Toon posts:

Compu dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HELP!!! Ik kwam gisteren na een weekje weer thuis en nu doet mn compu het niet meer. Hij blijft hangen in het opstartscherm 'checking NVram'. Ik heb een AMI bios. Plz comments.

By the way, ik heb vorige week een paar stroomstoringen gehad. Heeft er iets mee te maken?

Ik hoop trouwens niet dat ik in een verkeerde rubriek gestart ben. If so, dont be too hard on me. Ik ben nogal overstuur dat ik nu geen CM4 kan spelen..

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2003 12:06 ]

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:54

Canis Lupus

Vosbot

Oei, stroomstoringen, daar heb ik hele slechte ervaringen mee.
Als de stroom weer terug op het net komt is er even een spanningspiek, waar bij mij mijn voeding (en daardoor waarschijnlijk ook mijn moederbord) het hebben begeven.
Ik denk dat je moederbord het probleem zou kunnen zijn. Jammer geneog is er niet een makkelijke manier om dat te testen, behalve dan door een nieuwe erin te zetten :( Succes!

edit:
Ik denk dat je je topic idd beter in Processors, Mobo's en geheugen had kunnen zetten, aangezien het vrijwel zeker daar aan ligt. Je kan ook hier even op het forum zoeken op stroomstoringen enzo

[search=computer+start+niet+op]

[ Voor 25% gewijzigd door Canis Lupus op 02-03-2003 12:13 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Verwijderd

Topicstarter
Cheerz man... Gelukkig is het vandaag koopzondag...

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je al een clear cmos gedaan? Misschien ook eens memtest proberen. Heb je al eens geprobeerd om alleen met het noodzakelijke op te starten?

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:52
Ik heb soms wel dat hij gewoon niet opstart als de stekkers er een tijdje uit zijn geweest. Dan laat ik de stekker er gewoon een kwartiertje uit liggen en daarna doet ie het weer. En, een computer is door rare mensen ontworpen, behandel hem ook zo. :)

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:09
Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 12:11:
Cheerz man... Gelukkig is het vandaag koopzondag...
O ja? Hier niet hoor!

Verwijderd

Ik zet altijd de voeding switch af snachts :P

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat hij niet eens tot de boot sequence komt. Eerst checkt ie mn video kaart, klopt, en dan mn nvram, wat dat ook moge zijn. Daar blijft ie hangen. een clear cmos bedoel je een bios reset mee?

Verwijderd

Topicstarter
kwiebus schreef op 02 March 2003 @ 12:20:
[...]

O ja? Hier niet hoor!
8)7 dat blijkt wel door die onzinnige reactie ;) niks beters te doen? :+

Verwijderd

Inzake nvram:

Checking NVRAM.. no NVRAM
Wat is NVRAM en is het te resetten?
pc wil nie opstarten na checking NVRAM

In het eerste topic is ook sprake van een K7T MSI mobo....

Misschien heb je er wat aan!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NVRAM refers to Non-Volatile RAM. Plug 'n Play implementation requires 4K of NVRAM (non-volatile RAM) to store some configuration information or the ESCD (Extended System Configuration Data) structure. This is also used by Windows 95 to store the information on resources used by legacy (non-Plug and Play)ISA cards. BIOS has a BIOS function call to update this NVRAM. So, Flash memory is needed so that the BIOS can write into it. NVRAM cannot be written into EPROM since EPROM is read-only. So, a Plug and Play BIOS must be programmed in a Flash memory.
Hm, ik denk dat je maar gewoon moet proberen je BIOS te resetten, en als dat niet werkt kijken voor garantie op je mobo. Normaal gesproken gaat je dat NVRam niet weg bij een stroomstoring, het zou me ook benieuwen waarom 't ineens defect is.

Verwijderd

Topicstarter
Aikeleer schreef op 02 March 2003 @ 13:53:
[...]
Hm, ik denk dat je maar gewoon moet proberen je BIOS te resetten, en als dat niet werkt kijken voor garantie op je mobo. Normaal gesproken gaat je dat NVRam niet weg bij een stroomstoring, het zou me ook benieuwen waarom 't ineens defect is.
Nou ik heb dus ff de batterij van mn moederbord gerukt en de insert toets vastgehouden toen ik m opstartte. Werkt nu weer perfect. Alleen hopen dat die stroom het blijft doen. _/-\o_

Thanx guys, stay tweakin'! :7

Verwijderd

Je kan altijd een UPS kopen hé :D

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 15:19:
Je kan altijd een UPS kopen hé :D
Jeetje man, daarvoor gelijk een UPS kopen? Beetje overdreven....
Je kan ook zo'n stekkerdoos (doosje) kopen met spanningspiek beveiliging

* Glashelder heeft wel een UPS :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Dit is toch eigenlijk veel leuker:) houdt je bezig zeg maar. Had ik tenminste weer een reden om mn kast open te schroeven. Gelijk maar weer wat achterstallig onderhoud uitgevoerd. Wist niet dat een mobo zoveel stof kon herbergen :D

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:04

PCR

Canis Lupus schreef op 02 March 2003 @ 12:09:
Oei, stroomstoringen, daar heb ik hele slechte ervaringen mee.
Als de stroom weer terug op het net komt is er even een spanningspiek, waar bij mij mijn voeding (en daardoor waarschijnlijk ook mijn moederbord) het hebben begeven.
Ik denk dat je moederbord het probleem zou kunnen zijn. Jammer geneog is er niet een makkelijke manier om dat te testen, behalve dan door een nieuwe erin te zetten :( Succes!

edit:
Ik denk dat je je topic idd beter in Processors, Mobo's en geheugen had kunnen zetten, aangezien het vrijwel zeker daar aan ligt. Je kan ook hier even op het forum zoeken op stroomstoringen enzo

[search=computer+start+niet+op]
Als dat zo zou zijn dan zou het energiebedrijf veel schadeclaims binnenkrijgen.
Het hele NL-laagspanningsnet is beveiligd tegen spanningspieken die apparatuur kunnen beschadigen. En trouwens, zet maar eens 380 op je voeding (wel even wat stekkers wisselen) dan is de kans nog klein dat je MB naar de kloten gaat. Is allemaal wel beveiligd.

Onweer is een ander verhaal, dat is geen 380 V maar 380 kV ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PC-Reactive schreef op 02 maart 2003 @ 21:42:
[...]

Als dat zo zou zijn dan zou het energiebedrijf veel schadeclaims binnenkrijgen.
Het hele NL-laagspanningsnet is beveiligd tegen spanningspieken die apparatuur kunnen beschadigen. En trouwens, zet maar eens 380 op je voeding (wel even wat stekkers wisselen) dan is de kans nog klein dat je MB naar de kloten gaat. Is allemaal wel beveiligd.

Onweer is een ander verhaal, dat is geen 380 V maar 380 kV ;)
Het NL net is zeker laagspanning...
Mijn UPS meet af en toe 199 volt :D

nog iets:
bij mijn vader op kantoor is een paar jaar geleden door een spanningspiek voor duizenden euro's aan apparaten kapot gegaan. Er kwam iets van 450 volt naar binnen :>)

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 09-03-2003 14:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Misschien wel een hele rare manier om te voorkomen dat zoiets gebeurd, maar je kan natuurlijk je pc uit zetten als je een week weg bent. |:(
Pagina: 1