Ik ben een beetje in de war over de Athlons en Durons. Ik heb ooit ergens gelezen dat deze op 200 Mhz bus draaien. Maar zo hier en daar lees ik iets over multipliers van 10 zodat 10x100=1 gigaherz is. Maar hoe zit dat dan nu, ik dacht dat zo'n ding op 5x200 Mhz zou draaien. En hoe zit het met 133 Mhz sdram in zo'n situatie. Ik weet het allemaal niet meer. Draait een AMD nu op 100, of 200 of wel een andere frequentie, wie weet hoe dat zit
Verwijderd
De EV6 bus, waar de athlon familie gebruik van maakt, draait op 100MHz DDR. Effectief heeft dit dus de bandbreedte van 200MHz SDR. Vandaar.
dsa de vraag die ik wou horen
maar het antwoord weet ik niet en wacht daar ook op net als jij
maar het antwoord weet ik niet en wacht daar ook op net als jij
Spelfouten voorbehouden.
ja jaOp vrijdag 17 november 2000 13:31 schreef Flippit het volgende:
De EV6 bus, waar de athlon familie gebruik van maakt, draait op 100MHz DDR. Effectief heeft dit dus de bandbreedte van 200MHz SDR. Vandaar.
en jij denkt datr wij nieuwbies hier its van snappen???
mijn GF2 heeft ook DDR maar daar is de busspeed toch ook geen 200 van???
Spelfouten voorbehouden.
Ik weet in ieder geval dat een processor die op 5x200 MHz draait veel sneller is dan datzelfde ding op 10x100Mhz.
Dus hoe zit dat nu?
Dus hoe zit dat nu?
pauls ik ben het helemaal met je eens 
duidelijke uitleg zou bij ons helpen want wij snappen er al helemaal mniets van
duidelijke uitleg zou bij ons helpen want wij snappen er al helemaal mniets van
Spelfouten voorbehouden.
Dus van proc -> northbridge: 200 MHz bus (100 MHz DDR) en van northbridge -> geheugen 100 MHz.
Dus aan 133 MHz heb je niet zoveel met een Duron of Athlon.
DDR betekent dat je 2 maal data kan oversturen in 1 klokslag, namelijk bij de stijgende EN bij de dalende flank (van de klokpuls, dus)
Een TBird van 1GHz draait op 10x100. Want 100 is de FSB (Front Side Bus) en dat is de bus tussen de northbridge en het geheugen.
De EV6-bus (tussen proc en northbridge) wordt meestal niet genoemd. De snelheid ervan loopt synchroon met de FSB, maar dan dus op dubbele snelheid.
Verhoog je de FSB met 10 MHz, dan zal de EV6-bus met 20 MHz stijgen.
Duidelijker zo??
Dus aan 133 MHz heb je niet zoveel met een Duron of Athlon.
DDR betekent dat je 2 maal data kan oversturen in 1 klokslag, namelijk bij de stijgende EN bij de dalende flank (van de klokpuls, dus)
Een TBird van 1GHz draait op 10x100. Want 100 is de FSB (Front Side Bus) en dat is de bus tussen de northbridge en het geheugen.
De EV6-bus (tussen proc en northbridge) wordt meestal niet genoemd. De snelheid ervan loopt synchroon met de FSB, maar dan dus op dubbele snelheid.
Verhoog je de FSB met 10 MHz, dan zal de EV6-bus met 20 MHz stijgen.
Duidelijker zo??
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
De bus draait op 100Mhz clock, maar per clock wordt 2x verzonden. Dus effectief 200Mhz data transfer. Om verwarring te voorkomen (of te veroorzaken lijkt het hier) wordt 100Mhz gebruikt als basis freq. voor de multiplier. Hardwarematig ligt dit dus anders en is een multiplier van 10 (10x100=1000) eigenlijk 5 (5x200=1000).
erg raar, en doet ook niet echt terzake, je data transfer = 200Mhz.
erg raar, en doet ook niet echt terzake, je data transfer = 200Mhz.
Wat ik bedoel is wat moet je nou op zo'n moederbord als multiplier instellen?
5 of 10 x voor een 1 giegje?
Ik heb ook ergens iets horen luiden (maar weet de amd-klepel niet te vinden) over Athlons/Durons met hogere busspeeds speciaal voor DDR-ram. Daarbij komen de getallen 200 en 266 MHz te voorschijn. Maar ik snap het nog altijd niet hoe het nou zit.
Groetjes.
5 of 10 x voor een 1 giegje?
Ik heb ook ergens iets horen luiden (maar weet de amd-klepel niet te vinden) over Athlons/Durons met hogere busspeeds speciaal voor DDR-ram. Daarbij komen de getallen 200 en 266 MHz te voorschijn. Maar ik snap het nog altijd niet hoe het nou zit.
Groetjes.
Garbla...
je hebt zeker wel iets aan 133Mhz. Via chipset draait 200Mhz tussen NorthB&CPU, dus plaats zat voor die 133Mhz geheugen bandwith.
je hebt zeker wel iets aan 133Mhz. Via chipset draait 200Mhz tussen NorthB&CPU, dus plaats zat voor die 133Mhz geheugen bandwith.
dusaan die 133 Mhz heb ik alleen wat als ik ga occen?
of wil je zeggen dat ik zoveel geld voor niets heb uit gegeven???
ik heb 256 weggedaan pc 100 en heb er 256 pc 133 voor vervangen
of wil je zeggen dat ik zoveel geld voor niets heb uit gegeven???
ik heb 256 weggedaan pc 100 en heb er 256 pc 133 voor vervangen
Spelfouten voorbehouden.
voor 1Ghz stel je dus 10 in. Hier is geen goede reden voor, dat is gewoon een feit. DDR mobos worden volgens mij nog niet verkocht. Wachten dus.
Kijken of ik hem snap.
Je vult dus in als multiplier 10x op het moederbord voor een 1 giegje? En ondertussen staat ie stiekem op 5x? Als dat zo is dan heb ik 'm
Je vult dus in als multiplier 10x op het moederbord voor een 1 giegje? En ondertussen staat ie stiekem op 5x? Als dat zo is dan heb ik 'm
Bij de meeste chipsets lopen de FSB en de EV6 synchroon, dus heb je niets aan 133 MHz geheugen. Het geheugen draait "slechts" op 100 MHz.Op vrijdag 17 november 2000 13:44 schreef Biazz het volgende:
Alleen bij FSB-ocen heb je wat aan sneller geheugen.
Of je moet de EV6 bus en de FSB kunnen loskoppelen (niet synchroon), maar volgens mij kan dat niet bij de huidige TBird en Duron mobos
Als je je FSB naar 133 MHz gooit, zal je EV6 naar 266 MHz gaan, en dat werkt vrijwel nooit.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Het spijt me, maar dat is dus echt niet waar. Er zit gewoon een 1.33 factor in. Dus FSB op 100Mhz (DDR) *1.33 =133Mhz bus. Bij de KT7 en alle andere VIA socket borden kun je dat gewoon instellen. Net als voor PCI (100Mhz->33) en AGP.Op vrijdag 17 november 2000 13:48 schreef GarBaGe het volgende:
[..]
Bij de meeste chipsets lopen de FSB en de EV6 synchroon, dus heb je niets aan 133 MHz geheugen. Het geheugen draait "slechts" op 100 MHz.
Alleen bij FSB-ocen heb je wat aan sneller geheugen.
Of je moet de EV6 bus en de FSB kunnen loskoppelen (niet synchroon), maar volgens mij kan dat niet bij de huidige TBird en Duron mobos
Als je je FSB naar 133 MHz gooit, zal je EV6 naar 266 MHz gaan, en dat werkt vrijwel nooit.
Geloof me ik heb een KT7, en die is een stuk sneller als ik m'n ram op 133mhz zet.
iderdaad, je hebt 'mOp vrijdag 17 november 2000 13:48 schreef PaulS het volgende:
Kijken of ik hem snap.
helemaal mee eens ze maken ook niet voor niets die optie in de bios en anders werden de nieuwe systemen er ook niet mee volgepomptOp vrijdag 17 november 2000 13:56 schreef Biazz het volgende:
[..]
Het spijt me, maar dat is dus echt niet waar. Er zit gewoon een 1.33 factor in. Dus FSB op 100Mhz (DDR) *1.33 =133Mhz bus. Bij de KT7 en alle andere VIA socket borden kun je dat gewoon instellen. Net als voor PCI (100Mhz->33) en AGP.
Geloof me ik heb een KT7, en die is een stuk sneller als ik m'n ram op 133mhz zet.
Spelfouten voorbehouden.
het is 2uur, of je slaapt heel vroeg, of heel laat.Op vrijdag 17 november 2000 14:00 schreef PaulS het volgende:
Bedankt Biazz en alle anderen. Nu kan ik met een gerust hart slapen.
weltrusten
Spelfouten voorbehouden.
Je hebt van die onrustige mensen die zo lang blijven zoeken tot ze een antwoord hebben.
Zoiets blijft dus in je hoofd spoken, het gevolg: woelen.
Bedankt voor alles, PauS
Zoiets blijft dus in je hoofd spoken, het gevolg: woelen.
Bedankt voor alles, PauS
Het klopt nog niet helemaal. Die 133 MHz van je geheugen komt door het optellen van je PCIclock en je FSB. Dus niet door het vermenigvuldigen van je FSB met 1,33. Zo heet ook de optie in het BIOS van de ABIT KT7. Als je dus de FSB wat opkrikt, zal het RAM sneller gaan lopen (en NIET met het maximum van 133 MHz zoals in de handleiding staat).
Op deze manier kan je dus inderdaad je FSB op 100 MHz hebben, en je RAM op FSB + PCI = 100 + 33 = 133 MHz.
De term 200 MHz voor een DDR bus is volgens mij trouwens niet correct. Het is 100 MHz DDR. Dat je dus twee klokflanken gebruikt, verandert niets aan de klokfrequentie.
Op deze manier kan je dus inderdaad je FSB op 100 MHz hebben, en je RAM op FSB + PCI = 100 + 33 = 133 MHz.
De term 200 MHz voor een DDR bus is volgens mij trouwens niet correct. Het is 100 MHz DDR. Dat je dus twee klokflanken gebruikt, verandert niets aan de klokfrequentie.
Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75
Pagina: 1