Toon posts:

Wie zit waar in LAN!! Can you c what I mean??

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is dus dat ik graag wil weten hoe ik kan achterhalen wie op welke poort zit in een LAN. Is dit met een MAC adres van een Switch te achterhalen of heeft deze geen MAC adressen aan de poorten?? Of is er een makkelijkere manier, ook als je dyn. IP. adressen hebt??

Misschien kan het wel helemaal niet???? Als ik bijv. Pietje zoek in het LAN waar hij zit aan welke poort, kan ik dit voor elkaar krijgen??? of wie kan dit??

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:29

johnwoo

3S-GTE

Als het goed is kun je met netstat zien welke verbindingen met wie over welke poorten met welk protocol lopen. Werkt zeker in Win2000.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 02:59

Major Carnage

waki miko Reimu

Ik denk dat hij de fysieke poort op de switch bedoelt..

Ik heb trouwens geen idee :(

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Verwijderd

Topicstarter
Nedstat?? Waar vind ik dat?? Ik heb wel een programmaatje waar ik alle mac adressen van alle netwerkkaarten kan terug vinden samen met de dyn. IP adressen..

Ik wil inderdaad een fysiek poort adres zodat ik letterlijk kan zien aan welke poort welke gebruiker zit aangesloten.... Alleen ik weet niet wat de mogelijkheden hierin zijn... Ik heb 3com Super Stack II 1100 switches hier... Ik ben overigens nog niet bezig geweest met de software van de switches, maar ik weet niet of daar een mogelijkheid in zit.... Wie helpt mij hiermee??

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

Op vrijdag 17 november 2000 13:42 schreef Hankie het volgende:
Nedstat?? Waar vind ik dat?? Ik heb wel een programmaatje waar ik alle mac adressen van alle netwerkkaarten kan terug vinden samen met de dyn. IP adressen..
Ben jij nou een netwerkbeheerder??? *zucht* |:(
Anyway, antwoord op je vraag: 8-)
Netstat is een ms util wat standaard in 95/98/me/nt4/2000 zit, dan kan je zien wie er een open connectie met jou pc, heb op welke poort.

Arp kun je beruiken om ip's naar Mac adressen te resolve, en omgekeerd.

halaas kan je met beide utils niet zien welke pc op welke poort op je switch zit. Als je een beetje clever was geweest had je een patch layout schema gemaakt.

Ik zou niet weten welk proggie dat wel doet, mischien dat de maker van de switch daarvoor een util heb. (8>

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 november 2000 13:58 schreef Metzie het volgende:

[..]
Ben jij nou een netwerkbeheerder??? *zucht* |:(
Anyway, antwoord op je vraag: 8-)
Netstat is een ms util wat standaard in 95/98/me/nt4/2000 zit, dan kan je zien wie er een open connectie met jou pc, heb op welke poort.

Arp kun je beruiken om ip's naar Mac adressen te resolve, en omgekeerd.

halaas kan je met beide utils niet zien welke pc op welke poort op je switch zit. Als je een beetje clever was geweest had je een patch layout schema gemaakt.

Ik zou niet weten welk proggie dat wel doet, mischien dat de maker van de switch daarvoor een util heb. (8>
Wees gerust, ik ben geen netwerkbeheerder. Gewoon iemand die graag een oplossing voor een probleem zoekt hiervoor.. De netwerkbeheerder is te druk met andere zaken.... (tenm. dat zegt ie.... :) )

Een plannetje kan ik alsnog in elkaar knutselen dat is een kwestie van uitzoeken.. :). Ik moet alleen even het mac adres of iets van dat van de netwerkaansluitingen weten die de muur in gaan... dus de switch in gaan....

Nog een stomme vraag: ARP??? (Sorry voor mijn weinige kennis maar ik heb sinds twee jaar een pc... ik doe mijn best...ha ha.

Het hele zaakje draait op NT met win98 hier.

p.s. ik moet iets hebben van een extra adres or so. Want de IP adressen zijn dyn, dus met een patch layout schema kom ik er nog niet...of wel??

Thanx anyway!!! :)

• Metzie

Metzie

Nyaano !

Ok, zal me best doen. *D

Arp = adres resolution protocol, dat gebruikt windhoos om ip adressen naar mac adressen te "resolven" en omgekeerd.
Typ maar eens in de dosbox arp -a, dan zie je netjes ip adressen staan + bijbehorend macades van de NIC

Ik neem aan dan je de macadressen wil weten van de poorten van de switch? Daar zal je echt de tool van de fabrikant moeten gebruiken.

Wil je de macadressen van de wandpatches weten? Dat kan niet, dat zijn in principe stopcontacten en hebben geen adres. Er loopt gewoon direct een lijn naar de switch toe.

wil je de macadressen van de NIC weten?
Dan moet je ipconfig (nt/2000) of winipcfg (95/98/me) gebruiken.

Post maar als je nog meer wil weten. :7

I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Roo
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Roo

He knows, you know

In principe moet je met de juiste software via SNMP de switch kunnen uitlezen. Moet je wel de MIB van de switch hebben (merk?) en leesrechten op de switch...

Als je de poort op de switch weet weet je normaal gesproken ook welke wanddoos hier bij hoort. Anders wordt het kabeltjes volgen.

Thank God for the Internet

Verwijderd

Je rukt de kabel eruit, kijkt wie er begint te schreeuwen, en dat noteer je netjes in een diagram!
ez!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Met een patch layout ben je er wel, want in je DHCP-server kun je adressen reserveren voor bepaalde mac-adressen. Dan krijgt DIE pc altijd DAT adres, terwijl hij het toch opvraagt bij de DHCP-server...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Thanx man..!! :)

Ik ga na het weekend maar even de netwerkman strikken zodat hij die 3com software installeerd die ik hem gegeven heb.

Misschien kom ik zo achter wat adresjes van de poorten.. Ik dacht zo die wantcontactdozen hebben hetzelfde adres als de poort dus lokatie bepaling is pretty easy... Nou ja misschien meer hoop na het weekend...

thanx..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 november 2000 14:51 schreef Roo het volgende:
In principe moet je met de juiste software via SNMP de switch kunnen uitlezen. Moet je wel de MIB van de switch hebben (merk?) en leesrechten op de switch...

Als je de poort op de switch weet weet je normaal gesproken ook welke wanddoos hier bij hoort. Anders wordt het kabeltjes volgen.
Hmmm goed plan.... Alleen ik heb dus 3com Superstack II 1100 switches en ik heb ook een of ander progje gedownload van 3com support.

Vraag, kan ik nu met zo'n progje iets uitlezen en waar installeer in zo'n progje? Het is n.l. een .bin bestand.. De netwerkbeheerder hier is te druk dus ik moet het even zelf oplossen...:'(.... Inderdaad ik kan gewoon de contactdozen nachecken in de patchkasten.. :)

Tja is het 3com progje de oplossing?? Dan ga ik even de netwerkman 'strikken' met een grote 'S'.

• Metzie

Metzie

Nyaano !

Op vrijdag 17 november 2000 14:57 schreef Hankie het volgende:
Misschien kom ik zo achter wat adresjes van de poorten.. Ik dacht zo die wantcontactdozen hebben hetzelfde adres als de poort dus lokatie bepaling is pretty easy... Nou ja misschien meer hoop na het weekend...
Je moet de wandpatch niet als een apparaat
zien. Een wantpatch is niets meer als een "stopcontact".
In principe zit de pc direct aangesloten op de poorten van de switch.
Ik hoop dat dit wat duidelijker is

Wat voor util wil je eigenlijk draaien? Wat is het uiteindeijke doel van deze inventarisatie?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 november 2000 14:56 schreef pnieuwkamp het volgende:
Met een patch layout ben je er wel, want in je DHCP-server kun je adressen reserveren voor bepaalde mac-adressen. Dan krijgt DIE pc altijd DAT adres, terwijl hij het toch opvraagt bij de DHCP-server...
Hmmm ja.. maarre dan weet ik toch nog niet aan welke poort iemand zit.. Ip adressen worden toch dan mac adressen gekoppeld van de NiC's???

Ik wil dan de IP adressen koppelen aan de poorten .. Dan zou het volgens mij wel werken... Ik heb geen idee trouwens..... any suggestions??

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat de wandcontactdozen geen mac adres hebben or what so ever.. Ik beschouw de wcd's als poorten op de switch...

Eigenlijk probeer ik slim om te gaan met het netwerk en een soort traceer systeem te verwezenlijken... Als ik server + wcd's aan nic's weet te koppelen weet ik locaties van mensen en als ik locaties van mensen weet dan weet ik hoe ze te bereiken. Als ik ze weet te bereiken kan ik daarbij wcd's en telefoon's koppelen... Als ik dat allemaal bij elkaar in een database gooi dan kan ik snel werken........ Om een lang verhaal kort te maken... Bereikbaarheid.. :) :) hmmmm.. Natuurlijk is het nog maar een plan... maar goed.... Leuk voor het weekend om over na te denken.....

• Metzie

Metzie

Nyaano !

Je bent nu erg vaag aan ut doen.. :?
Wat wil je precies doen?

Wil je elke pc een vast ip geven? Wat is er mis met de huidige situatie?

edit:
sorry, jou post was 2 sec eerder als de mijne, had em niet gezien.

Verwijderd

Topicstarter
Vaag?? Sorry! Komt er op neer dat ik dus een database wil maken waar mac adres van pc en poort aan elkaar gekoppeld worden. dus ik weet waar gebruiker zich bevindt. Als ik weet aan welke poort gebruiker zit dan kan ik ook weten welke telefoon daar bij hoort. Zit n.l. in zelfde wcd. dus een registratie systeem.... Stel ik wil iemand bellen maar weet niet bij welk toestel hij/zij zit... Dan kan ik even de database aanspreken voor up to date lokatie informatie.

Helaas is het alleen maar een goed idee en moet ik eerst weten of ik op deze manier via automatisch inloggen gebruikers kan localiseren door hun mac van de poort te achterhalen.. tot die tijd zit ik met dyn. IP adressen dus daar kan ik niets mee. Tenzij ik de IP adressen aan vaste poorten hang...... Wat denk jij??

• ijdod
  • Laatst online: 20-08 17:52
[quote]Arp = adres resolution protocol, dat gebruikt windhoos om ip adressen naar mac adressen te "resolven" en omgekeerd.[/quit]

Dat gebruikt TCP/IP (dus ongeacht platform of OS) om het MAC adres te vinden dat bij een bepaald IP adres hoort. Omgekeerd kan dat normaal gesproken niet.

Inverse ARP is een soort BootP/DHCP achtige constructie om op basis van een MAC adres een IP adres toe te wijzen, bv voor diskless workstations. Dit is dus niet om het IP adres bij een MAC adres te vinden.

Een switch hoeft geen eigen MAC adressen te hebben. Soms hebben ze dat wel, maar dat is niet nodig voor de basis switch functie.

Overigens is het mij nog steeds niet duidelijk wat de oorsponkelijke vraagsteller nu precies wil (of misschien wel duidelijk, maar waarom??)

Het vullen van een systeem registratie database is handwerk. Hoeveel je makkelijk kan achterhalen uit de diverse apparatuur e.d. hangt erg af van de configuratie van de hele zooi, vast IP of dynamisch, enz. Ultiem moet je simpelweg elke PC langs. Alles wat makkelijker kan is meegenomen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

Volgens mij hebben de SuperStack II Switches/Hubs allemaal een eigen IP nummer.
(tenminste als de netwerkbeheerder dat heeft ingesteld)
Vervolgens kun je gewoon met een telnet sessie hierop inloggen als root.
Als het goed is moet je dan ook kunnen zien welk MAC adres er bij welke poort hoor.
Moch ie hem geen IP nummer hebben gegeven zal je met een NUL modem kabeltje er naar toe moeten.
Suc6

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Network Inspector van Fluke!
Ideaal proggie om van alles en nog wat te meten.
Scan je hele netwerk, incl. hubs, switches, ws, routers en servers.

Doet metingen enz..

Network Inspector 14 dagen versie

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 21:02
Dit heb je al eens gevraagd :(
Zie:

[topic=71459/1/25]

Wat wil je nou :?

Verwijderd

UTFS >:) op de 3Com site. Ze hebben bij die 3com stack zooi een java tool staan waarmee je zelfs een heel diagram kan laten genereren
je kan daar kijken op ip-adres, mac-adres, poort op de hub/switch enzo.

60-dagen trail

Geweldig proggie :P

SUC6 Seppie

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 21:02
UTFS om de 3com site >:)

Niks trial is gratis als je je registreerd. Het heet trouwens: Transcend Netwerk Supervisor :)

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 14:07
Op vrijdag 17 november 2000 14:54 schreef Deleon het volgende:
Je rukt de kabel eruit, kijkt wie er begint te schreeuwen, en dat noteer je netjes in een diagram!
ez!
>:) goed idee man moek is doen bij de LAN party's kijken wie der als eerst begint te janken :7
Pagina: 1