[WIN2K & Mandrake 9] WIN2K 'crasht' bij zoeken naar partitie

Pagina: 1
Acties:

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eerst en vooral, twijfel twijfel of het nou hier moest komen te staan of onder Windows Operated systems. Dus men excuses als het verkeerd staat.

Probleem is altijd hetzelfde:
-Na start Win2K, ik open verkenner onder C:\, geen probleem

Echter, als ik met verkenner OF gewoon Deze Computer open,
(Of bv. met Nero opstart en die de SSCI/IDE-interfaces afzoekt)

dan stopt het of blokkeerd het programma (in dit geval Nero, en Deze Computer uiteraard ook).

Alsof ie naast m'n WIN-partities en m'n cd-rom-station over die nieuwe 'vreemde' linux partities valt.

Ik vond hier geen records van terug van soortgelijke gevallen, dus misschien dat er hier toch iemand het al eens heeft meegemaakt, of een oplossing weet?

*browsed nog wat voort op google*

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Dat dit wordt veroorzaakt door een Linux partitie is wel waarschijnlijk maar je moet denk ik toch de oplossing in Windows zoeken. Dus maar even naar [WOS]

Verwijderd

Heb je een tool gebruikt om je partitie aan te passen, bijvoorbeeld FIPS, zodat er ruimte ontstond voor je Mandrake installtie?

• Mizitras
  • Niet online
In volgorde van installatie:
C:\ ~ WIN98 ~ FAT32
D:\ ~ WIN2K ~ FAT32
E:\ ~ opslag ~ FAT32
F:\ ~ cd-rom
G:\ ~ opslag voor latere linux ~ FAT32

Heb onder installatie van Mandrake 9.0 setup die G-partitie verwijdert, en gezegd dat ie met de overige ruimte, die ie direct vond (en nu ook degelijk vrij waren), een /user systeem moest maken, en dan maakte ie van die lege ruimte '3'-deeltjes (veronderstel een gewone Linux partitie, een swap-partitie en nog iets).

Dan heb ik heropgestart, ff in de Linux gekeken, terug opgestart, Windows2K gestart, en gemerkt dat ik bij het openen van Deze computer het tergend lang duurde, en dan maar afgesloten. Een cd-tje branden met Nero ging ook niet, want die kijkt eerst alle skoozie/IDE apparaten na, en hangt dus ook.

Via START - UITVOEREN - "G:\" of "H:\" of "I:\" proberen om één van die nieuw eens aan te spreken werkt ook niet, dat laat gewoon 'hangen'.

[ Voor 26% gewijzigd door Mizitras op 03-03-2003 19:32 . Reden: Stationindeling duidelijker maken ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Mizitras
  • Niet online
Gewoon een ideetje, maar herstellen van het systeem, kan dat iets doen?
Me scherm staat al een paar uren daarop, wachtende of ik het moet doen of niet.
Want meer weet ik ook niet wat te doen. Of het zou me Linux er terug af doen. :§

Verwijderd

Probleem komt me bekend voor.

Ik heb bij het installeren van Mandrake 9 ook problemen gehad met Win2k.
In mijn geval was Win2k ineens tergend traag en continu checkdisk op een van de partities bij het opstarten (1 van de linux partities waar Win2k niets mee te maken had btw). Win2k vond geen fouten en Mandrake ook niet (dus ook de installer niet, zelfs door opnieuw te formateren met de installer van mandrake bleef het probleem bestaan).

Ten slotte Partition Magic gerund, die vond wel een fout op die partitie.
Laten repareren door PM. Daarna liep Win2k weer als een zonnetje.
Hopelijk heb je hier wat aan.

• Mizitras
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 21:12:
Probleem komt me bekend voor.

Ik heb bij het installeren van Mandrake 9 ook problemen gehad met Win2k.
In mijn geval was Win2k ineens tergend traag en continu checkdisk op een van de partities bij het opstarten (1 van de linux partities waar Win2k niets mee te maken had btw). Win2k vond geen fouten en Mandrake ook niet (dus ook de installer niet, zelfs door opnieuw te formateren met de installer van mandrake bleef het probleem bestaan).

Ten slotte Partition Magic gerund, die vond wel een fout op die partitie.
Laten repareren door PM. Daarna liep Win2k weer als een zonnetje.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Erm, heb juist tegen PM gezeg die 3-linux partities weg te doen en m'n E-partitie ietsje kleiner te maken. Terug laten opstarten, jammer genoeg, het is niet PM die voort gaat maar LILO die errors à volonté komt geven. Ik veronderstel dat dus er nog niets mis is met m'n partities, zal de mandrake maar ff terug 'minimaal' installeren.
-checken of fout nog altijd zo is
-dan met PM-functie (PartitionInfo ? gaf me geen fouten) eens nachecken
-en zoniet, dan repair van win2K

(die vervloekte LILO, die's nie meer verwijdert, zit zekers op het MBR ?)

Verwijderd

/niet zo subtiel
HOOOOOO .... Dit had je iets eerder moeten bedenken
Je had volgens mij beter de Win2k mbr intact kunnen laten.
Dus LILO niet installeren in de mbr.....maar daar zijn genoeg guides over
/einde niet zo subtiel

Schade is denk ik nog wel te overzien.
Je hebt dus LILO in de mbr staan.
Wat je (volgens mij) gewoon kunt doen is de recovery console opstarten, dus Windows CD erin en dan naar de recovery console

tik dan fix mbr, ben even de exacte formulering kwijt (gewoon help eerst)
dan schrijft windows de mbr terug en kun je meestal weer booten.

ps) als ik er naast zit, ik ben een beetje kwijt wat inmiddels precies het probleem is? Ga ervan uit dat je Win2k weer goed wilt hebben, en daarna je pas zorgen maakt om het linux deel

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 21:59 ]

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-09 22:54
fix mbr, dat kan volgens mij ook met een gewone opstartdiskette (van win 98 bijvoorbeeld).

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 21:52:
/niet zo subtiel
HOOOOOO .... Dit had je iets eerder moeten bedenken
Je had volgens mij beter de Win2k mbr intact kunnen laten.
Dus LILO niet installeren in de mbr.....maar daar zijn genoeg guides over
/einde niet zo subtiel
Errr..

Niks mis mee met lilo in je MBR, draai ikke ook met Dualboot MDK9.0 en win2k.

Heeft niks met het probleem te maken, maar dit wel:
Via START - UITVOEREN - "G:\" of "H:\" of "I:\" proberen om één van die nieuw eens aan te spreken werkt ook niet, dat laat gewoon 'hangen'.
Nee natuurlijk, dat zijn je linux ext2/3 partities, die helemaal geen driveletter MOGEN hebben.

laat eens zien hoe je Disk Management eruit ziet in win2k?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Je hebt helemaal gelijk Backslash32 dat lilo in je MBR kan.
Wilde alleen maar aan geven dat je dan wel moet weten wat je doet.
Want als het mis gaat kan het ook goed mis gaan....ik gok dat er nogal wat mensen zijn die hiermee hun windows om zeep hebben geholpen.

Terug naar het probleem. Inderdaad mag win2k die linux partities niet zien.
Bij mij deed die dat dus toen WEL (0kb). Verbergen onder windows had geen enkele zin.
Ik had dit dus specifiek met Mandrake 9, nooit eerder gehad met andere distributies.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dit is win2k en MDK 9.0, en win2k's diskmanagement blijft bij mij iig netjes van de partities af:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/blofnet/got/diskmang.jpg

Ik moet daarbij wel zeggen dat ik via DiskManagement de voor linux bestemde partitie als een Extended heb aangemaakt, dat levert veel minder problemen op dan een Primary.

Ik ben dan ook benieuwd of TS een Primary of een Extended partitie heeft gebruikt...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Bij mij was het toen inderdaad een primary partitie, bedankt voor de tip.
Kan ik daar verder ergens meer over vinden (dus verschil primary - extended en eventuele problemen?)

weet verder erg weinig van linux. Verder dan afentoe installeren kom ik eigenlijk niet. Daarna sneuvelt linux weer binnen de kortste keren omdat ik hd-ruimte nodig heb.
Jammer genoeg geen tijd om er eens voor te gaan zitten om de logica van linux te doorzien.

• Mizitras
  • Niet online
Jep, EINDELIJK werkt dat ding. Vraag me niet hoe, maar Windows kan eindelijk me stations tonen zonder te slabakken.
En neen, die toonde niet eens m'n linux partities, die wren toch ex3/ex2 en linux swap, logisch dat ie ze niet zou tonen.

LILO, het gaf me geen 'ramp', nog niet, of je moet echt in paniek schieten en foute dingen gaan doen, maar ik heb maar veiligjes LILO-'restanten' eruit gehaald.
Dan rustig alles eens bekeken, installatie van Mandrake terug voorbereid, en eraan begonnen. Een kleine twintig minuten later was ik klaar, en voila, me bootloader, LILO als zowel die van WIN2K waren weer tip-top en WIN2K zat in de ladder. (of hoe zegje dat?)

LILO-restanten er ff uithalen, ff al op voorhand partities maken voor de mandrake, en deze nog zonder de windows tools partition magic resizen.
Mja, dat was niet echt een sinecure, maar heb er veel van geleerd, en bleek wederom dat met de juiste achtergrond en veel, véél reeds lezen op voorhand je een goed fundament hebt om niet direct te panikeren :)

Het doelstreven voor deze/mijn computer om daar binnen de paar dagen -als ik er genoeg tijd voor vind- Apache op kan laten draaien. Zal ook wel geen lachertje worden :/ 8)7 :/

Probleem opgelost, *topic closed*

Pagina: 1