[Logitech Z-540] Opmerkelijk (te)veel bass rond 122 hz

Pagina: 1
Acties:

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zit met een probleem; mijn z-540 speakers produceren tussen de 120 en 125 hertz ineens veel meer bass dan je zou verwachten.

Als ik een tonengenerator laat lopen van (bijvoorbeeld) 80 naar 140 hz lijkt het volume bij 120 hz ineens te verdubbelen. Niet in één klap ofzo, maar het volume stijgt dan heel snel, alsof je precies in een "sweetspot" staat.

Bij rock muziek valt dit erg op omdat de basgitaar telkens langs deze frequenties komt. Het luistert echt zeer onaangenaam.

Is dit probleem bekend bij de z-540, En wat doe ik eraan?
Ik heb zelf al een software matige equalizer gezocht waarmee je zeer precies de frequenties zelf kan afstellen, maar zonder succes.

Als geluidskaart heb ik een SBlive5.1, en de bass-knop achterop de sub staat al helemaal laag.

[ Voor 5% gewijzigd door Cubix op 02-03-2003 20:31 ]

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 09:16
Ik heb zelf ook de z 540 en ik moet zeggen dat de bassen inderdaad soms erg kunnen overheersen, iets dat ook mij wel eens irriteert.

Ik heb een tijdje geleden is een keer zo'n THX test gedaan die van 20khz tor 20 hz ging, en daar ging ie idd bij de bassen opeens een stuk harder, een raar probleem. Zelf weet ik echter ook niet hoe ik dit probleem op moet lossen.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

bass redirection wel uitgezet?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:15

Exirion

Gadgetfetisjist

Da's gewoon de resonantiefrequentie. Da's de beperking van die compacte bass-reflex subwoofersysteempjes die tegenwoordig voor de PC en DVD zo populair zijn. Ze moeten het door de beperkte afmeting van het liftende effect van bass reflex hebben, en dan heb je altijd een bult in het laag zitten. Met wat pech loopt het bereik daaronder heel steil af en is de bult vrij groot.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:14

JT

VETAK y0

Speel is met de plaatsing van de sub.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cyb schreef op 02 March 2003 @ 21:00:
bass redirection wel uitgezet?
Kan je hier wat meer over vertellen? Ik heb namelijk geen idee waar je het over hebt.
Exirion schreef op 02 maart 2003 @ 21:03:
Da's gewoon de resonantiefrequentie. Da's de beperking van die compacte bass-reflex subwoofersysteempjes die tegenwoordig voor de PC en DVD zo populair zijn. Ze moeten het door de beperkte afmeting van het liftende effect van bass reflex hebben, en dan heb je altijd een bult in het laag zitten. Met wat pech loopt het bereik daaronder heel steil af en is de bult vrij groot.
Hmm dat zou jammer zijn. Mijn vorige setje (2.1) had hier geen last van, maar die had alleen een actieve speaker.

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Cubix schreef op 02 March 2003 @ 21:17:
[...]

Kan je hier wat meer over vertellen? Ik heb namelijk geen idee waar je het over hebt.
Laat maar was ff vergeten dat de Z540 4.1 is. Bass Redirection op de SBLive5.1 is alleen van toepassing op 5.1 en hoger.
(Bass Redirection is een ander woord voor Small Speaker Mode/Internal Bass Management etc.)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Het kan zijn dat de behuizing resoneert of dat de behuizing zodanig is afgestemd dat bij 120 Hz een piek onstaat.

Een resonerende behuizing is vervelend. Je kan de kast eens openmaken en kijken wat er aan demping in zit. Meer demping aanbrengen in de vorm van noppenschuim danwel schapewol kan het resoneren tegengaan. Als de behuizing uit brak materiaal bestaat, zou je nog kunnen overwegen redelijk dikke MDF stroken langs de zijden (de ribben) en over de vlakken te lijmen om de wanden wat trilvaster te maken.

Een verkeerde afstelling is lastiger te bewerken. Ik weet niet wat voor behuizing deze sub heeft (gesloten of bas reflex). Als het een gesloten kast is, kan je overwegen de speaker in een iets grotere, eigen MDF kast te monteren. Het grotere volume zou de boom piek op 120 Hz af moeten vlakken. Met een basreflex behuizing hebben we te maken met meer variabelen. Je zou de baspijp iets langer kunnen maken, waardoor waarschijnlijk de resonantiepiek naar beneden schuift. Gebaseerd op ervaringen zal je de piek daarmee echter m.i. niet wegkrijgen, alleen verplaatsen. Een betere oplossing zou dan zijn het monteren van de speaker in een grotere behuizing, waarbij je met de baspijplengte gaat experimenteren.

Samenvattend lijkt het me een typisch gevalletje van of (1) te weinig interne demping of (2) te kleine behuizing. 1 is makkelijk te verhelpen, 2 vereist wat handenarbeid :P

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

misschien beetje off-topic maar welk programmatje gebruiken jullie om die frequenties weer te geven? Wat Asclepius zei over dat THX test programmatje.

ActueleWind

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 02:49

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

mp3 test kan je download op kazaa zoek maar op thx :D

ik heb de z-560 en ik ben thx verslaafd :)
ik heb de thx intro's van de meeste films in vob gedownload ;)
maar mijn bass hier is perfect ( hij was alleen standaart te overheersend met alle bass tonen gewoon de bass lager gezet :) in sklive software en hij klink perfect (6)

THX ruleert :P ( gewoon de naam tis meer bewijs van kwaniteit dan kwaliteit zeggen de meeste maar deze z-560 klinken verdomt lekker, vind ze zelfs beter dan de bios hier (6) ze zetten die boxen in onze bios altijd te z8 bereik zelfde effect hier )

[ Voor 84% gewijzigd door BruceLee op 03-03-2003 12:28 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

• Lurge
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

ah bedankt, ik had wel gegoogled maar wist niet waarop ik moest zoeken.

ActueleWind

Verwijderd

Ik zou gewoon een dot fiberfill naar binnen steken en een stel terastegels erop. Het zal gelijk een stuk beter klinken. Nou nou Brucelee dat gaat een beetje ver denk je niet een pc boxensetje vergelijken met een Bioscoop geluids systeem

• wokkie15620
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb ook een Z-540 en hetzelfde probleem. Ik heb het setje m.n. voor spellen gekocht, dus vind het niet zo storend. Als ik muziek afspeel, gebruik ik de equalizer van winamp om het geluid te corrigeren.

Als ik jou zo hoor, dan ben je of kritischer dan ik of je subwoofer is brak.
Pagina: 1