exchange server alleen voor outlook-agenda's

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 20:53

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
we hebben al tijden een mooi netwerkje draaien met een dual p3-450 linux debian 3.0 server en 12 celeron 800's met w2k. op de server draait exim als mailserver, samba etc.
nou blijkt er vraag te zijn naar een centrale agenda etc. die met thuis te synchoniseren is en ook naar de vele palmtopjes gedownload kan worden. nou weet ik dat dit mogelijk is als je een exchange (2000?) server hebt draaien, en op alle clients outlook hebt staan. dat laatste is al aanwezig, maar nou is mijn vraag: is het mogelijk om alleen een exchange-servertje neer te zetten voor de agenda's, terwijl de mail nog via Exim gaat?
ik weet dat er ook andere manieren zijn om agenda's centraal bij te houden, maar vaak hebben die niet:
a) een mogelijkheid om te synchroniseren met pc's thuis
b) een mogelijkheid om te synchroniseren met palmtopjes
c) een mogelijkheid om groepsagenda's bij te houden (dit is erg belangrijk!!)

ik heb een celeron 300-bakkie staan met 4 gieg en 256mb ram. het gaat om ongeveer 20-30 agenda's die bijgehouden moeten worden.
gaat dit werken?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

bit-slave schreef op 03 maart 2003 @ 21:28:
[...] vraag: is het mogelijk om alleen een exchange-servertje neer te zetten voor de agenda's, terwijl de mail nog via Exim gaat?
[...]
Waarom zou je dat willen? Wat is er mis mee om die Exchange server voor mail te gebruiken, als die er toch staat?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

misschien kun je met exchange wel een connector aanmaken met het adres van de mailserver die je wilt blijven gebruiken (smtp) zou moeten werken met een beetje geknutsel lijkt me

maar ik denk wel dat je je mailboxen op exchange over moet zetten (al is het gewoon makkelijker om exim acherwege te laten zoals hierboven ook al gezegd)

edit/ er schijnt ook iets aan te komen voor linux wat dezelfde functionaliteit zou hebben ik weet alleen niet of het er al is en hoe het heet (word geloof ik onder GPL uitgebracht)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 22:48 ]

Verwijderd

http://www.billworkgroup.org/billworkgroup-nl/home

Opensource linuxapplicatie dat doet wat jij wilt. Je moet wel de MAPI-clients aanschaffen voor de werkstations, maar dat is niet zo heel erg duur.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 23:04:

Opensource linuxapplicatie dat doet wat jij wilt. Je moet wel de MAPI-clients aanschaffen voor de werkstations, maar dat is niet zo heel erg duur.
39 €uro ex BTW, per werkstation. Denk je nou ècht dat TS 557 €uro gaat neertellen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 15:19
Exchange 2000 met 15 user licenties is gratis bedoel je? :)

We spend our years as a tale that is told

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dutchman! schreef op 03 March 2003 @ 23:31:
Exchange 2000 met 15 user licenties is gratis bedoel je? :)
Voor TS wel; kennelijk >:)
Punt is dat er op 't internet veel meer cracks voor Exchange server rondzwerven dan voor die EasyGate MAPI client

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Volgens mij betreft het hier toch echt een bedrijfsnetwerk. (Van een niet al te groot bedrijf.)
Beetje onzinnig om dan over cracks te beginnen. Aanschaf van licentiekosten zijn ook weer af geschreven na 3 jaar.

@TS
Exchange server kan dit heel goed. Je kan dan de bestaande mailserver als smtp gateway (mis)bruiken. De mail komt binnen op je exim mailserver, welke ze doorrouteerd naar de smtp service van de exchange server. daar word de mail verdeeld over de mailboxen.
Uitgaande email, verdwijnt ook weer via de exim naar buiten.
Je houd het een en ander wel lekker centraal op de exchange server.

Is misschien ook wel leuk. ALs je bedrijf wat zien in opensource software, en je hebt de tijd om alles goed te configureren.. leef je uit. De kosten van de licenties vallen in het niet naast de kosten van een exchange server en 15CAL.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

CyberJ schreef op 04 March 2003 @ 07:54:
[...]Exchange server kan dit heel goed. Je kan dan de bestaande mailserver als smtp gateway (mis)bruiken. De mail komt binnen op je exim mailserver, welke ze doorrouteerd naar de smtp service van de exchange server. daar word de mail verdeeld over de mailboxen.
Uitgaande email, verdwijnt ook weer via de exim naar buiten.
[...]
Wat is in dit scenario de toegevoegde waarde van die Exim mailserver?
Wat doetie, anders dan stroom verbruiken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op 04 March 2003 @ 10:03:
[...]

Inderdaad. Ik zou dat oude machientje als mailserver inrichten onder Exchange, en dan de andere server als pure fileserver houden.
Tenzij je dus voor BILL wilt gaan.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

[...]

Uhh.. Niets in weze.. 8)

Exchange kan het ook helemaal overnemen natuurlijk. Is waarschijnlijk nog wel makkelijker ook.
* Equator was toch nog niet helemaal wakker..

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-04 20:53

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
ok, stel dat we hier (geen klein bedrijf, maar een studievereniging=>low costs) helemaal overgaan op exchange server, gaat dit dan draaien op de genoemde pc? (celeron300, 256mbram 4gig)?
eigelijk gaan we hier liever niet helemaal over op exchange, aangezien van de debian-server iedere nacht een mooi backupje wordt gedraaid met onze geweldige tape-streamer, een apparaat dat in die eventuele exchange server gaat ontbreken. daar komt bij dat de debian-server direct op het campusnet (inderdaad, UTwente) zit met 300Mbit en on backend netwerk slechts 10mbit is, dus de exchangeserver is niet zo snel qua dataverkeer.

[zucht]

heeft iemand al ervaring met bill?, zijn er goedkopere/gratis alternatieven voor die MAPI client?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

Je zou natuurlijk ook op die debianserver vmware kunnen installeren, en dan windows2000 met exchange draaien onder vmware. Simpel IP-aliasje aanmaken (via bridging) en gaan met de banaan. Maak je een aparte file voor een datapartitie binnen vmware aan (waar je exchangedata opgaat), kun je die mooi backuppen. Misschien wel raadzaam om er dan een klein reepje geheugen bij de steken (kost toch geen drol tegenwoordig).

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 10:17
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 14:53:
Je zou natuurlijk ook op die debianserver vmware kunnen installeren, en dan windows2000 met exchange draaien onder vmware. Simpel IP-aliasje aanmaken (via bridging) en gaan met de banaan. Maak je een aparte file voor een datapartitie binnen vmware aan (waar je exchangedata opgaat), kun je die mooi backuppen. Misschien wel raadzaam om er dan een klein reepje geheugen bij de steken (kost toch geen drol tegenwoordig).
Dat kost je dus geld voor:
- Windows 2000
- Exchange
- VMware

Gaat waarschijnlijk ook een duur grapje worden...

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 10:25
bit-slave schreef op 04 maart 2003 @ 13:20:

eigelijk gaan we hier liever niet helemaal over op exchange, aangezien van de debian-server iedere nacht een mooi backupje wordt gedraaid met onze geweldige tape-streamer, een apparaat dat in die eventuele exchange server gaat ontbreken. daar komt bij dat de debian-server direct op het campusnet (inderdaad, UTwente) zit met 300Mbit en on backend netwerk slechts 10mbit is, dus de exchangeserver is niet zo snel qua dataverkeer.
je hebt dus een 300Mbit internet verbinding en de debian zorgt er voor dat iedereen 10 mbit krijgt ?

zo ja lijkt mij het handigste om deze machine gewoon te houden , maar de mail over te hevelen naar de exchange (gewoon poort 25 forwarden naar interne ip van je exchange) zo voorkom je dat je fijne debian machintje weg moet maar is alles toch simple te houden.

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

Verwijderd

[...]

Ik zou die exim mail server in een soort DMZ zeten, deze kan dan de SMTP requests voor het domein voor zijn rekening nemen. Dat maar het mogelijk om toegang via poort 25 naar je netwerk te filteren ip het IP adres van die linux bak.

Lekker veilig.

Verwijderd

Steven schreef op 04 maart 2003 @ 19:16:
[...]

Dat kost je dus geld voor:
- Windows 2000
- Exchange
- VMware

Gaat waarschijnlijk ook een duur grapje worden...
Windows 2000 en Exchange + clientlicenties moet je toch al aanschaffen..
Extra meerprijs zou dan alleen vmware zijn, maar daardoor krijg je wel terug dat je maar één server hoeft te gebruiken.

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 08:52
Koop een leuke tweedehands server (>=PIII, 512 Mb RAM) en kwak daar Exchange 2000 lekker op. Schop Exim van je huidige server af en klaar is Kees. Als je toch geld uit moet geven voor: Windows 2000 SRV + CAL en Exchange 2000 + CAL, doe het dan hardwarematig ook enigzins goed.

btw Als je PDA's aan kan schaffen, koop dan ook een leuk servertje

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Nou ben ik op dit moment bezig met een soortgelijk dillema, er draait nu bij ons een smb 2000 server met exchange 2k, loopt goed op een enkel probleempje na op zijn tijd.

Onder andere grote hoeveelheden spam en vage ndr's zijn hier de schuld van.
Dit valt met de basisfucntionaliteit van Exc2k niet goed te fixxen. eventueel kunnen we een tool van GFI of iets dergelijks inzetten, maar dit zorgt weer voor ongewenste bij effecten en heftige processorbelasting.

De oplossing waar ik zelf aan zat te denken is een linux bak neer te zetten als smtp gateway/ spam filter/ virus checker. deze in de dmz, smb bak een stapje terug, vpn op poort 25 door isa naar de gateway, en ik denk dat ik dan een redelijk veilige mailomgeving voor mekaar heb. Backup's worden op de smb gedraait, alwaar ook de mail gewoon bewaard blijft.

Een van de redenen dat ik bij exchange 2k blijf, is dat daar voor mij eenvoudiger een best practices situatie is neer te zetten. De MS site is erg gul. Die linux bak gaat ook goed werken, maar bij uitzonderingen denk ik (iid denk) dat bij MS meer info is te verkrijgen.

Zoals ik die linux server in wil gaan zetten heeft hij eigenlijk weinig onderhoud nodig, patches en virus definities, dat kan bijna automagisch. Dus eigenlijk een onderhouds vrije machine, alleen de hardware kan dan nog roet in het eten gaan gooien.

De kans op een down situatie neemt uiteraard wel toe, we zijn nml dan afhankelijk van 2 point of failure....

Verwijderd

Wat ik in jouw geval zou doen is mocht je per se die Exchange bak installeren deze idd alleen de agenda's laten doen, en de Exchange bak in het .local domein gooien. Dan zit ie nergens in de weg en blijft ie ook van je overige services af. Exchange (in combi met Win2k en AD) wil zich graag overal mee bemoeien (ook DNS). Exchange in een DMZ zetten en alle in en out data van die machine DENY'en behalve de poort van de outlook connector naar de server. Dan hou je je netwerk lekker schoon. (vooral dan niet in de foutmeldingen in 't logboek gaan kijken :P)

Op de clients gebruik je dan Outlook (van Office) voor je agenda's en een andere mailclient voor de email. Je houdt het dan lekker gescheiden en kun je als er een betere app voor de agenda's beschikbaar komt snel overstappen naar een Linux server oplossing.

www.kroupware.org

Dit biedt zeker perspectief in de toekomst, alleen dan gaat het puur over Linux clients. Voor MS Outlook heb je nog steeds een plugin nodig.

Je zou ook een kunnen kijken naar webbased apps, alleen kun je dan (meestal?) niet syncen...

Ik ga er vanuit dat de MS software via de Surf licentie amper iets kost...
Pagina: 1