de klant bespaard geld, en je speelt direct in op de wensen van de "luie mensch" die graag alles vanuit de luie stoel geregeld ziet. Ook hiermee heeft men al flink gepromoot o.a. met "download days" etc....
Het harde feit is echter dat bovenstaande manieren niet van de grond zullen komen zolang alle zelfde files gratis beschikbaar zijn middels P2P applicaties.....
In ieder geval moge het duidelijk zijn dat het
ILLEGAAL EN DIEFSTAL is om bestanden te downloaden waarop een auteursrecht of copyright zit - zonder de toestemming van de auteurs.