• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens professor Osterhaus is er, een zeer kleine, mogelijkheid dat de volgelpest overslaat naar mensen. Dit zou dan potentieel kunnen uitgroeien naar een wereldwijde epidemie (pandemie). Het zou 1 tot 2 procent van de wereldbevolking het leven kunnen kosten.

Stel dat dit zou gebeuren, hoe zou Nederland dit virus kunnen isoleren en welke instantie gaat dit doen ?

bron: netwerk

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-01 17:26
Hmm, ik geloof daar zeker niet in.. De vogelpest mag dan wel vrij gevaarlijk zijn enz. maar tot nu toe heeft geen enkel mens echt duidelijk gedood enz. terwijl het toch vrij lang al bekend is..

|>

Verwijderd

De enige effectieve manier die ik zou kunnen bedenken is preventief ruimen. Dit zou echter nooit geaccepteerd worden omdat Nederland wordt geregeerd door de bevolking die zichzelf nooit zou willen laten ruimen. Bovendien zou het niet gewenst zijn omdat het te traumatiserend zou zijn. We zouden dus mensen met het virus moeten verbannen naar een onbewoon eiland. Hier zouden we materieel en voedsel moeten droppen en we zouden zeer hard op zoek moeten gaan naar het antivirus. De kans is echter groot dat ook verbannen niet geaccepteerd wordt, waardoor we in ziekenhuizen afdelingen moeten gaan oprichten met een bezoekingsverbod. De verplegers die er bij mogen moeten speciale kleding aan met alle veiligheidsvoorzieningen van dien.

edit:
ik geloof er ook niet zo in, maar laten we door gaan op dat "stel..."

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 20:46 ]

• Suffie
  • Laatst online: 13-01 17:10
Simon schreef op 03 March 2003 @ 20:43:
Hmm, ik geloof daar zeker niet in.. De vogelpest mag dan wel vrij gevaarlijk zijn enz. maar tot nu toe heeft geen enkel mens echt duidelijk gedood enz. terwijl het toch vrij lang al bekend is..
In taiwan (of ergens daar in de buurt) zijn er al mensen aan overleden, maar dat ging volgens mij wel om een andere variant van de vogelpest

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik heb even die metatag uit de titel gehaald - staat niet erg netjes tussen de andere titels :)

• simon
  • Laatst online: 13-01 17:26
Suffie schreef op 03 March 2003 @ 20:45:
[...]

In taiwan (of ergens daar in de buurt) zijn er al mensen aan overleden, maar dat ging volgens mij wel om een andere variant van de vogelpest
Misschien klinkt het gek wat ik nu zeg maar:

Hoe verwant virii ook van elkaar zijn, het verschil kan gigantisch zijn.. Misschien is de dodelijke versie een versie die minder verspreid... Ik denk dat het niet zo erg is..

Als je keek naar wat de pest deed... maar het effect was marginaal... naja.. :P

|>

• PolarBear
  • Niet online
Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat het gebeurt, maar als het gebeurt wordt er een totaal nieuw virus gecreeerd. (het is dus mogelijk, maar onwaarschijnlijk)

Ik zat net te denken dat de impact op de economie enorm zal zijn. Landen zullen personenvervoer verbieden, goederenvervoer zal ontsmet worden...

[ Voor 32% gewijzigd door PolarBear op 03-03-2003 20:58 ]

Verwijderd

Ik vraag me af of de struisvogels-farms in Nederland ook kwetsbaar zijn tegen deze vogelpest. Struisvogels zijn dan wel vogels maar van een heel andere orde dan kippen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
PolarBear schreef op 03 maart 2003 @ 20:41:
Volgens professor Osterhaus is er, een zeer kleine, mogelijkheid dat de volgelpest overslaat naar mensen. Dit zou dan potentieel kunnen uitgroeien naar een wereldwijde epidemie (pandemie). Het zou 1 tot 2 procent van de wereldbevolking het leven kunnen kosten.

Stel dat dit zou gebeuren, hoe zou Nederland dit virus kunnen isoleren en welke instantie gaat dit doen ?

Mmm mischien komt er dan wel wat meer ruimte op de planeet.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:57
Oei... Stel dat hij in CHina zou uitbreken. Daar wonen de mensen zo dicht op elkaar, niet zoveel hygiëne, China heeft de meeste inwoners.. Daar ZOUDEN een hoop doden vallen.

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-01 16:15

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Vooropgesteld dat het virus zodanig muteerd dat het voor mensen besmettelijk is (met of zonder dodelijke afloop, dat buiten beschouwing) is er weinig wat er tegen gedaan kan worden om de besmetting te stoppen.

Zeker in deze tijd lijkt het mij onmogelijk om een airborne virus te stoppen zich te verspreiden. Er hoeft maar 1 besmet persoon op een internationale luchthaven rond te lopen en voilla, doemsenarios zoals in films (The Stand) worden werkelijkheid.

En om dan lekker negatief te blijven:
De natuur regelt altijd 'zelf' oplossingen om de overhand van bepaalde soorten te beperken. Ik vrees dat binnen afzienbare tijd (100 - 200 jaar) de mensheid te maken krijgt met een ziekte wat onze beschaving zo'n 1000 terug de tijd in zal flikkeren. Denk hierbij aan een Ebola variant die uitbreekt, het sterftecijfer zal dan > 95% bedragen. En daar sta je dan als blijkt dat met al de technische kennis voorhanden men er niet in zal slagen het virus onder controlle te krijgen.

Exit huidige beschaving dus. U gaat direct naar de gevangenis, u ontvangt geen 20.000. Wij hopen dat er wat van geleerd wordt en probeer 't over 750 jaar gerust nog eens. :P

Maar goed, dat is nu allemaal gelukkig nog niet het geval. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

MrJ schreef op 04 maart 2003 @ 12:37:
De natuur regelt altijd 'zelf' oplossingen om de overhand van bepaalde soorten te beperken.
Je bedoelt het natuurlijk wel goed, maar even een correctie hierop...
(ala, de zon komt op...)

Het doel van de natuur om de overhand van een soort te beperken is er uiteraard niet. Het is een kwestie van evolutie van de virussen, die samen met ons levende wezens mee evolueren. Bij grote populaties is de kans op mutaties bij virussen groter en daardoor komt het in die gevallen vaker voor dan in kleine populaties.

Ziektes (virussen) zullen er altijd zijn en altijd evolueren. Het is niet een kwestie OF er een uitbraak van een ernstige dodelijke ziekte uitbreekt, maar wanneer !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Voor zover ik weet kan vogelpest in bepaalde gevallen wel van vogel op mens worden overgedragen, maar niet van mens op mens. Een eventuele epidemie onder mensen kan dus niet ontstaan - tenzij iedereen kippen houdt :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Een virus kan altijd overslaan naar een compleet andere soort. Denk aan HIV, miltvuur, ziekte van Weill en (volgens sommigen) het Borna-virus. Er zijn zelfs gronden om aan te nemen dat virussen over kunnen slaan naar andere rijken! Zo is het virus dat het meest op Rabies lijkt de veroorzaker van een ziekte onder bepaalde knollen en lijkt Ebola van oorsprong een plantenvirus te zijn.

De mogelijkheid dat vogelpest overslaat naar mensen bestaat wel degelijk. De kans is echter uitermate gering en wordt niet groter nu deze ziekte ineens onder onze broedkippen toeslaat. Tevens zijn er veel gevaarlijkere ziekten (denk aan de nies-ziekte, FIV, broes etc) om je zorgen over te maken :)

Mocht de vogelpest overslaan, dan zal er geen complete quarantaine ingesteld worden. Bij de vogelpest niet. Een sterftecijfer van 1 % klinkt heel erg, maar vergeleken met het sterftecijfer van de griepepidemie uit 1918 stelt het weinig voor (10% mortaliteit).

Verwijderd

Heeft de vogelpest eigenlijk ook invloed op de economie? Zo ja hoe dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2003 @ 11:51:
Heeft de vogelpest eigenlijk ook invloed op de economie? Zo ja hoe dan?

Lijkt me nogal logisch dat dit het geval is:

1 voorbeeld (maar zo zijn er heel veel):
geen kippen = geen eieren + geen kippenvlees = geen vervoer van die produkten = schade transportindusctrie.

Verwijderd

En economische belangen hebben ook weer invloed op de vogelpest, andersom dus. Zo was dit misschien wel vermeden als men had gevaccineerd. Maar dat schaad de economische belangen.

Verwijderd

Een groot virus in dit land zou catastrofaal zijn, en ook heel snel over de gehele wereld versprijd zijn, via alle mensen die via NL, of vanuit NL de hele wereld over vliegen.

Het is overigens niet verbazinwekkend dat Runderen, schapen, Varkens, pluimvee, MENSEN, etc. zoveel antibiotica en preventive inentingen krijgen. Noorse zalm uit Kwekerijen word ook stuk voor stuk ingespoten. En dat is allemaal om ziekten, die bij normale populaties niet of nauwelijks voor zouden komen, die bij OVERBEVOLKING weelderig kunnen tieren de baas te blijven. Gastheren voor virussen hier genoeg 475 per KM2. Ik heb 't ook weer eens aan de lijve ondervonden met de laaste carneval, een hele stevige griep, en velen met mij.

Dus ja als ik 't geld heb vlucht ik naar Australie, ook voor oa mijn gezondheid ja.
Wat de regering kan doen met een virus'aanval'? texel, Aruba, Curasau afhuren voor de zieken. Ze zullen echter pappen en nathouden, tot 't einde... (politicie te bang om de macht te verliezen, door 'n verkeerde beslissing)

edit:
leesbaarheid, ik ben nogal slecht in taal ;(

edit:
Je hoeft je post niet te ondertekenen aangezien je naam er al naast staat ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2003 09:53 ]

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Ross: vogelpestvirus bij mens aangetroffen
Iemand die betrokken is bij het ruimen van met vogelpest besmette bedrijven heeft het virus zelf opgelopen. Dat blijkt uit een brief diestaatssecretaris Ross van VWS gisteren naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De getroffene heeft een oogaandoeningen wordt daarvoor behandeld. Ross heeft daarom besloten
dat iedereen die betrokkenen is bij het ruimen van bedrijven ondezocht zal worden op dieren- en mensengriepvirussen.

Personen met hoge koorts en luchtwegklachten moeten contact met van vogelpest
verdachte bedrijven meten. Vogelpest is een griepvirus dat niet gevaarlijk is voor mensen. Maar als iemand met een menselijk griepvirus besmet wordt met het virus, kan er een nieuwe variant ontstaan die mogelijk wel schadelijk is voor de gezondheid.

De Rijksdienst voor keuring van Vee en Vlees (RVV) heeft al ongeveer
een miljoen kippen gedood in verband met de vogelpest, aldus
het ministerie van Landbouw. Het aantal verdachte bedrijven is gisteren
opgelopen tot vijftig. (ANP)
Uit de metro van gisteren... niet echt positief bericht...

[ Voor 4% gewijzigd door WieMie op 12-03-2003 19:07 . Reden: leesbaarheid... ]

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-01 16:15

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 18:04:

Dus ja als ik 't geld heb vlucht ik naar Australie, ook voor oa mijn gezondheid ja.
offtopic:
Lekker verkolen aan het strand bedoel je? Je kan daar afaik niet al te lang in de zon zitten, dus zo goed voor je gezondheid is Australie ook weer niet. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Verwijderd

Euhm, mijn strooie hutje zal mijn beschermen, en mijn Smoothskin wedsuit zal mij in het water beschermen, maar idd daar moet je op letten, evenals op de beestjes van allerlei soort.
Eigen eten verbouwen, eigen fruit de mer opvissen, wokken, lijkt me een erg mooie toekomst. Ik ga alvast hard sparen. Ik ben 'n beetje een dromer, maar daar is nix mis mee toch :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
PolarBear schreef op 03 March 2003 @ 20:41:

Preventief ruimen van (mogelijk) besmette mensen

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:00

MaDLiVe

.-Observer-.

Rey_Nema schreef op 14 March 2003 @ 10:01:
[...]

Preventief ruimen van (mogelijk) besmette mensen
Volgens mij heeft elk land een nood scenario klaarliggen. Helaas is nog geen enkel land in staat dit in de praktijk te brengen (een tekort aan vaccins).

Indien een persoon wordt besmet met het influenca virus (menselijke variant en dierlijke variant-->welliswaar is de kans klein). Hebben we een groot probleem. Ten eerste zijn (zoals ik al zei) landen hier niet op voorbereid (te druk met oorlogje voeren terwijl er echte bedreigingen op de loer liggen). De kans is wel klein omdat beide virussen dezelfde cel moeten infecteren (ehm ik kan compleet fout zitten maar zo heb ik het begrepen-->wellicht dat CP of een andere 'echte' bioloog hier verheldering op kan werpen).

Het virus wat de vogels treft ligt nu nog in vrij onbevolkte gebieden. Hoe dichter bevolkt hoe groter het risico op een besmetting en hoe groter de kans op een wereldwijde verspreiding. Het probleem met airborne virussen is dat je ze niet ziet aankomen en dat je vrij slecht kan voorspellen waar ze vandaan komen.

Maargoed het zijn speculaties van mogelijke scenarios. Ik weet ook niet of het goed is dat het publieklijk wordt bekendgemaakt. Massa hysterie is het laatste wat je kan gebruiken tijdens een eventueel scenario.

Wat je doet als het eenmaal zover is....er is vrij weinig dat je er aan kan doen. Misschien hopen dat je 1 van de 10'duizenden bent die er resistent tegen is.

[ Voor 19% gewijzigd door MaDLiVe op 14-03-2003 12:22 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

En er is niemand die nog naar die kleine zielige zeehondjes kijkt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:00

MaDLiVe

.-Observer-.

Lordy79 schreef op 14 March 2003 @ 14:20:
En er is niemand die nog naar die kleine zielige zeehondjes kijkt.
Hey daar had ik vandaag nog een discussie over. De zeehonden populatie wordt uitgedunt en moet er daarna sterker uitkomen (althans dat is de bedoeling). De mens denkt zichzelf in stand te kunnen houden met ingrijpen de vraag is alleen hoe lang we nog door kunnen gaan voordat we wel drastisch in aantal zullen afnemen?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Indien een persoon wordt besmet met het influenca virus (menselijke variant en dierlijke variant-->welliswaar is de kans klein). Hebben we een groot probleem. Ten eerste zijn (zoals ik al zei) landen hier niet op voorbereid (te druk met oorlogje voeren terwijl er echte bedreigingen op de loer liggen). De kans is wel klein omdat beide virussen dezelfde cel moeten infecteren (ehm ik kan compleet fout zitten maar zo heb ik het begrepen-- >wellicht dat CP of een andere 'echte' bioloog hier verheldering op kan werpen).
/me is geen echte bioloog, eerder celbioloog/moleculair bioloog/geneticus met chemische achtergrond ofzoiets :)

Recombinante virussen (dus virussen die genetisch materiaal hebben van 2 verschillende stammen) kunnen inderdaad alleen ontstaan als beide "ouders" tegelijk dezelfde cel infecteren. Ze zullen dan beide geïntegreerd raken in het genoom van de gastheercel en daar kan dan recombinatie optreden, als twee geïntegreerde virussen elkaar tegenkomen. Die kans is klein, maar niet zo klein dat we hem mogen verwaarlozen aangezien virussen mobiele elementen zijn in het gastheergenoom en daardoor een verhoogde kans hebben om elkaar tegen te komen. Een andere mogelijkheid is dat er bij de assemblage van nieuwe virusdeeltjes recombinatie optreedt.

Is dit gevaarlijk? Misschien. Het feit dat er genetisch materiaal uitgewisseld wordt, betekent niet dat er per definitie een dodelijk virus ontstaat, het zal sterk van de eigenschappen van de twee oudervirussen en het recombinante virus afhangen of je er iets van merkt. Bovendien is ons afweersysteem helemaal niet kansloos tegen nieuwe virussen. Maar het is inderdaad mogelijk dat de recombinante variant schadelijker is dan elk van de voorouders.

Toch zou ik me er maar niet al te druk om maken, de kans is erg klein en er valt toch niets tegen te doen, behalve ervoor zorgen dat je eigen afweersysteem in goede conditie is (genoeg slapen, ervoor zorgen dat je voldoende binnenkrijgt van alle essentiële voedingsstoffen, geen onnodige risico's lopen met infecties, enzovoorts). Want op dat afweersysteem komt het uiteindelijk toch aan. Ik zou zelf overigens banger zijn voor een spontaan gemuteerd virus: Een recombinant virus zal toch altijd deels de kenmerken dragen van beide oudervirussen, en aangezien het afweersysteem de kenmerken van tenminste een van beide al kent, zal het toch waarschijnlijk wel een aanknopingspunt hebben voor een immunologische reactie. Een spontaan gemuteerd virus dat ineens heel nieuwe eigenschappen heeft, is dan veel gevaarlijker omdat het afweersysteem dat nog helemaal niet kent.

Verwijderd

Hey daar had ik vandaag nog een discussie over. De zeehonden populatie wordt uitgedunt en moet er daarna sterker uitkomen (althans dat is de bedoeling). De mens denkt zichzelf in stand te kunnen houden met ingrijpen de vraag is alleen hoe lang we nog door kunnen gaan voordat we wel drastisch in aantal zullen afnemen?
Heel lang, de medische wetenschap stelt pas enkele generaties iets voor (eigenlijk pas sinds de ontdekking van penicilline) en genetische afwijkingen hebben veel tijd nodig om zich te verspreiden omdat ze slechts weinig voorkomen. Tevens vergeet je het belangrijkste verschil tussen de zeehondjes en ons: De zeehondjes zwemmen in een zee die vergeven is van gifstoffen, staan bovenaan de voedselketen en krijgen er dus zeer veel binnen, en zijn daardoor sterk verzwakt. Ons voedsel is nog nooit zo veilig en zo overvloedig geweest als nu. Tevens worden we niet langer verzwakt door allerlei infecties en andere ziekten die we kunnen bestrijden. Onze afweersystemen zijn daardoor in uitstekende staat. De grootste bedreiging voor de gezondheid zijn dan nu ook de welvaartsziekten...

• PolarBear
  • Niet online
Verwijderd schreef op 14 March 2003 @ 16:51:
[...]
en staan bovenaan de voedselketen.
Niet om het een of ander maar de mens staat zomogelijk nog hoger in de voedselketen. Niet dat het uitmaakt voor je betoog verder.
Pagina: 1