Toon posts:

Verband wattage voeding en warmteproductie?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Eventjes een (misschien wel idiote) vraag... maaruh is er een verband tussen het maximale wattage een voeding kan geven en de warmteproductie van deze voeding?
Hiermee bedoel ik...
Stel ik heb een computersysteem dat maximaal belast is en zet dit op een 300W voeding, deze voeding zal dan behoorlijk warm worden en bijgevolg veel lawaai produceren omdat de fan sneller gaat draaien (bij antec voedingen en zo de thermal control)
Als ik nu dit systeem met identiek de zelfde belasting neem en op een 480W voeding laat draaien... zal deze dan minder warm worden als de 300W voeding of niet? (want er wordt procentueel minder gebruikt van de totale output van deze voeding) of zal een 480W voeding onder volledige belasting nog meer warmte produceren als de 300W voeding en bijgevolg meer lawaai maken omdat ze beter gekoeld dient te worden??
Ik vraag dit even omdat ik bezig ben met een stilte mod en een nieuwe voeding wil kopen... mijn systeem heeft in principe genoeg aan 300W maar als blijkt dat de 480W koeler blijft(en dus stiller) dan neem ik deze wel ff :9

Dank bij voorbaat ! :)

Verwijderd

Goeie vraag ;) Ik denk dat een sterkere voeding minder warm zal worden simpelweg omdat hij minder "zn best" moet doen om de benodigde power te leveren. Na een paar dagen stessen is mijn voeding redelijk warm. Hij heeft dan dus veel vermogen moeten leveren. Het zou dus logisch zijn dat een sterkere voeding minder warm wordt. Maar ik kan dit niet met 100% zekerheid zeggen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12

Epsilon

interessante vraag, deze heb ik nog nooit erdeer uitgebreid langs zien komen.

Maar ik heb het idee dat het zo zit:

300watt voeding waarvan 150watt verstookt wordt: x aantal watts aan geproduceerde warmte.
400watt voeding waarvan 200watt verstookt wordt: zelfde x aantal watts aan warmte productie.

Ik denk dus dat dit ongeveer procentueel is. Nu is dit niet helemaal waar, want voltage regulators die meer vermogen moeten tegenhouden worden uiteraard warmer. En jammer genoeg is dit het deel waar de meeste warmte vandaan komt. Dus een 400watt op halve belasting zal meer warmte produceren dan een 300watt op halve belasting.

Maar meestal is de warmte productie in een voeding geen probleem. Meer de warmte afvoer. Die ene fan is meer dan genoeg, zolang de koelribben in je voeding maar veel oppervlak hebben. Hoe meer oppervlak, hoe minder de fan hoeft te draaien omdat de warmte dan efficienter word afgegeven (de graden/watt rating die je bij de meeste ,meestal passieve, koelribben wel terug vind).

Verwijderd

Theorie = des te meer watt er gelevert word,des te meer warmte er geproduceert word. :)

Voor de rest ben ik het Epsilon eens , dat de warmteafgifte en de efficientie daarvan voor een voeding het belangrijkste is , dat is in principe net zoals bij al het andere in je kees zoals cpu etc etc. :)

Kort samengevat dus:
Een 480w met een efficiente koeling geeft een lagere temp dan een 300w voeding met een slechte koeling. :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik dnek zelf ook dat et geen f*ck uitmaakt, hij moet even veel waatage verstoeken, of et nou een 300watter is of een 480w (in dit geval), de 480watter is alleen sterker en hij kan dus meer hebben, maar ze leveren exact even veel wat voor die desbetreffende configuratie.

One World Concepts

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Logisch gezien lijkt het me ook dat ze evenveel warmte verstoken..

Nemen we nu dat je hele systeem 250W trekt. De 300W moet 250W leveren (dat is ongeveer z'n max), en gaat dus ook de warmte produceren die bij een totale doorvoer van 250W hoort.

De 480W-voeding kan je zien als een voeding met dezelfde onderdelen, maar die onderdelen kunnen meer stroom verplaatsen. Maar als ook hiervan 250W gebruikt wordt, heb je ook hier een totale doorvoer van 250W, en dat zou toch met exact dezelfde warmteproductie moeten zijn?

Anders gezegd: ik zie niet in waarom een voeding die meer vermogen kan leveren, minder warm zou worden als hij hetzelfde vermogen levert.

En die 300W gaat ook niet extra veel warmte verstoken omdat hij boven z'n max zit... Hij kan tot een bepaald punt mee, en boven dat punt slaat hij gewoon uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 14:30 ]

Verwijderd

Het heeft ook met rendement te maken denk ik. Van 230V naar 12V, 5V enz. Daar gaat ook energie verloren, en die verloren energie is warmte.

Alles waar stroom doorheen gaat heeft een weerstand , nog meer warmte dus.(al hoeft dat niet veel te zijn). Heb je een voeding die meer vermogen aan moet kunnen zal die er ook op gebouwd zijn, het mag natuurlijk niet boven een bepaalde temp uitkomen op volle belasting. Dus draden en wat r allemaal nog meer in zit, zullen allemaal wat dikker zijn en daardoor minder weerstand bieden lijkt mij.

Stel je laat een stroom door een dunnen draad lopen. Als het vermogen en daarmee de stroomsterkte (heb ik dat goed?) toenemen zal deze op een gegeven ogenblik door branden. Als je een dikkere draad hebt en je zet er weer een stroom op zal deze pas bij een hogere stroomsterkte doorbranden. Er ontstaat dus later pas een dergelijk hoge temperatuur dat de draad smelt.

Dus: Als de electronica in een 500W voeding meer aan kan en je belast hem met 250W zal hij denk ik minder warmte afgeven dan een 300W voeding onder dezelfde belasting omdat de 300W niet zo 'sterk gebouwd' is.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Hmm... Van 230V naar 12/5/3.3V gaat er geen energie verloren hoor (IMO).. De voeding neemt het vermogen af van het lichtnet, en het vermogen dat teveel is neemt ie gewoon niet op..

Vergelijk het met een LED. Als je er 3V bij 0.03A (3 * 0.03 = 0.09W) op zet, zal hij lekker branden. Maar als je er 3V bij 0.5A (1.5W) op zet, zal hij even lekker branden, het overtollige vermogen gaat gewoon naar de aarding.

Moest jouw theorie vermogen kloppen, zou je van een 30W peltier een 225W peltier kunnen maken trouwens :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 17:59 ]

Verwijderd

Theorie = des te meer watt er gelevert word,des te meer warmte er geproduceert word.

Of die 250w nu van een 300w of een 480w komt maakt toch gewoon geen niets uit :)

Verwijderd

Epsilon schreef op 03 March 2003 @ 13:08:
interessante vraag, deze heb ik nog nooit erdeer uitgebreid langs zien komen.

Maar ik heb het idee dat het zo zit:

300watt voeding waarvan 150watt verstookt wordt: x aantal watts aan geproduceerde warmte.
400watt voeding waarvan 200watt verstookt wordt: zelfde x aantal watts aan warmte productie.

Ik denk dus dat dit ongeveer procentueel is. Nu is dit niet helemaal waar, want voltage regulators die meer vermogen moeten tegenhouden worden uiteraard warmer. En jammer genoeg is dit het deel waar de meeste warmte vandaan komt. Dus een 400watt op halve belasting zal meer warmte produceren dan een 300watt op halve belasting.
Vermogen tegenhouden 8)7...

Ik weet niet hoe jij dat bedenkt, maar in principe trekt de voeding net zoveel stroom als ie nodig heeft, heeft ie meer nodig dan pakt ie ook meer.

Ik denk dat het niets uitmaakt, als je 2 voedingen hebt met allebei hetzelfde rendement, een 300 watt en een 400 watt en je trekt uit allebei 250 watt dan worden ze precies even warm.

Maar de vraag is: Wat heb jij aan een 400 watt voeding als je er maar 250 watt uit trekt?

Niets dus.... dus mensen met een 400 watt voeding die zullen meer als 300 watt eruit trekken (de 300 watt is de max output van een 300 watt voeding en dus niet 250 zoals hierboven gezegt wordt door Jupiler) en die voeding zal dus ook meer overhead hebben en dus warmer worden.

Verwijderd

Uitgaande van zelfde type/merk maar ander vermogen :

De electronica in een zwaardere voeding kan niet meer hitte (vermogen) aan, en zal dus grotere heatsinks en eventueel een sterkere fan nodig hebben.

Maar bij eenzelfde ontwerp, stoppen ze er gewoon een betere (grotere) heatsink in en electronica die meer stroom aankan.

Zo kan met dezelfde fan gewoon meer hitte afgevoerd worden, en meer stroom geleverd worden.

(De lucht uit de voeding zal dus wel warmer zijn.)

Wel zal er nog verschil zijn bij een goedkope en een dure voeding, wat betreft de efficientie. Een dure 400 watter zal minder verlies hebben en een beter ontwerp, en kan dus best minder warm zijn en minder herrie maken dan een goedkopere. :+

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik denk dat een zwaardere voeding een veel beter rendement heeft bij hoge wattages, al heeft het ook met de degelijkheid te maken.
Een voorbeeld bij een systeem dat 250 watt verbruikt:
In principe verbruiken zowel een 300w voeding als een 480w voeding maar 250w. Alleen gaat bij die 300w voeding ook nog vrij veel energie verloren aan warmte. De 480w voeding kan de energie gemakkelijker leveren en wordt minder warm, doordat ie een beter rendement heeft.
Tenminste, dit zijn mijn ervaringen ;)

🖥️ | 🚗

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ervaringen en ideeën. Maar heeft iemand het gemeten ?
Warmte-ontwikkeling is toch energie-verlies oftewel (gebrek aan) rendement ?
Een gelijk rendementspercentage geeft dan bij een 480 W voeding een groter energieverlies, toch ? Alleen zal zo'n voeding (ervaringsgegeven ?) een betere koeling hebben, waardoor die uiteindelijk minder warm wordt, niet dan ?
Met andere woorden heeft Tomshardware of Anandtech (e.d.) al ooit eens een test van voedingen gehouden ? (Nu ik dit intik: ik geloof het wel).

Wat is dat, Tweakers die geen search gebruiken ? Dat kan toch niet, zeg nou zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 04-03-2003 00:50 ]

eagle

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Brothar schreef op 04 March 2003 @ 00:49:

Wat is dat, Tweakers die geen search gebruiken ? Dat kan toch niet, zeg nou zelf.
* Steve geniet van bovenstaande "recht in de roos"-ironie

[ Voor 5% gewijzigd door Steve op 04-03-2003 01:04 ]

Verwijderd

Brothar schreef op 04 maart 2003 @ 00:49:
Ervaringen en ideeën. Maar heeft iemand het gemeten ?
Warmte-ontwikkeling is toch energie-verlies oftewel (gebrek aan) rendement ?
Een gelijk rendementspercentage geeft dan bij een 480 W voeding een groter energieverlies, toch ? Alleen zal zo'n voeding (ervaringsgegeven ?) een betere koeling hebben, waardoor die uiteindelijk minder warm wordt, niet dan ?
Met andere woorden heeft Tomshardware of Anandtech (e.d.) al ooit eens een test van voedingen gehouden ? (Nu ik dit intik: ik geloof het wel).

Ik ga met Brothar mee : Search of Logica gebruiken , ja toch? :)
Maar dit is toch appels met peren vergelijken , een slechte 480w voeding met een verrot koelsysteem word toch veel warmer als een 300w met een efficient koelsysteem,moeten we hier een lang draad van maken :?
Ik stop met dit topic , het is gewoonweg geen discussie waard :z

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

*agrees*

Laten we deze test eens nemen:
test van 21 voedingen @ ome Tom
Met de nadruk op dit stukje tekst:
low noise vs. high power

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Uit de vorige reply's kan ik dus concluderen dat het geen/weinig zin heeft een 480W voeding aan te schaffen als je voldoende hebt aan 300W :)

Tnx everybody ;)
Pagina: 1