Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] 100 Watt pc??

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af of het mogelijk is om een pc in elkaar te flanzen die aan een voeding van 100 Watt genoeg heeft??? Ik heb weinig verstand van voltage, wattage, omrekenen van een naar het ander, dus misschien dat iemand hier een idee heeft of dat mogelijk zou zijn. Enige wat nodig is: natuurlijk mobo en cpu, ram, netwerk kaart, hd en misschien een gfx kaart, maar dat ligt natuurlijk aan het vermogen dat een kaartje gebruikt.

De reden waarom ik dit vraag is, ik wil een klein servertje laten draaien 24h en dit wil ik zo zuinig mogelijk doen, aangezien een normale kast tegenwoordig een voeding heeft van iig 300 en mijn huidige pc een voeding van 350, maar in deze hangt dan ook helemaal vol.

Als iemand mij een redelijke indicatie zou kunnen geven van het vermogen van zo'n minimale kast, zou ik zeer dankbaar zijn.

Testeverdes

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 23:45

JdM

Humbled

Die 300 Watt is wat je voeding kan leveren, niet wat je computer verbruikt, je kunt het denk ik wel uitrekenen hoor wat er verbruikt wordt bij lage belasting, probeer anders een Ampere meter te scoren, zet je die ertussen, kun je zien wat ie verbruikt als ie als server fungeert, beter een 300 Watt voeding eraan waarvan er over het algemeen maar 100 gebruikt worden, dan een 100 Watt voeding die nooit meer kan leveren dan 100 Watt, zeker met de processoren en geheugens van tegenwoordig is het (bijna) ondenkbaar> 100 Watt IMHO.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 20:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op zich is het juist beter om een zo zuining mogelijke pc op een relatief zware voeding te draaien... Zodra je een voeding naar zijn capaciteit gaat belasten gaat er steeds meer verloren aan warmte, en warmte is juist ook iets dat je in een dergelijk servertje niet wilt hebben. In zo'n geval is dus het rendement van zo'n voeding niet optimaal... Als je nu echter maar 150W uit een 300W voeding trekt is er een veel beter rendement, wat _juist_ resulteerd in lager stroomverbruik... 300W _kan_ zo'n ding maximaal leveren, maar zal hij zeker niet gebruiken als het niet nodig is.
Daarnaast heb je, als je pc tijdens het gewonen draaien al zijn voeding bijna voltrekt het prbleem dat je voeding na een paar keer booten bijna dood is, omdat hij elke boot over zijn max heen zit, gezien bij het aanzetten alles stroompieken eist om o.a. schijven op te spinnen. Dus geen moeite doen, gewoon een lichte pc met een normale 300W voeding laten draaien, en als deze voeding dan ook nog een temp-controlled fan heeft is hij nog stil ook...

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle replies!
Ik ga maar is precies uitvissen wat het maximale verbuik is van zo'n klein kastje, iig weer wat geleerd, ik was in de veronderstelling dat een 300 watt voeding ook daadwerkelijk zoveel verbruikt...hehe eigenlijk ook niet erg logisch nu ik erover nadenk..;P

thnx

Verwijderd

Als zuinigheid een pré is en (de beschikbaarheid min of meer ook) dan zou je eens moeten kijken naar 't VIA EPIA platform.

Dat is een platform dat specifiek ontworpen is om stille, kleine (en zuinige) all-in-one pc's te maken. Die zeker voor lichte servertaken erg geschikt zijn. De nieuwe versies beschikken ook over een CPU die (eindelijk) krachtig genoeg is om ook de wat zwaardere home-theater-taken op zich te nemen (de M9000 of de 1GHz variant de M10000)

'T grote voordeel, naast 't formaat en de 'zuinigheid' is dat alles on-board aanwezig is. En de prijs is ook aan de schappelijke kant.

Zoeken op 't forum zou je al meer dan voldoende ervaringen op moeten leveren.

Hier iig een linkje opdat je een beetje een beeld van 't zaakje kan krijgen.

Verwijderd

Quote Via Website
Lowest Power Pure x86 Embedded Processor Core
With the world's smallest x86 processor die size and a highly efficient design,
the VIA Eden™ ESP processor core delivers industry-leading thermal characteristics
that not only minimize power consumption but also make it ideal for fanless designs
as well as smaller, lower profile form factors.
As shown in the table below, with an operating voltage ranging from
only 1.05 to 1.2 volts, the thermal design power requirements of the VIA Eden?
ESP processor core are as low as three watts - up to half that of competing products.

VIA Eden™ :

Voltage: 1.05/1.2/1.2V
Thermal Design Power: 3/5/6 Watts

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zeker mogelijk. Verschillende laptops zullen er waarschijnlijk nog wel ver onder duiken.

Zolang je je CPU op een laag pitje houdt (zo'n VIA ding bijvoorbeeld), weinig randapparatuur aansluit, en geen hocuspocus zoals een supersnelle GPU in je PC gooit (geintegreerde vidkaart a'la Intel 815 is nog beter) dan ben je met weinig vermogen snel klaar.

Wellicht dat mijn 386 nog op zo'n slap voedinkje loopt. De IBM Aptiva 486 die ik heb draait iig op 150 watt, en benut die -zeker- niet volledig.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Aetje schreef op 04 maart 2003 @ 04:13:
Zeker mogelijk. Verschillende laptops zullen er waarschijnlijk nog wel ver onder duiken.

Zolang je je CPU op een laag pitje houdt (zo'n VIA ding bijvoorbeeld), weinig randapparatuur aansluit, en geen hocuspocus zoals een supersnelle GPU in je PC gooit (geintegreerde vidkaart a'la Intel 815 is nog beter) dan ben je met weinig vermogen snel klaar.

Wellicht dat mijn 386 nog op zo'n slap voedinkje loopt. De IBM Aptiva 486 die ik heb draait iig op 150 watt, en benut die -zeker- niet volledig.
Een Via Eden kan je op een 55 watt voeding draaien. (incl. hardware)

Afbeeldingslocatie: http://www.mini-itx.com/store/images/psukitL.jpg

Ideal for anyone wanting to create their own Mini-ITX projects as seen on these pages. These are exactly the same 55W PSUs and DC-DC Converters found
in the Cubid 2677R/2688R cases, now available separately.
The DC-DC Converter measures only 160 x 45mm,
and can be fitted in the wee-est of crannies.
Comes with 110-230V PSU, DC-DC Converter board and cables,
power cable and plug.

Note:
These PSUs are only 55W, (remember what they were originally designed for...)
- unsuitable for use with full size CDROM drives! (wel voor slime-line dus)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

een ouwe pentium kan wellicht ook <100w verstoken, die mp3 bak van laatst had geloof ik ook maar een 100w voeding.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
De Multimediabox van Siemens heeft ook genoeg aan 70 Watt. Ik heb er een 233MMX inzitten. Best zuinig! :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ik heb een Presario 4506 staan.
75Watt voeding :)
zit een P166MMX in, 32MB SDRAM, 8GB HDD, Aopen 52X CD-reader, Mobile HD bracket, S3 Trio64 kaart onboard en en 3Com Etherlink III 10Mbit ISA er in gepropt.

dus een oude Presario 4506 opzoeken is ook geen gek idee :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Shuttle PC's hebben een 200 Watt voeding en trekken een P4 + GF4, zie bv
http://www.amax.com/amaxres/dept.asp?dept_id=4070
En zijn errug mooi :9~

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

FireWurX schreef op 04 maart 2003 @ 11:00:
ik heb een Presario 4506 staan.
75Watt voeding :)
zit een P166MMX in, 32MB SDRAM, 8GB HDD, Aopen 52X CD-reader, Mobile HD bracket, S3 Trio64 kaart onboard en en 3Com Etherlink III 10Mbit ISA er in gepropt.
idd, ik heb hier een pressario 5190 met een k6-II 400 384mb ram 20gig ati rage onboard, 1 10mbit farallon kaartje en 1 3com etherlink 905b. Alles op een 100watt voeding :)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

* Creepy heeft hier een HP Vectra systeem staan.. desktop model, zo laag mogelijk, past een slimline CD-ROM speler in. Er zit een celeron 400 proc. in, video, sound en netwerk onboard. De voeding die er in zit is een 90 watt voeding.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:01

Jiffy

God, you're ugly!

Zelf heb ik nog een pc staan op een 110 watt voeding:
Socket 370 m-ATX bordje (Epox, i815 chipset) met een 1,1 GHz Celeron (Tualatin-core), 2x 256 MB dimm, 40 GB 7200 rpm harddisk, cd-rom, 3Com 905 nic. Draait prima. Onboard video & audio, maar er zit nog een AGP-slot op, dusse...

Draait als een speer! :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Schakelende voedingen zijn het efficientst als ze tegen vol draaien, als je een 100 watt en een 500 watt voeding beide met 50 watt belast zal het dus de grote voeding zijn die het minst efficient is en dus het meest verstookt kwa warmte.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 11:15:
[...]

idd, ik heb hier een pressario 5190 met een k6-II 400 384mb ram 20gig ati rage onboard, 1 10mbit farallon kaartje en 1 3com etherlink 905b. Alles op een 100watt voeding :)
Ik heb ook een presario 2274, 75Watt voeding, 1 onboard video 1 TNT 16MB+tv-out(werkt goed) en 196 MB SD, 3 cd-rom wisselaar, 10GB HD, netwerk realtek, en een amd k6-2 300,
zeer stabiel, en stil en zuinig.

Verwijderd

Deze gast heeft wat informatie over wattage.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 04:23:
[...]

Een Via Eden kan je op een 55 watt voeding draaien. (incl. hardware)

[afbeelding]

Ideal for anyone wanting to create their own Mini-ITX projects as seen on these pages. These are exactly the same 55W PSUs and DC-DC Converters found
in the Cubid 2677R/2688R cases, now available separately.
The DC-DC Converter measures only 160 x 45mm,
and can be fitted in the wee-est of crannies.
Comes with 110-230V PSU, DC-DC Converter board and cables,
power cable and plug.

Note:
These PSUs are only 55W, (remember what they were originally designed for...)
- unsuitable for use with full size CDROM drives! (wel voor slime-line dus)
is die al ergens in NL te koop? Ik kon hem niet vinden in de pricewatch.

Verwijderd

Een vriend van mij heeft voor heel weinig geld een thuisservertje gemaakt voor de internetsharing, laptop gezocht, die "kapot" was, de lcd en het toetsenbord deden het niet maar voor een server is dat geen probleem, als je hem installed moet je wel ff een monitor en toetsenbord aanhangen maar voor de rest werkt ie prima. Hij wist toen voor 100 euro een 500 mhz machine ofzow op de kop te tikken (1,5 jaar terug) want kapotte laptops zijn echt goedkoop :P

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik heb ooit eens gemeten wat mijn computer trekt. Specs:

celeron 533@800
Abit be6-2
geforce 256 kaartje (energieslurper)
cd-rom (toen nog geen brander en dvd)
15 GB quantum fireball
128 MB ram

en de gebruikelijke overige zooi, fdd, simpel geluidskaartje etc.

Hij trok 60 Watt idle, 90 Watt stressed. Dit is gemeten voor de voeding, dus de voeding levert zelf aan de onderdelen nog minder dan deze waarden.

Met 100 Watt kom je een heel eind dacht ik zo.

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
hey das wel stoere actie :) *goed idee :D

met een hamer past alles

Verwijderd

Ik heb hier thuis een Via C3 op een Soyo socket 7 mobo. Ik heb het een keer gemeten en hij trok gemiddeld 115 mA bij 220 V (misschien 230 V nu ik erover nadenk). Dit is ook nog eens incl Speetouch USB modem. Volgens mijn berekeningen zit ik dus ruim onder de 30 Watt. Als deze PC uitstaat verbruikt ie nog steeds 9 Watt trouwens.

Onder de 100 Watt kan dus makkelijk maar verwacht geen monster. Voor een server heb je natuurlijk in principe ook geen fancy geluidskaart, videokaart en dat soort spul nodig.

het beste is trouwens dat je zelf een stroommeter hebt zodat je een beetje kunt kijken welke combinatie het zuinigst is. Ik had hier b.v. de rare situatie dat dit servertje meer gebruikte als ik er een notebookschijfje inhing i.p.v. een normale IBM deskstar. (ik snap het ook niet maar ik heb de meter voor de voeding gehangen en die liegt niet).
Pagina: 1