Toon posts:

[Win98] Applicaties starten niet op na virus *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen ik heb gisteren voor een vriend 194 bestanden verwijderd, en dat waren volgens mij(ik heb nog gekeken) geen windows bestanden.

De computer loopt ook weer snel en het buroblad doet het weer,

maar nu komt het. Als je een applicatie wilt starten dan vraagt hij om fdko.exe
en zegt dit bestand is nodig om applicatie´s te starten.

Is dit een windows bestand of nog steeds het bestand van het virus, en weten jullie dan wat voor virus we hier mee te maken hebben. Ik den zelf dat er wat in het register staat, waardoor hij blijft vragen om dit bestand. Hij start ook niks opo zonder dat bestand. Graag jullie reacties :/

Verwijderd

nee, dat bestand heb je niet nodig om apps te starten.

Heb je dit alleen met exe's, of starten com's ook niet op?

Verwijderd

Topicstarter
regedit bijvoorbeeld doet het ook niet, maar open je een plaatje dan start hij wel office photo editor op

Verwijderd

Topicstarter
iets rechtstreeks opstarten lukt dus niet

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 18:14:
iets rechtstreeks opstarten lukt dus niet
Je kunt iets extra's toevoegen aan je vorige bericht met behulp van Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif. Zo blijft je topic overzichtelijk en aantrekkelijker om in te reageren ;).

Verder pas ik even je topictitel aan, "[win98] virus probleem" is wel heel erg breed.

En als laatste, weet je zeker dat er gevraagd wordt om fdko.exe, dit is namelijk niet een bestand dat veel voorkomt in de zoekresultaten op zowel GoT als Google.

Verwijderd

Topicstarter
nee dat weet ik, ik heb er zelf ook naar gezocht

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hele grote kans dat je er bent met de tip in de FAQ van Software Algemeen: HELP ik heb een virus!
Als na (het verwijderen van) een virus-infectie geen .exe bestanden meer kunnen worden opgestart:
Kopieer regedit.exe naar regedit.com en start deze .com op.
In je register zou HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command als default "%1" %* moeten bevatten.
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\FileExts\.exe hoeft enkel een lege default te hebben staan. Dus als de default iets anders is, verwijder het.
:Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Je kunt wel in je register gaan zitten kloten, maar als een virus dingen heeft zitten veranderen, dan zou het kunnen dat er wel meer mis zijn dan alleen die ene sleutel in je register.

Als ik jou was zou ik win98 er even opnieuw overheen zetten. Dan is je register weer vers en hoef je niet al je programma's opnieuw te installeren. Als dat niet werkt zou ik win98 gewoon opnieuw installeren. Maarja dat is natuurlijk wel een hoop werk,.. aangezien je dan alle programma's opnieuw moet installeren e.d.

(Als je het helemaal goed doet, maak je backups en format je de HD, weet je zeker dat het virus weg is 8)7, daarna ff virus scanner installeren en je gehele backup scannnen natuurlijk :))

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

NagA: dat is inderdaad misschien nodig, maar eerst de regkey aanpassen is wel makkelijker (zeker als het bij een ander thuis is, voor m'n eigen PC zou ik bij elke virusinfectie een format doen, maar ik heb er dan ook sinds DOS tijden geen meer gehad op m'n eigen bak :+ ). Om 100% zeker te zijn dat je virusvrij bent kan formatteren zeker geen kwaad en dan is win98 er overheen zetten misschien weer te weinig :P

Maar vaak is formatteren / er over heen installeren toch wel overkill: zie ook de vele topics over Yaha en de andere virussen die deze regkey aanpassen. Na virus verwijderen en regkey aanpassen werkt alles weer als vanouds als dat de enige wijziging was :)

Maar dan wordt de vraag: over welk virus hebben we het eigenlijk?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Het is al gelukt en overnieuw installeren lost niks op, omdat je dan ook bijna alles kwijt bent, dus je moet geduld hebben en flink gaan zoeken, en dat heb ik dus ook gedaan. Heb eerst het geinfecteerde bestand weer terug gezet, zodat alles opstarte, toen regedit gedraait en de foute key's weg gegooid. Toen nogmaals in men eigen pc gescant, toen weer virus gevonden, virus removal tool gedownload van dat virus, op die schrijf gezet, overnieuw geboot, tool gedraait en toen was hij weer beter!!!!!!!!!

Dus niet meteen iets overnieuw gaan installeren, gewoon geduld hebben.

ps. we hadden het over w32.Kwbot en Yaha

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2003 16:52 ]

Pagina: 1