[printen]novell netwerk blokkeerd printen?

Pagina: 1
Acties:

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo,

ik heb hier het volgende probleem. Er is hier een netwerk met 2 verschillende protocollen, te weten tcp/ip en het novell protocol. Dit met name omdat er in het netwerk nog een oude novell 3.11 server staat die nog niet omgezet is naar linux+samba, en dit voorlopig ook nog niet gaat gebeuren.

Nu hebben we hier een printer geshared staan op een win9x pc met ip 192.168.1.2, en deze is vanaf een deel van het netwerk niet te bereiken. De pc is niet te pingen en niet te zien in de netwerkomgeving. Toch zijn deze pc's wel fisiek aan het zelfde netwerk verbonden. Dit weet ik omdat we het hebben over een coax netwerk.

Kan het zijn dat de novell server er voor zorgt dat het ene deel van het netwerk wel de printershare ziet en het andere deel niet? En zo ja, wat kan ik daar aan veranderen?!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

is op die pc de service "Printer delen" wel gekoppeld aan zowell ipx als tcp?
dat zou het wellicht kunnen verklaren denk ik.

Verwijderd

Is de afstand van Coax mogelijk te lang? Dan kan het voorkomen dat een deel van je netwerk weg valt.

Novell, IPX protocol dus, blokt geen netwerkverkeer. Dat zou erg kwalijk zijn als het ene protocol het andere tegenwerkt. Ik zou het gedeelte over het Novell netwerk vergeten en je helemaal focussen op het IP-protocol. Schijnbaar is daar iets fout geconfigureerd aangezien je niet kunt pingen.

Waarom gebruik je trouwens windows 9x printer deling als je gewoon Novell NetWare printer deling kunt gebruiken????

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Nu hebben we hier een printer geshared staan op een win9x pc met ip 192.168.1.2, en deze is vanaf een deel van het netwerk niet te bereiken.
Je printer mag dan wel fysiek in hetzelfde netwerk zitten als de rest van de PC's maar zit hij ook in hetzelfde segment? Misschien zitten een paar PC's in het 192.168.0.0-segment en een paar andere/printer in het 192.168.1.0-segment? Uiteraard zijn dit slechts voorbeelden.

Het zou een reden kunnen zijn waarom je niet kunt pingen/browsen.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Zwerver
  • Niet online
ten eerste: omdat ik geen kennis heb van novell dus niet weet hoe ik die share aan moet maken. Ten tweede kan ik de printer niet rechtstreeks aan het netwerk hangen omdat de jetdirect kaart geen coax heeft. Even over het al dan niet fout configgen van het IP protocol, het is toch een beetje raar dat driekwart van de pc's het wel goed doet, en dat andere kwart niet? Er staat overigens wel gewoon een tcp/ip router (voor Internet sharing) in het netwerk die via dhcp alle ip adressen uitgeeft en die is dus wel bereikbaar vanaf alle systemen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Even voor de duidelijkheid: die PC waarop je de printer shared heeft zijn IP-adres 192.168.1.2 dus van de DHCP-server gekregen en daar kun je wel gewoon mee internetten?

• Zwerver
  • Niet online
ja alles werkt daar gewoon, alleen is die pc dus voor een deel van het netwerk niet zichtbaar.... pc die shared heeft 192.168.1.6 die pc die hem niet ziet heeft bijv 192.168.1.7 :( dus ze krijgen echt de zelfde ranges

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je gebruikt w9x, zet netbeui eens aan.
en doe dan eens: \\naamvandepcdieshared op de pc waarvandaan je wilt printen.

Verwijderd

Controleer ook nog even of je op de PC die niet werkt bij de instellingen van je netwerkkaart in het ipx/spx transport protocol wel hetzelfde Frametype (bijv. Ethernet 802.2 of Ethernet II) gebruikt als op de PC's waar het wel werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 12:55 ]

Verwijderd

Let op... netbeui is niet routable... een tak ipx en andere tak ip; routert ook niet puur op het protocol... in hoeverre heeft het met novell te maken?; zoek dat eens uit.... een win-share op een novell-netwerk.... let op het routen!

Verwijderd

Je zegt dat de DHCP server wel de machine met de printer kan zien en enkele andere ook, maar niet alle pc's.

Hoelang is je coax segment? Indien deze te lang is, niet goed geterminated of veel storing ondervind dan kan het zijn dat pc aan het begin van het coax netwerk de pc's aan het einde van de coax niet kunnen zien.

ennuh, NetWare heeft geen shares maar mappings. En een printer kun je aanmaken met pconsole. In de public directory staan tooltjes voor het remote aanbieden van NetWare printers op windows machines.

• Zwerver
  • Niet online
goed probleem is opgelost... Netbeui did the trick.... maar erg raar dat ik het systeem dus niet op IP adres kon pingen en nu wel met het netbeui protocol

even off-topic: ik kan een windows 9x share toch niet automatisch via p-console over laten nemen? Dus dat ik met p-console aangeef dat de printer gekoppeld is aan een win9x bak met //naam ??

[ Voor 39% gewijzigd door Zwerver op 03-03-2003 15:18 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

zwerver schreef op 03 March 2003 @ 15:15:
goed probleem is opgelost... Netbeui did the trick.... maar erg raar dat ik het systeem dus niet op IP adres kon pingen en nu wel met het netbeui protocol

even off-topic: ik kan een windows 9x share toch niet automatisch via p-console over laten nemen? Dus dat ik met p-console aangeef dat de printer gekoppeld is aan een win9x bak met //naam ??
mja, ik vind het een vieze oplossing om NOG een protocol op de kabel te zetten eerlijk gezegt.

verder wel raar dat pingen iets met netbeui te maken heeft, lijkt me eerlijkgezegt een andere settings die je toevallig mee genomen hebt bij het installeren van dat protocol.

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Erkens schreef op 03 March 2003 @ 16:25:
[...]

mja, ik vind het een vieze oplossing om NOG een protocol op de kabel te zetten eerlijk gezegt.

verder wel raar dat pingen iets met netbeui te maken heeft, lijkt me eerlijkgezegt een andere settings die je toevallig mee genomen hebt bij het installeren van dat protocol.
Inderdaad; nou zit je met 3 protocollen waarvan het niet helemaal duidelijk is welk protocol wat doet.... :o

Het mag dan werken nu, maar het is toch een beetje een verlegenheidsoplossing.
Ik zou verder zoeken naar de werkelijke oorzaak, maar die luxe heb je vaak niet..... ;)

• Zwerver
  • Niet online
nee, die luxe kan ik me inderdaad niet veroorloven... maaruh, heb nu op een andere pc hetzelfde gedonder weer.... wel netbeui aan, maar die pc zien ho maar :( Overigens ziet het netwerk er wel een beetje brak uit, maar dat zou het probleem niet mogen zijn geloof ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
PC1 ---------------                            ---------------------PC2
                         |                            |
                         |HUB (coax to utp)|
                         ------------------------
                                     |
                                     |coax
                                     |
                                  PC3 met printer share
                                     |
                                     |
                                 Novell server

daar gaan nu dus drie protocollen overheen tcp/ip, ipx en netbeui.... als het aan mij ligt wordt dat er binnenkort een (tcp/ip) maar dan moet de baas er wel eerst aan om die novell server over te zetten naar linux met samba..... Probleem is nu dus dat pc 1 wel kan printen en pc2 niet... zelfde instellingen, zelfde win9x.... geen idee wat het kan zijn nu.... oja, ping pc3 geeft wel netjes het ip adres te zien... dus resolven (heet dat zo met netbeui?!) doet die dus wel

Pagina: 1