NIC blijft actief, toch staat mn pc(A7N8X) uit, why?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-08 12:51
Hallo allemaal

Heb sinds een week een nieuwe pc, zo'n asus A7N8X deluxe bordje,
ben er zeer tevreden mee, alles werkte in 1 keer, goeie snelheid
etc. Maar toch ben ik benieuwd naar het volgende, als ik mn pc
uitzet dmv Shutdown in Windows, blijven mijn beide Netwerk kaarten
actief, ik merkte het eigenlijk omdat mijn cabelmodem nog druk aan
het knipperen was, en idd, er branden ook wat lampjes bij de NICs.

Op het moederboard staat wakeup-on LAN uit, dus waar kan het aanliggen?
Of is dit gewoon een ASUS "feature", en kunnen ze niet uit. Hebben
andere mensen met dit boardje hetzelfde probleem?

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 19:44

Dr C

met C en CK

heb ik ook met mmijn a7v8x. Dit is gewoon omdat er stroom op het moederbord blijft staan.Dat zie je ook doordat er een lampje op het moederbord zelf blijft branden.

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb hier hetzelfde met losse nics. komt gewoon omdat ze nog stroom krijgen, niets om je druk over te maken.

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-08 12:51
maar toch blijft hij contact houden met mn cabel modem (and beyond?), dus
hij doet ook wat meer dan alleen aanstaan. Dus het is niet mogelijk om het moederboard
echt uit te zetten? behalve dan met de schakelaar bij de voeding, pff, weer handmatig :(

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
kan geen kwaad, de lampje knipperen vrolijk, maar er gebeurd eigenlijk niets, je kabel modem zoek gewoon contact, maar je bak staat uit en krijgt dus geen reply.

Nee ,je kunt die niet software matig uitzetten, allen met een schakelaartje op de voedingsstekker :(

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb juist het omgekeerde... wilde Wake-on-LAN gebruiken, maar dat lukt niet. m'n NIC's (onboard en losse Realtek) blijven niét actief. Misschien moet ik eoa +5VSB standby-spanning jumper op enabled zetten, maar op mijn bord zitten die er alleen voor PS/2 en USB. :| Dusss.... hoe krijg ik dat dan aan de praat. :? Anderen hier op GoT hadden hetzelfde probleem. Meerder wake-up progjes gebruikt, maar geen resultaat.

De oplossing voor jullie probleem (NIC's blijven actief) kan dus ook in de jumpers voor de standby-spanning zitten (aangeduid met +5VSB, bij ASUS mobo's iig). Om je pc met je toetsenbord (spatiebalk ofzo) aan te kunnen zetten, moet de +5VSB jumper voor je toetsenbord dus ook op enabled staan.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wake-On-lan op je netwerkkaart kan je volgens mij niet uitschakelen. Wat je wel kan uitschakelen in je BIOS is het automatisch aangaan als het netwerk actief wordt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb ook hetzelfde op een oud bordje met een Intel 440 BX chipset. Het modem geeft ook aan dat er een verbinding is tussen de pc en het modem maar het kan echt geen kwaad er is toch geen dataverkeer. Een oplossing om de lijn van pc naar de buitenwereld af te sluiten is of de stekker uit je voeding trekken of je stekkertje uit je NIC halen maar beide heeft weinig zin want het is niet erg dan er nog stroom op staat.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 03 maart 2003 @ 13:39:
Ik heb juist het omgekeerde... wilde Wake-on-LAN gebruiken, maar dat lukt niet. m'n NIC's (onboard en losse Realtek) blijven niét actief. Misschien moet ik eoa +5VSB standby-spanning jumper op enabled zetten, maar op mijn bord zitten die er alleen voor PS/2 en USB. :| Dusss.... hoe krijg ik dat dan aan de praat. :? Anderen hier op GoT hadden hetzelfde probleem. Meerder wake-up progjes gebruikt, maar geen resultaat.

De oplossing voor jullie probleem (NIC's blijven actief) kan dus ook in de jumpers voor de standby-spanning zitten (aangeduid met +5VSB, bij ASUS mobo's iig). Om je pc met je toetsenbord (spatiebalk ofzo) aan te kunnen zetten, moet de +5VSB jumper voor je toetsenbord dus ook op enabled staan.

Voor WOL heb ik een kabeltje bij mijn NIC gekregen (3com 3C905C-TX), dus misschien mis jij dat nog? Ik heb ook een realtek met WOL erop, maar die had dus geen kabeltje :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Aham brahmasmi
Neehee. Tuurlijk heb'k dat niet gemist. En dat is natuurlijk ook niet van toepassing op een on-board NIC. Ondersteunt ook WoL trouwens; is in de instellingen te zien.

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik heb een A7V133 (kt133a chipset), bij mij ook hetzelfde, lampje (ledje) van de netwerkkaart blijft branden.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Aham brahmasmi schreef op 03 March 2003 @ 17:29:
Neehee. Tuurlijk heb'k dat niet gemist. En dat is natuurlijk ook niet van toepassing op een on-board NIC. Ondersteunt ook WoL trouwens; is in de instellingen te zien.

Euh, jij hebt het over een losse Realtek hoor, of wat bedoel je nou?
Aham brahmasmi schreef op 03 March 2003 @ 13:39:

m'n NIC's (onboard en losse Realtek) blijven niét actief.
Dus euh, voor die losse heb je een WOL kabeltje nodig, voor zover ik weet. Die onboard zou je in de bios uite moeten kunnen zetten, dat WOL gedeelte daarvan dan, al een bios update gedaan? Anders weet ik het ook niet.

Wat is het probleem BTW dat die leds blijven branden? Ik kan me daar niet aan storen hoor :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:08

MBV

WOL kan je vaak wel uitzetten. Bij mijn compaq-laptop kan dat in het bios. Ook kan je in windows instellen wanneer je pc aan moet gaan: bij pingen, en nog 3 die ik ben vergeten.
Oh ja, je kan natuurlijk ook terug gaan naar een AT voeding :P
En het lijkt mij om +5v lijn aan te laten staan voor WOL, anders krijgt je kaart zo weinig stroom :) Als je dat aan hebt staan, geeft een voltmeter (evt een fan) wel aan of er stroom op staat?

Verwijderd

heeft de onboard nic van me pa ook :D 7vrxp bordje :) (eindelijk ROCK STABLE!)
niks om me druk over te maken :) gaat geen activiteit heen aldus me switch.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, wil niet veel zeggen, maar dit is volkomen normaal gedrag van een ATX moederbord. Er hoort te allen tijde een 5V standby spanningkje op te staan. Dat komt doordat het ATX standaard een 'soft' power on kent. Dat kan komen van de power button, maar ook van een toets op het toetsenbord, een willekeurige andere prikken (muis, USB, noem maar op), of iets van de PCI bus.

Daarom krijgen de PCI kaarten ook een standby voeding (staat in de PCI spec, weet niet precies welk versie, maar ik dacht 2.0). Hiermee kunnen ze een 'event' genereren, wat volkomen gelijk staat aan het drukken op de power knop.

Welke 'events' wat doen staat in BIOS geregeld. Als jij WOL uit hebt staan, dan reageert de BIOS niet op een event van een NIC. Maar omdat dat aan/uit zetten op een hoger niveau gebeurt dan de events zelf, heeft het aan/uitzetten van bepaalde events in BIOS geen invloed op welke delen de +5VSB krijgen, dat zit hardwarematig in de mobo gebakken.

Nu zijn alle enigszins moderne PCI NICs ontworpen om die events te kunnen genereren, dus gebruiken ze de +5VSB om te kunnen reageren op een wakeup command van over de LAN. Daarvoor is het onderste deel van het Ethernet protocol actief, dus wordt er op MAC niveau gezonden en ontvangen. En dat is dat geflikker.

Dit geheel is volkomen comform de specs van alle delen, en dus is er geen probleem tenzij je er een van wilt maken.

Als je zeker weet dat WOL uitstaat in BIOS kan er niets gebeuren. Wil je het geflikker laten ophouden, dan moet de stekker eruit. Maar dit heeft een aantal gevolgen, namelijk dat alles dat van de +5VSB afhankelijk is, uitvalt. Dat kan in extreme gevallen (vnl bij slecht ontworpen mobo's) leiden tot vroegtijdig leegraken van de CMOS batterij en daarnaast tot raar gedrag bij het weer aanzetten (niet dat dit al te vaak gebeurt, bij mij staat de boel ook geregeld uit en ik heb geen problemen gehad, maar op de heldesk heb ik genoeg problemen hiermee langs zien komen)

Oslik blyat! Oslik!

• Aham brahmasmi
Ja, ok, ik was niet specifiek genoeg. Die realtek had ik in een MSI MS-6167 zitten, waarbij het kabeltje met dus WEL de WoL header verbonden was(!). De on-board NIC zit op m'n ASUS A7V8X. M'n oude (slot-A) met Realtek kreeg ik dus niet aan met WoL. Andersom kon ik 't niet proberen, aangezien ik maar 1 harddisk beschikbaar heb, en de (32 bits) WoL progjes die ik heb alleen werken vanuit Windows. Beide PC's hebben het recentste BIOS.
Toch nog eens goed naar die +5VSB jumpers kijken, want m'n NIC's krijgen dus geen stroom als de PC 'uit' staat (LEDje op mobo brandt trouwens wel!).
Pagina: 1