Over R1 staat altijd 1,2V, daar gaat dus altijd 5mA doorheen.
Die 5mA gaat dus ook door de potmeter. Succes met rekenen, dit is echt basic.
U = I * R, als je weet welke U (volts) je wilt hebben, en je weet welke I (ampères) je hebt (5mA) kan je de R (weerstand van de potmeter + serie en parallelweerstanden) uitrekenen. Je had dus beter een grotere potmeter kunnen nemen, en de maximale grootte beperken met parallelweerstanden (simpel rekenvoorbeeld: 200//400=133
1/
3ohm, 1/R
x+1/R
y=1/R
vervang
De potmeter heeft als uiterste stand 2K5ohm, daar staat dus maximaal, zonder extra weerstanden, 12,5V overheen, er komt dus nooit meer dan 12,5+1,2=13,7V uit je schema, met een minimum van 1,2V (R
pot=0, 1,2V van de 240ohm)
Ik heb zo ook een voedingkje gemaakt, met een beetje rekenen kan je een hele leuke baybus maken, met serieweerstanden kan je voor een minimumspaning zorgen, met parallelweerstanden naast de potmeter kan je voor een maximumspanning zorgen.
-edit-
Je verliest altijd spanning over de LM, er kan dus nooit even veel uitkomen als er in gaat, is dacht ik iets van 1,2V dat je altijd verliest. Dan draaien je ventilatoren dus altijd maximaal op 10,8V (dat is met een wisselschakelaartje wel op te lossen, of continu regelbaar voor de stilte (6V en maximaal, 10,8V dus, heb ik), of 12V voor de koeling)
[
Voor 13% gewijzigd door
Resistor op 03-03-2003 17:03
]