Externe flitser _naast_ cam: Aansluitmogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
M'n vader heeft zo'n handgreep waar je een flitser bovenop kunt zetten en dan via een staaf heb je je digicam _nog_ verder van de flitser zitten. Ik weet ff zo 1-2-3 niet hoe dat heet, maar je ziet het vaak bij professionele fotografen. Nu wilde ik dat wel 's proberen met mijn Fuji s602 Zoom, maar de flitser wordt dan aangestuurd via een kabeltje en het stekkertje wat daaraan zit, past nergens op.

Mijn vraag is nu: zijn er verloopstukjes van zo'n standaard flitsschoentje naar zo'n kabelaansluiting?

* Grrrrrene is bang dat niemand snapt wat ik bedoel, 't is ook vrij kut uit te leggen zonder foto's van dat ding |:(

Afbeeldingslocatie: http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/assets/images/flsetup.jpg

Zoiets dus :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 03-03-2003 00:26 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

bedoel je zo'n ding?

Afbeeldingslocatie: http://www.duxy.net/~decrypt/flitsding.jpg

deze had mijn pa dus liggen, en heb ik inmiddels (ook ivm externe flitser) geconfisceert. Ik vermoed dat deze gewoon bij de betere fotogigant te halen zijn? (vrij standaard imho)

• Grrrrrene
  • Niet online
Nee, dit bedoel ik niet. Die stekker die daaraan zit, die kan niet op mijn cam aangesloten worden. Die hotshoe die eraan zit, zit ook op mijn cam, maar dat is het probleem niet.

Ik heb dus op mijn cam een hotshoe en aan die externe flitser-beugel zo'n stekkertje zoals je hier laat zien. Hoe sluit ik dat op elkaar aan? :)

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Al geïnformeerd bij de betere fotozaak (al heb ik daarmee de laatste tijd ook slechte ervaringen gehad :|) Dat lijkt me toch ook een logische oplossing. Daar even vragen, en op internet kijken waar het het goedkoopst is :)

Ceci n'est pas une signature!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-03 12:08

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

de coolpix heeft idd zo'n aansluiting speciaal voor de externe flitser, maar op de specificatie sheet van de 602 ( http://www.fuji.nl/prod/digicam/602/index.html ) zie is niets staan over mogelijkheid tot aansluiten. Ben bang dat het dan dus niet kan, maar voor de zekerheid zou ik even langs een goeie fotozaak gaan, die kunnen het je direct vertellen. Als het wel kan, kun je ofwel direct van fuji zo'n kabeltje + aansluitvoet bestellen, of levert de flitser zo'n kabeltje erbij.

offtopic:
Mooi setje heeft je pa daar, alleen jammer dat je de eigen flitser van de coolpix niet uit kunt zetten bij gebruik van de externe, de rooie oogjes zijn er dus nog steeds alhoewel in iet mindere mate.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• hufkes
  • Laatst online: 01-03 12:08

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Grrrrrene schreef op 03 March 2003 @ 00:45:
Nee, dit bedoel ik niet. Die stekker die daaraan zit, die kan niet op mijn cam aangesloten worden. Die hotshoe die eraan zit, zit ook op mijn cam, maar dat is het probleem niet.

Ik heb dus op mijn cam een hotshoe en aan die externe flitser-beugel zo'n stekkertje zoals je hier laat zien. Hoe sluit ik dat op elkaar aan? :)
als ik je goed begrijp wil je een kabeltje "contra-hotshoe" --> "hotshoe", zegmaar een verlengdingetje.. tja, ik heb ze nog nooit gezien, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze niet bestaan :) wederom, ga naar een echt goeie fotozaak, en ze kunnen het je zo vertellen denk ik.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

ook contra-hotshoes met kabeltje zijn wel te krijgen dacht ik (zou kunnen dat mijn pa die ook wel ergens heeft liggen... weet alleen niet waar, kan dus niet voor je kijken)

maar... waarom zou je je flitser VERDER van de lens willen hebben? al ben ik geen profi-fotograaf... maar om de randjes schaduw te minimaliseren zou je em eerder dichterbij de lens willen halen toch? en dan fiets je em gewoon op de bestaande hotshoe. al ziet zo'n beugel er wel profi uit natuurlijk :)

maar wat ik dacht was dat het dus voor de modellen zonder hotshoe bedoelt was.

edit:
wat volgens mij ook bestaat is een soort heel erg klein jack-plugje voor de flitser... zit dat er ook niet op?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 00:57 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Grrrrrene schreef op 03 maart 2003 @ 00:25:
M'n vader heeft zo'n handgreep waar je een flitser bovenop kunt zetten en dan via een staaf heb je je digicam _nog_ verder van de flitser zitten. Ik weet ff zo 1-2-3 niet hoe dat heet, maar je ziet het vaak bij professionele fotografen. Nu wilde ik dat wel 's proberen met mijn Fuji s602 Zoom, maar de flitser wordt dan aangestuurd via een kabeltje en het stekkertje wat daaraan zit, past nergens op.

Mijn vraag is nu: zijn er verloopstukjes van zo'n standaard flitsschoentje naar zo'n kabelaansluiting?

* Grrrrrene is bang dat niemand snapt wat ik bedoel, 't is ook vrij kut uit te leggen zonder foto's van dat ding |:(

[afbeelding]

Zoiets dus :)
Een flitsbeugel is de naam van dat ding waarvan je niet weet hoe het heet.

Zo'n kabeltje moet niet zo moeilijk zijn... je zou het zelf ook nog kunnen maken.

Maar ik zie daar onder de flitser een fotocel zitten, die kan de flits triggeren zodra er met een camera wordt geflitst (draadloos dus), probeer eens of dat werkt.

Edit:
Vehpol: Dat handvat + aluminum gedeelte waar de flits op staat is de flitsbeugel, die schroeft in de statiefaansluiting. Die past dus op vrijwel iedere camera.

[ Voor 10% gewijzigd door Johnny op 03-03-2003 01:59 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 00:53:
ook contra-hotshoes met kabeltje zijn wel te krijgen dacht ik (zou kunnen dat mijn pa die ook wel ergens heeft liggen... weet alleen niet waar, kan dus niet voor je kijken)

maar... waarom zou je je flitser VERDER van de lens willen hebben? al ben ik geen profi-fotograaf... maar om de randjes schaduw te minimaliseren zou je em eerder dichterbij de lens willen halen toch? en dan fiets je em gewoon op de bestaande hotshoe. al ziet zo'n beugel er wel profi uit natuurlijk :)

maar wat ik dacht was dat het dus voor de modellen zonder hotshoe bedoelt was.

edit:
wat volgens mij ook bestaat is een soort heel erg klein jack-plugje voor de flitser... zit dat er ook niet op?
Zoek maar eens op "Vlekken op foto's" hier op GoT, dan kan je lezen waarom je dat zou willen. Hoe dichter bij de lens de flits zit, hoe meer kans je hebt op rode ogen, maar bij digitale camera's vooral ook hoe meer kans je hebt op vlekken op je foto's (lijkt wel wat op waterdruppeltjes), dit komt door reflecterende stofdeeltjes, dit omdat de intenciteit van het licht (zeg maar een bol) bij de bron veel sterker is dan een klein stukje er vandaan. Wil je een betere en preciesere uitleg: Zoek dan dus even. Waarom je een extra flits zou willen hoef ik hopelijk niet uit te leggen :9

Zelf heb ik net even op mijn eigen spiegelreflex gekeken (niet digitaal, die zijn nog een klein beetje te duur voor mijn budget ;)) en daar zit ook geen aansluiting op voor zo'n flitsgeval-installatie (zo beter ;)). Dit doet mij eigenlijk vermoeden dat het een gat in de markt zou zijn, dus dat het vast en zeker moet bestaan!

Edit: Maar even mijn tekstje veranders om verwarring dan te voorkomen zoals hierboven zeg maar opgemerkt werd.

[ Voor 6% gewijzigd door vehpol op 03-03-2003 11:40 ]

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

okee, guess that makes sense :)

bedankt voor de uitleg!

ennuh, Grrrrene ... kon de hotshoe-gigant je nog verder helpen? :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik ben nog niet langs geweest, maar over 2 weken komt mijn adapterring binnen (als het goed is) en dan zal ik het hem wel ff vragen.

Ik vraag me echter af of hij het kent, want de s602 adapterring kende hij ook niet, het hele principe kende hij niet |:(

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Grrrrrene schreef op 05 March 2003 @ 14:58:
Ik ben nog niet langs geweest, maar over 2 weken komt mijn adapterring binnen (als het goed is) en dan zal ik het hem wel ff vragen.

Ik vraag me echter af of hij het kent, want de s602 adapterring kende hij ook niet, het hele principe kende hij niet |:(
Je kan Foto Konijnenberg eens meelen. Ik heb met hen goede ervaringen, die adapterring ø55->52mm hebben ze bv. ook zo liggen.

Vorige week ben ik er geweest om mijn camera onder garantie om te ruilen. Mijn zusje had gevraagd of ik zo'n Nikon afstand-ontspandraadje mee wilde nemen, voor haar analoge toestel. Van te voren ff gemeeld of het op voorraad was, en het zou er zijn. Ik mijn camera ingeleverd en kreeg zoals afgesproken prompt een nieuwe. Vervolgens om het draadje gevraagd en de verkoper kwam ongevraagd met een budget Hama-draadje aan van € 7,95 ipv € 30,-- voor een Nikon draadje. Toch weer een paar €'s uitgespaard.
Dus mijn ervaring ondanks de mooie web-winkel met scherpe prijzen, ook een echte winkel met de nodige kennis.

One of the animals has left its cage today.

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik weet niet hoe oud die flitser is maar... Meet even de spanning: oude flitsers hebben een aanzienlijk hogere spanning en kunnen je cam mogelijk opblazen (ik weet niet wat voor spanning jouw Fuji aan kan ...)

• Grrrrrene
  • Niet online
Ow, ik gebruik heb al tijden op mijn s602Z, dus ik neem aan dat het wel goed zit. Of komt dat opblazen pas na maanden gebruik?

• mrknowitall
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

jevn schreef op 05 maart 2003 @ 20:04:
Ik weet niet hoe oud die flitser is maar... Meet even de spanning: oude flitsers hebben een aanzienlijk hogere spanning en kunnen je cam mogelijk opblazen (ik weet niet wat voor spanning jouw Fuji aan kan ...)
Hoe zit dat eigenlijk met flitsers ? Ik dacht dat die connectortjes in het voetje alleen voor de communicatie waren, dus laagspanning. Nu ik het boekje van mijn Nikon erbij pak staat er idd een waarschuwing in dat het sync circuit van de camera (of flitser) kapot kan gaan bij negatieve spanning of spanningen boven 250V.

One of the animals has left its cage today.

• DJSmiley
  • Laatst online: 27-02 14:05
jevn schreef op 05 March 2003 @ 20:04:
Zit wel iets in.. Bij m'n antieke analoge cam was 't een schakelaartje dat meeging (mechanisch dus).

Bij een digicam moet dat dus electronisch gaan, en heb je dus beperkingen van de gebruikte electronica... neem niet aan dat ze er een relais ingebouwd hebben ;)

Ik zit zelf aan een slave-unit te denken... Heb een vrij sterke flitser liggen hier ergens, en die kan daar mooi voor. Die flits gewoon mee zodra ie een flits ziet. Schema moet ik alleen nog opzoeken, heb een hele stapel Electuurs hier.

Mijn cam heeft geen aansluiting voor een losse flitser, en het afstandsprobleem is ook opgelost, en stroomrisico's ook... En makkelijker te positioneren ;)

Edit: wh00t, ik vind zelfs een stapel 360kb 5.25" diskettes tussen m'n stapel Electuur's >:)

mmm.. lees net dat meeste digicams 2x (snel achter elkaar) flitsen.. 1x voor white balance en scherpstellen, en dan een echte flits voor de foto... dan gaat m'n slave-flits idee dus niet op :(

Edit:
http://www.xs4all.nl/~jjbrouwe/flash/1.html

Interessant stukkie over extra flitsers, schematje en instellingen (Canon A40)

Nog een edit (blijf bezig)

http://home.hiwaay.net/~cnaumann/smartpc/flash.html
http://www.telusplanet.ne...r/personal/digiflash.html

Mooi, dat is dus het klusje voor 't weekend.. Deze is "digicam proof": Flitst bij de 2e flits, dus de echte foto...
Nu nog m'n flitser vinden, laatste keer dat ik dat ding gebruikt heb was ergens op de basisschool (el-cheapo analoge cam had ik toen)
Gevonden -> Agfatronic 240B, uit 1976 ;) Ben benieuwd of 't de moeite waard is!

Heb m'n flitser gemeten: Op het schoentje staat 238 Volt.......

[ Voor 81% gewijzigd door DJSmiley op 05-03-2003 22:50 ]

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Hanomat BX550 liggen. Deze is vrij oud en heb een keer de spanning opgemeten: ca 60 volt. Mijn canon pro90IS mag maximaal 7 volt hebben. Ik weet niet hoe snel het kapot gaat maar ik ga er een beetje vanuit dat als er wordt gezegd 7 volt dat meer toch echt niet gezond is. Mijn broer heeft deze flits ook op zijn pro90IS gehad en er ging daar ook niets kapot maar toch... het zal je maar gebeuren
Pagina: 1