Toon posts:

HDD niet goed herkent door WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn PC:

Mijn HDD wordt niet goed herkent door Windows XP Pro. Ik heb een Maxtor 40 Gb 7200 rpm ATA-133 Liquid die door het bios als ATA-133 wordt herkent. Ook met het Maxtor Maxblast tooltje geeft het DMA mode 6 aan. Echter in Windows XP (bij optie IDE ATA/ATAPI controllers) geeft het Ultra DMA mode 3 aan i.p.v. 6, wat het zou moeten zijn.
Ik heb alle beschikbare VIA 4 in 1 Service packs gedraaid maar geen resultaat.

Configuratie is als volgt:
Pri. Master disk: LBA, ATA 133 ……
Pri. Slave disk: none
Sec. Master disk: CD/RW 2x2x24, PIO 4 :Z :D
Sec. Slave disk: DVD, ATA 33

Moederbord: DFI CA-64-EC met VIA 694x-686B Chipset
Proc., Ram, VGA kaart: Intel P3 1 Ghz, 512 Mb pc-133 CL2, Ge-Force 2 Pro.

Hoe krijg ik de HDD in WIN XP op Ultra DMA mode 6 :?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
Mijn schijf draait in Win XP gewoon op UDMA5, terwijl windows "vindt" dat hij op UDMA4 draait. Zou ik verder geen aandacht aan besteden.
Je kunt ook nog eens kijken wat SiSoft Sandra aangeeft...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Heb met SiSoft Sandra 2003 gekeken, maar die geeft helaas ook UDMA mode 3 aan....

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 17:15:
Heb met SiSoft Sandra 2003 gekeken, maar die geeft helaas ook UDMA mode 3 aan....
Ik mag denk ik wel aannemen dat je UDMA-kabels gebruikt, toch?

Je weet het maar nooit :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Ehm, je haalt iig 2 dingen door elkaar.

Maxblast geeft de maximale DMA-transfermodus van je HD aan, niet waar hij werkelijk op loopt. Maw, ook al zou je controller maximaal ATA100 aankunnen(UDMA-5), Maxblast geeft dan toch max UDMA-6 aan. In dat geval zal je schijf gewoon terugschakelen naar UDMA-5. In 't geval van oudere moederborden die dat niet zo goed snappen, kan je handmatig een lagere UDMA-modus selecteren. :)

Verder, de chipset op je moederbord, en specifieker de southbridge, de VIA 686b, kán niet hoger dan UDMA-5, oftewel ATA100. Althans, niet volgens de specs of de DFI site. Waar ik zo gauw alleen de CA64-TC kon vinden.

Blijft de vraag over, waarom je 'm niet hoger dan krijgt dan UDMA-3. Probeer anders deze drivers van de DFI site eens

Een andere mogelijkheid is 't downloaden van de IDE-drivers van VIA zelf op deze pagina. 'T zijn de IDE-miniport drivers. Daarbij zit een progje om zelf de IDE-modus in te kunnen stellen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Quote:
Maxblast geeft de maximale DMA-transfermodus van je HD aan, niet waar hij werkelijk op loopt. Maw, ook al zou je controller maximaal ATA100 aankunnen(UDMA-5), Maxblast geeft dan toch max UDMA-6 aan. In dat geval zal je schijf gewoon terugschakelen naar UDMA-5. In 't geval van oudere moederborden die dat niet zo goed snappen, kan je handmatig een lagere UDMA-modus selecteren.

Sorry, ik bedoelde het tooltje Powermax 8)7. Hiermee kun je de maximale DMA modus van de schijf zien en de huidige stand waarin de schijf staat geschakeld.

Volgens mij kan de Apollo Pro 133 chipset (met als southbridge 686B) inderdaad geen DMA mode 6 aan, maar maximaal DMA mode 5.

Het probleem is inmiddels opgelost dankzij de IDE-miniport drivers (damn handig tooltje zeg :)) en de schijf staat nu op UDMA mode 6. Tenminste dat zegt SiSoft sandra 2003. Hij loopt natuurlijk wel een stukje sneller dan toen hij op DMA mode 3 stond, maar of ie echt op ATA 133 loopt betwijfel ik.
Heb de schijf door de benchmark gehaald en ik haal gem. 35000 kB/s, op zich niet verkeerd natuurlijk maar ik denk dat ie niet op z'n volle capaciteit loopt. (dit haalde ik ook zo'n beetje met mijn ATA-100 schijf die naar de kl*te is :'( )

Ik ben al lang blij dat ie nu wat sneller loopt.

HedKandi hartelijk bedankt voor de goede tips. Thx dude ;)

Verwijderd

zorg dat in je bios je udma op auto staat, of kies de waarde die jij wilt.
Pagina: 1