Toon posts:

PC Start niet op / bios door virus vernield?

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag vroeg de buurman me naar zijn pc te kijken, die niet meer wilde opstarten. Dit was zo sinds afgelopen vrijdag. Ik heb gekeken, maar kon niets vinden. De pc startte helemaal niet op, het beeldscherm kreeg geen signaal, bleef dus standby staan, en op het toetsenbord gingen geen lampjes branden.

Omdat de gegevens in ieder geval bewaard moesten blijven, heb ik de harde schijf meegenomen, en beloofd de gegevens uit 'Mijn Documenten' voor hem op cd te branden. Thuisgekomen heb ik de harde schijf gemonteerd in mijn kast, nadat ik eerst één van mijn schijven had losgekoppeld. Ik startte toen de pc op, en kreeg het opstartscherm van mijn buurman te zien. Dat was niet de bedoeling, dus ik heb de pc gereset halverwege de opstartprocedure van Windows 98. Zelf draai ik Windows XP. Na wat schuiven met schijven kreeg ik het niet voor elkaar Windows XP op te starten, steeds kwam het scherm van Windows 98, of kwam er een foutmelding dat er niet kon worden geboot.

Op een gegeven moment startte ik mijn pc toen weer op, en er gebeurde niets... Geen piepje, dat je normaal hoort bij het aanzetten van de pc, ook kreeg het beeldscherm geen signaal, en voor op de kast brandde een rood lampje bij het icoontje van de harde schijf. Het lijkt er nu dus op dat ik met hetzelfde probleem zit, als waar mijn buurman vanmiddag nog mee zat.

Kan het zijn dat dit bijv. een virus is dat op de laatste dag van februari werd geactiveerd (lijkt mij een mooie dag) en dat zich toen genesteld heeft in de bootsector, vanuit waar het mijn pc op een of andere manier ook geïnfecteerd heeft?

Het liefst zou ik natuurlijk willen weten hoe ik dit kan oplossen. Voor alle duidelijkheid, mijn pc heeft een Gigabyte GA-7ZX moederbord met AMD Duron 650 processor en 192 MB RAM geheugen. Er zitten twee schijven in, één van 10 en een van 40 GB. Eigenlijk lijkt mij deze informatie niet geweldig belangrijk, omdat het op twee pc's op dezelfde manier fout is gegaan, onafhankelijk van de hardware-configuratie.

P.S. > Ik heb zojuist de batterij op het moederbord ongeveer een kwartier losgekoppeld, en daarna de pc weer aangezet, met de batterij erin, om te proberen het CMOS te resetten. Dat loste helaas niets op.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45

Valkyre

Kitesurf FTW!

heb je al weer geprobeert om zonder jou buurman zijn schijf op te starten?

iRacing Profiel

Verwijderd

Misschien heb je bij het monteren van je hd je videokaart aangeraakt waardoor hij los is gaan zitten? Of misschien de voeding kapot...

Verwijderd

Topicstarter
Gohan-san schreef op 03 March 2003 @ 20:39:
heb je al weer geprobeert om zonder jou buurman zijn schijf op te starten?
Ja, die is er inmiddels weer uitgehaald. Dat was het eerste wat ik deed toen ik zag dat het fout ging bij het starten van de pc.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 20:46:
Misschien heb je bij het monteren van je hd je videokaart aangeraakt waardoor hij los is gaan zitten? Of misschien de voeding kapot...
Ik heb de videokaart net nog gecontroleerd, even helemaal losgehaald en weer vastgezet. Het lijkt er dus niet op dat het daar aan ligt. Dat de voeding kapot is lijkt me sterk. Ik heb toch sterk het vermoeden dat het iets te maken heeft met de harde schijf van de buurman, of iets wat daar op stond. De problemen begonnen immers toen die schijf in mijn kast was geplaatst. En het zijn exact de zelfde problemen die de buurman ook heeft.

• Valkyre
  • Laatst online: 14:45

Valkyre

Kitesurf FTW!

probeer eens een ander voeding of vga kaar?

iRacing Profiel

Verwijderd

Lijkt op een Tjernobyl virus. Ik hoop dat je je moederbord EPROM kunt verwijderen en kunt (laten) flashen in een ander mobo met het juiste bios. Heb ik bij Vobis vaak meegemaakt met moederborden met Intel chipsets en de symptomen lijken hier heel erg op :( Als je je mamaplank weer aan de loop hebt, alleen de schijf van je buurman inbouwen en opstarten vanaf een diskette met een virusremover (er zijn nog een aantal dos-gebaseerde scanners die op 1 flop kunnen, ben alleen de naam kwijt) om de hdd even te scannen en opschonen.

Verwijderd

Topicstarter
Gohan-san schreef op 04 maart 2003 @ 00:48:
probeer eens een ander voeding of vga kaar?
Ik zal eens kijken of ik hier thuis uit een andere oude kast een videokaart/voeding kan overzetten in de pc die niet wil opstarten. Toch is het dan nog steeds vreemd dat ik, na het plaatsen van de harde schijf van de buren, exact dezelfde problemen lijk te hebben bij het inschakelen van de computer. Alle fans gaan draaien, op de voorkant van de case brandt een lampje (bij mij rood), maar de monitor blijft standby staan, en je hoort geen piepje, dat er normaal wel is wanneer de pc aan wordt gezet. Heeft iemand misschien al een idee waar dit nog op zou kunnen wijzen? En ook hoe ik dit probleem blijkbaar 'gekopieerd' heb van de pc van de buren naar die van mij?

• sh4d0wman
  • Laatst online: 18:20

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 09:14:
alleen de schijf van je buurman inbouwen en opstarten vanaf een diskette met een virusremover (er zijn nog een aantal dos-gebaseerde scanners die op 1 flop kunnen, ben alleen de naam kwijt) om de hdd even te scannen en opschonen.
F-Prot :)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international law enforcement operation.

Verwijderd

sh4d0wman .. wist ik wel |:( _/-\o_ }:O

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 March 2003 @ 09:14:
Lijkt op een Tjernobyl virus. Ik hoop dat je je moederbord EPROM kunt verwijderen en kunt (laten) flashen in een ander mobo met het juiste bios. Heb ik bij Vobis vaak meegemaakt met moederborden met Intel chipsets en de symptomen lijken hier heel erg op :( Als je je mamaplank weer aan de loop hebt, alleen de schijf van je buurman inbouwen en opstarten vanaf een diskette met een virusremover (er zijn nog een aantal dos-gebaseerde scanners die op 1 flop kunnen, ben alleen de naam kwijt) om de hdd even te scannen en opschonen.
Bedankt, dit heeft me weer aan het denken gezet! Ik heb hier wat meer informatie gevonden: http://www.norman.com/virus_info/win95_cih.shtml

Het kan goed zijn dat de pc van mijn buurman (met win98) het virus afgelopen maand heeft opgelopen (er wordt vermeld dat het virus op de 26e actief wordt). Daarna is zijn BIOS dus geïnfecteerd (of gewoon helemaal overschreven), waardoor de pc daar niet meer opstartte. Vervolgens stopt ik de harde schijf in mijn kast, en heb ik een stuk of drie keer het bootscherm van Windows 98 gezien. Vermoedelijk is in die tijd het virus (vanaf zijn harde schijf) mijn BIOS ook gaan infecteren. Daardoor is het dan fout gegaan, en kon ik mijn pc ook niet meer opstarten. Op dit moment wordt er geprobeerd al mijn componenten aan te sluiten op een ander moederbord (met werkend BIOS). Hopelijk zijn mijn gegevens dan nog niet verloren gegaan. Voortaan zal ik de 'write-protect' switch dus aanzetten in het BIOS, zodat ik het BIOS alleen overschrijf als ik dat wil (update bij flashen).

Verwijderd

Lijkt me een strakke actie.. en een goede les voor de volgende keer })

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Gigabyte heeft toch een backup bios...

Kun je mooi switchen nu! :9

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

!

[ Voor 154% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 14:02 ]

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:47
James_Watt schreef op 04 March 2003 @ 13:47:
Gigabyte heeft toch een backup bios...

Kun je mooi switchen nu! :9
de 7zx heeft ook een versie met maar een bios :P

hoop niet dat dat nu het geval is

Verwijderd

Topicstarter
SonyEricsson schreef op 04 maart 2003 @ 14:06:[...]de 7zx heeft ook een versie met maar een bios :P

hoop niet dat dat nu het geval is
Ik ben er helaas achter gekomen dat ik de versie zónder DualBIOS in huis heb.. er is dus geen mogelijkheid om een backup van het BIOS terug te zetten. Dat BIOS ben ik nu sowieso kwijt. Hopelijk gaat het wel lukken op het andere moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Het probleem is inmiddels opgelost, door het vervangen van het moederbord. Het bleek inderdaad dat het BIOS van de pc beschadigd was door een virus, wat op de harde schijf van de buurman stond. Nu werkt mijn pc weer als vanouds, ik zal meteen de schrijfbeveiliging voor het BIOS inschakelen, zodat er niet meer ongevraagd dingen in het BIOS kunnen worden geschreven.

Blijft alleen nog de vraag over hoe de buurman zijn gegevens van zijn harde schijf afhaalt. Op het moment dat die schijf namelijk in een pc wordt ingebouwd, en er wordt opgestart vanaf die schijf, doet het virus zijn werk, en is de pc onbruikbaar. Ik ga me er in ieder geval niet meer aan wagen.

Verwijderd

Breng je de schijf naar een compjuutboer en laat die er naar kijken :) bij voorkeur een waaraan je een hekel hebt >:)

Verwijderd

Zet in de bios virusscan aan, en zet de protection aan. Dan kan er niks gebeuren en heeft het virus geen kans.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Of beter nog, mits mainboard het ondersteunt: BIOS Flash protection (jumper). Dan -kan- de EEProm niet geherprogrammeerd worden. Hardwarematig uitgeschakeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Aetje op 04-03-2003 16:20 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Aetje schreef op 04 March 2003 @ 16:18:
Of beter nog, mits mainboard het ondersteunt: BIOS Flash protection (jumper). Dan -kan- de EEProm niet geherprogrammeerd worden. Hardwarematig uitgeschakeld.
yep :)

anders gewoon naar de pc zaak :)

(je kan volgens mij niet je bios chip er uit peuteren na de boot van FDD met write protect aan 8)7 en dan virusscannen op die hdd :D . knap als dat virus dan zun werk nog doet :+ )

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 16:42 ]

Pagina: 1