Speedstar A70 TV-out: op geen enkele manier kleur te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Ik heb onlangs een Diamond Speedstar A70 (SiS 6326) AGP 8MB kunnen krijgen, mede omdat ik ook geintereseerd was in de TVOUT die er op zat.

Nu heb ik een systeempje in elkaar geflanst wat vervolgens op Win98 draait (keuze win98 is omdat de software voor de kaart niet op andere OS'en te krijgen is) + de WHQL drivers van Diamond en ook de nieuwere drivers die ik kon vinden.

ff broodnodige specs:
Aopen AX6BC i440bx bord
P3 450
64MB SDRAM
3Com 3c905tx
quantum 2,1gb hdd + simpel cdspelertje
350w voeding

Leuk en aardig zo op het eerste gezicht, de TV Out werkt wel, ook samen met de monitor als zijnde Dual Monitor :). Nu is het zo, op geen enkele manier krijg ik de tvout in kleur aan de praat. De Grote TVOUT FAQ kan mij ook niet veel helpen ;(
Zodra de PC opstart zie ik in het BIOS het Award logo al in grijstinten.

Wat ik hier heb aan kabels enzo, tv's etc:
- Simpele audio kabel (voor verlenging of niet)
- Video/Geluid kabel van Sony video camera
- Scart blokje (niet zo'n fancy geval met een knopje)
- scart stekker die al in 3 snoeren uiteen loopt (video/geluid en ?, zat bij de CD-i)
- S-Video verloop snoertje (behorend tot Voodoo3)
- S-Video verloop snoertje, alleen dan andere pin layout (behorend tot Video-in van m'n Gef2 TI)
- TV: Akai CT-14W9PT, heeft voor een aansluiting voor svideo etc, en scart aansluiting achter
- TV: Sony Trinitron KV-X2131D, heeft voor aansluiting voor svideo, 2x scart achterop
- TV: Sony Trinitron KV-21FX20B, zelfde aansluitingen als ander Sony TV

Ik heb ook wat met Powerstrip zitten spelen, en daaruit blijkt ook wel dat de kaart gewoon op PAL werkt, aangezien er 625 lines worden aangegeven, precies zoals de FAQ aangeeft.
Volgens de website van Hastec, de importeur neem ik aan, staat een tip voor Windows2K gebruikers, dat ze de weergave op 640x480/ 800x600 op 50Hz moeten zetten als ze de TV Out willen activeren/aanzetten.
Volgens Powerstrip draait het ook op 50Hz (ommenabij de 51 om precies te zijn)

Wat mij het meest dwars zit is ook het verloop snoertje :?
Normaliter gebruik ik zo'n snoertje met aan de ene kant het onderstaande
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/s-vhs_stekker.jpg
en de andere kant een doorgewone tulp stekker, alleen die doet het niet! En met hetzelfde materiaal kan mijn gef2 ti wel werken.

Welke ik dan wel gebruik is TV-In verloopsnoertje voor mijn Gef2 Ti met een 9-tal pinnetjes. Die is precies het tegenover gestelde van de TV-Out van de Speedstar. Pic:
Afbeeldingslocatie: http://support.ap.dell.com/docs/systems/ins4100/pinouts9.jpg

Wat kan hier loos zijn :? Is het verloop snoertje niet goed of is er een andere oorzaak? Ik wil het graag weten of ik een ander verloopje nodig heb, maar eerst wil ik het echt zeker weten. Ik ben alleen nu even ten einde raad. Vandaar dat ik hier de vraag in de groep gooi.

ps.: mocht je nog iets willen weten, vermeld het dan even :)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Heb je op de A70 geen composiet (gele tulp) aansluiting zitten? Het lijkt erop dat je TV het signaal (SVHS) niet goed oppakt...

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 16:40:
Heb je op de A70 geen composiet (gele tulp) aansluiting zitten? Het lijkt erop dat je TV het signaal (SVHS) niet goed oppakt...
nope, alleen de vga aansluiting + die 9-pins aansluiting voor de TV-out, maar waarom het dan ook op 3 TV's hetzelfde is :? geen idee

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 16:40:

Lees even wat beter, er is een verloopkabeltje in gebruik....
toch ?

Verwijderd

Het enige dat je dan nog kunt proberen is bij een hardwareboer een Trust Televiewer halen en tussen je videokaart en TV (s) zetten, kijken of je dan wel beeld krijgt. Zo'n televiewer is eigenlijk niet meer als een exterene tv-out.. niet goed, terugbrengen, wel goed, ook terugbrengen en de volgende stappen ondernemen : linkerhand in de lucht, rechterhand in de lucht en hard de eerste letter van het alfabet roepen (ik weet het dan ook niet meer). Heb je niet ergens iets met PAL / NTSC op de tv's waar je mee kunt experimenteren (Almost_nOOB heeft een Thomson en een Daewoo die je kunt omschakelen op av2)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 16:50:

[...]

Lees even wat beter, er is een verloopkabeltje in gebruik....
toch ?
dombo mode

Uhm, overheen gelezen

/dombo mode

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 16:52:
Het enige dat je dan nog kunt proberen is bij een hardwareboer een Trust Televiewer halen en tussen je videokaart en TV (s) zetten, kijken of je dan wel beeld krijgt. Zo'n televiewer is eigenlijk niet meer als een exterene tv-out.. niet goed, terugbrengen, wel goed, ook terugbrengen en de volgende stappen ondernemen : linkerhand in de lucht, rechterhand in de lucht en hard de eerste letter van het alfabet roepen (ik weet het dan ook niet meer). Heb je niet ergens iets met PAL / NTSC op de tv's waar je mee kunt experimenteren (Almost_nOOB heeft een Thomson en een Daewoo die je kunt omschakelen op av2)
Ik wil er eigenlijk geen of heel weinig kosten aan maken. Dat is het hem nou juist.

Nee alle 3 de TV's hebben zover ik weet niet de optie om het signaal om te zetten. Volgens de handleiding (is handl. voor 2 types) kan de Akai het wel, maar ik heb net het andere type die dat weer niet heeft :/

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Het zou theoretisch ook mogelijk zijn dat je TV uitgang de geest heeft gegeven. :?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Voodooman , ik raadt je niet voor niets aan : werkt het -> breng terug , werkt het niet -> idem ? Je kunt binnen 8 dagen ruilen lijkt me. Maar ik kan het wel begrijpen als je inderdaad geen poen eraan wilt uitgeven :)

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 10:53
De stekker die je gebruikt zat deze standaard bij de Speedstar A70 ? Dit lezende moet ik namelijk aan de gebruikte stekker denken. Tevens kun je het eventueel nog met de referentie drivers proberen van SIS zelf: www.sis.com.tw

Mocht je niet de standaard A70 TV-out kabel gebruiken, stuur me even je adres-gevens (per email: mws@home.nl) dan zorg ik dat je een kabel thuis gestuurd krijgt.

[ Voor 55% gewijzigd door VTec op 04-03-2003 16:20 ]

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
VTec schreef op 04 March 2003 @ 16:13:
De stekker die je gebruikt zat deze standaard bij de Speedstar A70 ? Dit lezende moet ik namelijk aan de gebruikte stekker denken. Tevens kun je het eventueel nog met de referentie drivers proberen van SIS zelf: www.sis.com.tw

Mocht je niet de standaard A70 TV-out kabel gebruiken, stuur me even je adres-gevens (per email: mws@home.nl) dan zorg ik dat je een kabel thuis gestuurd krijgt.
Hij gebruikt het TV-in kabeltje van z'n GF2 kaart zo te lezen. 99% kans dat die dus niet de goede pinout heeft...

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Elektronicanet
  • Laatst online: 10-08 16:26

Elektronicanet

Leds do it!

In de FAQ staat ook dat je nooit gebruik moet maken van een Scart blokje. Ik heb zelf ook al diverse keren gemerkt dat het beeld via een Scart-blokje zwart/wit wordt (zowel bij gebruik van SVIDEO als bij composite). Oplossing: gebruik een tv met een SVIDEO ingang erop, of gebruik de composite aansluiting eens (dus niet via een scart-blokje).

Nederlander in België

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Elektronicanet schreef op 04 March 2003 @ 19:43:
In de FAQ staat ook dat je nooit gebruik moet maken van een Scart blokje. Ik heb zelf ook al diverse keren gemerkt dat het beeld via een Scart-blokje zwart/wit wordt (zowel bij gebruik van SVIDEO als bij composite). Oplossing: gebruik een tv met een SVIDEO ingang erop, of gebruik de composite aansluiting eens (dus niet via een scart-blokje).
Hmm, dat ligt er ook een beetje aan hoe je eea aansluit. Mijn tv'tje heeft geeneens een composite aansluiting laatstaan een s-video ingang. Werkt trouwens perfect met een composite->scart verloopstekker. Het probleem met scart is dat die plug zowel s-video, rbg als composite ondersteund en dan ook nog als ingang en uitgang. Die aansluitingen zijn alleen bij dure tv's allemaal te gebruiken. composite ondersteund elke tv, s-video komt ook steeds meer en zelfs rbg is nu als redelijk gebruikelijk in de wat duurdere modellen.

Maargoed, dit is allemaal wat offtopic.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• VTec
Vorlon schreef op 04 March 2003 @ 19:32:
[...]

Hij gebruikt het TV-in kabeltje van z'n GF2 kaart zo te lezen. 99% kans dat die dus niet de goede pinout heeft...
Zoiets meende ik al uit zijn verhaal, maar ik moest het effe zeker weten. Gezien het probleem denk ik dat het de TV-out kabel zelf is.

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
VTec schreef op 04 maart 2003 @ 16:13:

nee, de ref. drivers van SiS had ik ook al geprobeerd, en idd ik gebruik een niet het standaard kabeltje omdat die er niet bij zat en zoals Vorlon al zei, het is m'n Gef2 TI kabeltje die voor de TV-In is (tevens het kabeltje waarmee ik beeld krijg, alleen z/w. dan en t andere verloopje dat ik heb werkt niet)

en mailtje komt er aan, dan bespreken we daar wel wat ;)
Elektronicanet schreef op 04 maart 2003 @ 19:43:
en jij leest niet helemaal goed en volledig het bericht/ startpost :X

• VTec
Ik zal het zeker effe met die nieuwe kabel proberen. Keep us posted.

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Bij mijn speedstar A50 zat/zit er een jumper op de kaart zelf om hem om te zetten op pal ik denk dat dat bij jou kaart ook het geval is ! ik kwam er ook pas na 1 dag 8ter.
Let's hope sow !!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
apollovenlo schreef op 05 March 2003 @ 21:49:
Bij mijn speedstar A50 zat/zit er een jumper op de kaart zelf om hem om te zetten op pal ik denk dat dat bij jou kaart ook het geval is ! ik kwam er ook pas na 1 dag 8ter.
Let's hope sow !!
A50 is toch de A70 zonder TV-uit?

Anyways

Ik heb okk een A70 gehad, en die deed ook moeilijk.

Kreeg alleen kleur als ik de TV tijdens de windows installatie gebruikte. Maar dat is niet echt een fantastische oplossing. Heb de TV-uit dan ook maar 1 keer gebruikt. Kwaliteit was ook niet denderend.

• -Turbotetter-
  • Laatst online: 05-01 20:20
apollovenlo schreef op 05 maart 2003 @ 21:49:
Let's hope sow !!
ik had ff gechecked of er eventueel een jumper op zat, maar zit er dus niet op
(ik ken voodoo_man ;) )

dus dat is het niet. maar iemand die hieboven poste stuurt hem een orgineel speedstart kabeltje. kijke wat ie dan doet.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
ik had ook zoiets, aan gesloten met s-video dus. ik heb geen composiet aansluiting op de kaart maar heb em toch in de drivers daarop gezet en toen was er opeens wel kleur via de s-video! mooi dus.

Een andere keer had ik met TV-tool ook goeie resultaten met dit soort problemen. (probeer gewoon alle instellingen uit, dus zowel composiet als s-video) (www.tvtool.de)

• VTec
Ik houdt het op de kabel zelf ;)

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
BuG2FiX schreef op 06 maart 2003 @ 09:59:
ik had ook zoiets, aan gesloten met s-video dus. ik heb geen composiet aansluiting op de kaart maar heb em toch in de drivers daarop gezet en toen was er opeens wel kleur via de s-video! mooi dus.

Een andere keer had ik met TV-tool ook goeie resultaten met dit soort problemen. (probeer gewoon alle instellingen uit, dus zowel composiet als s-video) (www.tvtool.de)
Jaahaa, bij TV-Tool de Readme.txt ooit eens gelezen? Alleen voor Nvidia based kaarten :) en geeft met de diamond speedstar aan dat ie geen tvchip kan vinden :p
VTec schreef op 06 maart 2003 @ 10:17:
Ik houdt het op de kabel zelf ;)
En inderdaad, de kabel die je me opgestuurd heb.. werkt !!! >:) :*) :7

Alleen moest wel bij de TVoutput tabblad wat met de kleuren spelen (zo'n schuifbalkje, Color Calibration Tuning, en dan moest de Coarse wat terug naar links)

Woei, ik ben blij!!!

Alleen 1 laatste dingetje, ik merkte dat er geen overlay bij DIVX'en komt, en met WMplayer kon je dat wel aanschakelen, alleen ik merk er niets van. Zit er geen knappe overlay op die kaart of zie ik een optie/vinkje niet?

edit:
:X gewoon andere speler (moest dus nog dx8.1 op) en bsplayer gebruiken. wauw, zo is het precies zoals ik wil!

iedereen zover bedankt, en Vtec, thnx nogmaals

[ Voor 8% gewijzigd door Barreljan op 06-03-2003 13:30 ]

• VTec
Ha, mooi dat het werk :)

Pagina: 1