[CM] Fan outlet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 12:27

d-motion

zow... en dan nu...

Topicstarter
Als het goed is komt deze week mijn afgewerkte case van MDF binnen.

Case = 120 * 50 * 50 (H * B * D)

In het bovenste gedeelte van de kast zit een compartiment (compleet gesealed) voor mijn Water Cooling setup. (30 * 50 * 50)

Nou wil ik alles zo stil mogelijk hebben en heb daarvoor zelf wat Papst fans etc aangeschaft voor de ventilatie in de kast zelf. (8412 NGL)

Nu wil ik graag weten of de airflow met een soort geleiding minder geluid dan een directe outlet maakt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/w.k.romijn/airflow.jpg

^ dus de airflow wordt dan naar beneden gericht die uit de kast komt.

Pics etc van het maken van de kast etc komen nog.

WWW.RC5.NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:06

talin

ES-MA

dat gaat lawaai maken !

ales wat de luchtsroom hinderd zal lawaai maken .

vooral omdat je een groter hoeveelheid door een relatieve kleine opening gaat drukken .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 18:27

cue

Jup dit gaat zeker meer geluid maken...

lucht die beweegt hoor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56146

Als je 't geluid van de fans nu laat reflecteren naar beneden, ipv direct naar achter, neemt idd de herrie hoorbaar af.

De meeste herrie die via zo'n outlet komt, reflecteert tegen de muur/wand erachter en bereikt zo je oor. Daarom heb ik ook een plaat van dat noppenschuim tegen de wand, achter de computer staan 8)

Echter, wanneer je de richting van 't geluid verandert, en naar iets meer absorberends leidt (vloerbedekking?), neemt de herrie enorm af.

Maar je moet er tegelijkertijd wel voor zorgen dat je niet teveel tegendruk veroorzaakt. Zoals jij 't getekend hebt, heb je dat vrijwel zeker wél, en zal je fan niet bijzonder goed zijn werk kunnen doen.

Als je die buis nu een stuk ruimer maakt, en gewoon de outlet met een simpele bocht naar beneden laat wijzen, heb je dat probleem niet. (Neem bv een regenpijp 100mm doorsnee met bocht)

Je kan 't eventueel nog simpeler maken, door een afdakje te maken waarbij 't 'dakje' ongeveer een hoek van 45graden met de kast maakt, en de zijkanten van 't afdakje ook dicht zijn. Probeer 't maar eens uit met een stukje karton op een lawaaiige voeding ;)

Maar 't gene waar je vooral rekening mee moet houden is dat je zo min mogelijk restricties maakt voor de airflow.

Een beetje backpressure op een DC-fan vermindert 't lawaai wel (probeer maar eens uit - gewoon zachtjes met je hand een deel van de airflow tegenhouden - 't ruisen wordt minder) Maar teveel backpressure zorgt voor een te grote toename van turbulentie -> herrie neemt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

als je het echt stil wilt hebben, moet je een kokertje rond de fan maken wat wat uitsteekt(ong 5 cm)
en dan om de halve centimeter ofzo een kleiner kokertje erin plakken (natuurlijk alleen een randje (breedte ook een halve centimeter) zo krijg je dus een geribbelde binnenkant van het kokertje
Liefst zo zacht mogelijk materiaal gebruiken wat dus toch stevig is (karton ofzo, van die kartonnen poster buizen)
als je "mod-handjes"ook nog wat islotie materiaal tussen de schotjes kan krijgen is het helemaal ok.
Dan heb je in principe een geluidsdemper

evt uitleg pics kunnen verstuurd worden :)

[ Voor 14% gewijzigd door ETM op 04-03-2003 00:25 ]

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 10:06
Uhu.... :? Sry mor dit snap ik niet echt... Zou je ff fototjes willen posten van je posterbuis-demper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

Afbeeldingslocatie: http://emblems.utopiatemple.com/pic70651.jpg

waarbij bruin de buitenkant van de buis is, zwart de randjes van de ander buis (mogen ook dikker zijn, dat ze de binnendiameter van de buis ietsje kleiner maken) en grijs het isolatiemateriaal

[ Voor 20% gewijzigd door ETM op 04-03-2003 16:44 ]

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Pagina: 1