[EL] Stroom en spanning meten op seriele poort

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Spanning meten moet nog wel kunnen met een geschikte a/d converter, maar stroom, da's een beetje lastiger. Ik dacht eraan om een optocoupler te gebruiken, die zelf dan een zeer lage weerstand heeft ofzo. En dat dan in combinatie met een a/d converter. Iemand andere ideen?

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Ik snap niet waarom je voor de spanning niet gewoon een multimeter pakt?

Codedivision | Freedom Internet

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 16:53

virus.elektro

profesionele monitor sloper

stroom is toch I=U/R neem kleine bekende weerstand en meet de spanning hierover, dan kun je de stroom berekenen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:37
als je een weerstandje gebruikt, meet je alleen de stroom door de weerstand en dus niet de maximale stroom (Die denk ik gemeten moet worden).

Wat voor stroom wil je dus meten?
En waarom idd zo moeilijk doen voor de spannign?

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:35

Solid Seal

3D Printer N00b

Doe gewoon ff met google zoeken naar 'seriele po(o)rt schema' ofzo .. krijg je de info die je ZOEKT..

Lang niet gezegd maar ... UTFS ... of mag dat niet meer :?

http://www.lammertbies.nl/comm/cable/nl_RS-232.html <-- denk dat je hier een eind mee komt...

:)

Verwijderd

De makkelijkste, veiligste en meest betrouwbare oplossing is toch een multimeter met datalogging-functie. :)

Als je niet zoveel geld kwijt wil zijn is de Hapé MI-23 MK3 een goede optie. Kijkshop verkoopt 'm voor ronde de 36 euro. :) Kan je naast voltage en stroom(DC én AC), ook temperatuur, capaciteit, weerstand en frequenties meten en loggen. Niet gek voor dat geld.

Heb 'm zelf ook, naast m'n Fluke-179 _/-\o_ , voor de huis-tuin-en-keukenkarweitjes. En voor dingen waarvoor ik m'n Fluke net iets te duur vindt :P

• Krankenstein
Ik wil spanning en stroom over een hele tijdsperiode meten en opslaan in een logfile of zoiets. Dat kan met mijn huidige multimeter helaas niet.

Bedankt voor dat artikeltje over RS232 maar dat wist ik helaas al. Een nieuwe meter kopen is natuurlijk wel erg makkelijk. Waar zijn de die hard tweakers naartoe?!?
Ik wil gewoon zelf een device bouwen dat ik aan mn seriele of eventueel parallelle poort kan knopen.

• Krankenstein
Een a/d converter converteert een voltage toch naar een x-aantal bits signaal? Wat zou dan een geschikte a/d converter zijn om te gebruiken voor bijv. 0-15v of zoiets?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:59
ik weet niet welke stroom je moet meten .. maar als je in serie met je belasting een weerstand van bv 0,1 Ohm opneemt valt er over die weerstand 0,1V per ampere

Repareren doe je zo.

Pagina: 1