Hoe lees je comfortabel een PDF file ?

Pagina: 1
Acties:
  • 778 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik lees voor m'n studie veel pdf bestanden met Adobe Acrobat reader. Nadeel hiervan is dat het lastig zoomt en nog veel lastiger scrolt. Soms print ik het uit of plak ik het hele zaakje in Word om daar van de autoscroll functie gebruik te maken. Maar als je het in Word plakt is meestal je lay-out verneukt en met €70 voor een HP cartridge lees je toch echt liever van scherm.

Kortom hoe lezen jullie comfortabel een PDF bestand ?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-12 12:58
niet :P ,
* Xtremer is er ook wel benieuwd Naar

[ Voor 72% gewijzigd door Xtremer op 02-03-2003 21:21 ]

• NG
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

NG

bzzzzt.

Ik gebruik toch echt Acrobat Reader om pdf's te lezen. Grootte meestal op 130%, afhankelijk van de gebruikte pts in het dokument. Scrolling zet ik altijd op doorlopend zodat het niet pagina -per-pagina gaat, maar vloeiend scrolt

Verwijderd

scrol instellen op continuous ipv per pagina (plaatjes linksonder)

• Aike
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 21:22:
scrol instellen op continuous ipv per pagina (plaatjes linksonder)
Uiteraard op contiunuous instellen anders is het helemaal hopeloos, maar dan nog past er geen hele pagina in beeld (hoeft ook niet per sé) maar je scrollt wel met halve pagina's. Of je moet de hele middag aan je scrollwheel gaan zitten sjorren (met steevast RSI als gevolg). Scrollen op continuous met pijltjes levert wel veel pulses op maar is zwaar irritant omdat continu op pijltje naar beneden zit te hakken.

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
Op een 22" leest fullscreen een hele pagina weergeven erg relaxed..

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-12 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Ik vind het idd ook een van de ergste programma's die er bestaan...

Plak het dan gewoon in een .txt bestandje ofzow, onnodige vertragingen enzow door dat stomme acrobat reader...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Aike
  • Niet online
G1itch schreef op 02 March 2003 @ 21:25:
Op een 22" leest fullscreen een hele pagina weergeven erg relaxed..
Argh, ik heb 2x 19" :/ maar dan zit je nog met het scrollen :P
Plak het dan gewoon in een .txt bestandje ofzow, onnodige vertragingen enzow door dat stomme acrobat reader...
Acrobat heeft wel als voordeel dat de layout op een andere pc altijd hetzelfde is. Bij een Word document heb je gegarandeerd weer een lettertype niet of laden de plaatjes verkeerd..... PDF heeft dus best voordelen.

(ja ik dien iedereen van repliek >:))

[ Voor 47% gewijzigd door Aike op 02-03-2003 21:29 ]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-12 20:12

timovd

Voorsprong door techniek

Er zijn ook andere proggies om pdf te lezen zoals DocuCom Reader.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Scatman_II
  • Laatst online: 21-12 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Lord of the Pentium schreef op 02 maart 2003 @ 21:27:
[...]
Argh, ik heb 2x 19" :/ maar dan zit je nog met het scrollen :P
[...]

Acrobat heeft wel als voordeel dat de layout op een andere pc altijd hetzelfde is. Bij een Word document heb je gegarandeerd weer een lettertype niet of laden de plaatjes verkeerd..... PDF heeft dus best voordelen.

(ja ik dien iedereen van repliek >:))
Das dan wel weer waar, maar ik kan gewoon niet tegen dat 'platte plaatje' wat je bij acrobat reader ziet...
Geen text selecteren enzow terwijl je het leest, irritant moeten scrollen...

Haat ik ook zo aan pure flash-sites :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 13:06
Ik gebruik altijd xpdf, werkt erg relaxed :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Aike
  • Niet online
Wirf schreef op 02 March 2003 @ 21:33:
Ik gebruik altijd xpdf, werkt erg relaxed :)
Das voor linux neem ik aan ? Ik werk op m'n desktop liever met windows, dat werkt erg relaxed :P

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Scatman_II schreef op 02 March 2003 @ 21:31:
[...]

Das dan wel weer waar, maar ik kan gewoon niet tegen dat 'platte plaatje' wat je bij acrobat reader ziet...
Geen text selecteren enzow terwijl je het leest, irritant moeten scrollen...

Haat ik ook zo aan pure flash-sites :)
Je kunt best text selecteren hoor, moet je bovenaan een van die knopjes selecteren. Wordt t standaard handje ingeruild voor een text-select-tool.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-12 22:51
Ik druk het gewoon af. Kost wat papier (alhoewel, met dubbelzijdig afdrukken valt dat ook wel weer mee), maar leest veel makkelijker dan van m'n scherm. Maar ja, ik hoef dan ook geen €70 per cartridge te betalen, want: laserprinter

[ Voor 23% gewijzigd door Poltergeist op 02-03-2003 22:05 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:25

Crazy D

I think we should take a look.

M'n baas vond het geen leuk idee toen ik 3 boeken (2000 pagina's in totaal) wilde printen... ik lees gewoon met Adoba Acrobat Reader, soms op de monitor, soms laptop op schoot (lekker warm in de winter). Echt ideaal vind ik het niet eigenlijk, ik heb voorlopig liever een boek dan pdf (of een boek in een ander formaat).

Exact expert nodig?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Hier op mijn werk print ik interessante dingen altijd dubbelzijdig uit (leuk voor later :P), en doe ik het in een map ofzo. Ik heb inmiddels al 4 ordners met WIN2K info :)
Thuis is het meestal op mijn lappie.

Verwijderd

Een andere manier om PDF's te lexen is met behulp van ghostscript en ghostview. Gaat prima en is er voor bijna alle os-en. http://www.cs.wisc.edu/~ghost/

Verwijderd

Ik zet ze altijd op mijn Pocket PC, leest veel prettiger :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik lees het gewoon met Acrobat (Reader) 5.0. Met 'continuous' en je muis scrollwieltje is het prima te lezen, en thuis lees ik het op m'n TFT met 1280x1024 en ClearType vaak fullscreen. Fullscreen is ook fijn omdat er geen troep om je PDF heen staat dus je kunt geconcentreerder lezen. Ik lees ontzettend veel specificaties en papers voor m'n werk, en dit bevalt op deze manier goed. Hoewel uitprinten en van papier lezen toch wel favoriet blijft ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-10 11:15
Verwijderd schreef op 03 March 2003 @ 09:12:
Een andere manier om PDF's te lexen is met behulp van ghostscript en ghostview. Gaat prima en is er voor bijna alle os-en. http://www.cs.wisc.edu/~ghost/
BRRRRR welja NOG erger....

offtopic:
Weet iemand iets anders om PostScript mee te lezen dan GhostView? Die geeft nl. echt de allerlelijkste gealiaste letters die je je voor kan stellen namelijk.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Aike
  • Niet online
Maargoed, de oplossing ben ik nog niet tegen gekomen ? En er moeten toch erg veel mensen regelmatig PDF bestanden lezen ?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:31
Print het meestal uit mbv FinePrint (2 blz per zijde, dubbelzijdig), maar de rest lees ik gewoon met Acrobat Reader, waarbij ik er voor zorg dat ik scroll met page down/up om geen RSI te krijgen.

Eigenlijk zouden ze gewoon net als in IE met spatiebalk door moeten kunnen scrollen.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17

Sabbi

je denkt aan mij.

Wat is je exacte klacht?
PDF is opgemaakte tekst, je zit niet naar een txt-file te kijken, maar naar pagina's van een boek, compleet met koptekst en voettekst. Ik lees het liefst pdf's zoals ik boeken lees, pagina voor pagina. Persoonlijk gebruik ik dus single-pageview, met de pagina gezoomed op fit-in window, met de nav pane ernaast of full-screen. Dat je liever continue tekst leest en het vervelend vindt dat je steeds een nieuwe pagina krijgt te zien, ook in continu-mode, kan ik begrijpen, maar vergeet niet dat je dus een echt boek, online leest..

[ Voor 3% gewijzigd door Sabbi op 03-03-2003 23:42 ]

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Gewoon in Acrobat. Continuous Page en met handje schuiven. Minder RSI dan wieltje lam rollen voor mij.........

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

Ik lees ze bij voorkeur niet en als het echt moet, print ik ze uit.

Acrobat Reader zuigt. Van je scherm af hele lappen tekst moeten lezen trouwens ook en als AR dan ook nog eens koppig in je geheugen blijft lurken (als je het via je browser van een site opvraagt), dan is het helemaal pret (kost je zomaar 25 MB intern geheugen en vervolgens conflicteert het als een gek met andere programma's).

Het komt echter steeds vaker voor dat je een PDF file krijgt in plaats van een normaal bestandsformaat, of in plaats van een normaal (papieren) boekje en ik vind dat echt een slechte ontwikkeling. Misschien worden er zo tienduizenden bomen bewaard, maar verzin dan eerst een formaat en een reader die naar behoren functioneert.

Ik krijg tegenwoordig zelfs van klanten foto's/plaatjes als PDF toegestuurd. Vreselijk. Kan je gaan zitten printscreenen om een plaatje eruit te halen. Tekst uit een PDF kopieren werkt ook al niet geweldig. Wel als alles gewoon in 1 kolom staat, maar zodra er meerdere kolommen zijn, kan je het beter uitprinten, inscannen en OCR-en.

Zoals ik al zei: een beeldscherm is niet het meest ideale middel om hele lappen tekst te lezen. Als je een A4 monitor hebt, zou het misschien nog gaan, maar zelfs dan ben je zwarte letters op een meestal spierwitte en door je beeldscherm lichtgevende achtergrond aan het lezen.

Al met al vraag ik degene die een PDF file aanbiedt meestal of hij/zij het misschien ook in een ander formaat heeft (als het niet snel te kopieren-plakken is), print ik het uit of lees ik het gewoon niet. Alleen bij uiterste noodzaak zal ik een PDF document van mijn scherm af lezen.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 19:19
Als ik met google een pdf tegenkom klik ik gewoon altijd op de html versie :P

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 09:20
ik zou mijn pdf files gewoon met een tablet pc lekker op de plee willen lezen want om nou ff me 19' vmp 452 te gaan verslepen naar de plee.

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Verwijderd

je zou ebookreader kunnen proberen.
werkt wel aardig

Verwijderd

e-book reader bestaat niet (meer) zo te zien. Ik zoek ook een alternatief voor Acrobat Reader want het laden duurt lang en het werkt ***, helemaal icm de browser. Wel vind ik de bookmarks en de statische opmaak handig.
Adobe Acrobat E-Book Reader 2.2

With the release of Adobe® Reader® 6.0 software, Adobe has united Acrobat eBook Reader and Acrobat Reader in a single application. You no longer need to install Acrobat eBook Reader to enjoy eBooks. All of the eBook reading features formerly in Acrobat eBook Reader are now available in Adobe Reader.
Download Adobe Reader now

FAQ
(PDF: 106k)
Answers to frequently asked questions about Acrobat eBook Reader merging with Acrobat Reader.

What's new
(PDF: 106k)
Detailed information about eBook support in Acrobat 6.0 and Adobe Reader.
dit is wel weer erg apart, je moet eerst een pdf reader hebben om te kunnen lezen of je Acrobat en/of Reader wilt gaan gebruiken 8)7

edit:
oeps ik dacht dat deze in maart 2004 liep

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 16:24 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-12 12:32

TheBorg

Resistance is futile.

Een plugin waarmee je een boekje kan printen zou ideaal zijn. Bijv. A5 gebruiken voor 1 bladzijde. Dubbelzijdig geprint heb je dan maar 1/4 van het papier nodig.

Maar eigenlijk lees ik altijd van het scherm, als ik alles wat ik lees zou moeten printen dan had ik een archief kamer nodig... Maar toch is lezen van papier nog altijd fijner als van het scherm.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-12 12:32

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 16:16:
Ik zoek ook een alternatief voor Acrobat Reader want het laden duurt lang en het werkt ***, helemaal icm de browser. Wel vind ik de bookmarks en de statische opmaak handig.
De nieuwe Reader laad heel veel plug-ins waar je niks aan hebt, waardoor het opstarten lang duurt en het programma veel geheugen gebruikt. Er is een heel handig tooltje om de onnodige plugins in en uit te schakelen: http://www.tnk-bootblock.co.uk

(aan de linker kant, Adobe Reader Speed-Up)
Direct download link: http://homepage.ntlworld....iles/prods/ar-speedup.zip

[ Voor 12% gewijzigd door TheBorg op 27-03-2004 16:32 ]

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12 22:22

CodeIT

Code IT

Je zou eens hier naar kunnen kijken: nieuws: Sony, Philips en E Ink: e-book met elektronische inkt
Je kan er hele bladzijden op lezen en het scherm is speciaal gemaakt voor het comfortabel lezen van lappen tekst (kranten, boeken etc.) Alleen de prijs is nog niet helemaal bekend, maar zoals meestal bij dit soort nieuwe speeltjes gaat dit aardig wat kosten.

Verwijderd

ja ik heb die speed tool al gebruikt en nu krijg ik een config cq setup schermpje iedere keer als ik Reader open. Blijft een rottig ding die Acrobat Reader.

Jan, misschien begin ik daar over een aantal jaar aan, als het een oud speeltje is :)

• Aike
  • Niet online
Als ik iets moet lezen neem ik tegenwoordig Word 2003, want die heeft een zgn Reading Layout. En die is echt ultiem. Dus tekst uit je acrobat reader zo hoppa in Word copy & pasten, en lezen maar :) Altijd 2 hele pagina's in beeld en met 1 klik op een toets ga je naar de volgende 2 pagina's.

Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/people/aike/pictures/leesinword1.png

versus:

Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/people/aike/pictures/leesinword2.png

• G1itch
  • Laatst online: 01:44
Wow, reading layout!
En dan staan er 2 pagina's naast elkaar, net zoals "Page layout - facing" in acrobat reader?
Dat daar nou niet eerder iemand op was gekomen... ;)

• Aike
  • Niet online
G1itch schreef op 27 maart 2004 @ 19:50:
Wow, reading layout!
En dan staan er 2 pagina's naast elkaar, net zoals "Page layout - facing" in acrobat reader?
Dat daar nou niet eerder iemand op was gekomen... ;)
Tsssk, hij past ook nog de lettergrootte aan zodat het prettig leest. En het scrolled 10x beter :)

Niet zeuren jij 8)

• Johnny
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik scroll niet, maar gebruik gewoon Page Up/Down, net alsof je een bladzijde omslaat.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, meer dan een jaar oud.. Maar ok. Zie hier het voorbeeld van achteruitgang:
slm schreef op 04 maart 2003 @ 21:49:
Ik lees ze bij voorkeur niet en als het echt moet, print ik ze uit.

Acrobat Reader zuigt. Van je scherm af hele lappen tekst moeten lezen trouwens ook en als AR dan ook nog eens koppig in je geheugen blijft lurken (als je het via je browser van een site opvraagt), dan is het helemaal pret (kost je zomaar 25 MB intern geheugen en vervolgens conflicteert het als een gek met andere programma's).
Geen last van op een ander OS dan windows.
Het komt echter steeds vaker voor dat je een PDF file krijgt in plaats van een normaal bestandsformaat, of in plaats van een normaal (papieren) boekje en ik vind dat echt een slechte ontwikkeling. Misschien worden er zo tienduizenden bomen bewaard, maar verzin dan eerst een formaat en een reader die naar behoren functioneert.
Definieer normaal. Een formaat dat zo gesloten is als de pest en dat niet eens compatibel is tussen verschillende versies van de app die 't geschreven heeft? HAHA.
PDF is een open, op PostScript gebaseerde cross-platform standaard waar je zo ontzettend veel meer mee kunt dan met MS Word bestanden.
Ik krijg tegenwoordig zelfs van klanten foto's/plaatjes als PDF toegestuurd. Vreselijk. Kan je gaan zitten printscreenen om een plaatje eruit te halen.
Prutser. Photoshop kan al tijden PDF's openen. Grote kans dat de pdf in kwestie met Photoshop gemaakt is, dan krijg je er nog de layers en weetikhet bij ook.
Tekst uit een PDF kopieren werkt ook al niet geweldig. Wel als alles gewoon in 1 kolom staat, maar zodra er meerdere kolommen zijn, kan je het beter uitprinten, inscannen en OCR-en.
Geen ervaring mee, hoef zelden iets uit een pdf te copy-pasten.
Zoals ik al zei: een beeldscherm is niet het meest ideale middel om hele lappen tekst te lezen. Als je een A4 monitor hebt, zou het misschien nog gaan, maar zelfs dan ben je zwarte letters op een meestal spierwitte en door je beeldscherm lichtgevende achtergrond aan het lezen.
Ah wel, dit is waar. Maar uit een boek lezen in de volle zon is ook geen pretje.
Al met al vraag ik degene die een PDF file aanbiedt meestal of hij/zij het misschien ook in een ander formaat heeft (als het niet snel te kopieren-plakken is), print ik het uit of lees ik het gewoon niet. Alleen bij uiterste noodzaak zal ik een PDF document van mijn scherm af lezen.
Zoals ik al zei, achteruitgang.

PDF is een ideaal formaat waar je heel veel mee kunt. Alleen realiseert het gros van de mensheid zich dit niet :/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Dennis
  • Laatst online: 10:09
CyBeR _/-\o_ !

Ik stuur al mijn bestanden naar iedereen in PDF formaat, tenzij het nadrukkelijk de bedoeling is van die personen er verder mee te werken en ik weet welk pakket ze gebruiken. Dankzij PDF files heb je geen gezeik dat mensen met Linux moeilijk moeten doen om het te openen, zijn oudere versies van Word niet langer een bedreiging voor je paginanummering en past niemand nog jouw bestanden aan!

Geweldig! Ik zou echt niet meer zonder Acrobat kunnen. Het is gewoon fantastisch zo'n programma te hebben en de mogelijkheden zijn eindeloos. Ook als je een word, excel en visio bestand met elkaar wil samenvoegen in één document maak je er gewoon PDFjes van en dan samenvoegen tot één PDF.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mensen, lees ff......

Dit is eeen thread uit maart 2003 :P

Probleem kennelijk al lang opgelost.....

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Johnny
  • Laatst online: 19-12 10:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

The_Eagle schreef op 27 maart 2004 @ 21:52:
Mensen, lees ff......

Nou en?

Dan kunnen we toch weer een mooie discussie over PDF in het algemeen hebben?

Ik publiceer tegenwoordig al mijn documenten/presentaties in PDF aangezien dat zo makkelijk kan in OpenOffice.org.

De bestanden zijn kleiner, en het ziet er overal hetzelfde uit.

Ik heb geen probemen met groepsgenoten die andere software/versies gebruiken waarbij opmaak verpest wordt, die ze vervolgens gebruiken om wijzigingen te maken (waardoor alle opmaak weer verpest is).

De presentaties zien er een stuk beter uit, de afbeeldingen zijn scherper, de tekst is gladder.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

zeg de_vogel waar zie jij de oplossing dan? ik vind pdf prima maar het is jammer dat je niet kunt kiezen tussen readers.

• Aike
  • Niet online
The_Eagle schreef op 27 maart 2004 @ 21:52:
Mensen, lees ff......

Hé, wil je niet proberen mijn thread te killen! Het probleem is nog lang niet ideaal opgelost en dankzij Cyber hebben een hoop mensen weer wat bijgeleerd over PDF en de samenleving. Behalve het openen met photoshop wist ik het allemaal wel, maar ik blijf er bij dat er geen handige manieren zijn om PDF's te lezen.

Zoiets als microsoft heeft gedaan met de Reading Layout dat is eigenlijk onmogelijk met PDF want Word veranderd je pagina compleet in reading layout en met een pdf kan dat dus niet.....

Pagina: 1