twee nics, twee isp's, twee gateways, een probleem..

Pagina: 1
Acties:

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 17:22
Ik draai windows 2003 ( dot net dus) met twee netwerkkaarten die ieder aan een eigen internet service provider hangen.
De server moet vanuit beide netwerken bereikbaar zijn en aangezien een van de twee nogal wat poorten filtert had ik er twee nodig. Beide zijn voorzien van een firewall, hardware e-tech
Gevolg is dus ook twee gateways waarlangs het internet verkeer loopt.
Nu draait op zich alles best goed maar een paar zaken blijven raadselachtig.
post verzenden via ASPemail verloopt de ene keer via smtp.ispA.nl en de andere keer moet daar smtp.ispB.nl, het lijkt vrij random te gebeuren.
De keuze van het internet verkeer is dus niet aan te geven voor zover ik weet.
Ook valt terminal server soms weg op de eerste nic als de tweede nic erg actief wordt.
Hoe kan ik mijn internet verkeer dwingen een bepaalde gateway te gebruiken?
beide gateways moeten actief blijven aangezien via die weg geconnect wordt.
TIA SED

Copyright and left by SED...

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Effe de SMTP service aanzetten; dan kun je mail routeren op domain name

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:11
dat i-net over 1 gateway moet kun je aangeven in je route-tabel, iets met route add ? in de command prompt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• AppleMooz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 14:40
niet werken met default gateways maar met routes

• SED
kan iemand mij helder uitleggen welke stappen er gezet moeten worden?
met bijv: route -p add 192.168.0.1
de voorbeelden uit route help zeggen me niet voldoende.

route ADD 157.0.0.0 MASK 255.0.0.0 157.55.80.1 METRIC 3 IF 2
destination^ ^mask ^gateway metric^ ^
Interface^
If IF is not given, it tries to find the best interface for a given
gateway.
route PRINT
route PRINT 157* .... Only prints those matching 157*
route CHANGE 157.0.0.0 MASK 255.0.0.0 157.55.80.5 METRIC 2 IF 2

CHANGE is used to modify gateway and/or metric only.
route PRINT
route DELETE 157.0.0.0
route PRINT

Ik begrijp hieruit dat het mogelijk is internet verkeer via een routering te laten verlopen over een van de twee gateways.
Klopt die conclusie?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:01

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Door een route te zetten geef je gewoon aan welk verkeer (verkeer naar een bepaald subnet) via welke gateway verloopt.

Als je bv alle verkeer naar 212.1.1.* via interface A (ISP A gateway: A.B.C.D) wilt laten gaan :
route add 212.1.1.0 mask 255.255.255.0 A.B.C.D

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

SED schreef op 04 March 2003 @ 00:45:
De keuze van het internet verkeer is dus niet aan te geven voor zover ik weet.
Je zou eventueel kunnen kijken naar een Linux machine die als loadbalancer voor je 2 ISP's dient. Windows zal dit ook hebben in de vorm van ISA maar daar heb ik geen ervaring mee verder.
Ook valt terminal server soms weg op de eerste nic als de tweede nic erg actief wordt.
Bind de RDP specifiek aan een nic, en maak eventueel 2 RDP connecties aan in de connection configuration.

• SED
elevator, er zijn reeds twee RDP connecties aangemaakt met ieder een aparte groep gebruikers per netwerk verschillend.
Loadbalancing is niet het probleem, de filtering vand e twee isp's zorgt voor problemen, vandaar de twee kaarten. de serverbronnen moeten beschikbaar zijn op twee netwerken.

Het probleem zou opgelost moeten zijn met de optie van Predator maar ik twijfel even aan zijn notatie.
Het mask dat hij opgeeft moet volgens eerdere info gelden voor het doelip ( de gateway in dit geval), de gateway heeft een 255.255.255.248 mask .
Ik ga gewoon eens proberen.

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

SED schreef op 04 maart 2003 @ 22:10:
elevator, er zijn reeds twee RDP connecties aangemaakt met ieder een aparte groep gebruikers per netwerk verschillend.
En die zijn ook beide gebind aan maar 1 nic, en toch hou je dit probleem?

Verwijderd

Volgens mij loop je tegen een standaard windows probleem aan, er kan maar 1 default gateway zijn. Nu weet ik niet zeker of dit er bij server 2003 uit geprogrammeerd is, maar windows 2000 server kan iig niet omgaan met meerdere gateways.
Beste optie, naar mijn mening, is er een software matige of hardware matige router/firewall voor zetten die wel meerdere externe interfaces ondersteunt.

• SED
mm, ik heb route add (ip adres) (gatewayadres) -p gedaan
De AsPemail krijgt nu telkens een time out dus kan blijkbaar niet verzenden via deze route.
Terwijl de smtp server in de reeks zit van de route.

Elevator:
2 x RDP 5.2 aangemaakt
ieder RDP connectie heeft een eigen nic en een eigen gebruikersgroep.
Ik heb nog geen ervaring sinds ik de route heb toegevoegd of de verbinding nu weer uitvalt. Ik zit nu thuis via RDP te werken op die server dus een foutje in de route en ik lig eruit ;)

• SED
RSA, windows 2003 geeft inderdaad een waarschuwing over twee gateways als redundant oplossing. Maar lijkt het wel te ondersteunen. Alhoewel de route van de data dus willekeurig tot stand lijkt te komen en telkens anders is. Zeker na een herstart.
De add route ben ik nu aan het uittesten .
ISA in firewall mode zou inderdaad een oplossing kunnen zijn alhowel ik in het verleden behoorlijk heb zitten stoeien met drie NIC's onder ISA.
Is het proberen waard.
( ik gebruik nu een E-tech router die volgens mij geen extra configuraties ondersteunt)
( er liggen hier nog een tweetal Cisco routers maar die configureren is altijds weer voer voor hobbyisten)

• SED
De mogelijkheden van het add commando zijn me niet helemaal duidelijk.
Als ik verkeer na een bepaalde IP reeks wil sturen lijkt me route add (ipreeks) (gateway) een geschikt commando. maar wil dat zeggen dat ander verkeer dan nog steeds "kiest"langs welke gateway ze gaan?
Is het mogelijk om bepaalde zaken zoals SMTP via route te routeren of moet dat via ISA oid?

• raymonvdm
  • Laatst online: 31-07 14:25
Dan vraag ik met toch af welke providers je gebruikt.

Ik weet overigens weer wel dat Sygate office Network meerder verbinding kan loadbalancen.

Kweet niet of je daar nog wat aan heb.,

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 13:58

Stewie!

Keen must die!

SED schreef op 04 March 2003 @ 23:14:
De add route ben ik nu aan het uittesten .
ISA in firewall mode zou inderdaad een oplossing kunnen zijn alhowel ik in het verleden behoorlijk heb zitten stoeien met drie NIC's onder ISA.
Is het proberen waard.
is het gelukt? Ik heb namelijk hetzelfde probleem

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

Pagina: 1