Toon posts:

Wat is er bijzonder aan het getal 37

Pagina: 1
Acties:
  • 2.547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu zat ik afgelopen weekeinde tv te kijken en nu was er een man en die deed allerlei trucs op straat en legde vervolgens uit hoe die trucs in elkaar zitten. Nu was er alleen een dingetje wat ik helemaal niet kan volgen :
Neem een oneven getal tussen de 1 en 50 in gedachten van 2 cijfers, waarvan de 2 cijfers niet hetzelfde mogen zijn. Doe dit gewoon gelijk en ga er niet over zitten denken ofzo. Wat blijkt nu volgens dit programma, de grote meerderheid blijkt meteen aan het getal 37 te denken. Na een rekensommetje blijkt ,dat na de bovengenoemde criteria, er nog 8 getallen over zijn , maar toch blijkt bijna iedereen voor 37 te kiezen.
Nu is mijn vraag : waarom is dat ? Ligt 37 lekker in het gehoor ? Is dat omdat hij ergens in het midden ligt ? Geen idee , is er iemand die dit ook gezien heeft en misschien weet hoe dit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van 0 tot 10 kiezen mensen ook heel erg vaak voor nummer 3 of 7....

wel HEEEEl toevallig dan dat mensen ook voor 37 blijken te kiezen... hier meot een verband in zitten.

Ik denk dat er in het hoofd een paar dingen ingebakken zitten. Misschien wel van de evolutie uit. Het zou goed samen kunnen hangen met dat iemand bijvoorbeeld aan de kleur geel denkt bij getal 3 en aan de kleur blauw bij getal 4. Of zelf bij groen bij de letter a.

Maar nogmaals... 3 en 7 worden al heeeeel vaak gekozen en ik denk dat zijn truckje daar uiteindelijk van afstamt... Het lijkt zo alleen wat ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-10 21:02

Dr C

met C en CK

Dit lijkt wel op dat grapje dat iem. een kleur en een gereedschap moet kiezen. Je hebt dan al op een briefje rode hamer geschreven en dan lat je dat zien en dan zijn ze erg vferbaast dat ze idd in hun hoofd hebben zitten. gewoon puur doordat rood een bekende kleur is evenals een hamer :) (sorry een beetje warrig verhaal, maar ik ben net wakker)

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een heel stel offtopic en overbodige posts verwijderd. Gelieve niet te posten als je niks te melden hebt of de topicstart simpelweg niet goed gelezen hebt. Lezen en iets zinnigs bijdragen worden tot de basisvaardigheden die je op W&L nodig hebt, beschouwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar mijn reply was wel degelijk on-topic en absoluut niet onzinnig. Ik hou het maar op een maandagmorgen foutje... :)

edit:
Ik weet het, het is maandag, maar toch zou het misschien helpen als je die tweede post van dit topic eens bekijkt ;)

Ik zei dus al...

als je een gatal tussen 1 en 10 moet kiezen... kiezen verassend veel mensen 3 of 7... dat is een feit. Dat is iets vaags in je hoofd dat je daar eerder voor kiest dan voor een ander getal.
37 is wel heeeeel toevallig 3 en 7 bij elkaar. Ik denk dat het een wat ingewikkelder truckje is wat gebruik maakt van hetzelfde principe.

Waarom mensen 3 en/of 7 kiezen? Daar is nog steeds een groot vraagteken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 10:14:
Sorry, maar mijn reply was wel degelijk on-topic en absoluut niet onzinnig. Ik hou het maar op een maandagmorgen foutje... :)
Jouw reply staat er toch ook nog? :D

13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 35, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49: Ik snap niet waarom de topicstarter zegt dat er maar 9 getallen aan de genoemde criteria voldoen terwijl het er toch echt 18 zijn?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja voor de 2e keer ja..... weet je hoeveel extra energie dat kost op een maandagmorgen?

Maar volgens mijn zegt hij dat er 8 zijn... typfoutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:52

faraway

Dank U...

Lord Daemon schreef op 03 maart 2003 @ 10:35:

13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 35, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49: Ik snap niet waarom de topicstarter zegt dat er maar 9 getallen aan de genoemde criteria voldoen terwijl het er toch echt 18 zijn?
De beide cijfers moesten ook nog eens oneven zijn. Topicstarter is dit vergeten te vermelden.

En voor wat betreft de psychologie achter 37, ik denk zelf dat het als volgt in elkaar steekt: De eerst gestelde eis is dat het een getal moet zijn van twee cijfers tussen 1 en 50. De ondervraagde zal dus nadenken voor welk getal dit het eerste geldt en dat is tien. Dat getal tien blijft ergens hangen in je gedachten en wordt onbewust gekoppeld aan de overige eisen die vervolgens worden gesteld. Als gevolg hiervan komt ons wonderbare brein op de proppen met 37 (3+7=10).

[ Voor 37% gewijzigd door faraway op 03-03-2003 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik denk dat de beinvloeding op een ander vlak ligt: zowel 3 als 7 worden in heel veel culturen als 'geluksgetallen' of 'goede getallen' gebruikt. Denk aan de 3 wijzen uit het oosten, lucky 7, joodse kandelaar etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, die getallen die lord daemon opnoemt zijn oneven... en dat meld Tjopguru wel...

het zijn er gewoon 18...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 10:41:
Nee, ik denk dat de beinvloeding op een ander vlak ligt: zowel 3 als 7 worden in heel veel culturen als 'geluksgetallen' of 'goede getallen' gebruikt. Denk aan de 3 wijzen uit het oosten, lucky 7, joodse kandelaar etc.
ja, die getallen komen steeds weer terug in heel veel verschillende culturen. Dat is niet voor niets. Dat is niet zomaar toeval. Het lijkt wel voorgeprogrammeerd ofzo. Misschien waren ze ooit wel nodig voor de evolutie.

Maar dat truckje hierboven maakt er dus gewoon goed gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoppenSpook
  • Laatst online: 04-09-2023
ik dacht gelijk aan 35 :)

totaal niet nuttige reply, weet ik...

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 08:21:
Nu is mijn vraag : waarom is dat ? Ligt 37 lekker in het gehoor ? Is dat omdat hij ergens in het midden ligt ? Geen idee , is er iemand die dit ook gezien heeft en misschien weet hoe dit komt.
Ik denk dat het komt omdat mensen intiutief denken dat een "willekeurig" getal liever geen "mooi" getal moet zijn, dus geen 5 (mooi in het midden) of 0,1,9 of 10. even getallen vallen natuurlijk ook af. Dan is het logisch dat je 3 en 7 het snelst neemt.
Als je vervolgens een getal van 2 cijfers moet maken en je doet het volgens de bovenstaande methode en je zet ze logisch achter elkaar dan krijg je 37....

Overigens zal een computer die een random getaal maakt natuurlijk net zo vaak 10 als 3 uitpoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 35, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49: Ik snap niet waarom de topicstarter zegt dat er maar 9 getallen aan de genoemde criteria voldoen terwijl het er toch echt 18 zijn?"

Ik zei 8, maar dat moeten er inderdaad 18 zijn..... typfoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 09:36:
van 0 tot 10 kiezen mensen ook heel erg vaak voor nummer 3 of 7....

wel HEEEEl toevallig dan dat mensen ook voor 37 blijken te kiezen... hier meot een verband in zitten.

Ik denk dat er in het hoofd een paar dingen ingebakken zitten. Misschien wel van de evolutie uit. Het zou goed samen kunnen hangen met dat iemand bijvoorbeeld aan de kleur geel denkt bij getal 3 en aan de kleur blauw bij getal 4. Of zelf bij groen bij de letter a.

Maar nogmaals... 3 en 7 worden al heeeeel vaak gekozen en ik denk dat zijn truckje daar uiteindelijk van afstamt... Het lijkt zo alleen wat ingewikkelder.
Weetje, soms denk ik daar ook wel eens over na, letters, cijfers en kleuren combineren.
Ff wat proberen;
Bij de letter A denk ik aan groen,
Bij E aan de 3 en geel (klank/lijkt op elkaar?)
En bij het cijfer 5 moet ik aan rood denken.
Bij het getal 4 weer aan groen, en de 4 lijkt toch ook op de A.

Wel maf eigenlijk, maar er zijn wel meer mensen die bij dezelfde letter/kleurcombo aan hetzelfde denken.
Blijkbaar zit er toch 1 of ander (evt. wiskundig?) verband in.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een welbekend feit dat 37 het psychologisch meest willekeurige getal onder de 50 is (hoger misschien ook). Het duikt dan ook bijvoorbeeld in allerlei films op.

http://thirty-seven.org/movies.html

Waar moet een ideaal willekeurig getal aan voldoen?
- het moet twee oneven cijfers bevatten, die staan lelijker
- het mag niet te laag zijn (zeg, onder de 20)
- het mag niet op een 5 eindigen, want dan is het rond
- het mag niet twee dezelfde cijfers bevatten, dat zou wel heel toevallig zijn
- het mag niet te dicht bij een tiental liggen (dan zou het bijna rond zijn), dus mag niet op 1 of 9 eindigen

37 voldoet hier als enige aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als ik me niet vergis, dan is het getal 37 errug groot bij de Illuminati...
Die gasten hebben het erg druk met een samenzwering tegen de wereld. Nu is het leeuwendeel van mijn favoriete Illuminati-sites al een tijdje off-line, dus ik kan niet heel goed meer illustreren, maar alleen een site als http://thirty-seven.org spreekt al boekdelen :)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:17
Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 11:18:
"13, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, 29, 31, 35, 37, 39, 41, 43, 45, 47, 49: Ik snap niet waarom de topicstarter zegt dat er maar 9 getallen aan de genoemde criteria voldoen terwijl het er toch echt 18 zijn?"

Ik zei 8, maar dat moeten er inderdaad 18 zijn..... typfoutje
Niet het getal moest oneven zijn, beide cijfers moeten oneven zijn. Daarnaast mogen ze niet hetzelfde zijn. Dan krijg je dus:

13,15,17,19,31,33,35,37,39

En dat zijn wel 9 getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway

faraway

Dank U...

Poltergeist schreef op 03 maart 2003 @ 16:17:
[...]

Niet het getal moest oneven zijn, beide cijfers moeten oneven zijn. Daarnaast mogen ze niet hetzelfde zijn. Dan krijg je dus:

13,15,17,19,31,33,35,37,39

En dat zijn wel 9 getallen.
Had ik ook al gezegd maar niemand luistert naar mij :( ;)

33 hoort er trouwens niet bij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 10:41:
en de alchemisten van vroeger, de 'tovenaars' en 'heksen' hadden 3, 7 en 12 als heilige/magische getallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip McOccup
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:34
Misschien vooraf een gesblimeerde boodschap... Dat schijnt mensen behoorlijk te kunnen beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10 21:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hmm ik dacht eerst dat het iets met de gulden snede te maken zou hebben maar dan kom je op 31 uit. Als ik het goed heb uitgerekend. Tja 37 voelt wel lekker denk ik kan er ook niks van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

11 13 17 19 23 29 31 37 41 43 47

Dit is geloof ik het rijtje van geluksgetallen tussen de 1 en de 50. Daarvan heb ik 1 en 7 maar ff weggestreept: die doen niet terzake. Er zijn dus maar weinig geluksgetallen (waarvoor men een voorkeur heeft) die aan de voorwaarde voldoen. En 37 lijkt mooi, 't ligt in het midden van het laatste stuk zo ongeveer.

Ik denk iig dat geluksgetallen er iets mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
faraway schreef op 03 maart 2003 @ 10:40:
[...]

De beide cijfers moesten ook nog eens oneven zijn. Topicstarter is dit vergeten te vermelden.

En voor wat betreft de psychologie achter 37, ik denk zelf dat het als volgt in elkaar steekt: De eerst gestelde eis is dat het een getal moet zijn van twee cijfers tussen 1 en 50. De ondervraagde zal dus nadenken voor welk getal dit het eerste geldt en dat is tien. Dat getal tien blijft ergens hangen in je gedachten en wordt onbewust gekoppeld aan de overige eisen die vervolgens worden gesteld. Als gevolg hiervan komt ons wonderbare brein op de proppen met 37 (3+7=10).
Als je een getal tussen 1 en 10 moet kiezen kies je niet voor een getal dat dichtbij 1 en/of 10 ligt en geen 5 omdat dat er dan tussenin ligt?

Dan kon je al snel uit bij 3 en 7 (technisch gezien 2,5 en 7,5 maar ja je ken niet alles hebben :P)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Rey_Nema schreef op 03 March 2003 @ 22:48:
[...]

Als je een getal tussen 1 en 10 moet kiezen kies je niet voor een getal dat dichtbij 1 en/of 10 ligt en geen 5 omdat dat er dan tussenin ligt?

Dan kon je al snel uit bij 3 en 7 (technisch gezien 2,5 en 7,5 maar ja je ken niet alles hebben :P)
???
Doe mij eens een cursusje afronden..?!
2,5 omhoog en 7,5 omlaag... 8)7

Zal aan mij liggen, maar een uitleg van logica is niet helemaal mis... hoop ik

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat men snel 2 apparte cijfers neemt; 2 oneven getallen tussen de 0 t/m 9 en omdat je er niet bij na moet denken zullen mensen snel kiezen en dat zijn 3 (laag) en 7 (hoog). Naar mijns inzien zoekt men dus snel 2 getallen die oneven zijn :)

Ik ben nogal slecht in mn gedachten te omschrijven, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Heel belangrijk natuurlijk: 37 is het kleinste irreguliere priemgetal.

Maar ik denk dat de verklaring ligt in het feit dat 37 het meest random klinkt. Om de redenen die Staphylococcus_Rex opnoemt dus.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Omdat ze allebei oneven moesten zijn. Als je 7.5 omhoog zou afronden, krijg je 8, dus dat gaat niet.

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KnoppenSpook schreef op 03 March 2003 @ 10:49:
ik dacht gelijk aan 35 :)

totaal niet nuttige reply, weet ik...
Ik ook, ik zag het eerste zinnetje en nam alvast een laag oneven getal in m'n hoofd (3.) Toen las ik door en zag dat het een 2-cijfer combinatie moest zijn..(3-3). Toen zag ik dat het niet 2 dezelfden mochten zijn.. dus pakte ik het eerst volgende 35 :)

zo ben ik bij die 35 gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Omg, ik dacht meteen aan 13, ben ik nu r@@r :?
Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 14:05:
[...]

Ik ook, ik zag het eerste zinnetje en nam alvast een laag oneven getal in m'n hoofd (3.) Toen las ik door en zag dat het een 2-cijfer combinatie moest zijn..(3-3). Toen zag ik dat het niet 2 dezelfden mochten zijn.. dus pakte ik het eerst volgende 35 :)

zo ben ik bij die 35 gekomen...
Zo werkte t ongeveer ook bij mij, ik dacht aan 3, daarna moesten t 2 cijfers zijn, dus zet ik er een 1 voor :)

[ Voor 85% gewijzigd door itsme op 05-03-2003 14:11 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je je Topictitel beter kunt veranderen. Nu weten de mensen direct welk getal je bedoeld. Dus werkt de grap niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 March 2003 @ 14:32:
Ik denk dat je je Topictitel beter kunt veranderen. Nu weten de mensen direct welk getal je bedoeld. Dus werkt de grap niet meer?
Maar als ze nuttig willen posten zullen ze wel even moeten weten waar het over gaat en dus lezen ze een paar posts en werkt die grap ook niet meer ;).

Maar even ontopic:

Het zou kunnen komen door toeval. Lijkt me zeer sterk, maar het ZOU kunnen.

Ik denk echter niet dat het zou kunnen komen door wat er in de geschiedenis is gebeurt. Ook denk ik niet dat het komt omdat er al veel 37 is gebruikt, want als mensen hiervan wisten en daarom 37 kozen, zou het niet meer willekeurig zijn.

Ik weet niet precies wat ik hiervan moet denken maar dit zou een oplossing kunnen zijn: Er kunnen maar 8 mogelijke getallen worden gekozen. Als je die zo opschrijft:

13 15 17 19
31 35 37 39

dan zou het niet mooi zijn om 13 of 31 te kiezen want die lijken te veel op elkaar. Dan kun je 15, 35, 19 en 39 wel afstrepen want die liggen om 17 en 37 heen. Nu zijn 17 en 37 nog maar over. Ik denk dat 7 vaak wordt gekozen als getal onder de 10 omdat dat voor veel mensen een 'geluksgetal' is. Daarnaast wordt volgens mij 3 vaker gekozen dan 1 omdat het minder dicht bij het minimum ligt. En met die twee cijfers kan je onder de 50 alleen maar 37 vormen.

Ik spreek mezelf hier toch een beetje tegen. Als je namelijk gaat nadenken over welk getal je zou kiezen als je een willekeurig getal moest kiezen is het niet meer willekeurig. Als je willekeurig uit die 8 getallen kan kiezen wordt 31 even vaak gekozen als 19 en 15 even vaak als 39.

Nog een oplossing voor dit raadsel is dat mensen er toch een beetje over na gaan denken en niet willekeurig kiezen. Als je een computer deze opgave laat doen, komt er inderdaad willekeurig één van de 8 getallen uit en als je dit een miljoen keer doet wordt elk getal even vaak gekozen. Nu je dit door een mens laat doen ontstaat er een probleem. De kans dat de persoon toch er over na gaat denken is vrij groot volgens mij. Een computer doet dit natuurlijk niet want die is geheel gehoorzaam. Dus als je er over na gaat denken (ook al is het maar eventjes) dan worden sommige getallen die je wel mag kiezen uitgesloten om te kiezen en is het willekeurige gedeelte volledig weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

???
Doe mij eens een cursusje afronden..?!
2,5 omhoog en 7,5 omlaag... 8)7
Zal aan mij liggen, maar een uitleg van logica is niet helemaal mis... hoop ik
Juist de irreele logica hiervan maakt het zo duidelijk:
10 is het basisgetal > logisch
2 cijfers: 10/2=5 > logisch
2,5 (van 0 naar 5 in het midden) wordt 3 > logisch
7,5 (van 10 naar 5 in het midden) wordt 7 > logisch..
Dit was ook het eerste waar ik aan dacht.

Andere verklaring: 2 oneven cijfers.
Niemand durft de 1 te pakken; dat is een hekel cijfer.
Eerstvolgende =3.
7 is een zo algemeen gebruikt cijfer, dat je vrijwel meteen de 7 eraan plakt. Mede omdat dat samen opgeteld weer 10 is, wat je terugbrengt bij het uitgangspunt. (2 oneven cijfers tussen 1 en 50 > kleiner dan 100 dus 10 als ballastpunt oid)

Niet zo onlogisch toch, als je bedenkt dat het voor de geest niet uitmaakt of je optelt naar 5 of neertelt naar 5?

O ja, voor ik het vergeet:
Wie is het er mee eens dat 42 dan de ordelijke tegenhanger is van 37?
Dus het meest 'non-random figure'. Want dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ergens zou dat 28 of 82 moeten zijn, volgens de logica hierboven genoemd. Daarom dus 42.. :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2003 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Ik kan de 3 wel gedeeltelijk verklaren (in de Scheikunde dan), want in de Schei. bestaat alle goede metalen uit 3 metalen.. Ik kan zo vlug ff geen voorbeelden verzinnen maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er al iemand betwijfeld of de informatie van de topicstarter wel juist is? Er zij 8 mogelijkheden en de grote meerderheid kiest voor juist die ene 37? Ik geloof het niet! Waar komt die wetenschap vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway

faraway

Dank U...

Verwijderd schreef op 10 maart 2003 @ 12:15:
Heeft er al iemand betwijfeld of de informatie van de topicstarter wel juist is? Er zij 8 mogelijkheden en de grote meerderheid kiest voor juist die ene 37? Ik geloof het niet! Waar komt die wetenschap vandaan?
Het feit dat jij de enige bent die er tot nu toe aan twijfeld is op zich al een sterke aanwijzing dat het klopt. De rest voelt kennelijk intuitief aan dat het getal 37 bijzondere kwaliteiten heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-10 11:28

feej

giraffemeisje

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 16:30:
[...]

en de alchemisten van vroeger, de 'tovenaars' en 'heksen' hadden 3, 7 en 12 als heilige/magische getallen...
:P 3, 9 en 12.

Drie en Zeven zijn wel twee bijbelse getallen.
Zie de drieëenheid Vader, Zoon, Heilige Geest en de zeven weekdagen. :P
Veertig is bijvoorbeeld nog zo'n getal: veertig dagen zondvloed.

Tot zover mijn zinnige reply

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd dat met die rode hamer vond ik ook zo opvallend, blijkbaar zit dat ook aan een bepaald iets vast, zelf d8 ik ook meteen aan 37..idd zou best met dat 10 te maken hebben,lijkt mij wel logisch...ik ben hier niet goed in :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

37 is het aantal mogelijke getallen bij roulette :)

/me is bezig met praktische opdracht wiskunde, kansberekening is een eitje als je Wiskunde B doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan gaan vrouwen toch in de overgang :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jester.NL schreef op 03 March 2003 @ 15:53:
Als ik me niet vergis, dan is het getal 37 errug groot bij de Illuminati...
Die gasten hebben het erg druk met een samenzwering tegen de wereld. Nu is het leeuwendeel van mijn favoriete Illuminati-sites al een tijdje off-line, dus ik kan niet heel goed meer illustreren, maar alleen een site als http://thirty-seven.org spreekt al boekdelen :)
De gegeven link is niet echt duidelijk....
maar dit denk ik er even van:

Vaak wordt het getal 36 gebruikt om een te-veelheid aan te duiden...
Soms moeten de dingen wel 10 x gezegd worden voordat het overkomt. Maar bij de 36e keer is is over.

Vele uitspraken, uitdrukkingen en getallen zijn bijbel-gerelateerd.

36 is de leukste wat dat betreft:
36 = 6[sup]2[/sub]
(het getal 6 wordt vaak een wiskundig perfect getal genoemd)
6 = 3! = 1*2*3
6 = Sum(3)=1+2+3.
(dit is ook een leuke: 666 = Sum(36) = 1+2+3+4...+34+35+36)

37 zit hier het dichtste bij (37=36+1, als 7=6+1, als 13=12+1)

sja, als ik toch bezig ben dan: 666 = 3 * 6 * 37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik zei al dat om de een of andere reden al mijn Illuminati-sites down zijn (is er hier een samenzwering aan de gang?). De site waar ik naar verwees is van iets eerder in het draadje.
Ik bedoel met mijn verwijzing alleen maar te illustreren dat er VEEL meer met 37 aan de hand is... of heb ik alle andere cijfer-sites over het hoofd gezien tot op heden??

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou het ook niet weten, komt me wel bekend voor jah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het komt doordat je in een reeks van 1 tot 10 mag kijken en het moet oneven zijn.

Nu heb je vervolgens 1, 3, 5, 7, 9.

3 en 7 liggen nu beide mooi in het midden dus ik denk dat ze er daarom om kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 11:00:
[...]

Ik denk dat het komt omdat mensen intiutief denken dat een "willekeurig" getal liever geen "mooi" getal moet zijn, dus geen 5 (mooi in het midden) of 0,1,9 of 10. even getallen vallen natuurlijk ook af. Dan is het logisch dat je 3 en 7 het snelst neemt.
Als je vervolgens een getal van 2 cijfers moet maken en je doet het volgens de bovenstaande methode en je zet ze logisch achter elkaar dan krijg je 37....
Tja, van alle reply's hier lijkt me dit de meest aannemelijke (al is het nogal vaag). Vind het wel interessant eigenlijk, maar denk toch dat het meer te maken heeft met de mens die sociaal wenselijk wil reageren en daarom voor getallen kiest die het minst voor de hand liggen (en daarom misschien ook wel het meest voor de hand liggen).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2003 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Deze opmerkelijkheid stond enkele dagen geleden ook op mijn scheurkalender. De twee cijfers van het getal mochten niet hetzelfde zijn, dus 11 ook niet, gaven ze er als voorbeeld bij. De verklaring van hen was al volgt :

Door het voorbeeld 11, ga je bij een ander tiental kijken. Je wilt het zo willekeurig mogelijk doen, en dat 1* reeks is dan geweest, je gaat dan vanzelf naar 3*. Je hebt dan waarschijnlijk nog niet door dat er maar twee mogelijkheden zijn als eerste cijfer (ik tenminste niet).

De keuze die je dan nog hebt zijn 31, 35, 37 en 39. Nou, dan is het gewoon weer het standaard verhaaltje, van "wat is het meest willekeurige cijfer". En dat is voor de meeste mensen 7. Ikzelf dacht ook aan 37.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conceicao
  • Laatst online: 11-04-2024
Ik denk dat het samenhangt met de "gulden snede".
Steld dat je iemand een kaart voorhoudt met daarop 4 getallen: 1,2,3,4.
Laat hem kiezen en hij zal in de meeste gevallen 3 kiezen. (Er bestaat zo´n kaart en dan staat er achterop`all losers choose 3` ;) )
Dit ligt geloof ik aan het feit dat mensen naar rechts neigen en als ik me niet vergis wordt dit de `gulden snede` oid genoemd.
Vergelijk je dit nu met het getal 37, dan vind ik dit er erg veel op lijken. Het is misschien een wild guess...

[ Voor 3% gewijzigd door conceicao op 20-03-2003 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

De gulden snede heeft te maken met ideale verhoudingen van afmetingen binnen een voorwerp, zodat de esthetische waard maximaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• conceicao
  • Laatst online: 11-04-2024
Ik durf te wedden dat deze verhouding niet 1:1 is maar iets van 3:4. Ik ga ff op zoek naar meer info over de gulden snede...
Pagina: 1