Moet cmos clearen, lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:25
Ik heb een heel groot probleem: In de bios vond ik een optie: "powerdown when no fans connected" of zoiets. Deze heb ge-enabled, met het idee als de cpu fan het begeeft de pc uit zal gaan.

Nu start de pc niet meer op, en ik kom de bios niet meer in. Normaal na het aanzetten gaan de fans draaien doordat ze stroom krijgen, hoor je 1 beep ten teken dat alles goed is en gaat de Post in. Nu gaan de fans draaien, hoor je een langere beep en direct daarna sluit de pc zich af.

Ik heb geprobeerd de 2 contactjes van de cmos te kortsluiten (10 sec.) Ik zie niet of het gelukt is, daar ik geen vonkje o.i.d. zie (hoor je dit te zien?). Dit zonder de pc op het net te hebben aangesloten.
Helaas kom ik nog steeds niet in de bios.

Ik zit op het werk en kan eigenlijk niet internetten, daarom kan ik niet googlen en de search gebruiken. Iemand die dit zeer lastige kip en ei verhaal kan oplossen?

Ik heb een A7V (100FSB) met Tbred 1800+ (14x100@1400), alle cdrom drives + geluiskaart of andere stroomvragers eruit gehaald.

signature

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je hoort zeker geen vonk te zien :o

Maar probeer als het met jumpers niet lukt de CMOS batterij er een paar minuten uit te halen; als het een CMOS issue is, lost dat het zeker op.

Oslik blyat! Oslik!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:34

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

op mijn a7v zitten geen 2 pinnetjes om mijn bios te clearen alleen 2 soldeer puntjes...

Ik heb gewoon een schroeven draaier er tegen aan gehouden... De pc aangezet en voila..
hij was leeg.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
ja, je BIOS resetten door door de contactjes kort te sluiten (meer dan 10 seconden normaal. een cmos geheugen heeft 15 sec. - 2 min. nodig om leeg te lopen)
Mocht dat nog niet lukken moet je op alle fanconnectors een fan aansluiten (hehehe) en dan zou het moeten werken. Werkt dat nog niet dan heb je je mobo gemold.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• brooks123
(even quickreply) Nou die pinnetjes zijn natuurlijk die soldeerpuntjes. En op alle mogelijke plaatsen heb ik al een fan aangesloten om zo het bios voor de gek te houden dat alle fans werken.
Een nog langere tijd die puntjes kortsluiten, .. valt te proberen. Hopelijk verhelpt dit het probleem, de bedoeling is uiteraard om de bios naar zijn default waarden te laten teruggaan. Hopelijk zit daar die optie bij..

signature

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

brooks123 schreef op 03 March 2003 @ 18:40:
(even quickreply) Nou die pinnetjes zijn natuurlijk die soldeerpuntjes. En op alle mogelijke plaatsen heb ik al een fan aangesloten om zo het bios voor de gek te houden dat alle fans werken.
Een nog langere tijd die puntjes kortsluiten, .. valt te proberen. Hopelijk verhelpt dit het probleem, de bedoeling is uiteraard om de bios naar zijn default waarden te laten teruggaan. Hopelijk zit daar die optie bij..
en zo als al eerder is gezegd :)
je kan ook gewoon het baterijtje eruit halen als je de stekker uit de kast hebt gehaald ff een paar minuten wachten en klaar :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

jotheman

Was like that when I got here!

Yep dat kan, of als dat echt niet wilt lukken gwoon je batterijtje eruit halen en een uurtje eruit laten liggen. Dat wil nog wel eens werken, suc7!

I see dead pixels...

Verwijderd

Die puntjes moet je echt heel lang en goed kortsluiten voordat de bios echt leeg is, ik heb dit zelf ook een keer aan de hand gehad.

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:58
Zit er geen batterij op dat ding die je er af kan halen? :?

Verwijderd

batterij zit er altijd op he :P, haal die er maar eens een tijdje (10 min) af dan is het wel klaar
!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 18:49 ]

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:58
Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Mon Mar 3 2003 om 18:48:43 UTC+0100)

Download : 187.1 KByte/sec
Upload : 14.3 KByte/sec
Connection : 478.0 Conn/min
Ping test Nederland : 32.0 ms

Oeps, verkeerde topic

[ Voor 6% gewijzigd door Robthebest op 03-03-2003 18:49 ]

Verwijderd

Robthebest schreef op 03 maart 2003 @ 18:48:

Oeps, verkeerde topic
?
edit:

haha ok :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 18:50 ]

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Robthebest schreef op 03 March 2003 @ 18:48:

Oeps, verkeerde topic
>:)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:44
Je kunt een A7V toch gewoon 3x achter elkaar starten en dan resetten? Ik weet nog hoe irritant ik het vond dat het bord dan naar default waarden ging.

• brooks123
Ik heb alles al geprobeerd, batterij er voor 8 uur uit gehad. Helaas kom ik nog steeds niet in de bios. Ik heb al op de overige contacten een fan gehad, misschien zijn dit fannetjes die geen rotatie detection ehbben. Iemand enig idee voor een goedkoop fannetje met rotatie detectie die ik er op kan plaatsen?

signature

• Sine
  • Laatst online: 16:36
je moet fans met 3 draden hebben, meestal met een gele draad voor rpm detectie. en ik ken het bord verder niet maar je hebt best kans dat je op alle fan connectors tegelijk een fan moet hebben.
zo niet iig de CPU fan.

Repareren doe je zo.

• brooks123
Ik ben weer verder. De cmos werd wel gecleared, echter door een probleem met de cpu (XP1800 op een A7V (=100 FSB)) kon deze niet booten. Als laatste maar de duron er weer in gezet en ik kon weer booten. Na wat problemen met de geheugenmodelus op het mobo (begint toch wel brak te worden...) en de XP er weer in, begin ik het weer rustig op te bouwen. Tanks voor de hulp, blij dat er geen nieuwe mobo in moet

signature

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

brooks123 schreef op 04 March 2003 @ 18:39:
Ik ben weer verder. De cmos werd wel gecleared, echter door een probleem met de cpu (XP1800 op een A7V (=100 FSB)) kon deze niet booten. Als laatste maar de duron er weer in gezet en ik kon weer booten. Na wat problemen met de geheugenmodelus op het mobo (begint toch wel brak te worden...) en de XP er weer in, begin ik het weer rustig op te bouwen. Tanks voor de hulp, blij dat er geen nieuwe mobo in moet
ach anders was je voor 69 euro ook klaar geweest :)
met een Asrock K7VT2 :)
kost maar 69 euro en is nog een asus ook :)
kan je ook je sdram in kwijt, met kt266a chipset.

Pagina: 1