zorgd HDD temp voor crashes

Pagina: 1
Acties:

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Topicstarter
mijn buurman heeft net een nieuwe HDD ingebouwd in ze PC
gewoon in een midi tower zonder extra casefans onder de bestaande 40 GB WD schijf

de nieuwe HDD is een Maxtor diamond 9 80GB met 8mb cache.
hij word Idle 54C en na een disk bench van sandra 64C

afentoe reboot de pc spontaan en ik heb heel sterk het gevoel dat het komt door de hitte.
ik vraag het even omdat ik niet weet wat een kritieke temp is voor zo'n schijf van tegenwoordig.

en als oplossing tegen de hitte zijn 2 dingen mogelijk.
een intake casefan onder in de kast (onder de HDD bracket) en een outtake net onder de voeding?
of gewoon een apparte 5.25" HDD bay kopen voor die nieuwe HDD.

thx

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Hij zou iig normaal moeten werken.. Ik ga ff wat temps voor je opzoeken :)

//edit
Op de FP een Maxtor D740x, 40GB. Passief gekoeld word ie 48 graden. Waarschijnlijk is dat niet stressed dus zijn jou temps wel acceptabel. Probeer hem anders een te koelen mbv een casefan oid. Gewoon er ff voor drukken en kijken wat ie dan doet. Maar persoonlijk denk ik dat je buurman het ergens anders moet zoeken hoor....

[ Voor 73% gewijzigd door Raku op 02-03-2003 17:52 ]

Raku

Verwijderd

De schijf wordt wel erg heet ja.

Een plotselinge reboot kan ook duiden op een probleem met je voeding. Je buurman heeft er net een nieuwe harde schijf bijgezet dus misschien vraagt het allemaal net iets teveel van de voeding.

Verwijderd

Lijkt me niet dat het aan de harddisk ligt, als die te warm wordt ben je alleen data kwijt. Hij reboot dan niet spontaan, ik denk dat je het inderdaad bij de voeding moet gaan zoeken.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

pt0x schreef op 02 March 2003 @ 17:43:
gewoon in een midi tower zonder extra casefans onder de bestaande 40 GB WD schijf
Ik zorg altijd dat een HD aan de bovenkant een paar centimeter ruimte heeft. Als je buurman die twee HD's van 'm direct boven elkaar heeft geschroefd (twee aangrenzende bays, zeg maar) dan kan de onderste (je Maxtor-kacheltje) wat lastiger zijn warmte kwijt.

Mijn ervaring is (al is de discussie nog steeds gaande) is dat een outtake meer voor je kasttemp doet dan een intake. Wordt je kasttemp niet verlaagd dan heeft het verder ook weinig (niet: geen!) zin om een fan rechtstreeks op de HD's te zetten, die circuleren dan vooral warme lucht. Met een outtake beginnen, is mijn advies - en hoewel je (behalve van de drive) geen temps geeft lijkt het me wel een aanrader. Let ook op hoe de kast is gemonteerd: overal rondslingerende flatcables zorgen vaak voor een graad of drie-vijf extra temp t.o.v. netjes opgeruimde rounded cables.

Wat die voeding betreft: ik heb hier eens zeven drives aan een 230W-voeding gehangen (en daar zaten nog een stuk of vijf kaarten in ook); en het draaide rock solid. Lees vooral dit: Wat is dat voor gelul met die voedingen tegenwoordig?

Mocht je toch voor een nieuwe voeding willen gaan, neem dan bijvoorbeeld zo'n Enermax met een extra fan aan de onderkant. Doet ook wonderen voor je kastkoeling.

(al lijkt de kans me klein dat dat helpt, je buurman is geen tweaker anders had 'ie zelf wel gepost, en zonder verdere informatie ga ik er eik van uit dat die reboots overal aan kunnen liggen, bijvoorbeeld omdat hij een slecht geconfigureerd systeem heeft ;))

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Ook al ligt het niet aan de HD, toch zou ik een HD koeler in bouwen.

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Mijn Maxtor D740x'jes komen, ook stressed, niet boven de 35 graden uit (celsius :P)... Beide zijn gekoeld :)

Dus het lijkt me niet gezond dat die schijf zo heet wordt... Ik heb een paar dagen geleden op GoT gelezen dat de "officiële" max-temperatuur voor schijven 55 graden is, die van jou komt daar dus bovenuit zodra hij wat moet gaan doen... Ik zou er maar eens een koeler tegenaan plaatsen als ik jou was :{

Hoi

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Topicstarter
en dan te bedenken dat die drive op de zelfde kabel zit als die andere WD
en dat is een 5400RPM dus hij draaid dan langzamer (toch?)

btw die nieuwe schijf is een Diamondmax plus 9 met 8mb cache :)

ik heb 3 D740X drives van 60 gig onder elkaar waarvan de bovenste en onderste in een raid-0 config.
de middelste schijf is dus de enige die ik kan meten en die is nu atm 24C :)
*chieftec kast. blaast een fan doorheen :)
Pagina: 1