VPN naar router of win98

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
situatie:
er moet een vpn opgezet worden over het internet van een win 98 pc naar een win 98 pc. nu heb ik al uitgezocht dat je dat niet gaat lukken zonder extra hardware (win98 kan niet als vpn server fungeren). nu vond ik op op de site van linksys de befvp41 http://www.linksys.com/pr...?grid=34&scid=29&prid=411

kan dit apparaat fungeren als vpn server?

wat ik dus wil is het volgende:
een share op locatie 1, waar de router komt te staan, moet als drive (bijv. f:) gemapt worden op locatie 2. volgens mij kan dit via vpn, en dus via dit apparaat.

ik heb aardig wat ervaring met netwerken maar nog 0,0 met vpn.

weet iemand of dit apparaat geschikt is voor dat doel?

oh ja de provider gaat het ondersteunen:
Groot aantal extra poorten open op 5 maart

In de nieuwsbrief heeft u al kunnen lezen dat we dit jaar een aantal extra poorten open zullen zetten. Er zijn ongeveer 65.000 verschillende poorten waarmee uw pc in verbinding staat met het internet. Momenteel staan de poorten onder 1024 ‘dicht’ omdat Multikabel deze via het modem filtert. Gezien het open karakter van het medium internet en verbeterde beveiligingssoftware* zullen nu de meeste van deze poorten ook worden opengezet. Dit betekent dat u bijvoorbeeld een (VPN-) verbinding met het netwerk van uw werkgever kunt opbouwen. Verder is het dan geen probleem meer sommige telebankierprogramma’s, die nu nog beperkingen kennen, te gebruiken.

De poorten die nu dicht staan voor inkomend verkeer zijn alle poorten tot 1024. Deze poorten worden op 5 maart ook opengezet.
ps: ze hebben het over een ' IPsec VPN endpoint', misschien dat het iemand iets zegt.

[ Voor 49% gewijzigd door smvs op 03-03-2003 01:02 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
Wat je kunt doen met deze router is:

Win98 => internet => router => win98
Stel dat de router het interne IP 192.168.0.1 heeft, en de win98 machine erachter 192.168.0.2

Nu installeer je op de 2e win98 machiene (die direct aan het internet hangt dus) VPN client software. Deze laat je over het internet 'inbellen' op de VPN router.
Nu krijgt deze PC er nog een IP bij, namelijk 192.168.0.3. Oftewel: hij is een pc in het netwerk achter de router geworden !
En het verkeer over het internet wordt encrypted, dus veilig.

Hiervoor is het NIET nodig om te port forwarden.

Ik zou btw in plaats van deze Linksys router een Draytek Vigor 2300 kopen (tot 8 mbit internet), of als je een minder dikke verbinding hebt, de Vigor 2200e :) (4 mbit max)

[ Voor 3% gewijzigd door Xandrios op 03-03-2003 01:07 ]

• smvs
  • Niet online
klinkt goed.

ik kan als client software gewoon windows vpn inbelgebeuren van MS zelf gebruiken toch? wat in win98 ingebouwd zit dus.

bedankt voor de tip over de vigor, maar het wordt toch de linksys. de linksys kan ik bij onze leverancier halen, de vigor niet, en bovendien heb ik al ervaring met linksys producten en met de vigor nog niks. de internet verbinding is 768kbit, en zal misschien in de toekomst verdubbeld worden, maar zal never nooit nog sneller worden.

tot zover bedankt voor de reply.

edit:
ik zeg nu wel dat het de linksys wordt maar ik zie dat de vigor goedkoper is dus misschien is het toch wel een goeie tip.

dan nog een stomme vraag:
heeft die 2200e ook adsl support?
http://www.draytek.com/Vigor2200series_router.htm

ik weet nog weinig van adsl omdat het hier op texel nog maar kort beschikbaar is.

[ Voor 28% gewijzigd door smvs op 03-03-2003 02:49 ]

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
smvs schreef op 03 March 2003 @ 01:53:
klinkt goed.

ik kan als client software gewoon windows vpn inbelgebeuren van MS zelf gebruiken toch? wat in win98 ingebouwd zit dus.
Yup, dat kan in princiepe. Hoe het precies gaat met win98 weet ik niet alleen.

Ik heb dit weekend 3 Draytek 2300's in m'n netwerkje gehad. Gewoon om wat mee te spelen.
Bij deze routertjes zit een stukje software, welke je configureerd (IPSEC key instellen ed), en hij maakt dan een windows inbelprofile. Maar dat zul je ook vast wel met de hand kunnen aanmaken, ja :)
bedankt voor de tip over de vigor, maar het wordt toch de linksys. de linksys kan ik bij onze leverancier halen, de vigor niet, en bovendien heb ik al ervaring met linksys producten en met de vigor nog niks. de internet verbinding is 768kbit, en zal misschien in de toekomst verdubbeld worden, maar zal never nooit nog sneller worden.

tot zover bedankt voor de reply.
Kan ik me ook goed voorstellen hoor :)
Linksys maakt prachtige producten, alleen zoals je zelf ook al aangeeft: ze zijn redelijk prijzig in dit soort VPN oplossingen.
Die Draytek 2200e is een inmens populaire router, en mede daardoor is hij zo relatief goedkoop geworden.
edit:
ik zeg nu wel dat het de linksys wordt maar ik zie dat de vigor goedkoper is dus misschien is het toch wel een goeie tip.

dan nog een stomme vraag:
heeft die 2200e ook adsl support?
http://www.draytek.com/Vigor2200series_router.htm

ik weet nog weinig van adsl omdat het hier op texel nog maar kort beschikbaar is.

Hij kan zeker ook met ADSL overweg :)
Je kunt je Mxstream (KPN ADSL tegenwoordig) gegevens in de router invoeren, waarna HIJ voor je zal inbellen. Altijd verbinding dus. En geen gezeur meer met dailers ed.

[edit]
Ik bedenk me nu net wat. Dat 'Inbellen' op mxstream, is eigenlijk ook een soort van VPN verbinding. Nu is het zo dat VPN over VPN eigenlijk niet mogelijk is. Of heel lastig.
Het zou dus kunnen dat het met mxstream niet zo lekker zal werken. Maar het fijne weet ik hier ook niet van. Mischien dat iemand anders hier een stukje kan toelichten ?

[edit2]
Ik zie dat je nu geen ADSL gebruikt, maar multikabel. Dat zal geenproblemen opleveren nee. Maar icm Mxstream ADSL ben ik er niet zo zeker van...

[ Voor 14% gewijzigd door Xandrios op 03-03-2003 11:55 ]

• smvs
  • Niet online
[edit2]
Ik zie dat je nu geen ADSL gebruikt, maar multikabel. Dat zal geenproblemen opleveren nee. Maar icm Mxstream ADSL ben ik er niet zo zeker van...
adsl zou theoretisch een betere oplossing zijn omdat je dan een vast ip krijgt geloof ik. dat kan bij multikabel ook wel maar dan moet je een tering duur business abbo nemen. voorlopig gaat het nog ff via de kabel lopen iig. bovendien is er alleen nog adsl in en rondom het dorp den burg, de rest van de dorpen nog niet. ja, je woon in de periferie of niet he.

ik post nog wel ff of alles gelukt is.

tot zover wederom bedankt.

• smvs
  • Niet online
nou ik heb de linksys aangeschaft, maar wat ik wil: vergeet het maar. het is een ipsec apparaat, maar hij is niet geschikt voor 'dial in' vpn volgens mij.

deze toturial heb ik gevolgd, maar tot nu toe zonder succes (ik ben dus nu onder 2k/xp aan het experimenteren)
http://www.linksys.com/support/support.asp?spid=86

dit is het enige wat je bij vpn kunt instellen, plus nog de 'more' link, maar daar kan ik ook niks mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.linksys.com/support/images/vpnconfig29.jpg

ik wil gewoon met een win 98 client via de vpn 'inbel' verbinding een verbinding maken via een username en password. maar in deze router kun je dus geen users aanmaken ofzo. volgens mij is dit apparaat alleen geschikt voor een server - server verbinding (met een linksys aan de ene kant en aan de andere kant ook een linksys of een w2k vpn server)

weet iemand of ik goed zit qua conclusies en of de vigor wellicht wel kan wat ik wil?

voor de duidelijkheid:
ik wil dus gewoon een vpn connectie kunnen maken van een client naar de router. met een username en password.

edit:
ik heb nu wel win2k - winxp aan de praat over vpn! via de linksys werkt het niet, via de sweex van 59 euro wel! ik wist wel dat ik een goeie koop gedaan had met dat ding.

goed ik heb nu een vigor 2200e bij alternate besteld, kijken of dat wel werken gaat. de linksys kan terug.

[ Voor 20% gewijzigd door smvs op 05-03-2003 09:13 ]

Pagina: 1