Toon posts:

133Mhz processor met 100 Mhz geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heeft t zin om een 133Mhz processor bij 100 Mhz geheugen te stoppen, of gaat de processor bussnelheid daardoor ook op 100 Mhz. Of staat dat los van elkaar??

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:10
Je kan 2 dingen doen:
beide op 100 MHz (proc is dan underclocked)
beide op 133 MHz (geheugen is dan overclocked).
Het 1e zal zeker werken, maar dat is zonde van je P3 EB, had je beter een P3 E kunnen nemen.
Dat 2e werkt alleen als je geheugen het aan kan. Meestal niet, maar soms....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
De meeste (non-BX-chipsets) kunne ook nog een 3e mogelijkheid aan.
Je kunt nl. de MEM-speed asynchroon draaien aan de bus-speed
In 't BIOS heet dat meestal
Mem-speed: bus-33M
(of in geval van een origineel draaiende celeron met PC100 mem.: bus+33M)
Maar met de huidige geheugen prijzen (128M-PC133 voor f170,--) kun je ook nieuw geheugen kopen ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
nah, ik moet nog kopen , dus probeer me een beetje te orienteren. Ik heb nu 256 Mb 100 Mhz geheugen. Als ik jou goed begrijp kan ik t beste een Intel Pentium III 800E (FC-PGA, 100MHz) kopen, toch?
Nog een vraagje, wat is het verschil tussen boxed processoren en niet-boxed

btw ik heb een asus p3v4X MB

Verwijderd

boxed wil zeggen dat er een doosje omheenzit; en dat er een intel cooler op de proc. zit.
oem is een kale processor. zonder cooler.

Verwijderd

Topicstarter
en wat is daar t voordeel van, t ontgaat me een beetje
boxed is goedkoper, hogere produktie ofzo??

• TD-er
Boxed zit in een leuk (groen/blauw) Intel doosje met een (vanaf 800MHz) vrij grote Intel-cooler
Niet boxed is dus gewoon 't groene-plakkie-met-pinnetjes-en-al rechtstreeks in 't handje.
Soms zit er op een Boxed-versie ook 3 jaar garantie, maar niet altijd(!!)

Verder is misschien in jou geval de 100-versie beter omdat de P3V4X een Slot-1 is en ik niet echt veel vertrouwen heb in slot-converters @133MHz.
Ik weet dat dit een gewaagd statement is, aangezien genoeg mensen hier zullen zeggen dat ze hun slot-converter op >133 hebben draaien zonder problemen enz. Maar vaak zie je dat de (goedkopere??) converters 't niet lekker doen op 133 bus.
En verder speelt d'r ook nog zoiets mee als overklok-baar-heid ;)

Dus wanneer je al een P3V4X en (veel) PC100 mem hebt liggen en de 800E even duur is als de 800EB, zou ik zeggen ga voor de 800E.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
k, er is me een hoop duidelijk geworden

thanx a lot guys

ow, nog een vraagje, wat is een aan te raden slot converter

• TD-er
Vaak heeft MSI wel goede converters, maar let d'r wel op dat je een FCPGA-converter neemt en niet een oude PPGA-variant, want daar hebbie niets aan met een Coppermine-kern. (kosten f25 tot f35)
Verder heeft ome Tom (www.tomshardware.com) ook es een breek/soldeer-artikel geschreven over de ombouw van een PPGA- naar een FCPGA converter>:) (toen d'r al gewoon FCPGA converters te krijgen waren in NL:7)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt man, je hebt me erg geholpen hiermee
Pagina: 1