netwerk monitoring

Pagina: 1
Acties:
  • 92 views sinds 30-01-2008

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik ben een tijdje op zoek naar software, liefst onder windows, om van 2 types switchen verschillende parameters (volledige mib tree van die specifieke switch) te monitoren. De switchen zijn : SMC6750 en 3com17300 .

Op zich hoeft het niet zoveel te kunnen, enkel traffiekgegevens per poort in een mooi grafiekje plaatsen, misschien ook een paar andere variabelen monitoren, maar ik ga beginnen met traffiek.

Nu dacht ik meteen aan HP openview, maar dit stukje software is onbetaalbaar. Bij die SMC switchen zit een pakket, genaamd Eliteview bijgeleverd, maar dit is outdated, en ondersteund die SMC switch niet, en dan heb ik nog steeds geen oplossing voor die 3com switch.

Wat ik dus eigenlijk zoek is een applicatie(tje) die aan de hand van de mib's van die switchen, die ik wel kan krijgen, dingen uitleest. Liefst een redelijk goedkoop programma. Ik ben bereid er wel wat tijd in te steken, zodat "knutsel" oplossingen ook wel goed te doen worden.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Wat dacht je van MRTG. (Simpel en werkt goed..)
Of RRDTool. (Veel uitgebreider, en erg goed naar eigen wensen te gebruken)

MRTG: http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/
RRDTool: http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/rrdtool/

Er zijn heel veel verschillende scripts of config files te vinden op het net. Dus dat gaat je vast en zeker wel lukken.
Gebruik de manual. En worstel je er even doorheen. Het is echt een eitje.

Je hebt enkele zaken wel nodig voor MRTG:

ActiveState Perl 5.8 of hoger www.activestate.com
mrtg http://people.ee.ethz.ch/.../mrtg/pub/mrtg-2.9.16.zip
En natuurlijk een DOS prompt ;)

Voor RRDTool heb je geen perl nodig.
Het voordeel van RRDTool is dat het programma een Round Robin Database aanlegt die op een gegeven moment niet groeter groeit, omdat er plekken in de tijsdlijn opnieuw gebruikt kunnen worden.

Je hebt echter wel een proggie nodig zoals snmpget.exe om de verschillende data uit het device te krijgen. Ik heb hiervoor de snmpget.exe uit de HP OpenView installatie geplukt. Een batch file van ...Heel groot.. zorgt voor een up2date overzicht van processor gebruik, network traffic, disk usage etc. van ons hele domain. (nt4 en 2000 servers alleen, maar in weze kan ik dat ook van een OpenVMS server doen.)

[ Voor 89% gewijzigd door Equator op 03-03-2003 08:30 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Profidiam schreef op 03 maart 2003 @ 01:20:
Ik ben een tijdje op zoek naar software, liefst onder windows, om van 2 types switchen verschillende parameters (volledige mib tree van die specifieke switch) te monitoren. De switchen zijn : SMC6750 en 3com17300
deze hebben allebei SNMP support --> MRTG http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/

[ Voor 2% gewijzigd door Erkens op 03-03-2003 08:26 . Reden: te laat met url :( ]

• Profidiam
  • Laatst online: 25-01-2025
ok, dan ga ik eens knutselen met MRTG of RRDtool.

Wat is te verkiezen ? MRTG of RRDtool, of is RRDTool gewoon een "geavanceerdere" versie van mrtg ?

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Profidiam schreef op 03 maart 2003 @ 09:46:
ok, dan ga ik eens knutselen met MRTG of RRDtool.

Wat is te verkiezen ? MRTG of RRDtool, of is RRDTool gewoon een "geavanceerdere" versie van mrtg ?
zie de post van CyberJ

ik zou voor RRDTool gaan als ik het zo zie, meer mogelijkheden enzo :P
* Erkens gaat daar ook binnenkort maar eens mee werken :P

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:39

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie dus de geboemde tips, welke je met de search ook best zelf wel had kunnen vinden.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.