- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
Op de meeste voedingen staat het gewoon geloof ik.
En anders heb ik geen oplossing
Om hem nu vol te belasten en het amperage ervan te meten lijtk me geen optie

Edit:
Toch maar sneller leren typen.
1 of andere tweakert was me weer voor
[ Voor 18% gewijzigd door Atlas op 02-03-2003 21:37 ]
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
PC sloeg uit en multimeter kwam rook uit hehe
Gelukkig niks aan de hand.
Dus ik moet kijken op de voeding?
Maar met een aantal fans erop zakt de amperage toch?
Of blijft de amperage hetzelfde en zakt de voltage alleen?
Iemand die mij dat nou eens duidelijk kan uitleggen?
- Just1fire's gameprofile - It's all fun and games, until someone loses an eye ⊙
www.watbenjedan.comjustifire schreef op 02 March 2003 @ 21:46:
Ja, had dus een beetje zitten kloten met me multimeter in een keer een vonk en de mantels van de multimeterdraden gesmolten

Dat had ik ook een keertje.
Wilde weten hoeveel ampere mijn accu trok.
Multimeter op Ampere > parralell over accu >

Draaden werden heel heet. Maar gelukkig heeft mijn multimeter het overleefd.
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Overigens moet je wel erg veel fans bij hangen wil je echt er wat van gaan merken, zeker met die voeding. Een peltier moet je trouwens een aparte voeding voor hebben geloof ik.
Correct me if i'm wrong in the above
sorry heb geen energie om zelf te denken

Dat is dan over de gehele voeding, en niet over de 12 volt lijn apart.Pastasaus schreef op 02 March 2003 @ 21:57:
misschien kan je hier wat mee: I (in ampère) = P (watt) / U (volt)
sorry heb geen energie om zelf te denken![]()
Of zijn 12 volt lijn moet 500 Watt kunen trekken
Wat heb ik soms een stomme ideeen

Formule klopt wel 500/12=25
[ Voor 10% gewijzigd door justifire op 02-03-2003 22:04 ]
Ook heb ik geen idee hoe de belasting zover op te schroeven zonder componenten te gebruiken die kapot kunnen als de voeding instabiel wordt (je moet 'm immers maximaal belasten om z'n maximum te meten
Kun je echt niet met de specs toe? (Op de voeding of er bij te zoeken m.b.v. de voeding's typenummer.)
Sinds wanneer is 500/12 gelijk aan 25justifire schreef op 02 March 2003 @ 22:02:
Ja, ik ga toch maar voor een 2de voeding, was igg een absurd idee om een 226 watt pelt aan dezelfde voeding te hangen als mijn systeem.
Wat heb ik soms een stomme ideeen
Formule klopt wel 500/12=25
He je hebt gelijk
Moet ook nodig naar bed

Die formule klopt dus niet
Nog een ander vraagje dan,
Kan het kwaad om een 12v peltier op een 24v voeding aan te sluiten?
Pakt hij dan gewoon wat hij nodig heeft, of perst die voeding er dan 24v doorheen totdat de pelt het begeeft?
Jullie zullen nu ondertussen wel begrijpen dan ik een noob ben op het gebied van stroom, wil het graag begrijpen dus uitleg is altijd welkom
Als je hem netjes op 12 Volt aansluit pakt hij netjes het aantal Ampere wat hij nodig heeft. Sluit je hem aan op 24 Volt...dan gaat hij zn werk 2x zo hard doen, als hij het overleeft dat is. En die formule is officieel P = U x I of omgedraaid I = P/U die klopt wel degelijkjustifire schreef op 02 March 2003 @ 22:16:
[...]
He je hebt gelijk
Moet ook nodig naar bed
Die formule klopt dus niet
Nog een ander vraagje dan,
Kan het kwaad om een 12v peltier op een 24v voeding aan te sluiten?
Pakt hij dan gewoon wat hij nodig heeft, of perst die voeding er dan 24v doorheen totdat de pelt het begeeft?
Jullie zullen nu ondertussen wel begrijpen dan ik een noob ben op het gebied van stroom, wil het graag begrijpen dus uitleg is altijd welkom
Op dubbele voedings spanning zou hij het 4x zo hard doen als hij zuiver ohms zou werken.Als je hem netjes op 12 Volt aansluit pakt hij netjes het aantal Ampere wat hij nodig heeft. Sluit je hem aan op 24 Volt...dan gaat hij zn werk 2x zo hard doen, als hij het overleeft dat is. En die formule is officieel P = U x I of omgedraaid I = P/U die klopt wel degelijk
Er gaat immers 2x zo veel stroom lopen en de spanning is 2x groter.
De praktijk zal eerder een rookwolk zijn.
Nb De stroom kun je wel meten met een stroom tang die je over de kabels schuift. Deze meet het opgewekte magnetische en bepaald zo de stroom die door de kabel loopt.
Een TEC kan je beter aan een aparte voeding hangen. Die van een PC is er niet voor gemaakt.
Maar daar ziet het er niet naar uit.. Een goede 500W-voeding levert 20A op de 12V-lijn.
De Swiftech 226W werkt op 12V, en 226 / 12 = 18A.
Dus je HDD's, CPU en videokaart hebben met veel geluk nog 2A over.. Onmogelijk dus
Amperage = stroomsterkte trouwens.
[ Voor 19% gewijzigd door Steve op 03-03-2003 02:34 ]
Welke piemel zet er nou weer een meter in Ampère stand parallel over een spanningsbron? Je weet dat de weerstand tussen de 2 probes dan nagenoeg 0 ohm is he?justifire schreef op 02 maart 2003 @ 21:46:
Ja, had dus een beetje zitten kloten met me multimeter in een keer een vonk en de mantels van de multimeterdraden gesmolten
Verwijderd
Justfire...check de [VoltMOD] Q-Tec 400W Dualfan Gold 5V MOD? draad....daar staat het in.justifire schreef op 02 March 2003 @ 21:33:
Is er een manier om de amperage (hoe je het ook schrijft) te meten van de 12v lijn van de voeding?
Heb een 500 watt voeding en nu wil ik weten of hij sterk genoeg is om naast de fans nog een peltier te trekken.
Weet ik alleen zeker als ik het kan meten.
Iemand die mij kan vertellen hoe dit te doen?
Verwijderd
Gegevens (spanning/stroom) van de Peltier? Naar mijn weten wordt dat altijd opgegeven...justifire schreef op 02 March 2003 @ 21:33:
Is er een manier om de amperage (hoe je het ook schrijft) te meten van de 12v lijn van de voeding?
Heb een 500 watt voeding en nu wil ik weten of hij sterk genoeg is om naast de fans nog een peltier te trekken.
Weet ik alleen zeker als ik het kan meten.
Iemand die mij kan vertellen hoe dit te doen?
Overigens (zoals ook al eerder gezegd) staan de gegevens van de voeding op het typeplaatje.
Indien je de totale stroom van je 12 volt circuit wilt meten, schaf dan maar een z.g. stroomtang aan (100A max o.i.d.) en klem deze om alle 'gele' 12 volt draden die uit je voeding komen. Een alternatief zou kunnen zijn alle 12 volt draden te onderbreken en deze aan elkaar te solderen en hiertussen een ampere-meter te zetten.
Maar... het beste is gewoon een losse 12 volt dc voeding te kopen van - pak 'em beet - een ampere of 10 en hierop de peltier aansluiten.
suc6
Is dus alleen nergens te verkrijgen (meanwell dealer holland zegt zelfs dat deze verboden is in europa)
Iemand nog een ander merk waarnaar ik zou kunnen kijken ? Eventueel winkel erbij als het kan.
Verwijderd
Jij was de kortsluitstroom van je accu aan het meten met een standaard multimeter? Goed bezigalexandervisser schreef op 02 maart 2003 @ 21:48:
[...]
www.watbenjedan.com
Dat had ik ook een keertje.
Wilde weten hoeveel ampere mijn accu trok.
Multimeter op Ampere > parralell over accu >![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Draaden werden heel heet. Maar gelukkig heeft mijn multimeter het overleefd.

* Atlas was toen nog elektron00bVerwijderd schreef op 03 March 2003 @ 18:23:
[...]
Jij was de kortsluitstroom van je accu aan het meten met een standaard multimeter? Goed bezig
Ben nu al wat minder n00bisch
Iemand?justifire schreef op 03 March 2003 @ 18:13:
Wou de Meanwell s320-12 12V 25A hebben, dit is de voeding die ze voorschrijven op de swiftech site.
Is dus alleen nergens te verkrijgen (meanwell dealer holland zegt zelfs dat deze verboden is in europa)
Iemand nog een ander merk waarnaar ik zou kunnen kijken ? Eventueel winkel erbij als het kan.