hardwarematige IDE selector

Pagina: 1
Acties:

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
( topictitel is niet helemaal duidelijk maar anders werdt hij te lang )

heb hier een KT133 mobootje .

met dus 2 IDE aansluitingen = 4 IDE apparaten .
nu heb ik dus al 2 HD's en 2 CDroms .

nu heb ik gisteren een mooie Seagate tapedrive ergens aan overgehouden .

DVD speler eruit , tapedrive erin , bootten , ja hoor hij werdt herkend .
heey maar ik zie hem nergens .
na enig gezoek kom ik er achter dat je er alleen back-up's kunt maken , met een software/tapeware progamma .

dus ik mijn cd-tas van het werk open , ARCserve geinstaleerd en het werkt .

nu ben ik alleen 1 van mijn cd-rom stations kwijt .

dus nu mijn idee :

als ik een IDE kabel vindt met 4 aansluitingen ( mobo , cd-rom , cd-rom , tapedrive ) en dan alles aansluit .
MAAR ! een schakelaar tussen de stroomvoorziening van een cd-rom speler en de tapedrive maak .

bij start-up een station voorzie van stroom zal de ander geen stroom hebben en windows in zijn boot hem ook niet vinden ?

zou dit werken ?

( zo kun je dan volgens mij eindeloos doorgaan met IDE devices aansluiten en selecteren zolang je er altijd maar 2 selecteerd ? )

iemand ervaring of ideeen ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Denhomer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2025

Denhomer

Doh !

moet volgens mij wel lukke, enkel moet je uitzien dat je geen 2 masters hebt aanstaan ofzo :)

• talin
  • Nu online
Denhomer schreef op 02 maart 2003 @ 16:49:
moet volgens mij wel lukke, enkel moet je uitzien dat je geen 2 masters hebt aanstaan ofzo :)
ja das een goede .

dus de 2 schakelenden zouden slave moeten staan .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Verwijderd

Volgens mij kan het ook... 'k heb recentelijk ergens een kit ergens te koop gezien (weet niet meer waar :( ) die volgens het zelfde principe werkte.

Verwijderd

Ondanks, dat één apparaat geen stroom heeft "ziet" Windows toch een apparaat op die kabel zitten.
Ik denk, dat de boottijden erg lang zullen worden, afgezien van eventuele foutmeldingen.

Maar het is het proberen waard ;)

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
nee zal zeker niet werken daar een ide apparaat die geen voeding heeft alle datalijnen stil zal liggen hierdoor zeer ontstaan lange boot tijden en veel fouten als je pc al op zou starten,veel makkelijker is het om een los ide kaartje te kopen met 1 of 2 ide poorten zodat ze allemaal tegelijk zullen werken.

• talin
  • Nu online
Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 16:59:
Ondanks, dat één apparaat geen stroom heeft "ziet" Windows toch een apparaat op die kabel zitten.
Ik denk, dat de boottijden erg lang zullen worden, afgezien van eventuele foutmeldingen.

monterey schreef op 02 March 2003 @ 17:04:
nee zal zeker niet werken daar een ide apparaat die geen voeding heeft alle datalijnen stil zal liggen hierdoor zeer ontstaan lange boot tijden en veel fouten als je pc al op zou starten,veel makkelijker is het om een los ide kaartje te kopen met 1 of 2 ide poorten zodat ze allemaal tegelijk zullen werken.
ik kwam er eigenlijk op omdat ik al eens een probleem heb gehad met 2 HD's op 1 ide kanaal .

als ik dan 1 stroomtoevoer eruit haalde en de ide kabel liet zitten , zag hij die 2de HD niet .

(windows opnieuw instalkeren en het probleem was verholpen toen de 2de hd weer aansluiten en hij zag ze direct weer )

daaruit concludeer ik ( quote me if i'm wrong ) dat geen stroom maar wel ide kabel = niet zien door windows tijdesn startup .

ik zal het gaan proberen ( zodra ik een 4 koppige ide kabel heb gevonden )

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

talin schreef op 02 March 2003 @ 17:09:
ik zal het gaan proberen ( zodra ik een 4 koppige ide kabel heb gevonden )
een vriend van mij heeft er ééntje liggen. Ik vond dat maar vreemd want er kunnen niet meer dan 2 IDE-apparaten op 1 IDE-kanaal... Maar als ik jouw plan zo lees dan zou zo'n kabel idd nog van pas kunnen komen :)

Hoi

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 16:59:

Pfff... dat werkt hoor... heb dat al meer dan 5 jaar!!! >:)

Geen foutmeldingen of rare boottroublez! :+

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

me too heb het alleen met 2 HD's windows + linux had geen zin om een bootmanager te installen werkt hier altijd maar half :( duz heb ik maar een oldschool bootmanager gemaakt >:)

je kunt trouwens met een beetje knutselen wel van 2 kabels een met 4 connectors maken (mits 40 aderig) ik heb het met een bankschroef gedaan.

[ Voor 31% gewijzigd door snooze op 03-03-2003 03:14 ]

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

snooze schreef op 03 maart 2003 @ 03:10:
me too heb het alleen met 2 HD's windows + linux had geen zin om een bootmanager te installen werkt hier altijd maar half :( duz heb ik maar een oldschool bootmanager gemaakt >:)

je kunt trouwens met een beetje knutselen wel van 2 kabels een met 4 connectors maken (mits 40 aderig) ik heb het met een bankschroef gedaan.
uhm je kan maar 2 apps aansluiten tegelijkertijd? :)

je schakeld dus de stroom geloof ik?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
NoBody schreef op 02 maart 2003 @ 19:05:
[...]

een vriend van mij heeft er ééntje liggen. Ik vond dat maar vreemd want er kunnen niet meer dan 2 IDE-apparaten op 1 IDE-kanaal... Maar als ik jouw plan zo lees dan zou zo'n kabel idd nog van pas kunnen komen :)
* Xander telt zijn IDE kabels met meer dan 3 connectoren :) ........

Ehm, 3.
Dit is volgens mij helemaal niet gek, dit was vroeger met alle ATA33 kabels zo. Was ook wel makkelijk, want zo kon je gewoon de 2 connectors gebruiken die het dichtst bij het apparaat zitten.
Bij ATA66 kabels (80 aderig) is dit nooit meer. Volgens mij zouden ze dan ook 120 aderig ofzo moeten zijn om zoiets mogelijk te maken.

@TS: Gewoon uitproberen, eerst handmatig voedingskabeltjes lostrekken, en als dat werkt een switch bouwen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• talin
  • Nu online
XanderH schreef op 03 maart 2003 @ 09:40:
[...]
@TS: Gewoon uitproberen, eerst handmatig voedingskabeltjes lostrekken, en als dat werkt een switch bouwen.
heb zondag zitten zoeken maar geen webshop die me binnen een paar dagen een kabeltje kan leveren , dus vandaag maar eens op het werk aan het zoeken geweest , ook niet .

toen zelf maar 1 gemaakt , vanavond testen .

gewoon tussen de bankschroef van de TD ( komt er nog iemand van de TD naar me toe , heey dat gaat nooit werken !! )

mij wel heb ik maar gezegd .

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

XanderH schreef op 03 March 2003 @ 09:40:
[...]

* NoBody telt zijn IDE kabels met meer dan 3 connectoren :) ........

Ehm, 3.
Dit is volgens mij helemaal niet gek, dit was vroeger met alle ATA33 kabels zo. Was ook wel makkelijk, want zo kon je gewoon de 2 connectors gebruiken die het dichtst bij het apparaat zitten.
Bij ATA66 kabels (80 aderig) is dit nooit meer. Volgens mij zouden ze dan ook 120 aderig ofzo moeten zijn om zoiets mogelijk te maken.
da's inderdaad ook een goeie, reden dat dit bij 80-aderige kabels niet meer het geval is, is denk ik omdat de plaats van de HD aan de kabel nu belangrijker is m.b.t. master/slave settings, dat maakte bij ATA33 dacht ik nooit zoveel uit :)

Hoi

Verwijderd

Nee, 50... (SCSI) :)

Schakelen via stroomvoorziening is niet echt best voor timings, reflectie en signaalzuiverheid. Het is te hopen dat je hardisken, controllers, operating systeem met goede CRC checks werkt (of dat je DMA uitschakelt indien je OS dat niet doet door de detectie van de vele herverzendingen van datapakketten) - ik heb in ieder geval al 2 harddisken zien sneuvelen door misbruik op deze manier. Op korte kabels zal het minder problemen kunnen geven (niét gerounde 80 polige kabels die wél binnen de ATA specificatie van 45cm/17œ" zijn) vanwege de lagere weerstand en latency op korte kabels...

Tip: er bestaan ook schakelaars met genoeg polen om de datakabel, de stroomvoorziening + de master/slave dips om te schakelen....

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:36
offtopic:
Het ging hier om ATA66/ATA100/ATA133, en ik heb nog nooit een ATA SCSI schijf gezien (Hoe zou dat toch komen :+ )

Nog ff gezocht naar IDE switches met Google: KLIK

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 04-03-2003 12:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

zo iets heeft volgens mij ook eens in 1 of ander PC tijdschrift gestaan :+
maar dat was meer voor DUAL boot :+

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

en anders kan je ook nog altijd een HD-tray in je pc zetten ;)

Hoi

Verwijderd

ts, waarom geen extra pci ide controller? was je allang klaar geweest, en kan nooit veel duurder zijn dan zo'n ide switch
Pagina: 1