Toon posts:

[uml] ontwikkeling van applicatie in Access

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik vroeg me het volgende af.

UML is een OO ontwikkelmethode bedoelt om te OO software te maken.
Maar...

ik vraag me het volgende af, ik heb op school(HHS) eigenlijk maar 1 ontwikkelmethode gehad en dat is UML. Ik ben dus nu van plan om voor m'n afstudeerproject gebruik te gaan maken van UML voor de ontwikkeling van een Access applicatie.

Ik vind het een fijne methode, maar ik ben me bewust van het feit dat het 'niet hoort' bij het ontwikkelen van niet-OO applicaties. Ook heb ik een klein vermoeden en dat de examencommisie me erop gaat aanspreken. Nu vroeg ik me af of het echt onmogelijk is om met UML een Access applicatie te ontwikkelen of dat er gewoon betere manieren zijn.

Ik ben benieuwd naar id'en van andere mensen op dit gebied. Mochten jullie id'en hebben over andere methoden dan zou ik dat ook graag horen.

Tnx voor eventuele input.

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:21

mulder

ik spuug op het trottoir

OO is een paradigma (* mulder leert ook) dwz denkwijze.
Access is een database met support voor/van V(isual)B(asic for)(A)pplications.
Je kunt met UML uitstekend je applicatie ontwikkelen en het datamodel in Access bouwen. Ook zul je een aantal zaken kunnen vertalen naar VBA en de applicatie zeker kunnen bouwen, maar enkele OO 'features' kunnen niet gebruikt worden in VBA.

oogjes open, snaveltjes dicht

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

UML een ontwikkelmethode? Da's nieuw ;)
Voor zover ik weet is UML alleen een ontwerptaal.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
mithalph schreef op 03 March 2003 @ 00:21:
UML een ontwikkelmethode? Da's nieuw ;)
Voor zover ik weet is UML alleen een ontwerptaal.
methode, taal... whatever....

ik noem iets waarmee je allerlei diagrammetjes en tabellen maakt geen taal...

Verwijderd

Topicstarter
Don Facundo schreef op 02 March 2003 @ 23:59:
V(isual)B(asic for)(A)pplications
V(isual)B(asic for)A(pplications)

:)

maar tnx voor je input!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Ik ben ook bezig met afstuderen (ook HHS-er)

UML is dus zeker geen ontwikkelmethode maar een soort techniek.
Bij een methode moet je denken aan IAD, ASI, Yourdon. Je moet voor je afstuderen dus wel een projectbeheersingsmethode gebruiken. Ik gebruik nu IAD (systeemontwikkeling), redelijk te doen.

Maar dat had school je ook wel kunnen vertellen. Als je bij de afstudeercoordinator komt aanzetten met het feit dat je methode UML is, dan wordt je waarschijnlijk terug gefloten.

Trouwens ook wel een beetje vaag, je zit nu in je 4e jaar, je gaat afstuderen, maar je weet niet het verschil tussen een techniek of een methode.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Mickman schreef op 03 maart 2003 @ 09:24:
\je gaat afstuderen, maar je weet niet het verschil tussen een techniek of een methode.
Ik vind hem anders ook vaag :) zelfde als verschil tussen progtaal en scripttaal ;)

Je kan trouwens in UML wel datamodelering doen. Je kan je domein modellen opstellen mbv een class diagram (waarin je een aantal classdiagram elementen niet mag gebruiken). Dit vind ik trouwens wel een beetje een vage manier van werken van UP, maar ze hebben er niet voor gekozen om een aparte diagram op te stellen voor domein modellen. Verder komen je diagrammen er een beetje uit te zien zoals ERD`s.

[ Voor 6% gewijzigd door Alarmnummer op 03-03-2003 09:45 ]

Verwijderd

Mickman schreef op 03 March 2003 @ 09:24:

Bij een methode moet je denken aan IAD, ASI, Yourdon. Je moet voor je afstuderen dus wel een projectbeheersingsmethode gebruiken. Ik gebruik nu IAD (systeemontwikkeling), redelijk te doen.

Maar dat had school je ook wel kunnen vertellen. Als je bij de afstudeercoordinator komt aanzetten met het feit dat je methode UML is, dan wordt je waarschijnlijk terug gefloten.

Trouwens ook wel een beetje vaag, je zit nu in je 4e jaar, je gaat afstuderen, maar je weet niet het verschil tussen een techniek of een methode.
Sorry hoor, maar hier word ik echt moe van, als je dan niks in te brengen hebt zeg dan ook niks. De topic starter vraagt toch alleen of uml geschikt is, en dan zijn er alweer twee mensen die domweg naar de gebruikte termen gaan zitten kijken en daar over gaan zeuren, terwijl iedereen begrijpt waar het over gaat. Help liever, en maakl eventueel een voetnoot over de gebruikte termen
----------------------------------------------------------------------------------------------
Voor een niet OO taal kan je maar beter niet UML gebruiken denk ik zelf, hoewel programma's als Ms Visio wel de datatypes ondersteunen. Ik ben zelf dan niet bekend met proceduriele modellerings talen.

Verwijderd

Topicstarter
Mickman schreef op 03 March 2003 @ 09:24:

Dat ligt voor een deel aan mijn inzet, maar ook voor een deel aan de opleiding.

Verder, als ik even echt goed had nagedacht, kan ik het verschil wel uitleggen...
Maar goed, as you wish: Ik maak gebruik van RAD als ontwikkelmethode en ben van plan om van UML te gaan gebruiken als techniek.

Iemand nog een antwoord of input op m'n vraag misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 maart 2003 @ 10:33:
[...]

Sorry hoor, maar hier word ik echt moe van, als je dan niks in te brengen hebt zeg dan ook niks. De topic starter vraagt toch alleen of uml geschikt is, en dan zijn er alweer twee mensen die domweg naar de gebruikte termen gaan zitten kijken en daar over gaan zeuren, terwijl iedereen begrijpt waar het over gaat. Help liever, en maakl eventueel een voetnoot over de gebruikte termen
----------------------------------------------------------------------------------------------
Voor een niet OO taal kan je maar beter niet UML gebruiken denk ik zelf, hoewel programma's als Ms Visio wel de datatypes ondersteunen. Ik ben zelf dan niet bekend met proceduriele modellerings talen.
tnx, daar heb ik al stukken meer aan...

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 10:33:
[...]
Sorry dat je moe wordt :z maar het was wel degelijk behulpzaam bedoeld, want als je tegen de EC gaat zeggen dat je "UML als methode" gebruikt, gaan ze je met een heel scheef oog aankijken, zoals Mickman aangaf. Geen antwoord op de vraag, maar wel een aandachtspunt.

Slaapzak nodig? :O

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
mithalph schreef op 03 March 2003 @ 11:59:
[...]
Sorry dat je moe wordt :z maar het was wel degelijk behulpzaam bedoeld, want als je tegen de EC gaat zeggen dat je "UML als methode" gebruikt, gaan ze je met een heel scheef oog aankijken, zoals Mickman aangaf. Geen antwoord op de vraag, maar wel een aandachtspunt.

Slaapzak nodig? :O
Daar ben ik me bewust van, tijdens ip03 is me ook al verteld dat ik moet zorgen dat ik m'n terminologie op orde moet hebben...

Daar heb ik nog voor tot half juni...

Maar weet jij nog leuke technieken 8) die ik kan gebruiken om m'n requirements rapport te genereren....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2003 13:01 ]

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-03 18:11
Je moet oppassen met welke technieken je noemt, want als je ze niet gebruikt, kan je daarop worden afgerekend. (BTW, heb jij toevallig IKS gedaan).

RAD en UML zou op zich wel kunnen denk ik. Ik weet niet wat je opdracht is, maar misschien dat je wat modelering uit SDM zou kunnen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Mickman schreef op 03 March 2003 @ 14:35:
Je moet oppassen met welke technieken je noemt, want als je ze niet gebruikt, kan je daarop worden afgerekend. (BTW, heb jij toevallig IKS gedaan).
Idd, daarom wil ik voordat m'n opdracht definitief is, weten welke dingen ik ga gebruiken.

Ja, ik doe iks, ken je me dan... kheb geen id wie jij bent...
RAD en UML zou op zich wel kunnen denk ik.
Klopt, maar het gaat mij erom of je het kan gebruiken als je niet OO gaat ontwikkelen... Ik moet zeggen dat het wel raar is, wel OO ontwerpen en niet OO bouwen...
Ik weet niet wat je opdracht is, maar misschien dat je wat modelering uit SDM zou kunnen gebruiken.
Ok, ik ga denk maar ff de bieb in ofzo... ff kijken wanneer dat ding open is...

Verwijderd

Om een requirementsrapport te kunnen genereren, worden er in het bedrijfsleven encyclopedieen gebruikt. Dr zullen vast wel wat case tools zijn die dit kunnen maken, geen idee waar ze staan...

Over je keuze van UML samen met RAD: lijkt me een goede keuze.

Voor iedereen die techniek en methode doorelkaar haalt:
Een methode is een verzameling, logische opeenvolgende technieken.

Dus ik zou zeggen: als jij binnen UML wat mist om te modelleren dan ben je vrij om een andere techniek te kiezen die niet binnen UML valt (geen 1 methode of techniek is perfect vandaar de term best practice). Overigens lijkt mij UML vrij compleet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 20:23:
Om een requirementsrapport te kunnen genereren, worden er in het bedrijfsleven encyclopedieen gebruikt. Dr zullen vast wel wat case tools zijn die dit kunnen maken, geen idee waar ze staan...

Over je keuze van UML samen met RAD: lijkt me een goede keuze.

Voor iedereen die techniek en methode doorelkaar haalt:
Een methode is een verzameling, logische opeenvolgende technieken.

Dus ik zou zeggen: als jij binnen UML wat mist om te modelleren dan ben je vrij om een andere techniek te kiezen die niet binnen UML valt (geen 1 methode of techniek is perfect vandaar de term best practice). Overigens lijkt mij UML vrij compleet?
Het gaat niet om de combinatie RAD en UML, maar om de combinatie analyse en ontwerp met UML (OO techniek) en ontwikkeling in Access (NIET OO)

Verwijderd

jah jep gelijk rob, ik las meer de discussie dan jouw vraag:
Het klinkt idd niet erg logisch om oo techniek te gebruiken met access...

Toch denk ik dat je best technieken uit UML kan gebruiken voor je opdracht: denk aan use cases, sequence diagrammen etc... Dus laat er een paar achterwege die teveel OO zijn gebaseerd
Pagina: 1