Toon posts:

wlan en internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb thuis een e-smith linux server (samba, dhcp) met een hele mooie
bekabeling voor al mijn desktop pc's. Nu ben ik sinds kort in het bezit
gekomen van twee laptops met draadloze internetkaartjes. Deze wil ik graag
draadloos aan dit netwerk hangen. Ik heb een linksys wap 11 draadloos acces
point gekocht in de veronderstelling dat ik deze zo aan de switch kon hangen
en dat het zou werken......Nu is dat niet helemaal het geval. Heb mijns
inziens de installatie van de AP middels de bijgeleverde software goed
uitgevoerd. Mijn laptops herkennnen het netwerk dat middels de AP
"gegenereerd" wordt ook wel, alleen kan ik er nog niet mee internetten, ook
kan ik geen van de desktop pc's bij ons thuis vinden.......pingen lukt ook
al niet.....Wat doe ik in hemelsnaam fout......

Hoop dat iemand hier de oplossing voor weet, in de verschillende topics in
dit forum kwam ik nog geen steek verder iig.........maar heb al wel meer
geleerd over wlan.....

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:40
Krijg je wel een IP op de laptops?

Zet op je AP eventuele encryptie enz allemaal uit. Controleer ook ff op welk kanaal het zootje werkt.

Als je dan verbinding krijgt, en een IP dus, moet je kunnen pingen.. en internetten. Daarna kun je de zooi dicht gaan zetten dmv encryptie en mac-check indien gewenst

• Dr. Boktor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-07 01:34
Gebruik je ook wel de juiste kabel tussen de switch en het AP?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de bijgeleverde kabel, die in mijn ogen veel weg heeft van een UTP kabel. Ik krijg wel een ip adres (volgens mij), maar daar heb ik even een vraagje over, mijn server geeft ip adressen uit in de range 192.168.100.XXX, het ip adres dat ik van de ap kreeg begon met 169.xxx. Kan dit kloppen?

Verwijderd

Topicstarter
of moet de ap misschien in de up-link van de switch?

Verwijderd

Je krijgt op dit moment geen ip van je server, het 169.x.x.x adres is een adres wat wordt gebruikt wanneer je geen dhcp adres ontvangt. Kijk even of er een goede kabel tussen je switch en je ap hangt of probeer idd je uplink poort eens

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 12:18 ]

• dop
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:37

dop

Windows needs to reboot now

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 09:35:
Ik gebruik de bijgeleverde kabel, die in mijn ogen veel weg heeft van een UTP kabel. Ik krijg wel een ip adres (volgens mij), maar daar heb ik even een vraagje over, mijn server geeft ip adressen uit in de range 192.168.100.XXX, het ip adres dat ik van de ap kreeg begon met 169.xxx. Kan dit kloppen?
een wap11 neemt standaart ip 192.168.0.50 in en dat valt in het geheel niet binnen jou subnet
veranderen dus
verder kan de wap11 als dhcp server dienen maar in jou geval moet dat dus zeker niet
je routertje deelt namelijk de ip nummers uit zorg dus dat de dhcp server van de wap11 uit staat

als laatste wap11 kun je als je zijn ip adress hebt via een web menu in je browser configen
http://192.168.0.50 als je zelf geen ander ip hebt geconfigureerd

EPC Debian Gnu Linux

Verwijderd

Topicstarter
Mijn server geeft de wap-11 ap wel een ip nummer en ik zou hem dus theoretisch gezien kunnen configureren...... Alleen krijgen zoals ik dus lees de laptops geen ip van (ik denk dat daarvan de ip moet komen) de server......

Verwijderd

Probeer anders eens even om een statisch ip toe te kennen aan de laptops

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Als je geen ip adres krijg van je WAP11 dan klopt er iets niet.

Ik heb hier ook een WAP11 en deze deelt naar mijn mening wel ips uit. (Maar ik gebruik statische ip`s.)

Ik gebruik overigens firmware versie 1.01f omdat 1.1 gewoon niet werkt m`n clients kunnen dan niks meer. (Edimax pcmcia)

Verder is het belangrijk dat je je essid EXACT overneemt en ook je WEB key.

Als dit goedstaat zou je een ip van de Server moeten krijgen.

Er zit namelijk verschil tussen verbinding hebben met je AP en tussen verbinding hebben.

Je kan verbinding hebben met je ap. Maar als je webkey niet klopt laat je AP je gewoon lullen en doet niks met deze info.

Verder is het slim om je AP een vast ip te geven.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ben eruit,
Heb de AP een statisch ip adress gegeven, bovenin de range van mijn dhcp, en heb de server ip ingesteld als gateway et voila ik heb ook internet via de laptops......

Bedankt allemaal,

Lexie
Pagina: 1