Toon posts:

Van Pentium III (Slot 1) naar Pentium 4

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een vraagje. Op dit moment heb ik een Pentium III 1 Ghz (Slot 1, i440BX). Als behuizing heb ik een kast waarvan ik de specificaties niet meer van heb. Toen ik de behuizing vroeger kocht, zat er een Pentium II 350 Mhz in op een ATX moederbord (Gigabyte 686BX).

Ik ben nu van plan er een ander moederbord in te zetten met daarop een Pentium IV 2.4 Ghz (533 FSB). Maar ik vraag me af of:

1) Het moederbord in de behuizing te schroeven is (op de site van Intel las ik dat er 4 extra bevestigingspunten zijn?)

2) De voeding toereikend is (ik weet niet hoeveel vermogen dat ding heeft, maar hij was redelijk standaard toen ik die PII 350 kocht).

En ja, ik heb de search en de FAQ al doorgenomen.

Alvast bedankt.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
als het een atx kast is dan moet pentium 4 er zeker ook in passen je voeding zal "waarschijnlijk"te weinig zijn maarja dan koop je een nieuwe voeding he :)

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Lijkt me wel dat hij nog in je kast past. Is je kast een beetje groot?

En een voeding die voor een pII was zal vast niet meer op een P4 werken ;)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Je voeding zal wel 200/235 watt ofzo zijn, dat lijkt me een verstandige kandidaat voor een upgrade ja. Je hebt namelijk een P4-compatible voeding nodig, die heeft een extra stekkertje.

Mijn gevoel zegt me ATX=ATX maar ik heb nog nooit echt lang met een P4 mobo gespeeld, maar volgens mij moet dat passen.

Verwijderd

hier doet mijn voeding van mijn PII 333 het nog met mijn AMD Athlon 1300@1365, terwijl dat ding toch ook best veel stroom trekt. Ik zou het gewoon proberen, werkt het niet, dan kan je der nog altijd een nieuwe voeding in schroeven

(mijne's een 235 W btw)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 12:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, het is een midi-tower met 3x 5 1/4 inch en 3x 3 1/2 inch. Maar ik zal dan wel een andere voeding erin stoppen. Bedankt voor de (snelle) reacties gasten!

Verwijderd

zoals al "gezegd"..vermogen genoeg of niet, je moet zowiezo een "p4"stekker aan je voeding hebben....

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, ik nog even op de Intel site voor de technische specificaties van de twee processoren. De PIII had 30 Watt nodig en de 2.4 Ghz PIV 60 Watt. Dus 30 Watt extra. (is wel flink)

Maar als ik een ander stekkertje nodig heb, heb ik weinig keus he? Nog een advies voor het vermogen dat ik moet kiezen (250/300 watt?).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 12:59 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

250 watt is sowieso te weinig, ik zou eerder richting de 350/400 watt gaan...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
OK, bedankt voor de reacties allemaal.

Verwijderd

Wel oppassen dat de lay-out van de backplate anders kan zijn! Kans dat de connectoren niet passen.

• Shunt
  • Laatst online: 16:56

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 13:33:
Wel oppassen dat de lay-out van de backplate anders kan zijn! Kans dat de connectoren niet passen.
erm bij 90 % van de mobos zit er dus zon backplate bij :P
tenminste bij mijn epox en asus bordjes wel atijd

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• DouweGNL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 19:08

DouweGNL

Ik ben tof.

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 12:56:
zoals al "gezegd"..vermogen genoeg of niet, je moet zowiezo een "p4"stekker aan je voeding hebben....
Hangt van het moederboard af dat je koopt. Heb zelf twee Pentium4 bordjes (S478) liggen, en bij beide bordjes kun je kiezen tussen de standaard ATX aansluiting of de 'P4' aansluiting...

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Ik heb ook een Slot 1 P3 gebeuren in mn ATX kast hangen.
Ik heb dan een een Slot 1 -> socket 370 converter derin gezet maar dat raakt nog nét mn voeding niet.
Kweetniet watvoor joekels van koelingen drop een p4 gaan, maar tzou best kunnen dat die hele koeler nietmeer drop past omdat je voeding dr boven hangt..

Tenminste..das bij mij zo :P

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 12:56:
Dat ligt er maar aan welk merk moederbord je koopt. Neem bijvoorbeeld eens een ASUS. Deze maken gebruik van EZ-plug. Hierbij is het mogelijk om een molex op je mobo te plaatsen in het geval je voeding een 12V ATX-connector heeft.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 20:51

Mex

Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 12:56:
Er zijn gewoon verloopjes te krijgen die je op een molex aansluit. Ik zou eerst dat proberen, is de goedkoopste oplossing. Diverse Asus mobo's hebben ook gewoon al een molex aansluiting op het bord zitten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 13:33:
Als de mobo een afwijkende layout heeft van de connectoren, dan wordt er heus wel een bijpassend backplate meegeleverd :Y)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik heb een keer een Highscreen (Vobis) kast (zo'n met groene energy knop) omgebouwd van een Pentium 233 MMX naar een Athlon 1800 XP.

De AT voeding eruit, ATX voeding erin en doorgelust naar de powerbutton met een veertje erachter.
De kast was al ATX dus het mobo paste goed. Schroefgaten komen soms niet helemaal overeen maar hij kon iig vast.

Het nadeel van oudere voedingen is dat ze geen P4 connector hebben (kleine vierkante stekker).
Ik heb ook een keer een 200 watt max. ATX voeding genomen met een P4 2.0 GHz.
Connector van een kapotte P4 voeding eraan gesoldeerd en hij liep.
Alleen tijdens het afspelen van een DVD stopte de DVD speler er mee (kreeg geen stroom meer).

De ene voeding is ook beter dan de andere. Maar ik zou er in dit geval wel vanuit gaan dat je best een andere voeding kunt gebruiken.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1