Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Silent Mod - HD stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
voor de silent modders onder ons...
Mensen ik heb het volgende gedaan:

oude cd rom speler genomen
binnenwerk eruit gehaald
geisoleerd
hd erin gezet

het gaat om een maxtor 40 gig 7200 rpm (een model van 1,5 jr geleden)

nu weet ik niet hoe ik de temp kan achterhalen het is handwarm in normaal windows gebruik, hoe kan ik dit achterhalen?

2e vraag is, ik merk dat de hd mijn systeem na de mod "laggt" ik hoor em spinnen/zoeken waardoor mn systeem ff stil ligt. erg irritant

waar zou dit aan kunnen liggen, ik denk niet dat het de temp is

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

denken zonder info is fantaseren...dus je kunt er niet zeker van zijn dat je silent mod meteen een goede mod is.
Misschien is idd de temperatuur wel te hoog, probeer het eens door hem uit die "isolatie" te halen, wat ie dan doet.

No offense to ur mod hoor, maar zou kunnen ;)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

zoek naar het programmaatje dtemp
als het goed is moet je HD wel s.m.a.r.t. hebben

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
SiSoft Sandra zou kunnen werken om de temp te achterhalen, als er in sensor in de HD zit..

Could be wrong :)

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 21:53

vehpol

Go Go Gadget!

http://www.almico.com/speedfan.php makkelijk, klein, snel en zeer doeltreffend.

Edit: Ohw ja, kijk wel even door de amaturistische ogende site heen, de maker heeft blijkbaar niet voor alles even veel talent (of tijd)

[ Voor 65% gewijzigd door vehpol op 04-03-2003 00:37 ]

Ceci n'est pas une signature!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24
Keesr schreef op 04 maart 2003 @ 00:30:
SiSoft Sandra zou kunnen werken om de temp te achterhalen, als er in sensor in de HD zit..

Kun je me zeggen waar :?. Ik kan het niet vinden nl.

tvw

Verwijderd

vehpol schreef op 04 March 2003 @ 00:35:
http://www.almico.com/speedfan.php makkelijk, klein, snel en zeer doeltreffend.

Edit: Ohw ja, kijk wel even door de amaturistische ogende site heen, de maker heeft blijkbaar niet voor alles even veel talent (of tijd)
Ik gebruik speedfan ook altijd vind het een geweldig programma zeker omdat je de harddisk temp kan zien das cool _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 00:06:
voor de silent modders onder ons...
Mensen ik heb het volgende gedaan:

oude cd rom speler genomen
binnenwerk eruit gehaald
geisoleerd
hd erin gezet

het gaat om een maxtor 40 gig 7200 rpm (een model van 1,5 jr geleden)
Dat zal dan wel een D740x of een diamondmax plus zijn.

Maar even for the record: HOE heb je 'm geisoleerd? Helemaal ingepakt in noppenschuim toevallig? Want dan kan ik je bij voorbaat al vertellen dat de schijf oververhit gaat raken.

De 7200 toeren schijven van Maxtor (en dan met name de oudere series zonder FDB zijn een 'hete' schijven qua hittedissipatie. De CD-ROM behuizing gaat wel werken, alleen moet je dan wel zorgen dat er voldoende vrije ruimte om de schijf aanwezig is, zodat deze de warmte kwijt kan (vaak zijn dus kleine fans nodig)
nu weet ik niet hoe ik de temp kan achterhalen het is handwarm in normaal windows gebruik, hoe kan ik dit achterhalen?
Je kan 't met 't all-in-one programma Speedfan de temperatuur van de on-board sensor van je HD uitlezen.
2e vraag is, ik merk dat de hd mijn systeem na de mod "laggt" ik hoor em spinnen/zoeken waardoor mn systeem ff stil ligt. erg irritant

waar zou dit aan kunnen liggen, ik denk niet dat het de temp is
Ik vermoed dat 't wél de temp is. Anders zou je kunnen denken aan interferentie op de IDE-kabel (loopt die toevallig langs fans?)of slechte aansluiting van de IDE-kabel of stroomkabel.

Kan nog aan een hele range andere dingen liggen, maar die laat nu maar buiten beschouwing, ga eerst maar eens kijken wat de drive temperature is na een fikse kopieeractie :P

Zo uit m'n hoofd ligt de maximaal toegestane bedrijfstemp zo rond de 50-55graden celcius.

Verwijderd

Topicstarter
ik zweer bij speedfan maar die kan het niet detecteren. wat betreft de silent mod, boven en onder zit ie in klemmend tegen isolerend materiaal langs de zijkant is er nog ruimte. ik voel wat koele lucht erlangs blazen

maar hoe weet ik dat mijn schijf niet TE geisoleerd is

Verwijderd

Misschien lichtelijk beside the point, maar toch:

Het geluid van je harddisk wordt voor een groot deel veroorzaakt door de bay waar die ingeschroeft zit. De trillingen van je hd trillen door in de kast. De kast werkt door zijn ontwerp (grootdeels leeg, ijzer/alu) als een klankkast. Ik heb zelf het geluid gereduceerd door de hd aan elastiekjes op te hangen, zodat de kast niet mee trilt. Werkt perfect. Hij is bijna onhoorbaar. :)

(het is btw ook een Maxtor 40g/7200)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 01:12 ]

Verwijderd

Keesr schreef op 04 maart 2003 @ 00:30:

Ik denk eerder dat ie met S.M.A.R.T geval niet de temp. bedoeld van je hdd. Maar de conditie ervan.

Maar het kan ook zijn van de temp, i could be wrong too ;)

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
koop gewoon bij Halfords zo'n binnen/buiten temp meter. de sensor ervan plat je met wat tape op je hd vast, LCD schermpje kun je misschien in de voorkant van die behuizing verwerken. Of natuurlijk gewoon los laten zodat je em kunt "hergebruiken". :)

hmmm volgens mij heb ik mezelf net op een idee gebracht :P :P

dude... wait... what...

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

SMART -kan- maar -hoeft- de temp van de harddrive niet weer te geven. Ik heb 4 harddrives hier, allemaal ondersteunen ze SMART, maar slechts 1tje geeft de temperatuur weer. (40 graden overigens).

Die mod die jij doet is dodelijk voor de harddisk. Je isoleert zowel geluid als hitte. Die "tikken" en de vertraging zijn oververhittingsverschijnselen.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Hoogheemraad
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-11 10:55
ShotGun schreef op 04 March 2003 @ 00:41:
[...]

Kun je me zeggen waar :?. Ik kan het niet vinden nl.
Ik kon het ook niet vinden, maar het schijnt in W98 in ieder geval niet te kunnen. Wat ik me kan herrineren, is dat ergens in F1-help stond dat in W2000 (+ XP) wel het harddisk-temprature icoontje tevoorschijn komt..... :/

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 11:14
Hahaha, doet met denken aan zo'n Coolermaster drivebay HDD cooler. Staat op de verpakking: eliminates HDD noise. Ja hoe kan dat? Omdat dat 40mm meer herrie maakt dan een houtzagerij :P :(

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Verwijderd

Ijsblokjes eromheen 8)7

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:12
Captain Pervert schreef op 08 March 2003 @ 23:34:
Hahaha, doet met denken aan zo'n Coolermaster drivebay HDD cooler. Staat op de verpakking: eliminates HDD noise. Ja hoe kan dat? Omdat dat 40mm meer herrie maakt dan een houtzagerij :P :(
je raad nooit wat ik besteld heb :(

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
hmm ik heb 4 hd koelers erin... die geven echt veel herrie :P maarja mij ging het meer om de koeling. M'n hd's werden 50C, bijna net zo warm als m'n CPU :P

dude... wait... what...

Verwijderd

motherboard monitoring leest temps af van hd sensors

• Aetje
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Overigens zou je dit in een waterkoelingsetup wel kunnen doen, simpel radiatortje op de harddisk plakken waar je koel water door stromen laat.

Forget your fears...
...and want to know more...

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 20:23

t!mP

is inflatie gevoelig

wee mijn hd 37 C met speedfan 7200 rpm / geen hd koeler ..... justtt airflow ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Ik zou je HD er maar snel uit halen :X Ik heb dit ook gedaan maar mijn Maxtor ging over de 50 graden. Je moet niet alleen je HD zelf voelen maar ook de chippies op het PCB.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• sjares
  • Laatst online: 18-11 07:23
Ik gebruik voor dezelfde HD Dtemp als uitleestool. Werkt prima. Volgens mij moet je wel de SMART functie hiervoor in je bios activeren. Bij mij wordt ie 34 graden.

• sjares
  • Laatst online: 18-11 07:23
Verwijderd schreef op 04 maart 2003 @ 01:10:
Misschien lichtelijk beside the point, maar toch:

Het geluid van je harddisk wordt voor een groot deel veroorzaakt door de bay waar die ingeschroeft zit. De trillingen van je hd trillen door in de kast. De kast werkt door zijn ontwerp (grootdeels leeg, ijzer/alu) als een klankkast. Ik heb zelf het geluid gereduceerd door de hd aan elastiekjes op te hangen, zodat de kast niet mee trilt. Werkt perfect. Hij is bijna onhoorbaar. :)

(het is btw ook een Maxtor 40g/7200)
Het nut van je kast is dus ook dat ie zijn temperatuur kwijt kan....anders hadden ze die kasten niet van ijzer/aluminium gemaakt.

• bart_vd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-02-2023
sjares schreef op 09 maart 2003 @ 16:31:
[...]

Het nut van je kast is dus ook dat ie zijn temperatuur kwijt kan....anders hadden ze die kasten niet van ijzer/aluminium gemaakt.
Onee? Waarvan dan? Wat je hiert zegt raakt kant nog wal, ze maken die kasten echt niet van ijzer/alu vanwege de temp.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 20:23

t!mP

is inflatie gevoelig

bart_vd schreef op 09 maart 2003 @ 16:39:
[...]
Onee? Waarvan dan? Wat je hiert zegt raakt kant nog wal, ze maken die kasten echt niet van ijzer/alu vanwege de temp.
Het is gewoon een feit dat alu/ijzer beter geleid dan kunstof...

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:03

Scatman_II

R9500 Pro >:)

bart_vd schreef op 09 maart 2003 @ 16:39:
[...]

Bouw jij je pc maar es in een houten kast, zallie vele graden warmer worden :) Niet alleen je Hdd moet koel gehouden worden, alles blijft koeler door een groot metalen oppervlak waar het aanvast zit [= kast]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Pagina: 1