2 dezelfde mac adressen in netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
Mijn internet aansluiting is gelocked op een macadres. Ik wil de volgende situatie creeren:

[internet] - [pc1] - [pc2]

En dan zitten er in pc1 2 netwerkkaarten, en in pc2 eentje. Maar het macadres van de netwerkaart die in pc1 zit en op internet aangesloten zit is hetzelfde als het macadres in pc2.

Kan dat zonder problemen?

Binnenkort wil ik er een switchje tussen zetten om nog een computer aan te sluiten.

[internet] - [pc1] - [switch] - [pc2]

Weer dus met dat macadres dat 2 keer voorkomt. Levert dat problemen op in deze situatie?

...

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:38

Leon

Rise Of The Robots

levert post bezorgen problemen op als er 2 dezelfde adressen zijn :?

Het lijkt mij dus van wel, maar zeker weten doe ik het niet... :)

Eeuwige n00b

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-08 21:52

Guldan

Thee-Nerd

Een mac adres is netwerkkaart afhankelijk.. ik d8 tenminste dat iedere netwerkkaart een ander MAC adres had..

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• bas.kb
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-08 14:11

bas.kb

BI'er :P

Ik dacht altijd dat elke NIC een uniek MAC adres had. Hoe kan het dat die twee netwerkkaartjes van jou hetzelfde mac adres hebben? Overigens, in Windows 2000 prof. kan je het MAC adres van je NIC veranderen.

• Haranaka
Ik wil van pc1 de netwerkaart het mac adres gaan spoofen.
De reden hiervoor is omdat het internet gelocked is op het macadres van pc2 en ik wil pc1 rechstreeks aansluiten op internet. Ik kan natuurlijk gewoon die netwerkaart uity pc2 slopen en hem in pc1 stoppen dan werkt het zeker. Maar ik vroeg me af of dat wel echt nodig was.

[ Voor 6% gewijzigd door Haranaka op 03-03-2003 15:28 ]

...

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 12:36
Wat je waarschijnlijk doet is...

Je gebruikt de meegeleverde netwerkkaart van je provider in PC2 en je gebruikt het MAC adres daarvan voor je internet. Dit heb je waarschijnlijk via linux veranderd.

Waarom gooi je niet gewoon de NIC van PC2 in de PC1 en dus de NIC van PC1 in PC2....

Dan heb je allemaal andere MAC adressen en toch internet....

Of heb je het anders gedaan ?

• jotheman
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Nee, in theorie is 't MAC-adres uniek maar voor bv. 3Com kaarten (ik weet niet hoe dat zit met andere kaarten) bestaat er een tooltje om het MAC-adres aan te passen naar wens. Ik vraag me echter af of 2 dezelfde MAC-adressen een netwerk kan hoor... Kweet ook niet hoe je het toe wilt passen maar ik vrees dat 't niet werkt. Alvast suc7

I see dead pixels...

Verwijderd

Een mac adres moet uniek zijn in een netwerk. Aangezien de betreffende netwerkkaart in pc1 in een ander netwerk zal zitten als de netwerkkaart in pc 2 zal het gewoon moeten werken

• Haranaka
Zo zat ik ook te denken jeroen-O, maar ik had zo mijn twijvels.
Als pc2 op internet wil surfen vraagt hij data op en krijgt het weer terug gestuurd. Dat terug sturen verloopt via pc1. Is het niet zo dat pc1 hem dat wil doorsturen naar het mac adres van pc2, die pc1 ook immers zelf bezit en dus misschien denkt: ik bezorg de post bij mezelf ipv bij pc2?

...

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:38

Leon

Rise Of The Robots

ik zie net trouwens dat je pc1 tussen je internetaansluiting en de switch wilt zetten, dan kun je toch beter NAT gebruiken. Omdat je toch maar 1 ip-adres krijgt van je provider.

hoef je ook niet te knoeien met mac adressen.

Eeuwige n00b

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Volgens mij kan dat wel.

Mijn router heeft naar buiten (netwerkkaart naar internet) hetzelfde MAC als een pc binnen het netwerk. Echter, de router heeft 'intern' een ander MAC-Adres.

Als je 2 kaarten met hetzelfe MAC-Adres hebt in hetzelfde segment gaat het mis, maar zoals jij het schetst moet het kunnen.

Verwijderd

Misschien als je op pc1 nat gebruikt zou dat misschien kunnen dat het problemen geeft.. ik zou zeggen probeer het gewoon eens, volgens mij werkt het gewoon

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 15:55 ]

Verwijderd

WieMie schreef op 03 March 2003 @ 15:48:
Volgens mij kan dat wel.

Mijn router heeft naar buiten (netwerkkaart naar internet) hetzelfde MAC als een pc binnen het netwerk. Echter, de router heeft 'intern' een ander MAC-Adres.

Als je 2 kaarten met hetzelfe MAC-Adres hebt in hetzelfde segment gaat het mis, maar zoals jij het schetst moet het kunnen.
Hier heb je een duidelijk punt.

Die netwerkkaarten zitten in een ander segment dus zou je daar ook geen probleem mee verwachten

Er zijn meer Kerkstraten met een huisnummer 1, maar doordat het een ander dorp is komt de post (ook vaak de boodschap _/-\o_ ) wel op het juiste adres aan..

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Dit gaat hopeloos fout.
Als namelijk PC1 een pakketje naar PC2 wil gaan versturen, dan gaat dit op Ethernet-niveau op basis van het MAC-adres van PC2. Helaas is dan echter de Ethernet-stack er (terecht) van overtuigd dat het pakketje lokaal afgeleverd moet worden, want dat MAC-adres is van een lokale NIC (en het zal niet in de Ethernet-stack opkomen dat er 2 van zouden zijn).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:29
Hij kijkt wel MAC adres er bij een IP adres hoort. Aangezien PC2 een ander netwerk is, zal het dan wel werken volgens mij. Maar probeer het eens ja :D

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

mvdejong schreef op 03 March 2003 @ 16:46:
Dit gaat hopeloos fout.
Als namelijk PC1 een pakketje naar PC2 wil gaan versturen, dan gaat dit op Ethernet-niveau op basis van het MAC-adres van PC2. Helaas is dan echter de Ethernet-stack er (terecht) van overtuigd dat het pakketje lokaal afgeleverd moet worden, want dat MAC-adres is van een lokale NIC (en het zal niet in de Ethernet-stack opkomen dat er 2 van zouden zijn).
het gaat alleen mis in hetzelfde subnet...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 17:53 ]

• dvdhoek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 21:59
jotheman schreef op 03 March 2003 @ 15:28:
Nee, in theorie is 't MAC-adres uniek maar voor bv. 3Com kaarten (ik weet niet hoe dat zit met andere kaarten) bestaat er een tooltje om het MAC-adres aan te passen naar wens. Ik vraag me echter af of 2 dezelfde MAC-adressen een netwerk kan hoor... Kweet ook niet hoe je het toe wilt passen maar ik vrees dat 't niet werkt. Alvast suc7
MAC adres wijzigen kan vaak gewoon in advanced properties van de netwerk kaart (physical address property). Maar is volgens mij in deze situatie niet nodig, vanwege de gescheiden netwerken, zoals gemeld in eerdere posts.
Ik heb een soortgelijke situatie, alleen is bij mij PC1 niet een PC maar een router met een ingesteld MAC adres van een andere netwerkkaart in mijn locale netwerk.

[ Voor 12% gewijzigd door dvdhoek op 03-03-2003 18:05 ]

Pagina: 1