TV aangesloten op versterker -> kraken bij zappen.

Pagina: 1
Acties:
  • 273 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik heb onlangs een mooie nieuwe tv gekocht. Maar bij de aanschaf niet opgelet of het een stereo-scart uitgang had. Heeft het dus niet :(

Nu ben ik bij de electro-boer geweest en heb een verdeelkastje gehaald, zodat ik van 1 scart naar 2 scart-uitgangen ga. In één van die uitgangen zit nu mijn DVD-speler aangesloten en op de andere heb ik een verdeler zitten voor de audio, dus rood/wit tulp uit en s-video.

Maar nu heb ik het volgende probleem als ik ga zappen: elke keer als ik zap dan kraken mijn boxen van mijn 5.1 set. En ook als ik nu DVD wil kijken krijg ik ook krakend geluid over mijn set. Dit is alleen te verhelpen door de DVD-speler rechtstreeks aan te sluiten op mijn TV. Maar als ik dit doe met alleen de audio die dus naar mijn 5.1 set gaat hou ik nog steeds die kraak.

Voor de duidelijkheid even schets gemaakt (Paint Powerrrr) mocht mijn opstelling onduidelijk zijn.

Wie kan mij vertellen hoe dit komt en hoe ik dit kan oplossen. Wil nl. dus gewoon zonder telkens te moeten pluggen audio van de tv over 5.1 heen en dvd kunnen kijken met 5.1 geluid en kunnen zappen zonder kraak.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~ejf.heeres/naamloos.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had ook een schakelbare scart verdeler moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 21:47:
Je had ook een schakelbare scart verdeler moeten kopen.
Arghh..... dan moet ik maar ff terug naar de electro-boer :( heb alleen het bonnetje niet meer :(

En wat is er anders aan zo'n schakelbare ipv degene die ik nu heb ??!? En lost dat het gekraak op ?

[ Voor 19% gewijzigd door Red op 03-03-2003 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
diodes tussen kabel boxje->5.1 en dvd->5.1 zetten of je dvd via optical/sp-dif naar je 5.1 set sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je zo testen als je de scart eruit trek van je dvd die je dan niet gebruikt.
Diodes tussen een audio signaal is geen optie omdat dan de helft van je audio verloren gaat , de negative kant van de sinus gaat verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
Heb nu de verdeeldoos er tussen uit gehaald en alleen de audio out aangesloten en nog steeds kraakt het met het zappen.... iemand enig idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:17
*kuch* ik heb er verder niet zo heel veel verstand van, maar ruist n tv niet altijd even, zodra je zapt? in het kader van audiosignaal weer oppikken, even een korte ruis? De tv zelf namelijk onderdrukt dat, maar geeft dat signaal wel door aan de versterker. Ik heb namelijk dat probleem ook, alleen zonder dvd en 5.1 set :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Groentenboer schreef op 06 March 2003 @ 00:28:
*kuch* ik heb er verder niet zo heel veel verstand van, maar ruist n tv niet altijd even, zodra je zapt? in het kader van audiosignaal weer oppikken, even een korte ruis? De tv zelf namelijk onderdrukt dat, maar geeft dat signaal wel door aan de versterker. Ik heb namelijk dat probleem ook, alleen zonder dvd en 5.1 set :)
Mijn tv heeft ook een enkele scart aansluiting, en geen audio out. als ik mijn stereo set via de koptelefoonuitgang aansluit, heb ik ook het probleem van kraken tijdens zappen. Als ik echter de audio out van de scart gebruik, heb ik het probleem niet. Ik gebruik een scart tussenstuk met daarop composiet en stereo aansluitingen, en een schakelaar om de in of uitgangen van de scartaansluiting te gebruiken.

in schema:

scart male - composiet en stereo - scart female

de male scart zit in de tv, op de female scart aansluiting is de video aangesloten.

Het voordeel van de schakelaar is dat de signalen van de video en die naar de stereo nu niet doorgelust worden, wat anders voor problemen zou kunnen zorgen.

Heb jij ook zo'n ding met schakelaar? Zo niet, misschien kan dit je probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:34

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Ook ik heb er 0,0 verstand van (oke, misschien 0,14 ;-)). Ik had zo'n goedkoop merk home cinema set gekocht (mustek v600rz) en had enorm gekraak met zappen als ik het geluid over de set liet gaan.
Niet lang daarna een nieuwe TV gekocht waar wat groter budget voor was (philips 32pw8506) en voila......einde gekraak. Bij mij maakte dus het verschil tussen een Supertech tv met 1 scart uitgang en een philips tv met 2 uitgangen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:16

almightyarjen

When does the hurting stop?

Volgens mij is dat vrij normaal bij idd goedkope tv's... Als je zapt, dan zet de tv zijn eigen audioversterker op mute, zodat je dat gekraak/ruis niet hoort. Dit gebeurt niet met de signalen die naar de SCART gaan. Dus als je zapt, dan is er even geen zender, dus ook geen audio, dus ruis. Ik denk niet dat dit probleem te verhelpen is. :)

[ Voor 4% gewijzigd door almightyarjen op 07-03-2003 10:15 ]

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Pagina: 1