sorry dat ik 'm ff niet snap.....
Maar wat ik dus wilde aangeven is dat de DC-10 op de kaart zelf comprimeert 50 JPG's van 768*288 (interlaced dus) en dat red je niet met je CPU en een TV-kaartje. Die JPG's worden uiteraard in een .avifile opgeslagen.
Het klopt dat kleuren bij analoge opnames nogal de neiging hebben om te gaan vlekken, zeker als het wat donkerder wordt. De mate hiervan is echter wel voor een groot deel afhankelijk van de opname techniek. Bijvoorbeeld capturen met een composite kabel tussen camcorder en opnamekaart geeft al een veel beroerder beeld dan S-video.
Verder is er ook nog een groot verschil tussen de verschillende systemen (Hi8, Video-8, Pro8, VHS-C, Betamax)
De pixeligheid rondom witte vlekken heeft verschillende oorzaken. (niet alle hoeven in dit voorbeeld aanwezig te zijn)
• de Jpeg-achtige compressie die in de camera plaats vind. De overgang naar een wit stuk kun je zien als een vrij hoge frequentie van het signaal. Dit kost vrij veel data om dat op te slaan. De compressie wordt niet aangepast aan de informatie in het beeld bij DV.
• weinig extra pixels op de CCD. 720*576 = 414720 pixels oftewel 0.4 Mpixel. Als je een camera hebt met een 0.8 Mpixel CCD zou je dus het beeld kunnen berekenen door te interpoleren. Het voordeel is dat er minder ruis in voor komt (samplefouten worden gehalveerd) en dat ook de echt hoge frequenties er uit zijn. Het gevolg is een gladder plaatje en een betere anti-aliasing bij de scherpe overgangen. Dit zijn dingen die beter geschikt zijn voor JPG-achtige compressies zoals DV.
• Digitale zoom. Als je de camera digitaal laat inzoomen (lijkt me hier niet het geval) dan heb je effectief minder opgenomen pixels dan er uiteindelijk opgenomen worden. Oftewel het beeld is minder scherp en de software wil er nog iets van proberen te maken, of het interpolatie algoritme is niet zo netjes bezig geweest.
• Contrast staat eigenlijk te hoog. Ale je kijkt naar de armleuning van de stoel rechtsboven, dan zie je om de lichte plekken op de stoel een zwart randje. Dat is duidelijk een effect wat optreed als je het contrast hebt proberen te vergroten. Als het contrast groter wordt, zul je bij JPG-achtige compressie eerder pixels zien.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)