PC valt compleet uit na 2 sec.

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-04 16:04
Ik had de afgelopen weken al problemen dat als ik mijn pc opstarten en hij dan net in Windows XP zat dat hij dan compleet uitviel. Dit deed hij 2 weken geleden 2 keer. Als dat gebeurde moest ik de stekker ff uit het stopcontact halen en dan de Aan/Uit knop indrukken (condensators ontladen dan :? ) en na scandisk deed de PC het weer prima.
Gisteren deed het probleem zich na 2 weken echter weer voor (in de tussentijd nergens last van) maar daarna deed de pc het wederom prima.
Nu wil ik net me PC aanzetten en had ik weer hetzelfde probleem. Ik dus weer die stekker loshalen en de PC weer aanzetten, maar nu viel de PC weer uit maar nu al in scandisk. Hierna kon ik de PC weer gewoon aanzetten, en weer viel hij uit bij scandisk. Nu haalde ik de stekker eruit (deed verder niets, dus niet de Aan/Uit knop ingedrukt) en deed de stekker er weer in en nu startte de PC spontaan op. (ik heb niet de Aan/Uit knop ingedrukt)
Ik werd nu toch wel ongerust dus ik ga ff in de BIOS kijken. Heb daar ff VCore verlaagt (stond op 1.825 V (1.79 Effectief) ) en de CPU Fan Warning aangezet.
Ik sla de instellingen op en de PC reboot. Alleen viel de PC nu al na 2 seconden stil, ik had nog niet eens het BIOS schermpje van de VGA kaart gezien.
Vanaf nu valt de PC steeds na 2 seconden uit. (dus geen reboot i.o.d.)

Mijn Specs staan hieronder, alles draait op een 300W Voeding.

Overigens die SB Audigy 2 Platinum zit er net 3.5 week in, daarvoor zat er een SB Live Platinum 5.1 in waarvan de LiveDrive niet werkte.

MacBook Pro 14" 2021

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Bios al eens gereset ?

• paulmadejong
Nog niet geprobeerd (en aangedacht) omdat ik niet zoveel tijd had vanochtend (colleges moeten zo af en toe ook gevolgd worden) maar persoonlijk denk ik niet dat het veel helpt (zal misschien weer scandisk krijgen maar daarna valt ie toch weer uit denk ik) omdat ik al voor die BIOS veranderingen problemen had.

Denk zelf dat het of de voeding of het mobo is?

MacBook Pro 14" 2021

• Graham
  • Laatst online: 24-06 23:35
Misschien doet een BIOS update wonderen voor je? Staat er niets op de Abit site over dit probleem ?

Probeer iig je BIOS te upgraden...

• paulmadejong
Als het een jaar goed draait kan ik toch niet ineens een bios update nodig hebben? Het enige wat in de tussentijd veranderd is is dat die Audigy2

MacBook Pro 14" 2021

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
heb je die er al eens uitgenomen ?

• Sharkey
  • Laatst online: 26-07 09:58

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Lijkt me dat je fan gewoon niet of onder de toeren draait.
Eerst valt hij uit onder scandisk (wordt de cpu misschien te warm) en zegt de bios dat de cpu te warm is.
Later heb je cpufan warning aangezet en ziet de bios direct al dat de fan te langzaam draait en sluit de computer af.

Had zelf eens een mooie regelbare fan, comp ging ook na 2 sec uit.
Bleek dat ik fanwarning voor cpu op een te laag toerental had staan.

Effe checken dus.

Overclocking, over and over again.

• paulmadejong
Nee, lijkt me erg onlogisch dat dat kreng een uitval veroorzaakt. Denk eerder dat de voeding het niet meer trekt...

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
Volgens mij wordt ie niet te warm: 35 idle 42 stressed.

MacBook Pro 14" 2021

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 23:00

JF_

Klinkt alsof je CPU-fan niet meer draait, of in ieder geval niet meer gemeten kan worden. BIOS merkt dit, en flikkert de hele PC uit.

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Is je voeding niet gewoon stuk, of goedkoop? Had ik hier ook op mijn werk. Computer had ongeveer dezelfde symptomen als die van jou. Het begon met af en toe uitvallen, later wou hij niet meer aan.

Wat voor merk is die voeding? Je hebt het wel over 300W, maar een 300W van el cheapo is gelijk aan bagger.

• paulmadejong
CPU-Fan draait, ik heb de kast nu open staan.

De standaard A-Open voeding van mijn kast zit erin. Schijnen over het algemeen vrij goed te zijn. (is overigens wel al 2 jaar oud).

Hoe weet ik of die voeding stuk is dan?

MacBook Pro 14" 2021

• Sharkey
  • Laatst online: 26-07 09:58

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Misschien de systemfan?
Zo'n ding wil nog wel eens kapot gaan.
Meestal hoor je echter van tevoren wat geratel.

Overclocking, over and over again.

• paulmadejong
Valt niets te horen... :(

MacBook Pro 14" 2021

Verwijderd

misschien dat je de voltages in je BIOS ff kan bekijken.

Ze mogen niet meer dan 7% - 10% verschillen met de bedoelde waarde. AOpen zijn geen verkeerde voedingen. Kheb hier thuis een Duron 1300 met GF4 MX draaien op een 250W voeding, waarden wijken net 8% af. Niet het beste, maar blijkbaar voldoende want dat systeem draait als een zonnetje
Misschien is dat juist verkeerd ;) :+

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 09:41 ]

• paulmadejong
Zal vanmiidag eens kijken, Ik heb een DigiDoc in me PC zitten, en daarop wijken die waardes niet veel af (5V= 5.08/5.12 en 12V=11.89)

MacBook Pro 14" 2021

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
lijkt op brakka psu, wat je deed (stekkers eruit, power indrukken) heet een atx-reset en als dit nodig blijft lijkt me dat je voeding de geest gegevene heeft. Oftewel leen ff een voeding en test daarmee of je systeem het wel doet.

• paulmadejong
Lenen wordt voor mij een probleem. Denk dat ik vanmiddag ff een Enermax 450W haal?
Nog tips?

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
Ben nu weer thuis, en heb mn bios gereset. Ik kom nu wat verder maar bij scandisk zet het kreng zich weer uit. Het maakt niet uit hoe lang hij heeft aangestaan(2mins in BIOS zitten bv) maar steeds op hetzelfde punt (ergens in scandisk) kapt ie ermee.
Zou het dan toch me mobo zijn?

MacBook Pro 14" 2021

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
ik denk dat je even een andere voeding moet proberen.

Verwijderd

paulmadejong schreef op 03 March 2003 @ 13:09:
Ben nu weer thuis, en heb mn bios gereset. Ik kom nu wat verder maar bij scandisk zet het kreng zich weer uit. Het maakt niet uit hoe lang hij heeft aangestaan(2mins in BIOS zitten bv) maar steeds op hetzelfde punt (ergens in scandisk) kapt ie ermee.
Zou het dan toch me mobo zijn?
Een longshot, maar goed:
Heb je onlangs nog wat aan je PC geupgraded c.q. veranderd? If so, weet je 100% zeker dat je mobo niet per ongeluk tegen de zijkant van je kast is aangekomen? Als dat zo is, en je zet je PC aan, is dat nìet goed voor je moederbord (grote kans dat hij kapot is).

En, zoals eerder in deze topic al gesuggereerd: je voeding is waarschijnlijk ook verneukt. Dat je PC dit eerder al deed, geeft wel aan dat hij zolangzamerhand aan het afsterven is.

Probeer eerst een nieuwe voeding, en als hij het dan nog niet doet: probeer eens een ander moederbord. Eventueel kun je eerst ook een ander mobo installeren, als je nog een hebt liggen. Als hij het dan nog niet doet is je voeding waarschijnlijk kapot.

• paulmadejong
Ik haal woensdag ff een Enermax 450W. Zal mijn resultaten hier dan weer posten.
Tot zover bedankt...

MacBook Pro 14" 2021

• paulmadejong
Heb vandaag die Enermax 431W gekocht (lekker stil ding overigens) en de PC werkt weer.
Iedereen bedankt!

MacBook Pro 14" 2021

Pagina: 1