[p233] zeer traag --> welk os?

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb een door mij afgeschreven pentium 233 bij iemand neer gezet, en deze persoon wil de computer gebruiken voor MSN/MP3/word/internetten.

Ik heb er dus windows 98 SE op gezet, en verder word 2000 geloof ik, winamp 2.81, MSN 5.0 (en eerst 4.7) maar dit geheel is niet vooruit te branden. De computer heeft beschikking over:

- 128 MB RAM
- 4,3 HDD
- P1 233 MHZ MMX
- 1x ISA 3com netwerkkaart
- 1x PCI Realtek netwerkkaart

Mijn vraag is nu: is er een ander OS (evt linux of BeOS etc.) dat voor deze doeleinden geschikt is en (aanzienlijk) sneller moet kunnen gaan werken

Eisen: foolproof en compatible met word en excel bestanden. Installatie moet wel lukken, dus dat maakt niet zo veel uit.

• Orcie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-08 13:14
win95?

• sjoerdb2
Nog niet geprobeerd, maar zal het echt sneller gaan werken? Ik heb in deze win98 active desktop, findfast toestanden allemaal uitgeschakeld.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb zoiets hier staan en het werkt prima hoor. Alleen de HD is 6 Gig. Dat kan veel uitmaken. Zorg dat je pagefile een vaste grootte heeft en dat de zaak zeer goed gedefragmenteerd is. Anders maakt je disk overuren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• sjoerdb2
Ortep schreef op 02 maart 2003 @ 18:56:
Ik heb zoiets hier staan en het werkt prima hoor. Alleen de HD is 6 Gig. Dat kan veel uitmaken. Zorg dat je pagefile een vaste grootte heeft en dat de zaak zeer goed gedefragmenteerd is. Anders maakt je disk overuren.
En is dat dan met windows 98 of 95?

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Is DMA al enabled? Dat scheelt al voor bijv. het opstarten.

Deze combinatie zou Windows 98 prima moeten kunnen draaien. Okee, wel niet zo snel als jouw P4 3000 Mhz ;) maar voldoende.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Mijn moeder draait Windows 98SE op een AMD K6-200 met 64 MB EDO RAM. Dit alles draait gewoon goed zat, en dit is zelfs nog minder dan wat jij hebt.

Ik raadt je aan dit stukje uit de WOS FAQ eens door te lezen. Dit topic hoort overigens ook in WOS, maar ik denk dat ie niet verplaatst gaat worden, omdat je daar toch gewezen zult worden op de FAQ.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:51

FastBunny

Give it the Works !

Sorry hoor, maar als je op een p 233 met 128 mb windows 98 traag vind wordt het tijd een nieuwe pc te kopen. Persoonlijk zie ik niet in waarom het traag is. Windows 98 is voor dat soort pc's gemaakt. Je moet er natuurlijk niet van verwachten dat het net zo snel reageerd als een P4 ofzo :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Jah, win95 (neem wel OSR2) is toch wel een stukje lichter dan win98.

Maar wat is nu de werkelijke bottleneck? De processor? De HD? Videokaart?

Heb voor dezelfde taken een k6-233@266MHz bij m'n vriendin gezet.. Gaat meer dan prima hoor (wel win98SE - 96MB RAM - 4,3GB HD - VIA MPX chipset) :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
98SE moet gewoon goed draaien op die computer hoor.. je kunt niet te veel verwachten van een 233 he.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:47
Ik draai w95 met office 97, winamp 2.81 msn 4.6 etc.... op mijn p1 133 laptop met 64 mb en 2gb hdd.
Draait meer als goed zat, alleen het opstarten duurt zo lang.

• GGS_VR6
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Ik heb op me 233 win2k zitten, en draait iig perfect :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• interp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Denk toch dat linux,freebsd er beter/soepler op zou runnen, natuurlijk niet met gnome 2.2 maar met een oudere versie.

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Mocht je denken aan een OS anders dan Windows, kun je hier even kijken: Non-Windows Operating Systems. Denk er aan dat ze ook in NOS regels hebben met betrekking tot het openen van topics. Je kunt daar bijvoorbeeld in dit topic kijken: Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2.

Dit is toch ook meer een topic voor Windows Operated Systems, ik zal hem daar ook naar toe moven, maar wel met een slotje, omdat er, naast wat in de FAQ staat, ook genoeg staat in de search. En hierbij geldt ook: wat vind jij snel. Sommige mensen vinden het niet erg om een paar minuten te wachten voordat een PC is opgestart, dus het is toch aan jouzelf om te bepalen of je het snel genoeg vindt. Eerder kwestie van uitproberen dus :).

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 21:49

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik heb een jaar of 3 op een p1 233 + 64 mb EDO met WIN98 SE gewerkt en dat ging prima, incl surfen, mp3's, icq etc.

Ja uiteraard kon het sneller maar het was zeer doenlijk.

Enige opmerking die ik heb, waarom 2 netwerkkaarten? Wordt dat ding ook nog als server gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door IceStorm op 02-03-2003 19:17 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.