Aanleveren drukwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
Ik heb een opdracht gekregen van m'n baas dat ik een poster moet maken voor een aantal events, dat doet verder niet echt ter zake, wat ik wil weten is hoe een drukkerij het liefst een poster aangeleverd krijgt (A2 Formaat)
Daarmee bedoel ik:

RGB/CMYK (ik dacht CMYK)
Alles in EPS/PDF/PSD?
Alles van tekst in tekstlayers laten, of juist alles rasterizen?
Moet je gebruikte fonts meeleveren?
etc..

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Verwijderd

Ervaring die ik heb is dat ze het sowieso in een vector-based grafisch formaat willen. Dus Illustrator bijv. Ik zou ook alle plaatjes en tekst apart erbij doen, voor ev. noodgevallen, en fonts misschien ook.
Het beste kun je even de drukker bellen/mailen en vragen hoe 'ie het wil, maar één tip: geen Photoshop :P

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

ik zou zeggen, neem contact op met een drukker, die kan het je zo vertellen :)
-edit- JSS was me voor ;)

[ Voor 15% gewijzigd door EL_Loco op 02-03-2003 10:47 ]

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 12:49
Op m'n werk hebben we vaak te maken met verschillende drukkers: de krant (personeelsadvertenties), drukker voor papier (briefpapier e.d.) en drukkers voor verschillende materialen (weggeef-zooi met logo). Allemaal willen ze weer iets andnders, kortom: gewoon even bellen, want het is maar net wat je drukker graag gebruikt. Ik ben het eens met Jss dat je het het beste in vector-formaat kunt aanleveren, want dat kunnen ze evt. nog van formaat wijzigen zonder dat het lelijk wordt.

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 08:35

jonggoud.nl

@>--"--,--{

poster: CMYK, TIFF (is prima), gewoon 1 laag ervan maken, geen fonts meesturen dus (het is immers 1 laag), en evt een snijrandje vrij houden van 4 a 5 mm

poster met veel tekst (evt opgemaakt in quark?): bel je drukker op welke drukpers ze hebben, download de drivers ervoor, print -> print to file, goede lpi etc. instellingen kiezen (nogmaals, vraag je drukker), je maakt nu een PS (postscript) file aan. Fonts evt. meesturen.

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
Aanleveren als EPS, fonts niet meesturen maar lettercountouren maken.

Of als PDF sturen. Dan moet je even vragen aan de drukker wat de distilleroptions moeten zijn.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PDF. Definitely. Lekker je tekst als vectoren mee, en je images worden als jpeg meegenomen. Je bestand is waarschijnlijk maar een paar MB, maar je posters zijn om te kwijlen :)

verder natuuuurlijk CMYK, en ik zou m'n images rasteren op 300 dpi om 't geheel nog redelijk te houden (A2 zijn meestal 'high-res' posters)

• OzBoz
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Tekst in Photoshop zetten is in elk geval 1 van de minst slimme dingen als je strakke tekst wil overhouden. Of je moet een A2 poster fijn op 2400dpi opzetten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

PDF kan, maar dan moet je wel ff met je drukker bellen over hoe hij alles ingesteld wil hebben. Xpress bestanden zijn ze vaak wel blij mee, eventuele fouten kunnen daar makkelijker opgelost worden dan bij een PDF.

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 13:35:
PDF kan, maar dan moet je wel ff met je drukker bellen over hoe hij alles ingesteld wil hebben. Xpress bestanden zijn ze vaak wel blij mee, eventuele fouten kunnen daar makkelijker opgelost worden dan bij een PDF.
In Quark importeer je even makkelijk PDF bestanden als originele Quark-bestanden.

Verwijderd

HunterPro schreef op 02 March 2003 @ 14:16:
[...]

In Quark importeer je even makkelijk PDF bestanden als originele Quark-bestanden.
Klopt, maar in je pdf zelf kan je een hoop "verkeerd" ingesteld hebben staan. Vandaar hebben drukkers liever in Xpress aangeleverd.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

HunterPro schreef op 02 March 2003 @ 11:43:
PDF. Definitely. Lekker je tekst als vectoren mee, en je images worden als jpeg meegenomen. Je bestand is waarschijnlijk maar een paar MB, maar je posters zijn om te kwijlen :)

verder natuuuurlijk CMYK, en ik zou m'n images rasteren op 300 dpi om 't geheel nog redelijk te houden (A2 zijn meestal 'high-res' posters)
Niet te snel oordelen. Uit ervaring weet ik dat PDF je kleuren soms danig kan verdraaien. En dat varieert van keren dat je je bestand opeens van felpaars lavendel ziet worden maar goed gedrukt wordt, tot keren dat je de kleuren ziet verschieten en dat het ook echt verkeerd gedrukt wordt.
En Hunter, hierbij heb ik het dus niet over printen op een DocuColor, maar over drukken bij de drukkerij.

En als je na een proefdruk vindt dat de kleur toch echt verschilt met het voorbeeld (neem de gewenste kleur even mee van voorbeeld ofzo om ernaast te leggen), kan je in PDF niet direct meer de kleur van het vlak veranderen, je zult hem eerst opnieuw moeten wijzigen in je opmaakprog en dan weer een PDF ervan bakken.

Daarentegen is PDF handig, want je bent er zeker van dat er niks verspringt en het is redelijk gecomprimeerd - hoewel dat bij grote bestanden ook weer tegenvalt.
Bovendien kun je PDF op A4/ A3 opmaken en het dan alsnog als A2 drukken, de kwaliteit wordt er nauwelijks minder op.

Toch raad ik je aan om even naar je drukker te bellen. QuarkXpress kan, vind wel ff uit of zij nou echt Mac of nou Windows bedoelen (wat an sich weinig zal voorkomen hoor) - en lever al je foto's en fonts mee. Ook als je het als EPS aanlevert, maak van je tekst lettercontouren en je hoeft je fonts niet mee te sturen (maar je foto's wel!).

Natuurlijk CMYK kleuren, ik meen dat het al gezegd was, maargoed.

Succes ermee. Krijgen wij nog een klein voorbeeldje te zien, of een plek waar we de poster uiteindelijk kunnen spotten?

[ Voor 5% gewijzigd door Dark Blue op 02-03-2003 14:24 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• HunterPro
  • Niet online
Dark Blue schreef op 02 maart 2003 @ 14:22:
[...]

Niet te snel oordelen. Uit ervaring weet ik dat PDF je kleuren soms danig kan verdraaien. En dat varieert van keren dat je je bestand opeens van felpaars lavendel ziet worden maar goed gedrukt wordt, tot keren dat je de kleuren ziet verschieten en dat het ook echt verkeerd gedrukt wordt.
En Hunter, hierbij heb ik het dus niet over printen op een DocuColor, maar over drukken bij de drukkerij.

[..]
Ik heb ook gemerkt dat er soms 'bugjes' in PDF ontstaan (remember het blokje waar jij op hebt zitten klooien?), maar 99,9% van deze foutjes kun je simpelweg er uit halen door nadat je een PDF hebt geproduceerd deze eerst on-screen te beoordelen (had ik natuuuuurlijk niet gedaan ;)) en vervolgens deze ook nog eens af te drukken. Ziet beiden er goed en naar wens uit (zelfs je HP deskjetje is CMYK :)) dan kun je ermee naar je drukker huppelen die het graag tussen zijn persjes uit laat rollen :)

en overigens, het kan altijd voorkomen dat je digitale bestand for some reason verrot is. Dit gebeurt in postscript, pdf, eps, word, plaintext, alles.

[ Voor 8% gewijzigd door HunterPro op 02-03-2003 14:43 ]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

HunterPro schreef op 02 March 2003 @ 14:42:
[...]
Ik heb ook gemerkt dat er soms 'bugjes' in PDF ontstaan (remember het blokje waar jij op hebt zitten klooien?)
Dat blokje was inderdaad een vreemd verschijnsel... Ik denk dat het een ® is geweest ofzo. Het nare was dat hij onder de rest van de tekst stond, en alles uitgelijnd was. Als ik alles aan de kant zou slepen, zou ik het in die 5 minuten nooit meer precies terug hebben kunnen zetten.
als mn collega erachter was gekomen dat ik aanpassingen maakte, had ik dtp kosten in rekening moeten brengen, that's why

FYI: HunterPro bracht een PDF naar de printshop, waar ik werk, en er bleken onherkenbare tekens door de tekst heen te staan die ik er in Acrobat niet helemaal uit heb weten te vissen. Voor dat geklooi word ik nou betaald ;)
door nadat je een PDF hebt geproduceerd deze eerst on-screen te beoordelen (had ik natuuuuurlijk niet gedaan ;)) en vervolgens deze ook nog eens af te drukken. Ziet beiden er goed en naar wens uit (zelfs je HP deskjetje is CMYK :))
Ja, en je monitor is RGB, dus ik vertrouw de preview op je scherm stukken minder op kleurnauwkeurigheid dan wat er uit je printer rolt.
en overigens, het kan altijd voorkomen dat je digitale bestand for some reason verrot is. Dit gebeurt in postscript, pdf, eps, word, plaintext, alles.
Dus, check check double-check voordat je het naar je drukker brengt, vergelijk de afdruk van je printer of van ander materiaal wat erbij hoort (folders etc.) met de proefdruk van je drukker. En als je bestand naar zn grootje is, dan is het normaal als de drukker dat zegt en niet er zelf aan gaat sleutelen, tenzij jij het nadrukkelijk vraagt (omdat je haast hebt oid).

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 02-03-2003 15:17 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Ik zal hem toch in quark maken dit mede omdat je dat makkelijk de snijranden kan toevoegen.. en altijd CMYK.. dat zijn de druk kleuren namelijk.. en natuurlijk de gebruikte fontjes meeleveren net zo handig, en het bestand voor de mac en voor windows opslaan..

Verwijderd

Op school krijgen we na genoeg niks over het druk klaar aanleveren; en daar voor zit je dan op een Grafische School :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 March 2003 @ 17:42:
Ik zal hem toch in quark maken dit mede omdat je dat makkelijk de snijranden kan toevoegen.. en altijd CMYK.. dat zijn de druk kleuren namelijk.. en natuurlijk de gebruikte fontjes meeleveren net zo handig, en het bestand voor de mac en voor windows opslaan..
Ik neem aan dat je vanaf quark ook opslaat als pdf? Daar gaat het namelijk om.

Verwijderd

Photoshop bestand.. fonts.. en natuurlijk de plaatjes zelf.... als het goed is kunnen hun er dan zo mee verder..

suc6

Verwijderd

Ik kan het morgen op mijn werk vragen, maar dit kan ook helpen. Linkje/download.

• Willem
  • Laatst online: 19-08 23:05
Vanuit Quark 5 kun je als PDF printen ja :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 02 maart 2003 @ 19:55:
Photoshop bestand.. fonts.. en natuurlijk de plaatjes zelf.... als het goed is kunnen hun er dan zo mee verder..

suc6
Vergeet dan niet even te zeggen dat de dpi minstens op 400 moet staan he (in mn printshop printen ze met 400 dpi, een drukkerij zal nog wel meer vragen?) en dan krijg je een lekker groot PS bestand...

btw, als je een PSD aanlevert hoeven alleen de fonts erbij, niet de plaatjes hoor. Fonts weet ik niet zeker trouwens, ik denk dat als je de layer even rendert en daarna de plaat niet meer in grootte verandert, je de fonts ook niet mee hoeft te nemen.
willem169 schreef op 02 maart 2003 @ 22:48:
Vanuit Quark 5 kun je als PDF printen ja :)
Ja, als je als printer Acrobat Distiller kiest; hij bedoelt denk ik Exporteren... als PDF bestand geloof ik. Hoewel dat dezelfde procedure doorloopt ;)

Verwijderd

lol drukker en >400 dpi :)
Zolang je drukwerk niet voor kunstboek is hoef je eigenlijk niet zo hoge output resolutie te hebben, meestal is 120-150dpi genoeg. Dat zeggen iig op school ;)

Verwijderd

Even na gevraagd.

- Aanleveren liefst EPS.
- Lettercontouren maken, zo niet Fonts mee sturen in MAC !
- JPG mee sturen, je weet nooit of er een aanpassing gedaan moet worden.
- Snij tekens hoeft niet, zodra die in de MAC komt zijn er snij tekens.

PDF kan wel, maar als je de film gaat belichten geeft die nog wel eens een foutmelding. "Job not completen" Hij kan dan niet alles vinden wat in je PDF staat, dat geeft alleen maar vertraging.

Heb je een kleine oplage en ga je plotten dan is PDF geen probleem want daar heb je uiteraard geen film voor nodig.

CMYK. dpi weet ik zo niet.

• Willem
Lijkt me een beetje vreemde gang van zaken eerlijk gezegd :)
JPG meesturen, je weet nooit of er aanpassingen gedaan moeten worden
Lijkt me dat hiermee het bronbestand wordt bedoeld.
.PSD a like, in JPG valt niks meer aan te passen.
Snijtekens hoeft niet, zodra die in de MAC komt zijn er snijtekens.
Wow :D Ging het maar ècht zo makkelijk.

Verwijderd

in JPG valt niks meer aan te passen.
Nee maar positie ed.

En bij ons gaat dat idd zo makkelijk. 8)

• HunterPro
  • Niet online
willem, hij bedoelt dat je een jpegje of een printje meegooit voor als het resultaat wat zij er van maken niet is wat jij bedoelt. Als jij een jpeg oid meegooit kunnen zij het altijd vergelijken en desnoods nog wijzigingen doorvoeren.

• -rAz-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05-2022
Mijn pa is grafisch ontwerper en dit is de volgorde waarin hij bestanden doorstuurde in het verleden (steeds CMYK natuurlijk). Bovendien heb ik bij de overschakeling van handwerk naar computerdesign, jaren geleden, mijn pa steeds aangespoord om PC te nemen en niet MAC (omdat ik er dan ook op kon werken toen ik zelf nog geen PC had hehehe). Vroeger bestond het probleem dus nog welke formaten er nu effectief konden worden uitgewisseld zonder veel problemen.

TIF
EPS Convert text to curves
PDF (recent vragen alle grote drukkers pdf en leveren ze meestal zelf een distiller settings file om de PDF )

Voor niet echt hoogstaand kwalitatief werk volstaat een CMYK JPG tegenwoordig ook al

Eigenlijk is het een beetje zien waarvoor het dient

EPS en TIF gebruikt hij bijna nooit meer daar deze files pakken groter zijn dan PDF

[ Voor 16% gewijzigd door -rAz- op 04-03-2003 10:34 ]

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
Ohw ja bedankt ik heb op aanraden van jullie drukkerij gecontact en pdfje van 80 MB (puur JPG alles) CMYK gegeven. Op verzoek nog even een voorbeeld van hoe de poster eruit gaat zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.vrijdaginarnhem.nl/files/poster.jpg

• Willem
Maak ff een foto van het resultaat straks, ben wel benieuwd :)

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
willem169 schreef op 11 maart 2003 @ 13:16:
Maak ff een foto van het resultaat straks, ben wel benieuwd :)
Zal 'k doen, zijn er trouwens nog mensen die op of aanmerkingen hebben op de poster?

• Willem
Daarvoor zou ik 'em in het 2d topic posten :)
[rml][ 2d] post je 2d stuff maar weer - part 4[/rml]

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 28-06 20:56
Leuk programma om alles te controleren en te alles te verzamelen in 1 map: Flightcheck. Weet je precies als er nog iets mankeert aan je opmaak document. Verzamelt fonts, afbeeldingen,voorkeuren e.d.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Meestal zit je wel SAVE bij het aanleveren van drukwerk als je voldoet aan:

Minimaal 300 dpi! (hoger mag altijd)
CMYK, EPS of TIF (JPEG mag ook maar moet CMYK zijn)
Fonts meeleveren of eventueel lettercontouren van maken

Bestand mag een PSD QUARK Illustrator doc zijn!

• OzBoz
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 12 March 2003 @ 01:02:
Meestal zit je wel SAVE bij het aanleveren van drukwerk als je voldoet aan:

Minimaal 300 dpi! (hoger mag altijd)
Hoger is onzin, 300 dpi is optimaal als je er even vanuit gaat dat er op raster 60 (152lpi) gedrukt wordt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok dit topic is oud, maar ik denk dat ik wel nuttige info heb toe te voegen.

Ik heb namelijk mijn scriptie laten drukken en ik (graphics n00b) had al zo'n vermoeden dat het aanleveren als word97 .doc bestand niet te slim was, dus heb ik eerst met destiller van mijn doc een PDF gemaakt en deze helemaal gecontroleerd, afgedrukt en toen aan de drukker gegeven.

Dat ging dus niet goed:

dikgedrukte koppen waarin twee stijlen zitten (cursief volgend op normaal) gaan niet goed, de laatste letter van het voorgaande woord loopt gewoon door de eerste van het volgende. Dat gaat echt helemaal nergens over. Mijn proefprint (afgedrukt op mijn half gare laserjet4) is ook gewoon ok :{.

PDF (screenshot onder winXP en pdf reader 5.0):

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/pdfneisseria.gif

DRUK (scan):

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/drukneisseria.gif

PRINT (scan):
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/LJ4neisseria.gif

Het is toch achterlijk dat mijn printer het wel kan (al is zwart een beetje grijsblauw en zijn de letters wat aan de iele kant :o) en dat zo'n drukker dat doet? De literatuurlijst is vet met veel stijlen (auteurs, blad, jaargang, bladzijde, etc).. Daar lopen de namen van de auteurs dus vaak door elkaar heen.

Het gebruikte lettertype is gewoon Tahoma en die was ook meegenomen in de destiller (zit er standaard bij), dus het is gewoon ergens bij het drukken totaal fout gegaan.

pdf aanlerveren kan dus rare dingen veroorzaken :o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• HunterPro
  • Niet online
Gooi dat PDF'je eens hierheen? Dan zet ik 'm voor je om naar een contouren-PDF, daar moet je drukker meer mee kunnen :) (dus geen inbegrepen fonts + tekstuele informatie, maar puur vectorinfo wordt het dan, kun je geen typografische fouten meer maken :))

[ Voor 39% gewijzigd door HunterPro op 27-08-2003 17:25 ]

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 08:07
Je kan dit PDF'je eens door pitstop gooien. Dit is een progje die pdf's controlleert op kleur, fonts, etc.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dank je voor het aanbod, maar deze 15 afdrukken beschouw ik als finaal. Dat wat ik inscande is het allereerste kopje van de inhoud van het verslag zelf. De rest is goed. Het is een beetje zonde om 15 afdrukken die bijna helemaal goed zijn weg te kijlen, voor een hbo scriptie :) (Zeker als-ie vanmiddag is ingeleverd, gaat het lastig worden :Y).

PDF is dus geen garantie in elk geval, maar toch vraag ik me af waarom tahoma ineens anders is bij de drukker :{

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 27-08-2003 18:16 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1