Toon posts:

[IDE-RAID]hdd toevoegen zonder dataloss.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me af of het volgende mogelijk is...

Ik wil een ide raid5 setupje opzetten met enkele 100-en GB's aan storage ruimte...
Ik weet nu al dat dat later te weinig zal zijn...
Is er een mogelijkhijd om dan later gewoon een hdd toe te voegen zonder dat ik alle gegevens die op de array staan kwijt raak? (600 gig backuppen zie ik niet echt zitten)

uiteraard bedoel ik hier hardware raid, en dus niet zo'n simpel 2 kanaals kaartje :)

ik zat ook te denken om gelijk serial ata te pakken, omdat dit (denk ik) de standaard zal gaan worden..

Zelf dacht ik aan de Escalade™ 8500-8 (serial ATA 8 kanalen) alleen weet ik niet hoe het zit met het eventuele toevoegen van hdd's...

//edit er moet wel ondersteuning zijn voor linux, maar dat zit bij de meeste kaartjes wel goed :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 12:11 ]

Verwijderd

Nope, de escalades (pata en sata) ondersteunen geen oce (online capacity expansion) dus je kan een raid niet zomaar uitbreiden. Je kan maar beter meteen in 1 keer alles aanschaffen en aansluiten of je zal later een keer een backup moeten maken (zowiezo wel verstandig voor belangrijke data).

Het verschil tussen de 7000 en 8000 serie escalade is het kabeltje, niet meer en niets minder. Bij 8 of 12 harddisken kan het kleinere sata-kabeltje wel prettig zijn want die grote udma kabels zijn nogal onhandig en verhinderen de nodige airflow.

De escalades werken perfect in Linux, de drivers zitten al sinds 2.2.15 in de kernel en worden o.a. door 3ware onderhouden.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
dat ding kan zover ik kan zien niet dynamisch een aangemaakt raid5 volume vergroten,
tevens zou ik nog maar niet zo zeker zijn van de linux support... eerst de kat uit de boom kijken en dan pas kopen

Geen backup? das geen goed idee, zelfs met raid5 heb je gewoon een backup nodig! (das wel aan te raden althans)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
welke kaartjes ondersteunen het vergroten van de array dan wel ????

en dat backup.... zo belangrijk is de data ook weer niet ;) (films in DV formaat)

Als ik een kaartje vind/weet dan ga ik natuurlijk eerst een dagje uitzoeken wat ik krijg voor mijn geld :)

heb al wat gevonden... google is your friend ;)

de 2400A van adaptec

maar als er mensen zijn die nog andere mogelijkheden weten, hoor ik het graag...

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 12:47 ]