[CUPS] gesharede printer doorsharen

Pagina: 1
Acties:

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 18:54

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik heb een linuxbak met CUPS erop, waar wat printers geshared worden. Nu heb ik aan een windowsmachine in het netwerk een printer op lpt1 zitten. Die printer wordt geshared.
Nu vind ik het makkelijker als je een printer wil installeren, dat je maar één server hoeft open te trekken. Dat is die linuxbak. Maar voor die ene printer moet je dus naar een andere machine.
Ik heb geprobeerd met CUPS die printer door te sharen, maar dat lukt me niet. Printtool geeft alleen maar errors a la "printing failed" en logt niets.
Weet iemand hoe je een windows-shared printer kan sharen via CUPS en Samba?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat dat niet in dit topic thuis hoort maar dat je dit ff bij NOS moet zetten... Ik zou het in ieder geval niet weten... Kan je niet gewoon een locale printer aanmaken als het ware bij die linux en dan de poort remappen naar de netwerkprinter die bij Windows geshared staat??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
NOS was idd misschien beter geweest. Ik heb geprobeerd met printtool een printer aan te maken en die door te mappen naar een smb-adres. Printtool zeurde even dat smbclient niet was geinstalleerd, maar die is wel geinstalleerd en staat ook in het zoekpad.

Canon EOS | DJI M2P

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

NOS it is :)

offtopic:
Het is misschien handig om het policy daar door te lezen om te zien of er nog wat extra info nodig is, pas dan eventueel je post aan :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
Nou, ik kan er wel vast bij zetten wat ik graag nog zou weten dan:
Ik heb geprobeerd met CUPS die printer door te sharen, maar dat lukt me niet.
Wat en hoe heb je dat geprobeerd, wat staat er bijvoorbeeld in de configuratie-file(s) van CUPS en samba (ik gok zo dat je beide wel nodig zult hebben, ik zou namelijk niet weten of wat je wilt eigenlijk wel kan? Nog niet eerder tegengekomen zo'n constructie :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 03-03-2003 11:42 ]

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Nou, ik maakte hem eerst aan in CUPS, via de admin tool. Daar gaf ik als URL smb://blabla of ipp://blabla op. Dat werkt dus niet, geen van beide (maar stond ook nergens, gewoon uitgeprobeerd want vlgs mij ondersteund microsoft wel het ipp protocol).
Toen heb ik geprobeerd een locale printer aan te maken mbv printtool. Daar kon ik wel kiezen voor een sambaprinter, maar printtool blijft volhouden dat ik geen smbclient heb (terwijl die dus wel in het pad staat, ik heb smbclient wel; die gebruik ik vrij vaak). smbprint heb ik ook.
Eigenwijs als ik ben probeer ik toch een testpage te printen, maar dan zegt printtool alleen maar dat het printen niet is geslaagd. Ik kan nergens een errorlog vinden waar ook maar een bericht staat (met logs is de fout meestal ook makkelijk te achterhalen). Op Google kan ik ook al niets vinden, omdat Google denkt dat ik een printer in samba wil sharen en die op een windows machine wil gebruiken. Dat wil ik ook, maar die printer moet al door een andere windowsmachine geshared zijn. En dat laatste stukje kan ik google niet duidelijk maken.

Canon EOS | DJI M2P

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Arjan A schreef op 03 March 2003 @ 11:45:
Nou, ik maakte hem eerst aan in CUPS, via de admin tool. Daar gaf ik als URL smb://blabla of ipp://blabla op. Dat werkt dus niet, geen van beide (maar stond ook nergens, gewoon uitgeprobeerd want vlgs mij ondersteund microsoft wel het ipp protocol).
Als je in CUPS smb://blabla gebruikt dan gaat CUPS dus op zoek naar een printer die door een windows computer (of linux met Samba natuurlijk) gedeeld is. Dat heb jij niet, maak ik uit de beschrijving op.

In Printtool moet je natuurlijk geen samba-printer aan maken, dat is om printers te gebruiken op andere (windows-)machines. Je moet gewoon een lokale printer maken.
En MS's IPP werkt volgens mij niet samen met CUPS. Enige tijd geleden kon ik ig geen succesverhalen vinden op 't net, en zelf kreeg ik het ook niet aan de praat (Voor IIP onder XP schijn je een IIS server te moeten hebben). Je moet de printer gewoon delen met Samba, en dan kan je hem prima benaderen via die Windows bak.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
ajvdvegt schreef op 03 March 2003 @ 15:55:
[...]

Als je in CUPS smb://blabla gebruikt dan gaat CUPS dus op zoek naar een printer die door een windows computer (of linux met Samba natuurlijk) gedeeld is. Dat heb jij niet, maak ik uit de beschrijving op.
Dat heb ik wel. Ik kan dit aan zoekmachines niet zo goed duidelijk maken en hier helaas ook niet (ligt denk ik aan mij dus).
In Printtool moet je natuurlijk geen samba-printer aan maken, dat is om printers te gebruiken op andere (windows-)machines. Je moet gewoon een lokale printer maken.
Ik moet op Printtool een locale printer maken die wijst naar een SMB-shared printer.
En MS's IPP werkt volgens mij niet samen met CUPS. Enige tijd geleden kon ik ig geen succesverhalen vinden op 't net, en zelf kreeg ik het ook niet aan de praat (Voor IIP onder XP schijn je een IIS server te moeten hebben). Je moet de printer gewoon delen met Samba, en dan kan je hem prima benaderen via die Windows bak.
De printer is nu geshared op een windows 2000 machine.

Canon EOS | DJI M2P

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
hmz, ik ben wel even benieuwd of hier wat zinnige dingen uitkomen, want ik had voorheen hetzelfde probleem. Alleen kreeg ik dus elke keer een access denied.... Dus cups mocht de win9x gesharde printer niet benaderen. Waarom wil men dit overigens elke keer is vaak de vraag: antwoord daarop: een printer bijv bij de receptie die geshared is via een win9x bak maar de *nix bakken moeten er ook op kunnen printen.... Is vaak met matrix printers het geval... ben wel benieuwd wat hier de oplossing gaat worden!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Arjan A schreef op 03 March 2003 @ 15:58:
[...]

Dat heb ik wel. Ik kan dit aan zoekmachines niet zo goed duidelijk maken en hier helaas ook niet (ligt denk ik aan mij dus).
Hmm nu ik het nog een keer lees had je het wel goed uitgelegd de eerste keer, ik stopte alleen met lezen na 'een linuxbak met CUPS erop, waar wat printers geshared worden.':) Sorry, mijn fout.
[...]

De printer is nu geshared op een windows 2000 machine.
Als je daar IIS op installeerd, kan je hem dan niet via IPP op die Windows machine delen, en alsnog met CUPS benaderen?
En misschien kan je bij het zoeken naar meer info gebruiken dat CUPS ook in MacOS 10 zit, dat wordt misschien meer gebruikt bij bedrijven die ook Windows gebruiken.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Goed het is gelukt.
Wat ik wilde (kan het beter omschrijven na deze lange zoektocht): printen vanuit CUPS naar een windows-shared printer.
Wat ik heb gedaan zodat het werkt:
• Een goede ppd gedownload voor mijn printer die ik daarna in /usr/share/cups/model zette
• ln -s /usr/local/samba/bin/smbspool /usr/lib/cups/backend/smb
• In CUPS admin de printer toegevoegd, met als URI smb://naam:pwd@domein/server/share
• testpage afgedrukt in CUPS
• printer toegevoegd in Windows en testpage afgedrukt

(cupsomatic draaide al bij mij vanwege een laserjet)

En alles werkte toen.
Mijn fouten:
Printtool had ik niet nodig
Het gebruik van 'smb://' kan pas als smbspool is toegevoegd aan de lijst met backends, dat was er nog niet
Je print vanuit CUPS naar een gesharede printer, en je sharet die CUPS-printer dmv Samba (iets wat ik met andere printers dus al jaren doe). Ik heb dus ongelukkig mijn woorden gekozen in dit topic.

zwerver: het is dus gelukt *)

Canon EOS | DJI M2P

Pagina: 1